Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Организиране на поход или експедиция с голяма група

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • Организиране на поход или експедиция с голяма група

    Как може да се обобщи подготовката на експедиция с повече участници? Не е лесно, така че ще опитам да подредя изводите от собствен опит, натрупан в годините.
    Ще се радвам на мнения и допълнения!
    Show must go on!
    LZ1VES

  • #2
    До: Организиране на поход или експедиция с голяма група

    Oрганизиране поход/експедиция с голяма група.
    • Планове и организатори
    Планирането е най-важната предпоставка за реализиране целта на пътуването. Едва ли има успешно начинание без добро планиране. Това е основната задача на организаторите. Проучване, консултации, картиране и резервации са също тяхно задължение. Което обикновено е свързано с много разходи, които трябва да са ясни, документирани и се поемат от другите участници или спонсора (ако има).
    Плана трябва да включва маршрута с всички основни пунктове и часове/дни за преминаването им. Да бъде картиран, разбираем и достъпен за всички участници.
    Трябва да има информация за населени места, спирки за почивка, бензиностанции, вода, магазини и др. важни обекти. Да има списък с телефоните и данни за участниците. Допълнителни данни като възраст, кръвна група, телефони на роднини и т.н. може да са много полезни.
    Да се знаят особеностите на местата, които ще се посетят, да има телефони и адреси за връзка с местни хора, организации и власти. Писмо-покана или друг официален документ може много да улесни уреждането на формалности.
    • Мотивация на групата. Цели и начини за постигането им.
    За съвместната работа на много хора най-важна е мотивацията! Дали целта е туристическа, рекламна, благотворителна или друга, тя трябва да е ясна и желана за всички. Така ще се акумулира необходимата енергия за преодоляване на умора, инциденти, психологически и междуличностни проблеми. Ако има силен емоционален мотив, човек е способен на чудеса.
    Целта на пътуването трябва да е ясна и еднозначна. Не трябва да се разчита на импровизации. Под натоварване човек губи представа за време и реалност, така че преценката и вземане на решения по време на пътуване в група трябва да се избягват по всякакъв начин. Плана е гръбнака, сърцето и дробовете на експедицията. Хората и машините само го изпълняват.
    Не трябва да правим сложен и многоцелен план. Всичко трябва да е разделено по етапи, дни, преходи и почивки. Измененията, предвид забавяния, независещи от пътуващите причини и др. трябва да са предвидени! Планират се така наречените буферни дни, в които да се наваксва или почива, за синхронизиране на плана в основните му етапи.
    След приключване на етап се полага почивка – мотивацията преди всичко!
    • Координация, ръководство и запознаване с подробностите на плана – основен, резервен и авариен.
    Ръководството на групата има много функции, при това явни и скрити.
    Освен планирането и спазване на плана, то трябва да се грижи за целостта на групата – физически и психологически. Винаги ръководителите трябва да имат и две други версии на официалния план- резервен и авариен. Резервния е по-ясен – това е обикновено по-съкратен вариант, постигащ почти изцяло първоначалната цел, но при други, по-леки условия.
    Аварийния план е плана за помощ и оцеляване при критични ситуации, катастрофи, бедствия, кражби и други. Той предотвратява паниката сред неподготвените, и включва ядро от няколко подготвени хора, с предварително разпределени роли в съответната ситуация. Овладяването на криза е изкуство, но подготовката за нея е важна за доброто настроение, сигурността на групата и постигането на целта въпреки непредвидените трудности.
    • Стремеж за точност и стриктно придържане към плана
    Точност е формулата за успех. Всички, независимо от темперамента си, трябва да знаят, че всички в групата са един организъм, и уговорените часове, места, условия за закон за всички. По-добре да почакаме да дойде времето, не другите да чакат нас! Всички недоразумения, напрежения и конфликти в голямата група идват от неточност и несъобразяване с другите. Спазвайки плана, обричате пътуването на приятни емоции и успех!
    • Подготовка на автомобилите и участниците – шофьори и пътници
    Пътуването в многодневен преход е свързано с натоварване и на техника и на хора.
    Автомобила трябва да е в изрядно техническо състояние, не трябва да се оставя и най-малкия известен проблем за “като се върнем”. Масла, филтри, консумативи трябва да се сменят преди пътуването. Тестване на двигателя на стенд, проверка на окачване, амортисьори, гуми – не отнема много време и пари, но спестява хиляди и големи главоболия за всички в групата. Всички необходими инструменти, резервни части и материали, които може да са важни за пътуването трябва да са в автомобила.
    Същото се отнася и за пътниците. Кръвен тест - обща кръвна картина, биохимия, урина, последвани от пълен медицински преглед – добре е да са направени най-много месец преди пътуването. Ваксини – особено ако ще пътуваме в рисков район са задължителни. Като погледнете, около България са все рискови райони. Консултирайте се със специалисти.
    Аптечка с всички необходими лекарства, превързочни материали и за първа помощ.
    Не от готовите. Има много писано по въпроса.
    Пожарогасителя трябва да е голям, в краен случай поне 3 малки, на не-повече от една - две години.
    Храна, облекло, екипировка за нощувка в екстремно време.
    Добре е да има в групата поне един опитен водач, с опит в оцеляване при екстремни условия. Ако не друго, ще има какво да разказва вечер пред огъня!

    И не на последно място всички документи, пълномощни или друг документ за собственост за автомобила, преведен на съответния език. Паспорт, лична карта, имунизационен паспорт, шофьорска книжка, резервни ключове от автомобила.
    • Уеднаквяване (синхронизиране) на запаси, пробег и ресурси на автомобилите.
    За да се спазва ритъма на пътуване и не се изнервят останалите с постоянно изчакване „до чешмата” , „до храстите”, всички трябва да имат един същ запас от гориво, вода, храна и др. Това се постига с допълнителни туби, резервоари и др.
    Така групата може да спре за почивка и профилактика, в което време всеки може да прелее гориво, да почине, погледне масло, двигател и т.н. без да се налага непредвидено спиране за всички.
    Запаса от гориво, храна, напитки трябва да превишава с резерв поне 50% предвидения дневен разход. Така и зареждането, пазаруването може да става в определени места по плана, без да се нарушава ритъма и купона с непредвидени търсения в непознати места...
    • Комуникация, радиовръзка и вътрешни правила на движение и поведение.
    За координиране движението и размяна на информация трябва да има уговорени и написани еднозначни сигнали – с фарове, клаксон, мигачи, ръце и др.
    Заължително е ползване на радиостанции в групата, това дава чувство на сигурност и много положителни емоции при пътуване. Всички са заедно, всички знаят всяка минута какво очакват и усещат другите.
    Но дори и станциите отказват понякога, затова сигналите са важни, да не говорим колко са полезни в непредвидени ситуации.
    Добре е да се установят с тръгването вътрешни правила – кой след кого ще пътува, кои са под-групите (които се движат в „пакет” и се грижат един за друг, изчакват се ) и т.н.
    • Пътуване, изпълнение на целта и връщане. Документиране.

    И така групата е тръгнала! Точност, съобразителност и взаимопомощ. Не трябва да забравяме никога че на път сме едно голямо семейство.
    Да се грижим за доброто настроение, за купона вечерта – това са все крачки към изпълнение целта на пътуването.
    Когато има повече фотографи и оператори, добре е да се разпределят ролите – кой какво и кога ще снима, за да има разнообразие на кадрите, да може да се направи фоторазказ, или монтира хубав филм.

    Стигнали сме целта! Да отделим време и за празник! Постигането на всяка цел в живота е повод за веселба.

    При връщането умората е голяма, емоциите са други, тонуса пада. Добре е да се спазва точно плана и за връщане, стегнато, без много промени. В краен случай може да се раздели голямата група на няколко по-малки, със собствен ръководител, според темпото, но в никакъв случай не сами!
    Умората си казва думата и тогава стават големи бели.

    И всички чакаме разкази, снимки и филми!
    Последно редактирано от Веско; 20-03-08, 07:47.
    Show must go on!
    LZ1VES

    Коментар


    • #3
      До: Организиране на поход или експедиция с голяма група

      Аз към отличните правила на Веско ще добавя едно което определено върши много добра работа.

      Като сте в група, се грижете за комфорта на другите повече, отколкото за вашият собствен!
      VPetrov.photography

      Коментар


      • #4
        До: Организиране на поход или експедиция с голяма група

        Веско е казал почти всичко но ми се иска и аз да добавя нещо за което се сещам към момента.
        - според мен не трябва да се тръгва с непозната (не тествана) или току що излязла от ремонт кола, предвид разнообразните тунинги които правим според мен преди голяма експедиция задължително трябва да има един период на употреба на автомобила в който той да покаже възможните скрити дефекти както конструктивни така и случайни или от небрежност.
        - колектива - тук нещата са ясни, всичко е добре при група която познава приемуществата и недостатъците на своите членове и се е сработила като такава. При нови хора в отбора според мен е задължително да се направят поне няколко съвместни "разходки" да се изпие два три литра ракия и изяде кило сол.
        - предварителен максимално точен финансов разчет и договореност в групата за ниво на жизнения стандарт по време на експедицията.
        Това според мен са неща които трябва да са абсолютно ясни нормално е хората да са както с различни финансови възможности така и да имат различни битови и хранителни навици, необходимости, изисквания и умения.

        Коментар

        Активност за темата

        Свий

        В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

        Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

        Зареждам...
        X