Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Случай с камион - СОАТ/СТОП

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • Случай с камион - СОАТ/СТОП

    През 60-те години за известно време държавата беше разрешила частници да имат собствени камиони, с които извършваха транспортни услуги.
    Като отмениха разрешителното (както Ленин отмени НЭП-а) един помориец не могъл да прежали своя "Чепел" и го зазидал в един сайвант и измазал стената.
    След промените благополучно си го извадил от заточението и след 20!! години го подкарал. Случаят беше описан в първите демократични вестници.

  • #2
    До: Случай с камион.

    : ))

    Коментар


    • #3
      До: Случай с камион.

      Чел съм за такава история с румънец, който заровил трактор и след 89-та го е откопал.

      Коментар


      • #4
        До: Случай с камион.

        Чудно ми е какво е станало след това със въпростния камион? Явно е бил страхотно запазен ретро автомобил.
        0-

        Коментар


        • #5
          До: Случай с камион.

          Свят широк, какви ли не случки...
          Един познат, марсианец разправяше преди време: Нещо го ядосала тъщата и я копнал в задния двор на вилата. Обикалял из галактиката известно време - командировки, ангажименти. След 20 г. решил да види какво е станало с гадта (негови думи) и я изкопал. Била съвсем запазена, и все още зелена на цвят.
          Не чета коментари и не отговарям на такива.

          И коментаторите...

          Коментар


          • #6
            До: Случай с камион.

            Първоначално публикуван от Симеон Преглед на мнение
            През 60-те години за известно време държавата беше разрешила частници да имат собствени камиони, с които извършваха транспортни услуги.
            това СОАТ ли беше?

            Коментар


            • #7
              До: Случай с камион.

              В Монтана един СОАТаджия имаше ИФА "Феномен" и я пусна в движение след 1989г.През всички тези години си беше стояла кротко в двора.
              Сега,като видях темата се ядосвам,че тогава не се опитах да се спазаря с този човек да купя ифата.Колко ли би струвала сега,приведена в перфектен вид.
              Всичко готино на този свят е или незаконно,или неморално или вредно за здравето.
              -----------------------------------------------
              Питието определя съзнанието....
              -----------------------------------------------
              0887770735

              Коментар


              • #8
                До: Случай с камион.

                89г.като се образува първата частна пиаца за камиони на площад Македония в София дойде и един Чепел от Горубляне собственикът около 60годишен го пазеше от СОАТаджийски времена.Много запазен самосвал.А тая жълтурка от аватара беше първия истински камион на пиацата (другите в началото бяха с бусове от страх да не ги национализират като СОАТ)беше още 89г. и много хора ги беше страх на къде ше задуха вятърат.
                К мирной жизни не пригоден.
                Най обичам, обстановката да е максимално близка до бойната.
                ГАЗ 69 ГАЗ 53 ЗИЛ 157

                Коментар


                • #9
                  До: Случай с камион.

                  Предшественикът на СОАТ е бил СТОП-Съюз за товарен и обществен превоз.Той е създаден с царски указ през 1939-та.Въпреки, че до началото на 50-а още не е отменено тогавашного българско търговско законодателство, СТОП не е регистриран като търговец, ами като образувание, подчинено на Дирекцията на автомобилните съобщения.Назначаването и уволняването на директорът и управителите на разните клонове на СТОП става по предложение на директора на автомобилните съобщения, от министъра на железопътните, автомобилните и водните съобщения.Към края на 1950та година Стоп се преименува в СОАТ или Съюз за обществен автомобилен транспорт и въпреки горната зависимост Съюзът, до момента на прекратяването си, по предмет на дейност и занятие, си остава търговец, капиталистическо образувание, в социалистическа България.Тук могат да се представят 3 доказателства, които ми идват сега на ума.Ако във форума има бивш член на СТОП/СОАТ (или близък на такъв), моля нека даде мнение за тях.
                  Първо-бюджета е трябвало да бъде утвърден от министъра на железопътните, автомобилните и водните съобщения, след приемането му от общото събрание, а средствата са се набирали от встъпателна вноска върху записан тон полезен товар, от определен процент отчисления върху оборота на всяка кола, от допълнителни вноски на събрание на СТОП/СОАТ, от глоби и пр.С две думи Съюзът изцяло върху своите дейност и приходи за да покрива разходите си, вместо на държавни бюджетни средства.
                  Второ-изричното условие да си член на СОАТ е било да имаш собствен камион.Значи автопаркът не е държавен, а шофьорите не са били държавни наемници.И нещо повече-членството в СТОП/СОАТ се прекратявало, ако членът загуби собственост върху превозното си средство!
                  Трето-съобщението на Държавната планова комисия от 9 януари 1956 до СОАТ: "Мероприятията с инвестиционно предназначение на Съюза за обществен автомобилен транспорт не се планират с народостопанския план и същият може сводобно да разполага със собственити си средства."Съюзът и го прави-свободно разполага със средствата си, до колкото не са му създавани пречки от органите на властта.Двата фонда на Съюзът (фонд "Покриване загуби от превози" и "Изравнителен фонд") са пример за това и за целесъобразното разходване и влагане на средствата.Чрез тях се акумулират средства за отстраняване на повреди, покриване на всякакви загуби в следствие на форсмажорни обстоятелства, за набавяне на специани съоръжения при пренасянето на специфични стоки, за командировки, за организиране на авторемонтни работилници и т.н.

                  Утре ще продължа, че ми се доспа.Ако на някой му е интересно, мога да кача тук снимано разпореждането № 124 на Бюрото на Министерския съвет, с което фактически се прекратява дейността на СОАТ.

                  Само да вметна нещо, предвид постовете по-горе.Аз съм вече доста навътре в ретро-общността и мога да кажа, че камион в перфектно състояние, участвал в СПОП/СОАТ, е нереално да се намери.Повечето от тях са били бракувани, а тези, които са доживели до сега, са стабилно уморени от зверска експлоатация и поддържане в един страхотен дефицит на части и консумативи.Последното важи с голяма сила за западните камиони, част от които са на фирми, потънали в историята след Войната.За тях на практика е нямало абсолютно никакви части и движението им е било възможно само и единствено от виртуозната импровизация на шофьорите от СТОП/СОАТ, които заменят цели възли и агрегати от други машни, най-често съветски или си ги изработвали сами.В момента ми идва на ума как някой се е сетил с какво да замени износените игли в иглените лагери на каретата на кардана-"пръчки" от чадър, които са направени от много качествена стомана, биват отрязани на струга по размер и поставени в чашата на лагера.Ето един пример за изобретателността на българите...
                  Последно редактирано от м20_маниак; 01-12-08, 23:47.
                  С "Фармахим" - непобедим
                  Дизел - само дънки!

                  Коментар


                  • #10
                    До: Случай с камион.

                    Някъде по руските форуми имаше за един американски MACK от преди войната...

                    Коментар


                    • #11
                      До: Случай с камион.

                      Маниаче както винаги ме учудваш с осведоменоста сиНа един мой съученик баща му беше соатаджия.Първо имаха Ланчия 5тонна.Имаше едно лостче за да тръгне назад като включиш задна трябва да го преместиш иначе не ще да мръдне.Помня че счупиха диференциала и го смени от Ифа Хорх и си караше.Помня че беше бензинова но имаше стойка за нафтова помпа и можеше при нужда да се преправи на дизелова.После я продаде и купи Шкода RO таман я стегна и разтуриха СОАТ за една седмица му изпадаха зъбите на човека и след някоя и друга година на самоход я закара на вторичните Та не бяха само црепове имаше и по нови модели.А как бачкаха в тези златни времена .С частен камион а около тебе всичко държавноЕдна година и кусур и аз закачих 89-90г.някой ден ще ти разправям
                      К мирной жизни не пригоден.
                      Най обичам, обстановката да е максимално близка до бойната.
                      ГАЗ 69 ГАЗ 53 ЗИЛ 157

                      Коментар


                      • #12
                        До: Случай с камион - СОАТ/СТОП

                        В Горубляне и сега има един Чепел,който изглежда в движение,може и да е същия дето споменава колегата,стои си паркиран на тротоара от години.

                        Коментар


                        • #13
                          От: Случай с камион - СОАТ/СТОП

                          Шофьор от СОАТ с товарен автомобил Шкода.

                          Натиснете снимката за да я уголемите

Име:2631.jpg
Прегледи:1
Размер:141.9 КБ
ID:5185054

                          Коментар


                          • #14
                            От: Случай с камион - СОАТ/СТОП

                            Източник - Изгубената България Никакъв проблем с разпространението на снимки, просто има дребно условие при ползване, да се споменава източника

                            А иначе тук по квартала имаше няколко души соатаджии. Единият беше точно срещу резиданция Бояна, под Околовръстното, след забраната на СОАТ беше прибрал камиона в двора, да чака по-добри времена. Доста голям дизелов Австро-Фиат, твърдеше, че е от 40-те. имаше резервен блок за него, също така в едни къпинаци много стар контейнер за боклук /имам предвид това, дето се слага на гърба на камиона и в него се изсипват уличните кофи. Виждаха се някакви механизации, сигурно за повдигане на кофите и притискане на боклука/, както и разни сруги железарии. За съжаление той май е починал преди няколко години, а всичкото желязо е вероятно отишло за скрап! Точно на мястото на камиона сега има ламаринено хале за ремонт на брони или нещо от този род. Наблизо имало и още един, с камион мерцедес, но е било преди моето време, не помня нито човека, нито камиона. И друг, който пък е бил освен шофьор, също и поддръжка на автобуси на градския транспорт /повечето били Опел Бцил/, гаражът бил някъде около Руски паметник. Той бил имал газгенератор за камион или автобус, но след години по двора му, устройството май също заминало за скрап.
                            Друг един образ беше бай Димитър, много възрастен шофьор, занимавал се с коли поне от 30-те. Той е доста известен сред ретро-любителите, имаше един много интересен италиански камион... Ланчия или Алфа-Ромео беше.... За времето си е бил много интересна и напредничава работа, например имал 4 клапана на цилиндър. Стоеше близо до Сливница и Опълченска, натъпкан с няколко тона скрап. Години наред разни ретровци искаха камиона, но той не го е давал или продавал. Казвал ми е, че е бил и на фронта с него, дърпал фургон-бръснарница. До камиона имаше и много старо ремарке. Едно време е било много масово камионите да имат ремаркета, понякога и повече от едно. За съжаление най-накрая камионът беше много силно изгнил, а много неща /включително поне едната врата/ - отнесени от манговци. Тъжната развръзка е, че доколкто разбрах, бай Димитър починал сравнително наскоро, а преди това, пред само няколко години, камионът заедно с всичките железа натрупани по него, заминал за скрап.... На тръгване сложили нафта, дръпнали го малко с друг камион и двигателят заработил! Много жалко...
                            И накрая, една малко по-весела история, един мой съсед също бил шофьор в СОАТ. Бил младеж и се цанил за шофьор. Камионът бил естествено частен, на някакъв човек, който наел моя съсед за шофьор. След време откупил камиона и продължил да работи направо за своя сметка. Около 1970, когато внезапно забранили СОАТ, вече не можели да карат камионите въобще, един вид бракувани. Много хора ги дали за скрап, а други, като моя познат, ги прибрали по дворовете си, да чакат по-добри дни. Сега си спомних, че беше 1997 - тогава вече му пречеше начовека, нещо щяха да строят и останките от камиона щяха да заминат на Вторични. Беше безкрайно изгнил, но освен това и всяка възможна част беше от различна марка камион! Затова и не цитирам марка, а просто "камион" Шаси от едно, двигател от второ, преден мост от трето, скорости и заден мост от четвърто, кабина от пето......... Всичко от предвоенни модели, правени разни фланци, истории.... сиромах човек, жив дявол, дори и в областта на механиката! Адски хибрид, но също така и интересен представител на едни типични и вече изчезнали като вид български соатаджийски камиони, при които повредените части по липса на нови са били "присаждани" и са се получавали уникални сбирщайни. И така, макар и да е жалка останка и адска смесица, взех го на символична цена, жал ми беше да се унищожи. Няма и да го направя скоро, той като за целта трябва да имам хале да го държа на сухо, иначе е напразен труд. Но поне ще се запази за неясното бъдеще
                            Някои казват, че съм ужасен човек. Но това не е така - аз имам сърце на мил, чувствителен юноша. Пазя го в буркан със спирт на бюрото си...

                            Коментар


                            • #15
                              От: Случай с камион - СОАТ/СТОП

                              Ето един соат-Ман
                              Натиснете снимката за да я уголемите

Име:003276001.jpg
Прегледи:1
Размер:42.9 КБ
ID:5185168

                              Коментар

                              Активност за темата

                              Свий

                              В момента има 0 потребители онлайн. 0 потребители и 0 гости.

                              Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                              Зареждам...
                              X