В предишния брой на списание OFFROADBG беше публикувано интервю с г-н. Валери Вушев, в което той повдига сериозни въпроси по отношение на оффроуд състезанията и тяхната организация. На основание казаното в това интервю явно засегнат се е почувствал г-н Дойчинов, който съответно е изпратил до редакцията на списанието така нареченият „предизвикан отговор”, в който се отправят директни упреци и становища към г-н. Валери Вушев. Тък като г-н С. Дойчинов адресира лично до г-н В. Вушев отговора си редакцията на OFFROADBG даде възможност на г-н. Валери Вушев да коментира отправените към него изказвания.
С любезното съгласие на редакцията публикуваме пълният текст на дискусията, защото смятаме, че в нея се повдигат основополагащи въпроси за развитието на този спорт в България, хората в него и моралните принципи, които споделят.
(С. Дойчинов) Автомобил УАЗ 469Б е многоцелеви военен автомобил и не подлежи на каквато и да е хомологация по ФИА.
(В. Вушев) Уважаеми г-н Дойчинов не зная на база на какво дадохте такава описателна характеристика на автомобил УАЗ, след като съгласно данни на производителя ОАО УАЗ това е:
УАЗ Модел 31512 (старо означение 469Б) – лек пълноприводен автомобил с мек покрив (тент) и заден падащ борд.
Вярно е, че този автомобил и негови модификации се използват и в армиите на много страни и военните специалисти са взели съществено отношение при разработката му.
Факт е също така и че всички известни и легендарни пълноприводни автомобили са разработени за военните и се намират на въоръжение в армиите по цял свят, такива са :
Mercedes G, Hummer H1, Toytoта Land Cruiser, Land Rover Defender и мн. други.
По отношение на хомологацията на серийни автомобили международно приетите изисквания са (цитат):
1. ОПРЕДЕЛЕНИЕ: Автомобили серийно производство оборудвани с не по малко от две места за сядане.
2. ХОМОЛОГАЦИЯ. За 12 последователни месеца трябва да са произведени не по малко от 1000 идентични екземпляра.
С. Дойчинов)Клас за хомологоция на високо проходими автомобили е T1 do T4, а не TR, където Т1 са серийни автомобили на възраст до 4 години, оборудвани с рол бар и рол-кейдж по „Апендикс Ж” от правилника на ФИА. Марката и моделите на тези автомобили са упоменати в списък, където УАЗ 469Б въобще не фигурира.
(В.Вушев) Означението за клас от Т1 до Т4 е за cross country автомобили и камиони (Т4) съгласно приложение J параграф 251 на FIA.
Означението за клас TR1 до TR3 е за подготвени високо проходими автомобили съгласно международно приет правилник на АТК и РАФ.
Изискване за възраст до 4 години не фигурира. По стандартите на FIA отпадането на един автомобил от хомологация е възможно след навършване на 7 години от датата на спиране от производството на съответния модел.
(Притежавания и управляван от мен автомобил УАЗ е производство 2000 г, което е видно от регистрационните документи на автомобила и VIN кода, с които данни сте запознати тъй като сте извършвали техническа проверка на автомобила. Освен това на част от мероприятията организирани от Вас през тази година участвах с автомобил Лада Нива.)
По отношение на хомологацията не бива да се забравят и възможностите осигурени с механизма на национална хомологация.
(С. Дойчинов)На европейския континент, където се намира и България, няма унифициран правилник за състезания по оффроуд. Нещо повече, ФИА е отказала да регламентира чисто оффроудовите състезания, като твърде рискови и е приела, те да се провеждат под формата на приложни състезания категория Б. Това са любителски състезания, където е забранено да има скоростни отсечки. Най често в другите страни се използва правилника за многодневните ендуро състезания. Единствената форма, където има класически рали отсечки, са състезанията „крос-кътри”, каквото е например „Париж-Дакар”, където автомобилите са хомологирани по хомолагионен лист.
(В.Вушев)Не зная откъде получавате информация за позицията на FIA или явно не се интересувате особено много от този спорт и развитието му защото всъщност текущото положение е следното:
На 17 април 2004 година, в Хелзинки трофи-рейдовете бяха представени като вид автомобилен спорт от АТК пред FIA. (АТК - Асоциация на Трофи Клубовете (Русия)).
Това събитие се случи на асамблеята на Северно-Европейската Зона на FIA (NEZ FIA), докладчик е бил представителя на АТК Александър Дерюгин от "Офф-роад&4х4" клуб гр. Санкт-Петербург.
Доклада и показаните видеоматериали за трофи-рейдове са били посрещнати с огромен интерес, и с цел формиране на нов вид спорт в рамките на FIA, на представителя на АТК е предоставен пакет документи за подаване на официална заявка за вид спорт.
Информацията беше публикувана и в медиите в България.
А в Русия и Прибалтийските държави (които между другото не само са в Европа, но и са членки на ЕС) този спорт е официално признат за национален спорт.
с всички произтичащи от това права, задължения, правилници и нормативни документи.
(С. Дойчинов)През 2001 година в България е приет правилник за състезания по офроуд, одобрен от БФАС. Този правилник от тогава не е променян, а само допълван с цел усъвършенстване на сигурността и безпристрастността на състезанията.
(В.Вушев)Няколко изречения по горе Вие твърдите че в Европа където е и Р.България изобщо няма правилник, а сега се оказва че БФАС е приела такъв!
(С. Дойчинов)Във всеки правилник и в интернет на адрес www.trophy-club.com изрично се упоменават всички промени, които предстоят в следващата година. Друг е въпросът дали този правилник се чете от състезателите.
(В.Вушев)Чете се и точно в това е проблемът. Правилника, изискванията и измененията за Ком-Емине 2004 бяха публикувани от Вас на 12.06.2004 г вечерта, а не предишната година, както твърдите.
(С. Дойчинов) Основният правилник за третото издание на Ком-Емине е същият, какъвто беше и по време на второто издание, какъвто беше и в първото издание, а именно: в специалните участъци се мери времето на преминаване, а през останалото време се контролира движението по пътна книга.
(В.Вушев)Основният въпрос е не къде се мери време, а в изискванията към подготовката на автомобилите и участниците, както и начина на организиране на състезанието и определяне на получените точки. През 2003 г. беше задължително участието на групи (отбори) от по двама участници сформирани на доброволен или служебен принцип като не завършването на единия екипаж се отразяваше и на другия, през 2004 г. няма такова изискване. През 2003 се получаваха точки само при завършване на всички етапи на състезанието, през 2004 ще има ежедневно класиране. Различни бяха и изискванията към подготовката на автомобилите. За каква прилика става дума?
(С. Дойчинов)В България няма класове и няма да има, защото състезанията по офроуд са предназначени за нехомологирани автомобили, а характера на трасетата позволява участието на различен тип автомобили, с еднакъв шанс за класиране.
(В.Вушев)На организираните от Вас състезания участват не само нехомологирани автомобили, но и такива, чиято конструкция и направените по нея изменения не отговарят на предписанията на производителя, данните в регистрационния талон и нормативните актове действащи в Р. България, което ги прави непригодни за движение, но въпреки това те успешно преминават организираните от Вас технически прегледи. Абсолютно задължително условие за движение по пътищата и участие в каквито и да било спортни прояви е всички автомобили да имат редовна регистрация и валиден регистрационен талон като вписаните в него данни отговарят на действителното състояние на автомобила...
(С. Дойчинов)Ако наистина беше въведена задължителна хомологация по ФИА, тогава сумата от 3500 лв. Ще стигне само за гащеризона на състезателя.
(В.Вушев)Нека първо се постараем да се приемат правилник и нормативни актове регламентиращи този вид спорт в Р.България, пък след това правете сметка, кое колко струва.
(С. Дойчинов)Финансирането на личният отбор е изцяло въпрос на лични умения и възможности. Правилника за националния шампионат по офроуд изрично разрешава и поощрява личните спонсори.
(В.Вушев)Професионален и сериозен спорт не може да се правят бе участието на големи спонсори. Не виждам как поощрявате личните и отборни спонсори след като в условията определени от Вас по отношение на външна (неодобрена от Вас) реклама по автомобилите и съответното им брандиране правилата записани в изработен от Вас правилник са (цитат от регламента на шампионата на България по off-road, раздел Реклама):
„Реклама на конкуренцията и собствена реклама е допустима само при предварителна уговорка с организатора”.
Г-н Дойчинов смятате ли наистина, че една голяма финансова институция или международна корпорация ще дойдат при Вас за да се пазарят при какви условия ще разрешите техния отбор да участва в съответното мероприятие!?
(С. Дойчинов)Състезанията по офроуд в България са частни и ще останат такива до момента, в който държавната администрация започне да дотира този спорт. До тогава всеки организатор на такива състезания който и да е той, е достоен за уважение и почит, защото вместо да си прави кефа с останалите офроудъри, се изкривява от работа, за да може някой друг да се изпъчи да каже „е па мога и да побеждавам”.
(В.Вушев)Тъй като явно визирате мен искам пак да кажа, че наистина мога и да печеля и да губя, и съм се занимавал с автомобилен спорт, където съм печелил и държавни и др. състезания много години преди Вие изобщо да започнете да се занимавате с нещо подобно.
Що се отнася до дотиране от държавата на този вид спорт, първо е необходимо от хората занимаващи се с него да се организира и създаде такъв. Държавата няма и никога няма да има задължението да финансира едни частни сбирки организирани за собствен кеф на участниците в тях.
(С. Дойчинов)Собствената неосведоменост и заблуда на участниците не са проблем на организаторите на състезания. В крайна сметка участието в тези състезания е въпрос на личен избор.
(В.Вушев)Абсолютно съм съгласен с Вас, основния проблем всъщност е некомпетентността на т.нар. организатори и умишленото заблуждаване от тяхна страна на участниците и обществеността с цел на едни както и Вие твърдите частни състезания организирани пак съгласно Вашите думи без унифициран Правилник да се определя дори и Републикански шампион.
(С. Дойчинов)Да не забравяме, че офроуда е комбинация от малко каране и много приятели, а не малко приятели и много купи в прашния шкаф.
В заключение: тъй нареченият „офроуд” е всъщност едно приятно хоби за разтоварване през свободното време, а не професионален спорт.
(В.Вушев)Абсолютно вярна оценка за положението у нас но извън България има и истински професионален спорт с това име и въпрос на желание и много работа е международно признатите и утвърдени правила и практики да се въведат и у нас за което призовавам и съм готов да работя и аз.
(С. Дойчинов)Състезанията, които се организират от четири години в България са един голям форум за обединение на хората практикуващи това хоби и прави чест на всички организатори, че продължават с тази неблагодарна дейност, въпреки всички трудности.
(В.Вушев)Това е чудесно но винаги досега Вие сте твърдял че организирате РЕПУБЛИКАНСКИ ШАМПИОНАТ на Р.България. Това е и моето мнение с което Вие явно не сте съгласен, а именно че не може една разходка с приятели през свободното време да се определя като РЕПУБЛИКАНСКИ ШАМПИОНАТ и в края на разходката да се избере и Републикански шампион.
С любезното съгласие на редакцията публикуваме пълният текст на дискусията, защото смятаме, че в нея се повдигат основополагащи въпроси за развитието на този спорт в България, хората в него и моралните принципи, които споделят.
(С. Дойчинов) Автомобил УАЗ 469Б е многоцелеви военен автомобил и не подлежи на каквато и да е хомологация по ФИА.
(В. Вушев) Уважаеми г-н Дойчинов не зная на база на какво дадохте такава описателна характеристика на автомобил УАЗ, след като съгласно данни на производителя ОАО УАЗ това е:
УАЗ Модел 31512 (старо означение 469Б) – лек пълноприводен автомобил с мек покрив (тент) и заден падащ борд.
Вярно е, че този автомобил и негови модификации се използват и в армиите на много страни и военните специалисти са взели съществено отношение при разработката му.
Факт е също така и че всички известни и легендарни пълноприводни автомобили са разработени за военните и се намират на въоръжение в армиите по цял свят, такива са :
Mercedes G, Hummer H1, Toytoта Land Cruiser, Land Rover Defender и мн. други.
По отношение на хомологацията на серийни автомобили международно приетите изисквания са (цитат):
1. ОПРЕДЕЛЕНИЕ: Автомобили серийно производство оборудвани с не по малко от две места за сядане.
2. ХОМОЛОГАЦИЯ. За 12 последователни месеца трябва да са произведени не по малко от 1000 идентични екземпляра.
С. Дойчинов)Клас за хомологоция на високо проходими автомобили е T1 do T4, а не TR, където Т1 са серийни автомобили на възраст до 4 години, оборудвани с рол бар и рол-кейдж по „Апендикс Ж” от правилника на ФИА. Марката и моделите на тези автомобили са упоменати в списък, където УАЗ 469Б въобще не фигурира.
(В.Вушев) Означението за клас от Т1 до Т4 е за cross country автомобили и камиони (Т4) съгласно приложение J параграф 251 на FIA.
Означението за клас TR1 до TR3 е за подготвени високо проходими автомобили съгласно международно приет правилник на АТК и РАФ.
Изискване за възраст до 4 години не фигурира. По стандартите на FIA отпадането на един автомобил от хомологация е възможно след навършване на 7 години от датата на спиране от производството на съответния модел.
(Притежавания и управляван от мен автомобил УАЗ е производство 2000 г, което е видно от регистрационните документи на автомобила и VIN кода, с които данни сте запознати тъй като сте извършвали техническа проверка на автомобила. Освен това на част от мероприятията организирани от Вас през тази година участвах с автомобил Лада Нива.)
По отношение на хомологацията не бива да се забравят и възможностите осигурени с механизма на национална хомологация.
(С. Дойчинов)На европейския континент, където се намира и България, няма унифициран правилник за състезания по оффроуд. Нещо повече, ФИА е отказала да регламентира чисто оффроудовите състезания, като твърде рискови и е приела, те да се провеждат под формата на приложни състезания категория Б. Това са любителски състезания, където е забранено да има скоростни отсечки. Най често в другите страни се използва правилника за многодневните ендуро състезания. Единствената форма, където има класически рали отсечки, са състезанията „крос-кътри”, каквото е например „Париж-Дакар”, където автомобилите са хомологирани по хомолагионен лист.
(В.Вушев)Не зная откъде получавате информация за позицията на FIA или явно не се интересувате особено много от този спорт и развитието му защото всъщност текущото положение е следното:
На 17 април 2004 година, в Хелзинки трофи-рейдовете бяха представени като вид автомобилен спорт от АТК пред FIA. (АТК - Асоциация на Трофи Клубовете (Русия)).
Това събитие се случи на асамблеята на Северно-Европейската Зона на FIA (NEZ FIA), докладчик е бил представителя на АТК Александър Дерюгин от "Офф-роад&4х4" клуб гр. Санкт-Петербург.
Доклада и показаните видеоматериали за трофи-рейдове са били посрещнати с огромен интерес, и с цел формиране на нов вид спорт в рамките на FIA, на представителя на АТК е предоставен пакет документи за подаване на официална заявка за вид спорт.
Информацията беше публикувана и в медиите в България.
А в Русия и Прибалтийските държави (които между другото не само са в Европа, но и са членки на ЕС) този спорт е официално признат за национален спорт.
с всички произтичащи от това права, задължения, правилници и нормативни документи.
(С. Дойчинов)През 2001 година в България е приет правилник за състезания по офроуд, одобрен от БФАС. Този правилник от тогава не е променян, а само допълван с цел усъвършенстване на сигурността и безпристрастността на състезанията.
(В.Вушев)Няколко изречения по горе Вие твърдите че в Европа където е и Р.България изобщо няма правилник, а сега се оказва че БФАС е приела такъв!
(С. Дойчинов)Във всеки правилник и в интернет на адрес www.trophy-club.com изрично се упоменават всички промени, които предстоят в следващата година. Друг е въпросът дали този правилник се чете от състезателите.
(В.Вушев)Чете се и точно в това е проблемът. Правилника, изискванията и измененията за Ком-Емине 2004 бяха публикувани от Вас на 12.06.2004 г вечерта, а не предишната година, както твърдите.
(С. Дойчинов) Основният правилник за третото издание на Ком-Емине е същият, какъвто беше и по време на второто издание, какъвто беше и в първото издание, а именно: в специалните участъци се мери времето на преминаване, а през останалото време се контролира движението по пътна книга.
(В.Вушев)Основният въпрос е не къде се мери време, а в изискванията към подготовката на автомобилите и участниците, както и начина на организиране на състезанието и определяне на получените точки. През 2003 г. беше задължително участието на групи (отбори) от по двама участници сформирани на доброволен или служебен принцип като не завършването на единия екипаж се отразяваше и на другия, през 2004 г. няма такова изискване. През 2003 се получаваха точки само при завършване на всички етапи на състезанието, през 2004 ще има ежедневно класиране. Различни бяха и изискванията към подготовката на автомобилите. За каква прилика става дума?
(С. Дойчинов)В България няма класове и няма да има, защото състезанията по офроуд са предназначени за нехомологирани автомобили, а характера на трасетата позволява участието на различен тип автомобили, с еднакъв шанс за класиране.
(В.Вушев)На организираните от Вас състезания участват не само нехомологирани автомобили, но и такива, чиято конструкция и направените по нея изменения не отговарят на предписанията на производителя, данните в регистрационния талон и нормативните актове действащи в Р. България, което ги прави непригодни за движение, но въпреки това те успешно преминават организираните от Вас технически прегледи. Абсолютно задължително условие за движение по пътищата и участие в каквито и да било спортни прояви е всички автомобили да имат редовна регистрация и валиден регистрационен талон като вписаните в него данни отговарят на действителното състояние на автомобила...
(С. Дойчинов)Ако наистина беше въведена задължителна хомологация по ФИА, тогава сумата от 3500 лв. Ще стигне само за гащеризона на състезателя.
(В.Вушев)Нека първо се постараем да се приемат правилник и нормативни актове регламентиращи този вид спорт в Р.България, пък след това правете сметка, кое колко струва.
(С. Дойчинов)Финансирането на личният отбор е изцяло въпрос на лични умения и възможности. Правилника за националния шампионат по офроуд изрично разрешава и поощрява личните спонсори.
(В.Вушев)Професионален и сериозен спорт не може да се правят бе участието на големи спонсори. Не виждам как поощрявате личните и отборни спонсори след като в условията определени от Вас по отношение на външна (неодобрена от Вас) реклама по автомобилите и съответното им брандиране правилата записани в изработен от Вас правилник са (цитат от регламента на шампионата на България по off-road, раздел Реклама):
„Реклама на конкуренцията и собствена реклама е допустима само при предварителна уговорка с организатора”.
Г-н Дойчинов смятате ли наистина, че една голяма финансова институция или международна корпорация ще дойдат при Вас за да се пазарят при какви условия ще разрешите техния отбор да участва в съответното мероприятие!?
(С. Дойчинов)Състезанията по офроуд в България са частни и ще останат такива до момента, в който държавната администрация започне да дотира този спорт. До тогава всеки организатор на такива състезания който и да е той, е достоен за уважение и почит, защото вместо да си прави кефа с останалите офроудъри, се изкривява от работа, за да може някой друг да се изпъчи да каже „е па мога и да побеждавам”.
(В.Вушев)Тъй като явно визирате мен искам пак да кажа, че наистина мога и да печеля и да губя, и съм се занимавал с автомобилен спорт, където съм печелил и държавни и др. състезания много години преди Вие изобщо да започнете да се занимавате с нещо подобно.
Що се отнася до дотиране от държавата на този вид спорт, първо е необходимо от хората занимаващи се с него да се организира и създаде такъв. Държавата няма и никога няма да има задължението да финансира едни частни сбирки организирани за собствен кеф на участниците в тях.
(С. Дойчинов)Собствената неосведоменост и заблуда на участниците не са проблем на организаторите на състезания. В крайна сметка участието в тези състезания е въпрос на личен избор.
(В.Вушев)Абсолютно съм съгласен с Вас, основния проблем всъщност е некомпетентността на т.нар. организатори и умишленото заблуждаване от тяхна страна на участниците и обществеността с цел на едни както и Вие твърдите частни състезания организирани пак съгласно Вашите думи без унифициран Правилник да се определя дори и Републикански шампион.
(С. Дойчинов)Да не забравяме, че офроуда е комбинация от малко каране и много приятели, а не малко приятели и много купи в прашния шкаф.
В заключение: тъй нареченият „офроуд” е всъщност едно приятно хоби за разтоварване през свободното време, а не професионален спорт.
(В.Вушев)Абсолютно вярна оценка за положението у нас но извън България има и истински професионален спорт с това име и въпрос на желание и много работа е международно признатите и утвърдени правила и практики да се въведат и у нас за което призовавам и съм готов да работя и аз.
(С. Дойчинов)Състезанията, които се организират от четири години в България са един голям форум за обединение на хората практикуващи това хоби и прави чест на всички организатори, че продължават с тази неблагодарна дейност, въпреки всички трудности.
(В.Вушев)Това е чудесно но винаги досега Вие сте твърдял че организирате РЕПУБЛИКАНСКИ ШАМПИОНАТ на Р.България. Това е и моето мнение с което Вие явно не сте съгласен, а именно че не може една разходка с приятели през свободното време да се определя като РЕПУБЛИКАНСКИ ШАМПИОНАТ и в края на разходката да се избере и Републикански шампион.
Коментар