.
...................................................................................................................................................... .........................
Почти всички сме карали колело, особено като деца. По своята същност колелото е прост механизъм, но е изобретен твърде късно.
Малко от нас се замислят за историята на велосипеда. Първите доказани свидетелства за изобретение на велосипеда са от 1817 год.
Тогава велосипеда е малък дървен скутер, а създателят му, професора по немски, барон Карл фон Дрезен нарекъл "машина за ходене."
...................................................................................................................................................... .........................
Има много теории, които приписват създаването на велосипеда на различните хора,
като се започне от Леонардо да Винчи и свърши с руския крепостен селянин Антонов.

Преки доказателства или не са намерени, или намерените са признати за фалшификати.

Названието "машина за ходене" на барон Карл фон Дрезен,
незнайно защо не се налага и дървения скутер става известен като "ръчна кола" .

Във Великобритания велосипеда става известен за кратко време с името "Скутера на Дресен"

Друго английско название на велосипеда е, "Хоби Horz" и влиза в употреба през 1818 г.

Изобретението било много необичайно за това време, бързо печели популярност,
и никой дори не помисля да промени нищо в този много прост дизайн.
През 1839 г.на шатландския ковач Къркпатрик Макмилън му идва идея да добави към количката педали и седло.

Скоро след това, през 1845 год. англичанина Томпсън създава първата надуваема гума,
но се оказва, непрактична и технически несъвършена.

Следващата "стъпка" в историята на велосипеда настъпва през 1862 г., във Франция.
В Нанси, където местните занаятчии, които нищо не са знаели за изобретението на Макмилън,
решават да сложат педалите на предното колело.

Изобретението на французите заинтересовало индустриалците, които оказвали съдействие и през 1864 год.
започва масово производство на велосипеди с метална конструкция, която заменя крехкия дървен еквивалент.
Велосипеда е патентован през 1866 г., и в действителност това официално е първия велосипед.

През 1867 г., англичанина Едуард Купър, разработва първите джанти с обтегнати метални спици.

През 70-те години на някой хрумва идеята, да се увеличи диаметъра на предното колело на велосипеда.
Същевреминно задното колело е намалено, което прави този глупав дизайн още по-нестабилен.

Голяма част от купувачите са наранявани при падания
и това мотивира създателите да добавят трето задното колело за стабилност.

Този велосипед става известен като "пени-грош"
в унисон с две британски монети, размерът на която се различавал значително.

Правени са и необичайни модели, които не са имали голяма популярност.

Верижна предавка в дизайна на велосипед се появява през 1878 г., благодарение на още един англичанин Лаусън.
В същото време е изобретил първия сгъваем велосипед.

Идеята за безопасно каране идва с още един англичанин - Джон Старлей.
Той нарича творението си "Wanderer" (Rover) и в този момент, започва да съществува Rover компания,
която произвеждала велосипеди и леки коли до 15 Април 2005 г., когато е обявена в несъстоятелност.

Първите надуваеми гуми се появяват през 1888 год. благодарение на усилията на шотландеца Джон Дънлоп.
Те осигурили комфортен живот за много години напред.
Гумите Dunlop и днес са считани за едни от най-добрите, а компанията е един от най-големите в света!

Ннеръждаемата стомана все още не е била открита и конструкцията постоянно е трябвало да се боядисва.

През 1898 г. се правят още подобрения, конструирана е първата спирачка.
Почти по същото време е добавена и ръчна спирачка, която не е изглеждала като съвременните спирачки
но добавила много към сигурността и безопасността на управлението.

През 1914, Peugeot започва масово производство на този футуристичен модел.

В началото на ХХ век е белязан от появата на първия механизъм за смяна на предавката.

Следващата механизъм, скоростите са изобретени през 1903 год.

Познатите днес скорости са изобретени през 1950 год.

Промените през годините.

Ясно е, че популярността на велосипеда избледнява с появата на автомобилите,
но от края на 60-те години този вид двуколесен транспорт отново започва да става популярен,
най-вече в развитите страни, заради здравословния начин на живот и екологичното съзнание на човечеството.

Популярността в някой страни е очевидна. Това а един триетажен паркинг за велосипеди в Амстердам.

Няколко интересни факти:
- Най-"велосипедната" държава в Европа е Дания, където средния пробег на човек за 1 година е почти 900 мили.
- В много европейски градове, велосипеди могат да бъдат наети директно на гарата, а в Копенхаген са безплатни.
- В Амстердам има специален хотел за байкъри със собствен велосипед и велосипедни екскурзии с програма.
- 95% от всички велосипеди са произведени в Китай.
- Най-високата скорост достигната с велосипед е 268.83 km/h.
- Най-големия велосипед в света е - "Frankensaykl", чиято височина е 3,40 м, а диаметърът на колелото - 3,05 м - е построена калифорнийския Dave Мур през 1989 г.;
- Най-дългия велосипед се появява през 1988 г. в Нова Зеландия благодарение на усилията на Terry Tessman - 22,24-метра.
- Най-малкия велосипед има диаметър на колелото само 1.9 cm! Създателя му е управлявал творението си повече от 4 метра.
.............
Източник
.............
.
...................................................................................................................................................... .........................
Почти всички сме карали колело, особено като деца. По своята същност колелото е прост механизъм, но е изобретен твърде късно.
Малко от нас се замислят за историята на велосипеда. Първите доказани свидетелства за изобретение на велосипеда са от 1817 год.
Тогава велосипеда е малък дървен скутер, а създателят му, професора по немски, барон Карл фон Дрезен нарекъл "машина за ходене."
...................................................................................................................................................... .........................
Има много теории, които приписват създаването на велосипеда на различните хора,
като се започне от Леонардо да Винчи и свърши с руския крепостен селянин Антонов.
Преки доказателства или не са намерени, или намерените са признати за фалшификати.

Названието "машина за ходене" на барон Карл фон Дрезен,
незнайно защо не се налага и дървения скутер става известен като "ръчна кола" .

Във Великобритания велосипеда става известен за кратко време с името "Скутера на Дресен"

Друго английско название на велосипеда е, "Хоби Horz" и влиза в употреба през 1818 г.

Изобретението било много необичайно за това време, бързо печели популярност,
и никой дори не помисля да промени нищо в този много прост дизайн.
През 1839 г.на шатландския ковач Къркпатрик Макмилън му идва идея да добави към количката педали и седло.
Скоро след това, през 1845 год. англичанина Томпсън създава първата надуваема гума,
но се оказва, непрактична и технически несъвършена.
Следващата "стъпка" в историята на велосипеда настъпва през 1862 г., във Франция.
В Нанси, където местните занаятчии, които нищо не са знаели за изобретението на Макмилън,
решават да сложат педалите на предното колело.

Изобретението на французите заинтересовало индустриалците, които оказвали съдействие и през 1864 год.
започва масово производство на велосипеди с метална конструкция, която заменя крехкия дървен еквивалент.
Велосипеда е патентован през 1866 г., и в действителност това официално е първия велосипед.

През 1867 г., англичанина Едуард Купър, разработва първите джанти с обтегнати метални спици.

През 70-те години на някой хрумва идеята, да се увеличи диаметъра на предното колело на велосипеда.
Същевреминно задното колело е намалено, което прави този глупав дизайн още по-нестабилен.

Голяма част от купувачите са наранявани при падания
и това мотивира създателите да добавят трето задното колело за стабилност.

Този велосипед става известен като "пени-грош"
в унисон с две британски монети, размерът на която се различавал значително.
Правени са и необичайни модели, които не са имали голяма популярност.

Верижна предавка в дизайна на велосипед се появява през 1878 г., благодарение на още един англичанин Лаусън.
В същото време е изобретил първия сгъваем велосипед.

Идеята за безопасно каране идва с още един англичанин - Джон Старлей.
Той нарича творението си "Wanderer" (Rover) и в този момент, започва да съществува Rover компания,
която произвеждала велосипеди и леки коли до 15 Април 2005 г., когато е обявена в несъстоятелност.

Първите надуваеми гуми се появяват през 1888 год. благодарение на усилията на шотландеца Джон Дънлоп.
Те осигурили комфортен живот за много години напред.
Гумите Dunlop и днес са считани за едни от най-добрите, а компанията е един от най-големите в света!

Ннеръждаемата стомана все още не е била открита и конструкцията постоянно е трябвало да се боядисва.

През 1898 г. се правят още подобрения, конструирана е първата спирачка.
Почти по същото време е добавена и ръчна спирачка, която не е изглеждала като съвременните спирачки
но добавила много към сигурността и безопасността на управлението.

През 1914, Peugeot започва масово производство на този футуристичен модел.
В началото на ХХ век е белязан от появата на първия механизъм за смяна на предавката.

Следващата механизъм, скоростите са изобретени през 1903 год.

Познатите днес скорости са изобретени през 1950 год.

Промените през годините.

Ясно е, че популярността на велосипеда избледнява с появата на автомобилите,
но от края на 60-те години този вид двуколесен транспорт отново започва да става популярен,
най-вече в развитите страни, заради здравословния начин на живот и екологичното съзнание на човечеството.

Популярността в някой страни е очевидна. Това а един триетажен паркинг за велосипеди в Амстердам.

Няколко интересни факти:
- Най-"велосипедната" държава в Европа е Дания, където средния пробег на човек за 1 година е почти 900 мили.
- В много европейски градове, велосипеди могат да бъдат наети директно на гарата, а в Копенхаген са безплатни.
- В Амстердам има специален хотел за байкъри със собствен велосипед и велосипедни екскурзии с програма.
- 95% от всички велосипеди са произведени в Китай.
- Най-високата скорост достигната с велосипед е 268.83 km/h.
- Най-големия велосипед в света е - "Frankensaykl", чиято височина е 3,40 м, а диаметърът на колелото - 3,05 м - е построена калифорнийския Dave Мур през 1989 г.;
- Най-дългия велосипед се появява през 1988 г. в Нова Зеландия благодарение на усилията на Terry Tessman - 22,24-метра.
- Най-малкия велосипед има диаметър на колелото само 1.9 cm! Създателя му е управлявал творението си повече от 4 метра.
.............
Източник
.............
.
Коментар