Здравейте, представям ви проекта, с който се занимавам от няколко години - събиране и възстановяване на мотоциклет, произведен от френската фирма "Гном Рьон". Сдобих се с мотоциклета преди няколко години и по голямата дейност през това време е била свързана с намиране на липсващите части...което без интернет и ибей нямаше как да се случи
От мотоциклета бяха останали само рамата с резервоар, двигател, скоростна кутия, главното предаване, половин заден калник и една капла с изгнил обръч, както и оригинален карбуратор.
Липсите бяха много, а най фрапиращата такава бе предницата. Предвид многото липсващи части, в началото мислех да възстановя мотора не в оригинален вид...но лека полека във времето частите започнаха да появяват..в днешно време мотоциклета, като изключим коша, е окомплектован на 90-и няколко процента..останаха дреболии, за които не се притеснявам, защото има откъде да ги купя, като стигна до тях.
Малко история за фирмата, наследник е на две фирми, произвеждали самолетни двигатели през първата световна война, обединили се в една, абревиатурата Gnome Rhone е съставена от имената на двете фирми. След войната, подобно на други фирми се ориентират към производство на мотоциклети, в началото по лиценз, след това собствена разработка. Девиза на фирмата е "Qualite avion". През 1930г са представени два напълно нови модела, даващи облика на производството за следващото десетилетие. Мотоциклетите са със щанцована П-образна рама, двуцилиндрови боксермотори и карданно задвижване на задното колело. През 1935г френската армия прави поръчка за производството на армейски мотоциклет с кош. Фирмата пригажда един от легендарните си модели, модела Х. Това е 750сс мотоциклет, също с двуцилиндров боксерен мотор и карданно задвижване, с който фирмата е пожънала и тепърва са и предстояли успехи, като пробега от 50000км за 19 дена, рекорд направен от военни мотоциклетисти на Autodrome de Montlhеry, според представителите на фирмата за масла Yacco(в днешно време) без смяна на масло....
Мотоциклета, поръчан от армията, след проведените тестове не е одобрен от армията.Налага се разработването на нов мотоциклет с кош според изискванията на военните - да има предавка към коша, променени предавателни числа на скоростите, както и предпочитания към газорапределение със стоящи клапани пред висящите клапани на първоначалния вариант. Поради по малката мощност при такова газорапределение за компенсация кубатурата е увеличена на 800сс. 1937г новата разработка е факт, предстоят тестове. Всъщност от така наречените "кригселефантен"- военни слонове- тежки мотоциклети с предавка къв коша и повишена проходимост от Втората световна война фирмите Гном Рьон и белгийската FN са пионерите през 1937г. 1938г на Парижкото изложение е представен друг белгийски армейски мотоциклет от тази категория - Sarolea H38- мотоциклета с най голяма проходимост от всички в тази категория. Интересни времена, показват военни мотоциклети по изложения, немците развеждат руснаци в заводите на БМВ и и им предоставят лицензи... Фирмата Zundapp за разработката на легендарния си армейски модел KS750 дори закупува военен FN M12...
Следва продължение..
Малко снимки
От мотоциклета бяха останали само рамата с резервоар, двигател, скоростна кутия, главното предаване, половин заден калник и една капла с изгнил обръч, както и оригинален карбуратор.
Липсите бяха много, а най фрапиращата такава бе предницата. Предвид многото липсващи части, в началото мислех да възстановя мотора не в оригинален вид...но лека полека във времето частите започнаха да появяват..в днешно време мотоциклета, като изключим коша, е окомплектован на 90-и няколко процента..останаха дреболии, за които не се притеснявам, защото има откъде да ги купя, като стигна до тях.
Малко история за фирмата, наследник е на две фирми, произвеждали самолетни двигатели през първата световна война, обединили се в една, абревиатурата Gnome Rhone е съставена от имената на двете фирми. След войната, подобно на други фирми се ориентират към производство на мотоциклети, в началото по лиценз, след това собствена разработка. Девиза на фирмата е "Qualite avion". През 1930г са представени два напълно нови модела, даващи облика на производството за следващото десетилетие. Мотоциклетите са със щанцована П-образна рама, двуцилиндрови боксермотори и карданно задвижване на задното колело. През 1935г френската армия прави поръчка за производството на армейски мотоциклет с кош. Фирмата пригажда един от легендарните си модели, модела Х. Това е 750сс мотоциклет, също с двуцилиндров боксерен мотор и карданно задвижване, с който фирмата е пожънала и тепърва са и предстояли успехи, като пробега от 50000км за 19 дена, рекорд направен от военни мотоциклетисти на Autodrome de Montlhеry, според представителите на фирмата за масла Yacco(в днешно време) без смяна на масло....
Мотоциклета, поръчан от армията, след проведените тестове не е одобрен от армията.Налага се разработването на нов мотоциклет с кош според изискванията на военните - да има предавка към коша, променени предавателни числа на скоростите, както и предпочитания към газорапределение със стоящи клапани пред висящите клапани на първоначалния вариант. Поради по малката мощност при такова газорапределение за компенсация кубатурата е увеличена на 800сс. 1937г новата разработка е факт, предстоят тестове. Всъщност от така наречените "кригселефантен"- военни слонове- тежки мотоциклети с предавка къв коша и повишена проходимост от Втората световна война фирмите Гном Рьон и белгийската FN са пионерите през 1937г. 1938г на Парижкото изложение е представен друг белгийски армейски мотоциклет от тази категория - Sarolea H38- мотоциклета с най голяма проходимост от всички в тази категория. Интересни времена, показват военни мотоциклети по изложения, немците развеждат руснаци в заводите на БМВ и и им предоставят лицензи... Фирмата Zundapp за разработката на легендарния си армейски модел KS750 дори закупува военен FN M12...
Следва продължение..
Малко снимки
Коментар