Даже честити ИМЕННИ ДНИ на колегата!
Вълчи празници са по народната традиция първите първите три дни на февруари.
Наричани са още Трифунци (защото на 1-ви е деня на св. Трифон, който обаче не е Трифон Зарезан, който пък не е светия).
***
Това че са цели три дни (за разлика от подобните "петльовден" или "мишинден") говори за едно специално отношение към вълка. Обикновено го свързват с вярванията и тотемите на прабългарите.
Но проф. Иван Маразов, например, смята (в любопитната книга "Траките и виното"), че вълчите празници са тракийски по произход. Той ги свързва с един от митичните герои на някои племена - Ликург, дивият воин-вълк.
И двете предположения са точни според мен. Много български обичаи и ритуали са били тракийски преди да станат български. Нестинарството, да речем.
***
По Трифунци са в сила определени забрани и други магически ритуали, които трябва да опазят от вълци хората и добитъка. Жените не бива работят с остри предмети и особено с ножица - за да остава затворена устата на вълка.
Струва ми се обаче, че акцентът върху предпазването се е явил по-късно. Траките естествено не са си оставяли добитъка на хищниците, но тяхното цялостно усещане за света е било много по-екологично от нашето - подобно на индианското, да речем.
Как "екологично" ли? Божествата и природните сили са едно и ти, които живееш с тях и разчиташ на тях, първо се стремиш да се отъждествиш с тях, пък после вече да ги бориш. Кукерството е възникнало като жест на такова отъждествяване според някои историци и етнолози.
***
Та да са честити тези интересни празници на колегата с интересния ник Volk.
Най-добри пожелания за здраве, щастие и успехи. И да почерпи, разбира се!
Вълчи празници са по народната традиция първите първите три дни на февруари.
Наричани са още Трифунци (защото на 1-ви е деня на св. Трифон, който обаче не е Трифон Зарезан, който пък не е светия).
***
Това че са цели три дни (за разлика от подобните "петльовден" или "мишинден") говори за едно специално отношение към вълка. Обикновено го свързват с вярванията и тотемите на прабългарите.
Но проф. Иван Маразов, например, смята (в любопитната книга "Траките и виното"), че вълчите празници са тракийски по произход. Той ги свързва с един от митичните герои на някои племена - Ликург, дивият воин-вълк.

И двете предположения са точни според мен. Много български обичаи и ритуали са били тракийски преди да станат български. Нестинарството, да речем.
***
По Трифунци са в сила определени забрани и други магически ритуали, които трябва да опазят от вълци хората и добитъка. Жените не бива работят с остри предмети и особено с ножица - за да остава затворена устата на вълка.

Струва ми се обаче, че акцентът върху предпазването се е явил по-късно. Траките естествено не са си оставяли добитъка на хищниците, но тяхното цялостно усещане за света е било много по-екологично от нашето - подобно на индианското, да речем.
Как "екологично" ли? Божествата и природните сили са едно и ти, които живееш с тях и разчиташ на тях, първо се стремиш да се отъждествиш с тях, пък после вече да ги бориш. Кукерството е възникнало като жест на такова отъждествяване според някои историци и етнолози.
***
Та да са честити тези интересни празници на колегата с интересния ник Volk.

Най-добри пожелания за здраве, щастие и успехи. И да почерпи, разбира се!

Коментар