Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Приложение към правилника за траял

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • Приложение към правилника за траял

    Приложение към правилата за провеждане на състезания по джип-траял



    Изисквания за безопасност и технически изисквания към автомобилите


    Автомобил, чиято конструкция е приета от Спортните съдии за опасна не се допуска до състезание.
    Ако автомобила е с оборудване, то трябва да е изпълнено според изискванията на настоящото приложение.

    Оборудване за безопасност


    1. Тръбопроводи и помпи.

    1.1. Защита
    Разположените върху каросерията горивни, маслени и спирачни тръбопроводи трябва да са допълнително защитени /от камъни, корозия, механични повреди и т.н./
    Тези, които са прокарани вътре в каросерията, трябва да са защитени от запалване.
    1.2. Всички горивни помпи трябва да функционират само при работещ двигател, с изключение при процеса на задвижване.

    2. Безопасна спирачна система.

    2.1. Работещата спирачна система трябва да се изпълни по двуконтурна схема и да отговаря на следните изисквания:
    • Да осигурява забавяне най-малко според изискванията на съответния държавен стандарт;
    • Нормално действие върху спирачните механизми на всички колела с един педал;
    • При повреда в задвижването или при теч от всяка точка на тръбопроводите в един от контурите на системата, трябва да се осигури действие при натискане на педала, в краен случай, върху две от колелата.
    Ако серийно е монтирана такава система ,не се изискват никакви изменения.
    2.2. Автомобила трябва да е оборудван с ръчна спирачна система, напълно независима от основната, и действаща върху колелата на поне една от осите.


    3. Обезопасителни колани.

    3.1. Автомобила трябва да е оборудван с обезопасителни колани,
    състоящи се минимум от по една лента през рамото и кръста.
    Препоръчва се те да бъдат монтирани на фабричните точки за закрепване.
    3.2. Ако не е възможен монтажа върху серийните точки на закрепване, то всяка нова точка на закрепване в каросерията се подсилва с метална планка с лице на повърхността не по-малко от 40см2 и дебелина не по-малко от 3мм, заварена или прикрепена от обратната страна на платформата на каросерията /рис.1/.
    3.3. Раменните колани могат да бъдат закрепени върху дъгата с болтове М12, но в такъв случей на всяка точка на закрепване трябва да бъде заварена уплътнителна гайка /рис.2/.

    4. Конструкция за безопасност.

    Конструкция, която е разработена и предназначена да предотврати от сериозна деформация каросерията на автомобила при сблъсък или преобръщане и да осигури необходимото жизнено пространство.
    4.1. Определения.
    4.1.1. Конструкция за безопасност.
    Структурата на конструкцията за безопасност е съставена от основна дъга, предна дъга /или от две странични дъги/, от свързващи елементи, диагонален елемент и задни разпънки /рис.3,4/.
    4.1.2. Главна дъга.
    Конструкция, разположена напречно през транспортното средство зад предните седалки.
    4.1.3.Предна дъга.
    Конструкция, подобна на главната дъга, но повтаряща формата на предните стойки на покрива и горния край на рамката на страничното стъкло.
    4.1.4. Странична дъга.
    Конструкция, разположена отдясно или отляво на надлъжната ос на транспортното средство. Нейната предна опора трябва да е разположена на стойката на предното стъкло и на предната стойка на вратите така, че да не възпрепятства влизането или излизането на пилота и навигатора. Задното окончание трябва да се прихваща към главната дъга и колкото може по-близо към тавана.
    4.1.5. Надлъжна разпънка.
    Отрязък от тръба, която не е част от главната, предната или страничната дъги, но ги съединява.
    4.1.6. Задна разпънка.
    Отрязък от тръба, поставена между главната дъга и задната част на каросерията на автомобила.
    4.1.7. Диагонална разпънка.
    Отрязък от тръба, поставена между горния ъгъл на главната дъга или горния край на задната разпънка и долния край на разпънката или долния край на главната дъга от другата страна на дъгата /на надлъжната ос на автомобила/.
    4.1.8. Напречна разпънка.
    Отрязък от тръба, поставена между вертикалните разклонения на главната или предната дъга.
    4.1.9. Укрепващ елемент.
    Елемент добавен към основата за усилване на нейната структурна ефективност.
    4.1.10. Укрепваща планка.
    Метална планка, закрепена за каросерията или шасито, на местата на закрепените стойки на дъгите за по-равномерно разпределение на натоварването.
    4.1.11. Монтажна планка на дъгата.
    Планка, заварена за дъгата, за да я закрепи чрез болтове или заваряване към каросерията, шасито или към укрепващата планка.
    4.2. Конструкция.
    4.2.1. Конструкцията за безопасност трябва да е разработена и изготвена така,че при правилен монтаж съществено да намалява деформацията на каросерията и риска от получаване на травми при лицата, намиращи се в автомобила при неговото многократно преобръщане.
    Елементите на конструкцията за безопасност трябва да бъдат разположени най-близко до вътрешния панел на каросерията, доколкото това е възможно.
    По надлъжната ос на автомобила конструкцията за безопасност трябва да е разположена между вертикалните плоскости, минаващи:
    -отпред: не повече от 200мм пред оста на предните колела;
    -отзад: през центровете на главините на колелата.
    В същото време задните разпънки могат да се разполагат по-надалече от тази плоскост и да се монтират върху шасито или вертикален елемент на сечението на каросерията.
    4.2.2. Разрешава се използването на основи с напречна разпънка в предната дъга. Разрешава се всякаква комбинация на схеми на основи, посочени на рис. 6-17.
    По отношение на автомобили с каросерия тип “пикап”, чиято кабина не позволява монтирането на основната задължителна защитна конструкция, се дава възможност за поставянето на дъга/и/
    Според една от рис.24-26.Това се разрешава само за пикапи, изключвайки всички други типове на конструкция на каросерията, и всички точки на монтажа трябва да съответстват на другите параграфи /вкл.използваните материали, параграф4.3./.
    Рисунка 24:Задължително е наличието на една диагонална разпънка.
    Рисунка 25:Задължително е наличието на две диагонални разпънки, една за главната дъга вътре в купето, една за четирите точки на външните дъги. /рис.6/.
    Рисунка 26:Наличието на една диагонална разпънка е задължително/рис.6/.
    4.2.3. Главната,предната и страничните дъги се изпълняват от непрекъсната тръба, от мястото на закрепване до каросерията.Не се допуска изпълнението на дъги от тръби, съединени чрез заваряване или по друг начин.Извивките на тръбите трябва да минават плавно, без да се пречупват и огъват стените. При изготвяне на конструкцията за безопасност от главни и странични дъги /рис.5/страничните дъги се пресъединяват към главната възможно най-близо до тавана.
    4.2.4. Задните разпънки са задължителни. Те трябва да са изпълнени от непрекъсната тръба и да са прихванати към главната дъга в най – високите точки на сгъвките, симетрично на надлъжната ос на автомобила. Трябва да бъдат разположени под ъгъл не по-малко от 30▫ към вертикала, да са изправени, насочени назад и да са възможно най-близко към вътрешните странични панели на каросерията.
    4.2.5. Задължително е наличието поне на един диагонален елемент. Тези елементи се изпълняват от прави непрекъснати тръби. Вариантите на разположение на задължителен диагонален елемент в предпазната основа са показани на рис-6-8. Те могат да се свалят, но при състезание наличието им е задължително.
    4.2.6. Точките на закрепване на диагоналните елементи трябва да бъдат разположени по следния начин:
    - най-ниският край на диагонала се присъединява към задната разпънка или главната дъга на не повече от 100мм от мястото на закрепване към купето.
    - горния край на диагонала се закрепва към главната дъга или задната разпънка на не повече от 100мм на мястото им на съединяване една с друга.
    4.3. Монтаж.
    Монтирането на конструкцията за безопасност към каросерията на автомобила се изпълнява с помощта на метални планки по следния начин:
    4.3.1. Главни дъги:
    - една планка с дебелина най-малко 3мм и лице най-много 120см2, се заварява за пода.При това най-малко 1/3 от площта на планката трябва да се съедини с вертикалния елемент на каросерията /рис.27-29/. Ако монтирането на планката води до образуването на кухо сечение /рис.28,29/, то такава конструкция не трябва да има открити чела, т.е. челата трябва да са заварени чрез планки от съответния профил и дебелина не по-малко от дебелината на основната укрепителна планка.
    -другата планка, с дебелина най-малко 3мм, се заварява към челото на дъгата.
    Двете планки трябва да са съединени помежду си най-малко с три болта М8, съответстващи на ISO 8.8., чрез гайки, с фиксация от всякакъв тип.
    Ако дъгата се опира на кухо сечение на каросерията, последното трябва да има местни укрепващи елементи, от заварени втулки/рис.29/.
    Това са минималните изисквания. Като допълнение към тях могат да се използват голям брой съединителни детайли.
    Вертикалните части на дъгите могат да се заваряват към укрепващите планки, предпазната каросерия може да бъде с допълнителни укрепващи елементи към каросерията чрез заваряване.
    Челата на дъгите не могат да бъдат заварени непосредствено към каросерията без укрепителни планки.
    4.3.2. Задни разпънки.
    -подсилващата планка на каросерията трябва да е с дебелина най-малко 3мм и лице най-малко 60 кв.см.
    -всяка монтажна планка на разпънката се закрепва с укрепваща планка най-малко с два болта М8 /рис.30/. Допуска се закрепване на разпънката към каросерията с един болт само при клемно съединение/рис.31/, при условие че, към разпънката е заварена втулка.
    4.4. Допълнителни закрепващи елементи.
    Тези елементи трябва да бъдат заварени или монтирани чрез разглобяеми съединения.
    Разположението на разрешените допълнителни укрепващи елементи към предпазната каросерия е показано на рис.18-23.
    Разрешава се комбиниране или обединяване на няколко елемента.
    4.4.1. Напречни разпънки.
    Разрешава се използването на два напречни елемента/рис.10/.Напречният елемент на предната дъга, не трябва да преминава през пространството на пътниците отпред. Той се разполага толкова нависоко, колкото е възможно, но неговия долен край не трябва да е по-високо от горния край на панела с уреди.
    4.4.2. Укрепване на покрива.
    Разрешава се укрепване на горната част на предпазната каросерия чрез допълнителни елементи/рис.12,13/.
    4.4.3. Укрепване на сгъвките и съединенията.
    Разрешава се укрепване на съединенията на главната и предната дъги с надлъжни разпънки,горните задни сгъвки на страничните дъги и съединенията между главната дъга и задните разпънки/рис.14/.Краищата на тези укрепващи елементи трябва да бъдат разположени на не повече от дължината на елементите, към които се присъединяват, ако това не е точката на съединяване на страничния елемент с предната дъга. Укрепването показано на рис.23, може да се използва от всяка страна на предната дъга между горния ъгъл на страничните стъкла и основата на тази дъга.
    4.5. Сглобяеми елементи и техните съединения.
    4.5.1. Ако в конструкцията на предпазната основа се използват разглобяеми съединения, то те трябва да съответстват на рис.32-36.
    4.5.2. В съединенията, показани на рис.35 и 36 минималния диаметър на болтовете:8мм при D<48мм, 12мм при D>48мм, но не по-малко от 57мм и 16мм при D>57мм. Болтовете трябва да съответстват най-малко на ISO 8.8.
    4.6. Заваръчни шевове.
    Всички заваръчни шевове трябва да имат високо качество и цяла заварка. При конзолно присъединяване на едната тръба с другата, заваръчния шев трябва да е непрекъснат по цялата дължина образуващ чело на присъединената тръба. Предпочита се използването на елекродъгова заварка в газова среда. Добрия външен вид на шева не е гаранция за качество,а зле изглеждащите заваръчни шевове никога не са признак на добро качество.
    4.7. Спесификация на използваните тръби:

    Материал Миним.здравина Размери Употреба

    Студенопресова безшевна тръба

    с въглеродно съдържание максимум 0.22%
    въглерод 45кг/мм2 38х2.5 или Главна, странична дъга и
    40х2.0 и нейните съединения според
    конструкцията

    Само за групи Д3 и Д4
    45х2.5 Главна, странична дъга и
    или нейните съединения според
    50х2.0 конструкцията

    38х2.5 Други елементи на предпазната
    или основа
    40х2.0



    5. Буксирно ухо.
    Отпред и отзад на автомобила трябва да бъдат монтирани леснодостъпни уши.Те трябва да са метални, здраво закрепени, да имат затворена форма с диаметър на отвора 50мм и да са оцветени в жълт, оранжев или червен цвят, контрастен на цвета на автомобила.
    6. Седалки и тяхното закрепване.
    6.1. При запазване на оригиналните седалки , всички механизми, допускащи регулиране, трябва да имат допълнителна защита, предотвратяваща тяхното действие.
    6.2. Ако оригиналното закрепване на седалката или нейната опора са изменени, то новите елементи се одобряват от производителя или трябва да отговарят на следните изисквания:
    -точките на закрепване на опората на седалката към каросерията трябва да бъде подсилена с метални планки с минимална дебелина 3мм и лице 40 кв.см;
    -опорите на седалката се закрепват към каросерията минимум чрез 4 болта М8.Минималната дебелина на опорите: 3мм за метал или 5мм за леките сплави;
    -седалката се закрепва към опорите минимум в 4 точки: 2 отпред и 2 отзад, с използване на болтове М8, укрепващи планки, интегрирани в седалките. Всяка монтажна точка трябва да понася сила от 1500Н, приложена във всяка посока;
    -ако за монтирането на седалките се използват насочващи плъзгачи, те трябва да са със сертификат на автомобила или седалката.
    7. Горивни резервоари.
    7.1. Монтиране.
    7.1.1. Гърлата на резервоарите за гориво и техните капачки не трябва да са извън повърхността на автомобила. Капачката трябва да притежава сигурно заключващо устройство, което да изключва случайно отваряне при удар или непълно затваряне.Гърлата на резервоарите се монтират далече от най-уязвимите точки при удар.
    7.1.2. Горивните резервоари, техните гърла и вентилационни отвори не се разполагат вътре в купето. Ако те са разположени в багажното отделение ,то се предвиждат отвори при стичане на случайно разлято гориво, при това багажното отделение трябва да бъде отделено от купето с огнеупорна преграда.
    7.1.3. Препоръчва се монтиране на резервоара между дъгите на задните колела. Закрепването на резервоара на ново място става най-малко чрез две метални ленти с минимален размер 20х0.8мм. Каросерията в местата на закрепване на лентите се укрепва с метални планки с дебелина най-малко 1.5мм и лице на повърхността най-малко 10 кв.см. Лентите се закрепват към каросерията чрез метални болтове не по-малки от М8. Не се изисква пренасяне на резервоара, монтиран от завода-производител в безопасна зона.

    8. Каросерия.
    Конструкцията на каросерията при поглед отгоре трябва да покрива всички механични елементи/допуска се излаз на покритията на не повече от 1” /25мм/ от всяка страна на автомобила/.


    Технически изисквания за автомобили от клас оригинален. /Д1 и Д2/


    Серийните автомобили с висока проходимост от клас 4х4, които нямат сериозна подготовка за участие в състезанията по джип – траял.
    Пълното тегло на автомобила трябва да бъде от 800 кг до 3500 кг. Разрешава се монтирането на баласт. Той трябва да е сигурно закрепен за каросерията или рамата на автомобила. Автомобила се представя пред Техническата комисия в естествения си вид и получения резултат се сравнява с разрешеното тегло. Всички резервоари, съдържащи течност /смазваща, охлаждаща, спирачна и др./трябва да са заредени до необходимото ниво, посочено от производителя. Изключение правят съдовете със течност за почистване на стъклата и фаровете, резервоарите с охладителната система на спирачките, и резервоарите за впръскване на вода, които по време на претеглянето трябва да са празни.

    Широчината на каросерията на автомобила, измерена в най-широката й част трябва да бъде не по-малка от1400мм. Максималната широчина на автомобила е 2200мм/по стърчащите й части/.

    Колесна база:
    Д1 – до 2500мм;
    Д2 – над 2500мм;

    Двигател.
    - серийно производство за автомобила със съответната марка. Разрешена е модификация при условие, че е запазен серийния блок и главата на блока на цилиндрите. Забранява се промяна на точката на закрепване на двигателя към рамата или каросерията.
    - В охладителната система се разрешава монтажа на допълнителни електрически вентилатори. Основните точки на укрепване на радиатора не се изменят.
    - Конструкцията на задвижване не се ограничава, тя трябва да бъде безопасна за екипажа и заобикалящите го и да осигурява максимално ниво на шума не повече от 103 ДбА.
    - Разрешава се използването само на стандартни типове гориво.
    Трансмисия.
    - броя агрегати трябва да съответства на серийния брой. Разрешават се всякакви промени при условие, че са запазени серийните корпуси на агрегатите.
    - Разрешава се използването на мостове от други модели на същата марка. Разрешава се междуколесна блокировка при всякаква конструкция.
    Окачване.
    -принципната схема на окачване се запазва;
    забранява се промяна на точката на закрепване на всякакви елементи на окачване;
    -амортисьори- не повече от два на едно колело.
    Колела и джанти.
    Максималният диаметър на комплекта колела 32” /815мм/.
    -джанти-без ограничения;
    Колелата се явяват основен задвижващ елемент на автомобила.
    -гуми-всякакви пневматични гуми са разрешени;
    забранява се използването на всякакви конструкции и приспособления, закрепени към колелата/джантите/, увеличаващи проходимостта на автомобила. Разрешава се използването на ошипени гуми с височина на работещата част на шипа не повече от 1,5мм, освен ако друго не е посочено от Индивидуалния Регламент на състезанието.
    Кормилно управление.
    -Забранява се всякаква промяна на кормилното управление/само замяна на кормилното колело/;
    -разрешава се укрепване на елементите на кормилното управление при условие, че използвания материал повтаря формата на оригинала и контактува с него.
    -разрешава се монтирането на укрепител/от серийната модификация на дадения модел автомобил/.
    Електрооборудване.
    Забранява се пренасянето на акумулатора в купето на автомобила.
    Каросерия.
    -забранява се промяната на каросерията освен доработка на колесните арки, за монтаж на по-голям диаметър;
    -забранява се промяна на габаритите на каросерията /дължина и ширина/;
    -разрешава се демонтаж и/или замяна на фабрични брони и спойлери;
    -разрешава се демонтажа на пластични уширители на колесните арки.
    Рама
    -конструкции с шарнирна рама се забраняват.
    Горивни резервоари.
    -не се разрешава свалянето или пренасянето на фабричните горивни резервоари.
    Цялото оборудване, намиращо се в автомобила, трябва да бъде здраво закрепено.
    При отсъствието на твърд покрив върху автомобила трябва да се монтира най-малко главна дъга със задни разпънки и една диагонална разпънка /рис.3//ст.предпазно оборудване/.


    Технически изисквания за автомобили клас модифициран /Д3,Д4,Д5/

    Това са автомобили с висока проходимост и формула 4х4, създадени чрез модификация за спортни състезания по джип-траял и оборудвани най-малко с две седалки.
    Максималната ширина на автомобила, измерена от опорната повърхност на която е автомобила до височина 1200мм трябва да бъде не по-малко от 1500мм.
    Колесна база.
    Д3 1900-2280
    Д4 2280-2500
    Д5 над 2500
    Рама.
    Разрешава се промяна, в това число и отделянето на елементи на рамата;
    Разрешава се укрепване на рамата, при условие, че използвания материал повтаря формата на оригинала и се намира в контакт с него. Конструкции с шарнирна рама са забранени.
    Колела.
    Външният диаметър на комплекта колела:
    Д3-до 35”/890мм/
    Д4 и Д5 38,5” /980мм/
    Колелата се явяват единствения задвижващ елемент на автомобила.
    Гуми-всякакви пневматични гуми са разрешени.
    Окачване.
    Без ограничение . Активните окачвания, позволяващи изменение на просвета и положението на каросерията относно хоризонта по принудителен или автоматичен начин са забранени.
    Двигател-без ограничение.
    Охладителна система.
    Радиаторът от охладителната система не може да се разполага в отделението за екипажа.
    Изпускателна система.
    -без ограничение.Конструкцията й трябва да бъде безопасна за екипажа и заобикалящите я и да осигурява максимално ниво на шум ,но не повече от 103ДбА.
    Трансмисия.
    -всякаква механична или хидромеханична.
    -мостове – всякакви механични конструкции, с изключение на мостове с бордови редуктори, с външно зацепване.
    Електрооборудване.
    Забранява се пренасянето на акумулатора в купето на автомобила.
    /Ако това не е предвидено от завода производител на оригиналния автомобил/.
    Кормилно управление.
    Забраняват се :
    -напълно управляващи конструкции;
    -кормилно управление с хидравлично предаване.

    Каросерия/купе/.
    Каросерията /купето/ трябва да има под и преграда между двигателя и отделението за екипажа от огнеупорен материал. Моторният отсек трябва да бъде покрит отстрани и отгоре с панели от негорим материал, при това капака и облицовката на радиатора трябва да съответстват на оригиналния автомобил.Трябва да има каквито и да е странични бортове и задни бортове с височина над 150мм. Наличието на осветителни уреди се предвижда от ЗДП и е задължително.
    Задължително е наличието на държавна регистрация.
    Автомобил с твърд покрив трябва да бъде оборудван най-малко с главна дъга със задни разпънки и една диагонална разпънка/рис.3/. При отсъствието на твърд покрив автомобила трябва да се оборудва с цяла предпазна основа /рис.6-16/.

    Технически изисквания за автомобили – прототипи./Д6/

    Минимална колесна база 1900мм.
    Максималната широчина на автомобила, измерена от земята до височина 1200мм трябва да бъде най-малко 1500мм.
    Колелата се явяват като основен движещ елемент на автомобила.


    Схеми и чертежи :

    http://htftp.offroad-bulgaria.com/v_...pril%20pdf.pdf
    VPetrov.photography

Активност за темата

Свий

В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

Зареждам...
X