Обява

Свий
Няма добавени обяви.

APRS в Европа

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • APRS в Европа

    Моля за мнение на колеги, които за запознати със системата APRS.
    Значи идеята е следната - юли месец ми предстои разходка до Италия с мотор за 2 седмици.
    Приблизителен маршрут през който ще се минава е Сърбия, Монтенегро, Хърватска, Италия. Може би и Македония - за нея не е много сигурно.
    До момента бях доста скептично настроен за идеята на APRS-а но сега ми дойде на ум, че би било доста практично за домашните от време да време да хвърлят по едно око къде сме в aprs.fi.
    До тук добре но не съм много наясно как работи системата в детайли.
    Ползвам съм я няколко пъти през смЪрт телефон с Хемороид OS но само от любопитство...

    По отношение на хардуера с който разполагам за идеята - в края на месеца чакам да пристигне един Vertex VX-8DE.
    Поръчах това радио по съвсем друга причина не точно заради APRS и съответно не съм поръчвам необходимият GPS модул към него.
    Не че е проблем да го направя до тогава но няма бюджет и за това.
    Ако реша да го правя, идеята е да свържа трансивера с външен приемник Garmin 60CSX.
    Mай е възможно и ще се справя.

    Въпросите са няколко:

    • Как стои въпросът по отношение на лицензия и необходими ли са някакви допълнителни разрешения за ползване на APRS мрежата в страните, които съм написал по-горе. Аз имам 1 клас както и CEPT лиценз.
      Това достатъчно ли е за да е всичко наред и по закон?
      Трябва ли да нося удостоверения в мен по закон?
    • Въпросните страни имат ли изградена APRS мрежа и доколко? На мен не ми трябва кой знае колко сериозно покритие, дето се казва няколко пъти на ден да успее да изпрати APRS пакет с координатите ми пак е добре.
    • Как работи това нещо чисто технически с точно този модел.
      Имам предвид, че радиото освен за HAM връзки с хора наоколо искам да го ползвам основно за комуникация с останалите хора, с които ще пътуваме на PMR446 банда.
      Доколко радиото ще се оправя с гласова комуникация на горният банд и съответно ще може ли APRS комуникацията да си работи на 2м банд на "фонов" режим?
      Ще пречи ли на войс комуникацията по някакъв начин?
      Има ли някакво приоритизиране на двата вида комуникация? APRS пакетите поне според мен следва да бъдат с по-нисък такъв.
      Грубо казано би било тъпо да ми прекъсне трансмишъна на войс-а за да си изпрати цифровият пакет, мисля.


    Не ме притеснява енергийната зависимост на урутките в този случай. Радиото и евентуално ръчният GPS ще бъдат или в раницата или в дисагите с включено външно захранване към тях, тоест не разчитам на батериите им през цялото време. Радиото е с Bluetooth модула, тоест гласовата комуникация на PMR446 ще бъде безжична между устройството на каската и йезу-то.
    PTT-то е с VOX. То това е и основната причина да поръчам точно това токи, всъщност.
    Точно тази постановка е играна и работи чудесно. Не точно с такова токи но все си мисля, че с вертекса трябва да работи не по зле все пак

    Та така... Това са въпросите, хардуера съм го написал... Идеята е ясна... Струва ли си да се опитам с APRS при тази ситуация?
    Единственото допълнително нещо ако го правя би бил само ръчният GPS уред. Всички останали урутки ще са си с мен така или иначе.
    Може би част от въпросите са глупави но не съм пипал до сега точно това радио както и APRS -а като цяло.
    Благодаря предварително за отделеното време!
    Враг усраине

  • #2
    От: APRS в Европа

    Разбира се, може да се направят много от изброените неща. Основното е, че APRS е радиолюбителска дейност, част от радиолюбителската мрежа.
    Трябва първо да почетеш и се явиш на изпит, за да придобиеш право да използваш тези честоти и услуги.

    Има много специалзирани модули, които може да използваш, за да използваш радиостанцията за трекинг. В интернет има проекти, само платки, платки с елементи и даже готови APRS радиолюбителски контролери.
    Show must go on!
    LZ1VES

    Коментар


    • #3
      От: APRS в Европа

      Аз имам 1 клас както и CEPT лиценз.
      Въпросът беше дали освен лицензиите, които вече имам ми е необходимо нещо допълнително за APRS.
      Също така нямам намерение да купувам допълнителен хардуер, освен този, който съм написал по-горе.
      Враг усраине

      Коментар


      • #4
        От: APRS в Европа

        За да се изпращат пакети във формат APRS, трябва контролер, който да чете GPS координатите, и да ги изпраща заедно с опознавателния радиолюбителски знак през VHF станцията.
        Ако си радиолюбител, трябва да знаеш къде и как да четеш.
        Show must go on!
        LZ1VES

        Коментар


        • #5
          От: APRS в Европа

          Аз не съм радиолюбител (все още) но живо се заинтересувах от тези неща, някой би ли пуснал линкове или малко повече и по-систематизирана информация и разбира се лични впечатления от опита с тези системи?

          Предварително благодаря,
          Жоро
          Бъдете живи и здрави!

          Коментар


          • #6
            От: APRS в Европа

            Първоначално публикуван от Веско Преглед на мнение
            За да се изпращат пакети във формат APRS, трябва контролер, който да чете GPS координатите, и да ги изпраща заедно с опознавателния радиолюбителски знак през VHF станцията.
            Ако си радиолюбител, трябва да знаеш къде и как да четеш.
            Колега, написал съм, че трансивъра е Vertex VX-8 който има интегрирана APRS фунционалност!
            На това радио не би трябвало да са му необходими никакви външни контролери.

            П.С: Тъй като аз купувам DE версията на VX-8, за да може GPS координатите да се приемат от самото радио е необходим доп. GPS модул/антена от Йезу.
            Точно това искам да спестя ползвайки отделен GPS приемник и връзка между него и радиото за да получава координатите външно.
            Всичко това съм го написал по-горе между другото...
            Последно редактирано от Esper; 06-05-14, 12:45. Причина: Допълване
            Враг усраине

            Коментар


            • #7
              От: APRS в Европа

              Вградения контролер (на VX-8 ) използва само вградения GPS модул. VX-8 и Garmin60 използват различни версии на NMEA0183. Може, разбира се да се направи конвертор от единия протокол в другия, и съответните интерфейси.
              Ама системата ще е много по-сложна и ненадеждна, отколкото обикновен APRS контролер с вграден GPS чип. Ще има само един кабел, и ще работи с коя да е VHF станция.

              Ето тук повече подробности за любознателните.
              Show must go on!
              LZ1VES

              Коментар


              • #8
                От: APRS в Европа

                Благодаря за линка.
                ОК, единият въпрос явно отпада.
                В смисъл, че няма да се получи директна връзка м/у 60CSX и VX-8 само с преобразуване по нива.
                Освен това не зная дали VX-8 може да се сетне на 4800 bps но при тази разлика в протоколите няма и смисъл.
                Добре, да кажем, че все пак реша да взема и FGPS-2 + CT-136 аксесоарите и радиото само си приема сигналите за позициониране.
                Или пък да си нацъквам текущите координатите ръчно на самото радио - също го има като вариант.
                Както казах, не ми е необходим точен трак, само от време на време да се обозначавам къде съм по трасето.
                И хората да могат да го виждат на картата в http://www.aprs.fi

                Остават останалите питанки относно "покритие" в конкретните държави, законова рамка и функционалността на това радио с APRS и нормалната войс комуникация.

                @BatGeorgeone - ето един линк за APRS на български: http://www.aprs.bg/
                И аз ще попрочета по-късно същото място.
                Както казах до момента бях скептик към системата но изведнъж ми просветна, че може и да не е толкова тъпа идеята да се тракваш публично.

                Поне в някои ситуации
                Враг усраине

                Коментар


                • #9
                  От: APRS в Европа

                  Колега имам същата станция с пълен комплект,и си работи добре и с ръчно въвеждане на координати.Провери дали съвпадат честотата на която работи APRS в БГ и там където отиваш, защото си спомням ,че в упътването пишеше една , а тук е друга и се наложи да я променям.Колкото до документите ,не съм компетентен,но не съм чувал освен това .че първи клас и CEPT лиценз да се издават още нещо.Защо не попиташ КРС ?

                  Коментар


                  • #10
                    От: APRS в Европа

                    Знам че звучи еретично но защо не ползваш смартфон и интернет ?
                    When I'm good, I'm very good. When I'm bad, I'm even better!

                    Коментар


                    • #11
                      От: APRS в Европа

                      Първоначално публикуван от valyon Преглед на мнение
                      ...не съм компетентен,но не съм чувал освен това .че първи клас и CEPT лиценз да се издават още нещо.Защо не попиташ КРС ?

                      По-лесно е да питам тук, отколкото в КРС.
                      Накрая така и ще стане, може би.
                      Аз зная, че за нормална работа не е необходимо друго но не съм сигурен за APRS-a все пак.
                      Както казах не съм го ползвал никога и не съм се интересувал до сега, освен в тази тема.
                      Идеята ми щукна съвсем внезапно





                      Първоначално публикуван от persuader Преглед на мнение
                      Знам че звучи еретично но защо не ползваш смартфон и интернет ?
                      Заради цената на данните в роуминг, особено в страни извън ЕС, естествено.
                      Ако ще правя едно или 2 ръчни траквания на ден става, да.
                      Обаче не са ме таковали калинките да държа данните включени нон стоп заради APRS извън България.
                      То аз и тук нямам нелимитиран трафик към оператора та какво остава навън.
                      Не съм гледал цените но съм сигурен, че не е оферта!
                      Освен това предпочитам да нося нормален телефон, който да зареждам на седмица по веднъж отколкото смърт телефон, който да храня през ден или да държа нон стоп на зарядно.
                      Както казах ще бъде на път и по къмпинзи/край пътя 2 седмици и то на мотор а не с кола и в хотели
                      Враг усраине

                      Коментар


                      • #12
                        От: APRS в Европа

                        За ползване на APRS извън страната ти трябва само CEPT сертификат за държавите от CEPT (The European Conference of Postal and Telecommunications Administrations). За останалите държави е според местното законодателство. В някои ползването на такова устройство не е проблем, в други това е нарушение, а в трети е престъпление, което се наказва със смърт. Зави си къде искаш да пътуваш ...
                        Специално за тук ти трябва и документ за собственост на радиото (фактура някаква), ако решат да се заядат с теб, но предполагам това важи за навсякъде.
                        Ако не свършва добре, значи не е свършило!
                        0888 315 794
                        LZ1UPI
                        A1 (Rh+)

                        Коментар


                        • #13
                          От: APRS в Европа

                          Ами аз съм ги написал по-горе.
                          OK, според тази информация, страните са в списъка.
                          Нека да парафразирам въпроса така: Какво следва да нося с мен? Така нареченото "картонче" или само CEPT сертификата?
                          Картончето предполагам няма никаква стойност навън - то е на български.
                          Както и фРактирата, която всъщност възнамерявам да си спестя поради понятната причина от 20%.

                          Не зная, аз до сега от 20 години насам не съм имал случай някой тук да ми иска каквото и да било за токи.
                          На вън обаче не съм носил апаратура, различна от PMR радиа до момента.
                          Враг усраине

                          Коментар


                          • #14
                            От: APRS в Европа

                            Първоначално публикуван от Esper Преглед на мнение
                            Въпросите са няколко:

                            • Как стои въпросът по отношение на лицензия и необходими ли са някакви допълнителни разрешения за ползване на APRS мрежата в страните, които съм написал по-горе. Аз имам 1 клас както и CEPT лиценз.
                              Това достатъчно ли е за да е всичко наред и по закон?
                              Трябва ли да нося удостоверения в мен по закон?
                            Трябва да носиш СЕРТ -а със себе си.
                            Първоначално публикуван от Esper Преглед на мнение

                            • Въпросните страни имат ли изградена APRS мрежа и доколко? На мен не ми трябва кой знае колко сериозно покритие, дето се казва няколко пъти на ден да успее да изпрати APRS пакет с координатите ми пак е добре.
                            Като изключим сърбите, другите имат
                            Първоначално публикуван от Esper Преглед на мнение

                            • Как работи това нещо чисто технически с точно този модел.
                              Имам предвид, че радиото освен за HAM връзки с хора наоколо искам да го ползвам основно за комуникация с останалите хора, с които ще пътуваме на PMR446 банда.
                              Доколко радиото ще се оправя с гласова комуникация на горният банд и съответно ще може ли APRS комуникацията да си работи на 2м банд на "фонов" режим?
                              Ще пречи ли на войс комуникацията по някакъв начин?
                            Не - не би трябвало да ти пречи, още по-малко с ПМР-ките, защото те са на друг банд и доста далеч по честота.

                            Първоначално публикуван от Esper Преглед на мнение
                            • Има ли някакво приоритизиране на двата вида комуникация? APRS пакетите поне според мен следва да бъдат с по-нисък такъв.
                              Грубо казано би било тъпо да ми прекъсне трансмишъна на войс-а за да си изпрати цифровият пакет, мисля.


                            Не ме притеснява енергийната зависимост на урутките в този случай. Радиото и евентуално ръчният GPS ще бъдат или в раницата или в дисагите с включено външно захранване към тях, тоест не разчитам на батериите им през цялото време. Радиото е с Bluetooth модула, тоест гласовата комуникация на PMR446 ще бъде безжична между устройството на каската и йезу-то.
                            PTT-то е с VOX. То това е и основната причина да поръчам точно това токи, всъщност.
                            Точно тази постановка е играна и работи чудесно. Не точно с такова токи но все си мисля, че с вертекса трябва да работи не по зле все пак

                            Та така... Това са въпросите, хардуера съм го написал... Идеята е ясна... Струва ли си да се опитам с APRS при тази ситуация?
                            Лично мое мнение е, че си струва едни 150 кинта допълнително за независим APRS тракер, с който да забравиш всички проблеми
                            Kъдето и да съм излизал в чужбина не са ми искали нищо, а само са ме питали за какво са ми антените. Като им кажа, че съм радиолюбител ми пожелават приятен ден. Все пак винаги съм си показвал кетапа, макар да не ми го искат. Чувал съм от колеги, че в сърбия правят понякога проблем, но ... само съм чувал. На мен не са ми правили.
                            Ако не свършва добре, значи не е свършило!
                            0888 315 794
                            LZ1UPI
                            A1 (Rh+)

                            Коментар


                            • #15
                              От: APRS в Европа

                              @upi - благодаря за коментарите.
                              По отношение на последният вероятно е така в някои случаи.
                              Наистина отделен тракер е по-гъвкав най малкото защото би работил с произволно радио на 2м.
                              За мен обаче не е по няколко причини.
                              За портативна работа не е практично от където и да го погледнеш.
                              За мобилна... Зависи. Моята мобилна е същата като портативната че и по-комплицирана дори.
                              Освен това да кажем, че от VX-8 няма как да избягам, колкото и да се опитвах до сега.
                              Заради 6.25 стъпката (повечето хора около мен ползват свободните честоти), зарди блутут модула му, който за мен е важен и в същото време съвсем функционално за радиолюбителска дейност. Сега нося в мен 2 радиа - едно PMR със син зъб и един Vertex VX-6 за нормална работа.
                              Да не говори, че мъкна и ларингофон за 6-цата.
                              Не е удобно просто...
                              А като вземем предвид и факта, че VX-8 може да се ползва от време на време и за тракване ("интегрирано"), докато съм в движение (а аз доста често съм), едно устройство, което прави всичко някак е съвсем естествен избор за конкретният случай.
                              Може би все пак че му купя тази антена, която му е необходима за GPS-a. Ще помисля, де.
                              Но със сигурност ще се придържам към максимална компактност и липса на кабели.
                              Идеята с Garmin-а беше актуална не за друго а за да спестя разходите по GPS аксесоарите, необходими за VX-8DE.
                              Иначе зная, че има версия на това радио с интегриран GPS (VX-8G) но на него не може да се монтира блутут модула а за мен той ми е по-важен!
                              Та така... Ще мисля. Дали да купувам антени заради APRS-а или да си цъкам координатите ръчно.
                              Зависи от цената за допълнителните модули на Йезу.

                              А има ли място, където мога да видя карта на APRS гейтовете, които са на пътя, по който искам да мина?
                              Гледам в APRS.FI че по адриатическото крайбрежие например няма почти нищо... Това показателно ли е?
                              Враг усраине

                              Коментар

                              Активност за темата

                              Свий

                              В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                              Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                              Зареждам...
                              X