Обява

Свий
Няма добавени обяви.

GPS да те вкара в приключение

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • GPS да те вкара в приключение

    Този ден GPS-ът беше станал с г**а нагоре и единственият начин да си спестим ядовете беше да не го слушаме въобще. Обаче ние наивно го послушахме и станахме лесна плячка на неговите коварни капризи и сатанински хрумвания.

    ***
    (В скоби казано: Нарочно пускам тази тема в "Разкази, случки, хумор...", а не например в "Разходки". Не защото разказът е дълъг. А заради хумора, защото истината е, че отношенията ми с GPS-а месец след месец тъмнеят под сянката на класическия и мъчителен въпрос "Дали геранът е дълбок, или въжето е късо?".


    Рутиране...

    Не успявам да го овладея сериозно и туй-то. Въпреки четенето на учебничета и Help-ове, въпреки следенето на съответните теми във форума и въпреки една-две срамежливи визити в магазинчето на Събин почти всяко натиснато копче ме изправя пред мистерия. И значението на думата "одометър" и на съкращението Avg завинаги ще остане недостъпно за мен, а от самата мисъл за "рутиране" ми избиват сърбящи синкави пъпки около носа.

    Освен това най-голямата ми гордост в учението е, че преди 10-ина дни се научих да запаметявам тракове. А поне 100 (словом - сто) пъти съм пробвал да Save track. В резултат до неотдавна носех в устройството един безсмислено гигантски трак, започнал миналата есен някъде около Бургас, блуждаещ из цяла България и гъсто нашарил София с черти, точки и остри ъгли.

    Иначе се радвам на машинката и още я гледам с почти детинско изумление: доживях, демек, да се движа по света не как да е, а с координати и то плюс-минус 4-5 метра! И с голямо уважение се отнасям към хората, които правят все по-добри Е-карти.)

    ***
    И тъй в петък, 19 септември GPS-ът беше станал с г**а нагоре, и още щом проявихме неблагоразумието да го включим, започна магариите. Той настойчиво пищеше пред завои - да не би вместо да следваме асфалта вдясно, да драснем през драки и ливади вляво. Затова пък издевателски си траеше, като се зачудим пред някой разклон в пустошта.


    Наляво = надясно

    Най-нахалния си номер пощурелият device ни сервира в точката с координати N 42 08.316; Е 27 34.427. Бяхме тръгнали от Царево към Ямбол с идеята да се порадваме на спокойните и неповторими странджански пейзажи, а и с една друга идея. "Ямбол", бяхме казали и на машинката. Във въпросната точка стигнахме до път с табели: наляво Заберново, надясно Бургас. Намеренията ни не включваха Бургас и когато пискалото уверено посочи наляво, се подчинихме с най-голяма готовност.

    Наложи се обаче да се върнем от Заберново, наложи се да се връщаме още, да се лутаме, да се кокорим в хартиена карта, да питаме хора - и да загубим поне час. В запаметения трак този епизод изглежда красиво - като два-три причудливо преплетени тъпоъгълни триъгълника.

    Това упорито издирване отново ни доведе до точката N 42 08.316; Е 27 34.427; съответно наляво Заберново, надясно Бургас. И тогава GPS-ът - без да му мигне екранчето - категорично посочи... НАДЯСНО . Още в онзи момент трябваше да му вземем думата. И трябваше да се замислим защо резервите ни джин, които пъхнахме на 19 септември сутринта в багажа, изглеждаха чувствително намалели в сравнение с 18 септември вечерта...

    Но ние лекомислено се оставихме в лапичките на прибора махмурлия: той, разбирате ли, да ни води по пътищата на Родината...

    ***
    След Ямболско му зададохме Боженци и Go to, и Follow road. Нали сме в отпуск, искахме след морето да отседнем в красивото село или евентуално в Трявна. Но малкото гаднярче имало други планове за отдиха ни.

    Преди всичко то ни засили към затворения Хаинбоаз. Великодушно му простихме това - един GPS може да си говори и с Космоса, но не е длъжен да знае колко безкрайни могат да бъдат пътните ремонти тук, на Земята.


    Двама срещу един

    Без колебание поехме към Шипченския проход. И не щеш ли, на едно място хулиганчето взе да цвърчи: надясно, та надясно. Зор!.. Пренебрегнах го и натиснах - към Шипка и това е.

    Но чувствителното сърце на навигаторката трепна в дух: "Сигурно оттам е по-напряко, хайванчето неслучайно така пищи и иска да ни завърне". И станаха двама срещу един, и хайванчето все пак ни завърна. И близо пет километра след пропуснатия мерак на GPS-а, направих обратен завой по оживеното шосе и... послушахме технологичното чудо, което е на "Ти" със спътниците.

    Тогава не усетих, но днес, от висотата на изтеклите 3 денонощия, знам, че в този миг чудото злорадо е потривало ръце.

    ***
    На юг от почти невидимото отклонение, заради което GPS-ът вдигна такава пушилка, е Дъбово. На север - не знаех, че има път, и много му се зарадвах. Работата е, че мъничко се гордея с това, че съм пътувал поне по веднъж през всичките 16-17 старопланински прохода. (Честно казано, доста ми се смесват спомените от Дюлинския, Ришкия и Върбишкия, но това са подробности.) И ето ти - хептен непознат проход! Лъкатуши нагоре и нагоре, до около 780 метра надморска височина - според единствената част от душата на GPS-а, на която все още имам доверие. Кеф!


    Равноденствие ли?

    Кефът обаче приключи в околностите на с. Радунци. По-нататък тесният път е безобразно разбит. За капак стремително се смрачаваше. Все едно сме през декември. А всъщност сме в есенното равноденствие и мисля, че в този сезон не е редно нощта да пада припряно и без предупреждение. Следва властите да направят нещо. С нашите данъци ги храним все пак!

    В Борущица стигнахме вече по тъмно. Минахме един прелез (пътят изобщо си върви покрай теснолинейка) и влязохме в селото, което е пръснато доста нашироко.

    GPS-ът спря да се обажда, един подозрителен факт, на който - уви! - не обърнахме внимание.


    "Не се отклонявайте"

    Освен много тъмно стана и много студено. Водачът беше загрят, навигаторката мръзнеше. Включихме отоплението в джипчето - не повече от 30 часа, след като се бяхме пекли на южния плаж в Китен. Лети времето...

    Отоплението в джипчето е много добро - затова водачът бързо прегря, а навигаторката бързо се съвзе и влезе в онази бодра форма, която насърчава човека зорко да забелязва и енергично да критикува пропуските на ближния.

    А GPS-ът не се обаждаше, сиреч от негова гледна точка всичко е било в ред.


    ***

    Първият човек, когото видяхме, беше не по-трезвен от задрямалото технологично чудо, закопчано на таблото. Но поне изглеждаше по-отзивчив, когато го питахме има ли път до Кръстец и оттам до Трявна.

    - Да - рече. - Все нататък, напред и не се отклонявайте. Но пътят е много лош, има камъни.

    Предупреждението за лошия път снизходително пропуснах покрай ушите си. Все пак сме с джип, малък, недоджипен, но доказано пъргав и палав.


    Преход

    "Не се отклонявайте", рече онзи... А единственото място, където можехме да се отклоним беше по едни камънаци, водещи до силно разкалян терен колкото половин тенис-корт, а до него шумеше рекичка.

    И не се отклонихме. И продължихме все напред.

    Първо улицата, на която получихме окуражаващото упътване, премина в шосе. После шосето силно се стесни и клонки хлопаха по "Джимни"-то и от двете страни едновременно. После асфалтът свърши и премина в чакълена "запечатка". После онова, което показваха фаровете, си беше просто чер път, в който с надежда търсиш и с радост намираш следи от гуми.

    А после включих предния мост. Ямата, която предизвика това, беше такава, че се наложи да сляза и да проверя, доколко тя ще се разбере с геометрията на автомобила.

    Разбираха се. Минахме. Продължихме. И се наложи вече да включа и бавните.

    Сега, от висотата на изминалите 3 денонощия, си мисля, че онзи преход наподобява българския преход - в политико-исторически смисъл.


    Прелез

    Не ми беше до снимане - за съжаление. Иначе бих фотографирал мястото, където предполагаемият път към Кръстец и Трявна пресича теснолинейката. Без каквато и да е сигнализация или подобрения по самата настилка.

    Тъмно - като в кучи г*з. А в светлината на фаровете сенките са особени и те карат да се замислиш дали теснолинейните релси не са достатъчно "високолинейни", че да ударят диференциал или раздатка. На всичкото отгоре непосредствено след линията тъмнее кална яма. Абе, все по-интересно.

    Слязох пак, проверих, минахме. И продължихме още малко - без да се отклоняваме.

    А настилката (нали помните - първо лош асфалт, после чакъл, после землен път) заприлича на настилката, свойствена на сечище. Удрят те не живи клони отстрани, а онези, които скачат като минеш по тях. "Шосето" върви доста стръмно нагоре. И е тъмно като в динозавърски г*з.


    "ТОВА НЕ Е ПЪТ!"

    GPS-ът, блажено дремещ, не казваше нищо. Но умората и неизвестността си казаха своето. В желязно задружния екипаж се явиха леки напрежения и разбрах какво му е било на Колумб, когато е утешавал наежените моряци, че "остава още малко".

    И в един момент - около 21.15 ч на 19 септември т.г., напреженията избиха в една сентенция на моята иначе несъмнено юначна навигаторка:

    "Ники, това не е път!!!"

    И тогава Ники за всеки случай остави двигателя включен и фаровете запалени, взе фенерчето, тръгна да се катери по "шосето" в тъмното и когато клонките на паднало дърво едва не му бръкнаха в очите, си каза наум:

    "Ники, това не е път..."

    Точката на тези вълнуващи събития е със следните координати: N 42 44.970; Е 27 34.427. По записания трак и по Mapsource и OFRM се познава, че тя е на някакви 100 метра по права линия от "прелеза", за който стана дума. Но тези 100 метра не се минават бързо. Ама никак.

    ***
    Именно в тази точка GPS-ът, от който потърсихме някакво съдействие, извърши поредната си подлост . Първо изплака, че иска нови батерии. След пет минути ровене из багажа ги получи. И тогава своеволно започна да показва всичко на мастилено-син фон, така че да не видиш нищо, даже с очила и даже пред фаровете на джипчето. Да не говорим, че и не знаеше нищо. Или знаеше, но отказваше да каже...

    И без повече да разчитаме на него, се върнахме се до Борущица, на бавни, но без проблеми. Неволният нощен оф-роуд свърши.


    65 и един

    Все още си мислехме, че някъде сме сбъркали пътя, тоест че има начин да продължим напред, а не да се тръскаме обратно към шосето, от което дяволската машинка ни отби. Опитахме се да питаме някой от селото.

    Според Уикипедия жителите на Борущица са 65. Не вярвам на това число по две причини. Първо: никой не би могъл да преброи това фантоматично криещо се население. Второ: за един час търсене (все пак не посреднощ, а в 9 и половина) видяхме там 15-ина души, но намерихме само един човек.

    Другите "жители" бяха сенки зад прозорците и зад кучешкия лай; бяха отдръпващи се сенки, дори когато свириш с клаксона упорито и после викаш в тишината: "Добър вечер! Искаме само да питаме за пътя!"; бяха помръдващи перденца и набързо угасени лампи.

    Може да си имат хората причини, макар мястото да е толкова пусто, че там и разбойници едва ли виреят. Във всеки случай цялата ситуация взе да ни припомня за Хичкок, както и за Стивън Кинг.

    Единственият (по моята статистика) човек от Борущица излезе на пътя без да се налага да викаме и си поприказвахме с него и той ни каза всичко необходимо.


    Трасе за оф-роуд

    Ето, цитирани накратко и по памет, препоръките му:

    "Път има, но не за кола. Оттам са минавали с джипове и вие сигурно можете да минете, но ако тръгнете сега, ще съжалявате. Пътят върви не толкова с жп линията, колкото с реката, трябва да вървите по нея и на места да я пресичате. Особено, когато стигнете до един мост; по него е опасно да се минава, а трябва да слезете и да прегазите реката. Не е за нощно време. По-добре се върнете до шосето и си минете през Шипка. Ще обикаляте, но ще ви е мирна главата".

    Предимно заради тези думи реших да опиша нашите "драми" във форума. Около точка N 42 44.970; Е 27 34.427 изглежда има интересна възможност за оф-роуд расотка. Бих участвал в такава - но само в колона от повече от ЕДНА джипка. И не на тъмно.


    Епилог

    И на връщане имахме вълнения. Например да чакаш 10 минути пред жп прелез с бариера, докато загрееш, че тази бариера изобщо няма да се вдигне тази нощ. Какво правиш? Сещаш се, че все пак седиш в по-висок автомобил. Отваряш прозорците, колкото и да е студено и се вслушваш в тъмнината. И после нарушаваш правилата на прелезите.

    После имаш Шипченския проход в полунощ. Той е съвсем друго удоволствие: да си полузаспал от умора, зад себе си да имаш нетърпеливи бързаци на дълги светлини, които така си познават пътя, че да го минат и със затворени очи, а насреща тирове, които замитат с г*зове твоето платно...

    А GPS-ът, който ни вкара в цялата тази история, трайно мълчеше с изключение на едно-две плахи писукания в с. Шипка, където първо потърсихме място за спане. Може би го беше досрамяло от всички безобразия през деня. Така или иначе, ако това пискало имаше уши, щях да съм ги скъсал в петък, 19 септември т.г. вечерта.

    Една от моите максими в живота е следната:

    Не е истинска беля онова, което един ден ще можеш да разказваш със смях на маса.

    Днес ще добавя: на маса или във форума.

    Поздрави!

    P.S. Трасето на споменатото приключение, го имам записано в дълъг трак - Царево-Етъра. Днес близо два часа се мъчих да разбера как да го "откъсна" и да го приложа тук като малък файл. Е не успях. Ако някой колега ми подскаже как се прави тази операция, аз с удоволствие ще ви представя онзи пряк път от Борущица към Кръстец, който НЕ Е ПЪТ.

    Така че засега прилагам само 2 (словом - две) снимки от околностите на точка N 42 44.970; Е 27 34.427 (ако дребното говедо GPS не лъже и за тези координати). Там бих могъл да направя и много по-интересни снимки, но - както вече имах случай да спомена, тогава не ни беше до фотографиране.
    Прикачени файлове
    Искам България чиста!

  • #2
    До: GPS да те вкара в приключение

    Това GPS-ите понякога са много проклети "животни". Току решат, че искат на всяка цена да те прекарат от някъде и се запъват като магаре на мост.


    П.П. А втората точка излиза някъде в района на с. Порой, недалеч от Слънчев бряг и на 160-на км от Борущица.
    Ние не сме неутрални!

    Коментар


    • #3
      До: GPS да те вкара в приключение

      Е те за това няма да си зема GPS
      Където Бирата, Там и Аз...

      Коментар


      • #4
        До: GPS да те вкара в приключение

        Първоначално публикуван от Чавдар (V93) Преглед на мнение
        П.П. А втората точка излиза някъде в района на с. Порой, недалеч от Слънчев бряг и на 160-на км от Борущица.
        Грешката сигурно е моя, а не на GPS-а. (Макар да не изключвам той да е намерил начин да ме разиграва и в проверения ми PC. )

        Като погледнах пак координатите на съдбовната точка излизат така:

        N 42 44.968
        Е 25 34.420

        Благодаря за корекцията. С GPS-ите човек винаги трябва да има едно наум и независим контрол.

        Поздрави!
        Искам България чиста!

        Коментар


        • #5
          До: GPS да те вкара в приключение

          Хубава разходка. Иначе какво щеше да ни разказваш сега.

          Коментар


          • #6
            До: GPS да те вкара в приключение

            Компютър (ГПС) - съвременен начин да превърнеш умственият труд във физически (блъскане по клавиатурата)
            Аз се оправям с карта, часовник и косъмчетата на гъ...рба си. Баща ми преди да го подгони старческата деменция помнеше наизуст основните пътища на България с точност до метър (след кой завой има видимост или маркировка за разрешено задминаване и т.н.)
            Ако ще караме офроуд (а и не само) дали не е по-добре да си имаме истински компас към старата добра хартиена карта?....освен ГПС-то? Иначе за нощното каране на непознат път и аз си имам разказ ама не в тази тема
            0877 17 07 27 Понеделник - ден за почивка

            Коментар


            • #7
              До: GPS да те вкара в приключение

              Ох, Ники, смях се на глас докато го четох! Те това е едно дете-идиотче, дето може да ти скъса нервите след като 6-7 пъти едно след друго те попита "Сигурен ли сте, че искате да промените маршрута си?" при положение, че си караш само направо и си знаеш пътя, но то е решило да мине от другаде! Затова след като всичките пъти сме му натъртили ядосано "ДА!" нарежда строго "При първа възможност направете обратен завой!" . Е, не правехме въпросните обратни завои, затова идиотчето смени тактиката и почна с опити любезно да ни подмами: "След 200 м завийте надясно." - това при път без отбивки или с красиви стръмни дерета отстрани.
              Смяхме му се със сълзи. НЕма такова чудо на техниката, дето зорлем ще се опитва всячески да те вкара в Екшън!
              НИКОЙ НЕ Е ТОЛКОВА СЛЯП, КОЛКОТО ОНЗИ, КОЙТО НЕ ИСКА ДА ВИДИ!
              Omnia vincit amor !

              Коментар


              • #8
                До: GPS да те вкара в приключение

                Абе, ако не познаваш пътя, караш през нощта и табелите са заминали за "алюмин" и дребната подла електронна гад те закара в кучия ГЗ, не е много забавно... Като карах за Белоградчик по едно време му се доверих, вкара ме в не'кво селце, както си карах - пътят свърши.... И тъпо и упорито се опитваше пак там да ме навре... Забавно беше - в 4ри сутринта, по едно време се питах да не съм в Сърбия (може би заради кратерите като от бомбардировки по пътя...) Питах два таралежа, една лисица и едно смачкано куче, та добре че те ме упътиха...
                Последно редактирано от gadeff; 22-09-08, 22:20. Причина: печаЛна грешка
                Най-елементарното правило за употреба на пълния член е да го слагаш отзад на извършителя на действието!

                Коментар


                • #9
                  До: GPS да те вкара в приключение

                  Ами и ние като отивахме за Белоградчик, в щата Монтана нямаше пътища...карахме през нищото. После пък за Магурата ни прекара по черни пътища...
                  Все, что делаешь, надо делать хорошо, даже если совершаешь безумство.
                  A2 (+)

                  Коментар


                  • #10
                    До: GPS да те вкара в приключение

                    2008г пролетта, горд собственик на NOKIA N95, решаваме със семейството /един брой съпруга и дете/ да се разходим до Шумен, пускам GPS и се кефя, доверявам му се безрезервно в следствие на което се озовавам на место в Стара планина където няма никакви указателни табели,а пътя е хипотеза. 10 мин каране ...спиране и започване на опресняване на картите през GPRS и след 10 мин пак спиране...естествено изключих GPS на телефона и продължих по интуиция, но за всеки случай, като видя човек с каруца покрай пътя го питам къде се намираме. След 2-рия или 3-тия случай в който спирах да питам, след това сина ни ако види каруца на пътя почваше да вика: "Тате тате нова GPS указателна точка"
                    Mitsubishi Pajero 2800+
                    Stop the earth I want to get down

                    Коментар


                    • #11
                      До: GPS да те вкара в приключение

                      Гарминът на няколко пъти се опитва да ме прекара по този път, вместо през Шипка.

                      Коментар


                      • #12
                        До: GPS да те вкара в приключение

                        GPS-a както и Компютъра (обикновенно) правят каквото им кажеш, а НЕ каквото Очакваш от тях

                        И аз съм имал приключения с ГПС-и, ама бързо си открих грешката (бях му задал "най-кратък път" и се опита да ме прекара "напряко" през най-тесните и задънени с трафик улици на Атина, едвам се измъкнах).

                        Коментар


                        • #13
                          До: GPS да те вкара в приключение

                          Първоначално публикуван от alex_markov Преглед на мнение
                          GPS-a както и Компютъра (обикновенно) правят каквото им кажеш, а НЕ каквото Очакваш от тях
                          Малка поправка:
                          каквото програмистите са им казали, а не каквото ти очакваш.

                          Аз със GPS имам желязна стратегия. Без карта, само да събира трак. Аз умея да се връщам, откъдето съм дошъл.

                          Коментар


                          • #14
                            До: GPS да те вкара в приключение

                            Съгласен съм, че в повечето случаи сами сме си виновни, защото така сме му задали маршрут.
                            Но все пак има и ситуации (както стана при мен в събота) ГПС-а да вижда на картата път, прави ти маршрут по него, а ти като тръгнеш по него и накрая стигаш до изорана нива...а той си твърди да караш още 2 километра до следващата маневра.
                            Seat Leon FR 2017 1.8 TSI
                            Seat Leon 2007 1.9 TDI

                            Коментар


                            • #15
                              До: GPS да те вкара в приключение

                              Първоначално публикуван от nick_todorov Преглед на мнение
                              Съгласен съм, че в повечето случаи сами сме си виновни, защото така сме му задали маршрут.
                              Но все пак има и ситуации (както стана при мен в събота) ГПС-а да вижда на картата път, прави ти маршрут по него, а ти като тръгнеш по него и накрая стигаш до изорана нива...а той си твърди да караш още 2 километра до следващата маневра.
                              Е, това ми го е сервирала и обикновена хартиена карта, последно някъде около Казанлък. Това вече си е проблем на картата, била тя и цифрова, а не на устройството.

                              Коментар

                              Активност за темата

                              Свий

                              В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                              Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                              Зареждам...
                              X