Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Магията на гръцките острови (8) - ЦИКЛАДИ I

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • Магията на гръцките острови (8) - ЦИКЛАДИ I

    МАГИЯТА НА ГРЪЦКИТЕ ОСТРОВИ


    8-ма част


    (АНДРОС-ТИНОС-МИКОНОС-СИРОС)


    Превзел всички острови в Йонийско море, обиколил островите в Арголидския и Саронски заливи, дебаркирал на Спорадите,
    по естествен начин пред мен излезе като поредна цел най-голямата и предизвикателна група острови в Гърция – Цикладите.
    Островна група от над 200 (тектонично съществуващи) острова, от които 25 обитавани (или слабо обитавани),
    тяхното име идва от гръцкото име за „кръг” – киклос, поради географското им разположение, наподобяващо в известна степен окръжност.
    Подходът към първата част от тях – северни Циклади, осъществихме със Стоян от град Каристос на остров Евия, разположен в дълбок залив в южната му част.
    По пътя към Каристос, минали през сухоземната връзка на острова с континента – град Халкида, достигаме до високите му хълмове,
    от които се открива великолепна гледка към Егейско море....









    П о пътя – дива натура и пасторални гледки....









    Минаваме покрай островите Мегалониси, Херсониси и Трагониси, разположени западно южния край на Евия в Петалийския залив – същите тези острови,
    към които се бях устремил миналата 2013-та година и когато със Стоян ни застигна силна буря в Южноевийския залив,
    която осуети опитите ни да стигнем до тях:









    Вече в град Каристос, намерили учудващо лесно подходящата рампа –









    посрещнахме великолепната сутрин, когато слънцето окъпа Каристос с първите си лъчи:









    Час по-късно напускаме водите на големия залив на Каристос –









    за да стигнем до пролива между Евия и остров Андрос, широк около 12 км. в най-тясната си част, и широк около 18 км. там,
    където го пресякохме; характерен най-вече с това, че през него протича течението Каво Доро,
    което минава оттук и продължава на юг между Пелопонес и островите Макронизи и Кея (Ция).
    Силните ветрови и течения, които се събират в този район от всички посоки, правят тези проливи едни от най-трудните да пресичане местности на Средиземно море.
    Местността е пълна с потънали кораби. Говори се, че тук в района се е разбила гръцката флота при завръщането си от обсадата на Троя.
    Също така тук през 1916 година, на 21 ноември, около остров Кея (Ция), потъва корабът „Британик” - клас „Олимпик”, близнак на „Титаник”,
    (превърнат в плаващ лазарет на военноморските сили на Нейно кралско величество) - потопен от германско торпедо
    (или натъкнал се на немска мина – все още няма единно мнение по върпоса) по път за остров Лимнос......
    Етимологията на думите Каво Доро произлиза от „duro” – „труден нос”. Гледах под лупа прогнозите за този район,
    защото освен променливото и капризно бързо сменящо се време, проливът е с много оживен трафик на търговски кораби и големи съдове...
    Навлизаме в Каво Доро.....









    заедно с „големите” .....









    за да стигнем малко-късно първото населено място на остров Андрос – Гаврио, миниатюрно селце, в което заради дълбокия му залив акостират
    фериботите от Рафина (на континента) и остров Сирос. Първи впечатления от първия цикладски остров с „Бисмарк” :














    „Паркирахме” –









    и ето селцето отвътре:



















    Сезонът още не се е родил: .....









    Идилията на това селце:



















    На тръгване оттук ни изпрати местен обитател:









    Следваща спирка – градчето Батси на остров Андрос:











    където спряхме точно под носа на морската полиция:









    Батси, където попаднахме на някакъв вид състезание,
    което така и не разбрахме какво е :



















    но разбрахме за чудната кухня на таверна „Та делфиня”,
    надвиснала над площадчето на града:














    Фантастични калмари, каквито не съм виждал на друго място:









    Ми наздраве от таверната Та делфиня” в градчето Батси на цикладския остров Андрос:









    Уличките отвътре:














    На тръгване оттук се разминаваме с внушителна военноморска единица, спряла в залива:









    Отново на нашия борд:









    минаваме наблизо до пролива между Андрос и Тинос с посока: град (столицата) Тинос на остров Тинос:









    Първият опит да спрем в близост до гр.Тинос излезе неуспешен – на метър-два от плажа имаше широк и дълъг подводен ззъб на десетина
    сантиметра дълбочина и заседнахме; издърпали на ръка лодката, се отправихме към единствения възможен за
    нощуване плаж в близост: плажът „Ставрос” до параклиса „Свети Марко”...









    Минали над 95 км. (или около 51 морски мили) този ден, отпочиваме след прехода:









    Параклисът „Свети Марко”:














    Малко по-късно се отправяме към града Тинос на разходка :



















    Празните все още улички на столицата:



















    Сергиите, очакващи наплива на летни туристи..:









    Ето малко инфо от туристически сайт, описващ острова:




    ”Тинос е смятан за свещеният остров на Дева Мария. Ежегодно на 15 август за празника Успение Богородично, десетки хиляди поклонници пристигат тук,
    за да се помолят или да изпълнят обет, даден на Богородица.
    Благодарение на удивителното съчетание на контрастни природни елементи: възвишения и низини, планина и море,
    диви гори и плодородни поля, островът е любимо място на много пътешественици.


    Мекият климат на Тинос благоприятства за развитието на всяка селскостопанска дейност,
    а в същото време планинските ветрове оправдават неговото второ наименование – „островът на Еол”. Съгласно митовете,
    обителта на бога на ветровете се намирала на планинския хребет, разделящ осторва на две части - северна и южна.”


    Перлата на града е църквата „Мегалохари” („Голяма радост”) – Църквата на Дева Мария, кацнала на високо с невероятни гледки към обграждащото острова море....
























    ”През юни на 1822 год. в женския манастир в Кехровуни, Тинос, монахиня на име Пелагия изживяла поредица от видения на Светата Дева.
    Мария наредила на Пелагия, да съобщи на високопоставените на Тинос да започнат да копаят в едно изоставено поле, а там щели да намерят свята икона.
    Започнали копаенето и на 30 януари 1823 год. работник, копаейки земата открил иконата.Следващи археологически разкопки установили, че на мястото,
    където била намерена иконата се е намирала преди древна византииска църква , а още преди това – храм на Дионисис.
    Иконата, наречена на името на Пресветата Дева, означаващо още нашата Дева на Благата вест, е красиво изображение на Мария коленичила с наведена глава за молитва.
    Смятана от учените за по-стара от византииския период, иконата може би е произведение на Апостола и Евангелист Св.Лука.
    Приема се, че иконата била свещен предмет във византииската църква и била скрита или изгубена около времето на мюсюлманските нашествия.
    След откриването на иконата,изграждането на новата църква било започнато.Преди църквата да бъде завършена през 1830 год.
    голям брой поклонници започнали да прииждат към острова от цяла Гърция. Многобройни сведения за чудодейни бързи оздравявания увеличили
    известността на църквата Мегалохари /Голяма радост/, като резултатът е,че днес свещената икона е най-почитания поклоннически предмет на гръцката нация.
    Четири важни празници се празнуват на това свято място: 30 януари-годишнината от откриването на иконата; 25 март- Благовещение;
    23 юли- годишнината от видението на монахиня Пелагия; и 15 август -Успение Богородично”.


    Това е централната широка улица на града, водеща до тази внушителна църква. Вдясно на снимката, зад ограничителите,
    се вижда тясна пътека, покрита с нещо като тартан. По тази пътека на 15-ти август дошлите на остров Тинос за поклонение пред Дева Мария,
    пълзят по цялата дължина на улицата нагоре по колене .......







    Етюди от Тинос:





























    Дойде и първата вечер на тази авантюра, окъпана в лъчите на ласкавото слънце :









    Силуети и тишина.....














    Краят на един прекрасен ден:














    Следващият ден, и то рано сутринта, внесе неочакван обрат в цялото ни начинание... Ето какво се случи.....


    По принцип всяка една моя обиколка из далечните острови в Гърция се предшества от внимателно събиране на информация за тях – населени места,
    плажове, културни забележителности, къмпинги и т.н.
    Особено наблягам на места, на които евенуално бих се скрил по време на буря или неочаквано влошаване на времето.
    След така събраната информация се опитвам да създам алгоритъм на движението – среден дневен преход, населени места,
    плажове за нощувка и т.н. В този ред на мисли движението ни по настоящия маршрут следваше да бъде: Андрос- Тинос-Миконос-Риня-Делос (или Дилос) и Сирос.
    За протокола – Риня и Делос са малки и необитаеми острови и отстоят от Миконос на едва 2-3 км.,
    като по-характерния е Делос поради наличието на архитектурни забележителности и руините на древен град:














    И тъй като метеосайтовете дружно предупреждаваха за силна биря в района, започваща на 03.06 /вторник/ и траеща до 05.06 /четвъртък/,
    предвиждах да се спасим от вълните на остров Риня в едно дълбоко и спокойно плитко заливче с подходяща пясъчна коса,
    изтегляйки лодката на брега за по-безопасно. След което да посетим Делос и Миконос и към петък да отплаваме за остров Сирос (на около 35 км. западно от Миконос).
    Това бяха плановете, които се пообъркаха......


    Преспали на плажа Ставрос под параклиса „Свети Марко”, на другата утрин, станал пръв и опаковал целия си багаж, пиейки кафе докато Стоян си доспива,
    чух в непосредствена близост гръцка реч. И тъй като гърците далеч не са ранобудни, а и мястото е достатъчно уединено, се обърнах с учудване,
    за да видя.... четирима гръцки полицаи, идващи към нас. Приближиха хората, спряха до мен, любезно поздравиха и поискаха документи за нас и за лодката.
    Мислех, че ще минем само с това, но те започнаха да ме питат – кой съм, откъде съм, накъде съм тръгнал. Поискаха да отворя хладилната чанта –
    там само вода и бяло вино; показах сака с храна, сака на лодката и прецених, че това ще е всичко. Те обаче ни „поканиха” в участъка,
    като си взехме целият багаж с нас. Ето го и самия участък в града, докъдето ни откараха с ето този джип:









    „Втасахме я”, си мислих аз „ ето сега и глоба ще ни треснат....”. Пристигнали в участъка, преровиха целият багаж предмет по предмет –
    консерви, бельо, палатки, спални чували, дюшеци – т.н. Държа да отбележа, че бяха много внимателни и любезни и се държаха много професионално.
    След малко се увериха, че сме безобидни туристи (кой знае за какви са ни мислени отначало) и пак така любезно ни върнаха с джипа до плажа.
    Междувременно завързах по-дълъг разговор с един от тях, който ни предупреди за идващата буря и аз споделих с него,
    че възнамерявам да се скрия от нея на остров Риня. Той обаче каза, че там е абсолютно забранено дивото къмпиране и
    подлежим на много сериозни глоби и санкции поради близостта с една от големите културни забележителност в района – островчето Делос.
    Самият Миконос е безкрайно неподходящ за опъване на палатки, плажовете са много обитаеми и открити, къмпингите не работят още,
    което наложи преосмисляне на маршрута и завой към следващия по програма остров – Сирос и града му Ермуполи...
    Но тъй като по програма трябваше да бъдем на Миконос, в крайна сметка не го пропуснахме..
    защото имахме късмет да сме на него месец преди това настоящето начинание.....




    Краят на месец април. Без „Бисмарк”. Със съпругата ми, Стоян и още едни приятели на борда на круизен кораб „Луис Олимпия”
    (маршрут Пирея-Миконос-Патмос-Родос-Крит-Санторини-Пирея) :



















    Минаваме между островите Кея и Китнос (проклетото Каво Доро) :










  • #2
    От: Магията на гръцките острови ( - ЦИКЛАДИ I

    и наближаваме Миконос:









    От “Луис Олимпия” ни прехвърлиха на брега с малки корабчета, тъй като пристанището на град Миконос не може за побере огромното туловище на кораба –
    фериботите спират на север от него, в градчето Турлос..









    Първи стъпки в градчето на един от най-известните гръцки острови – Миконос...:
























    Миконос така или иначе влизаше в плановете ми за близко бъдеще, но не съм предполагал че малко след един месец ще бъда в района със собствен превоз....









    при подобно време, което може да те накара да преосмислиш песента „Ах, морето.....”









    Навътре в градчето :





























    Ослепителна белота, сини кепенци, врява и хорска глъч на каквито езици се сетите,
    безкрайно апетитни таверни, ласкаво и гневно море – това е Миконос, привличащ туристи от цял свят..., от които доста ...хм.... така де ....









    По пътя към емблемата на Миконос – вятърните мелници...









    И самите те:



















    Контражур, мелници, кораби...









    Залези над Миконос














    и все още празните таверни, обрулени от силния вятър...









    Лодка на острова ....









    Чао, остров Миконос, всеки по своя път...









    Месец по-късно, слезли от борда на круизера „Луис Олимпия”, се качваме в понеделник сутринта отново на борда на Schnellboot „Bismarck” на плажа Ставрос,
    под параклиса „Свети Марко” на остров Тинос. Носът на лодката сочи право напред – към последната точка от маршрута – град Ермуполи на остров Сирос.
    И след около час наближаваме този голям, урбанизиран град, който е административната столица на Цикладските острови (община Южна Егея) :









    И тъй като прогнозите вещаеха за следващия ден – вторник, грозно време, решихме да поспрем за няколко часа в
    града и после да духнем със страшна сила към Каристо, на около петдесетина морски мили от Сирос.
    Град Ермуполи е много труден за спиране - на практика няма плажни ивици, има огромни докове и хангари и затова се принудихме да спрем извън града,
    в промишлената зона около руините на фабриката на някой си Ладопуло:














    Закотвихме я в присъствието на някакво хлапе и тръгнахме пеша към града:









    Оттам до града е около половин час пеша – минаваме покрай халета, складове, магазинчета ... „Какво ли се вози на този колесар”, се чудя аз ...:









    Навлизаме в града:









    Пресечки на главната крайбрежна:














    Сградата на кметството в центъра:














    Оттам продължаваме покрай кметството – целият град е с мраморни улици и импозантни, ефектни сгради:











    Тук най-горе се вижда църквата „Възкресение господне”:









    Навлизаме в сърцето на града:
























    Минаваме покрай Община Южна Егея – „Номархия Кикладон” –









    и стигаме съборният храм „Агиос Николаос”:









    Ето всъщност как изглеждат плажовете на града отвисоко:









    Изглед към остров Тинос от Сирос:









    И към Миконос от същото място:









    След тази паномарна разходка и една бърза таверна се отправихме към лодката, за да поемем на северозапад към Каристос.
    Току-що излезли от пристанището, далеч преди края на острова, вълните станаха неприятни, след малко – непоносими
    и още след малко – неприемливи.
    Беше понеделеник следобед и прогнозите не казваха нищо за разваляне този ден, но въпреки това бяха много трудни условия,
    за да преодолеем голямото разстояние до Евия. Стоян се опита да вдигне бунт и да продължим, но аз завъртях руля обратно и
    насочих лодката оттам, откъдето бяхме тръгнали. Ермуполи....
    Където си и останахме следващите три дни.......




    Мислейки, че добре съм закотвил лодката в дъното на залива –







    решихме да изчакаме до четвъртък до окончателното оправяне на времето.
    Тук е заслугата на Стоян да намери това закътано и приветливо местенце за палатките:














    Имаме и екстериор -









    По залез слънце:









    Бивакът е готов !!









    а „Бисмарк” си почива кротко в оловните води на Ермопулския залив, защитен от кейовете на пристанището....









    А ние мръднахме пак до градчето, където със залеза чувствително се увеличи скоростта на вятъра..









    Вятърът разнася по крайбрежната улица звуците на тази стара латерна ....









    Влизаме в търговската част на града, в уютните, закътани от поривите улички ...:














    Следобедна сбирка на площада пред кметството :









    А ние тръгваме към най-високата част на града, приютила църквата „Възкресение господне”...
    по тези стръмни, уникални, пълни с история и чар улички на града Ермуполи:



















    Цветна цикладска феерия :














    Стигаме крайната цел, кацнала високо горе над града, под смръщения небесен взор..














    Изгледът отгоре :









    Китно разположената горна част на града Ермуроли :









    Погледи към съседното островче Дидими (Близнаци)...и тъмната линия на хоризонта е островите Парос и Наксос :









    Последни мигове на хълма...









    Надолу към града през пластовете на времето...














    и под подозрителите погледи на местно семейство...









    ние стигаме в близост до тежките талази на разгневеното море...







    До опразнените от поривите на вятъра улици покрай морето ...






    И до най-близката таверна ... J









    А междувременно вятърът се усилваше непрекъснато:









    И при пристигането си заварихме бедстващия „Бисмарк”, изхвърлен като играчка от вълните на сушата :









    От силните удари на вълните беше влязла доста вода в него









    и се беше активирал един от спасителните пояси :









    Издърпахме го криво-ляво още малко –









    защото вълните се усилваха непрекъснато.. Вятърът виеше неистово и огъваше яростно палатките:









    През нощта той се усили още повече и вдигна по-големи вълни... Вътре в палатките усещането беше все едно че си в ураган....
    На всичкото отгоре заваля дъжд на пориви, който донесе със себе си сахарски пясък..
    На другия ден всичко беше покрито с него ...









    Лека-полека морето взе да се успокоява, вълните се усмириха -









    и четвъртъкът поживо-поздраво поехме по дългия път към дома...
    Пресякохме разстоянието до Тинос лесно, преминахме покрай западната страна на целия Андрос,
    и в северния му край пак излезе вълна – такава, на която не бих тръгнал да пресичам Каво Доро.
    Така ни дойде и още една нощувка в северозападния край на острова – в дълбокия залив на безлюдния плаж Фелос...














    За последен път изпратихме слънцето от това посещение на Цикладите :














    и на другия ден през вече поуспокоеното море пресякохме отново опасния пролив ...









    който пак остана верен на себе си по отношение на изненадите – на около три-четири километра от Евия пак излезе вълна,
    но този път не се върнахме; дадох газ, друсахме се и се измокрихме целите, по пристигнахме за едн час до Каристос (около 30 км. по вода от плажа Фелос).
    Последно акостиране:









    В комплект ние-лека кола–колесар-лодка напускаме Евия отново през Халкида с тази мизерна порция октопод в последната за този круиз кръчма :







    изпратени от обагрените в оранжево облаци над нас....







    Е, и така завърши първата наша инвазия на Цикладите.
    Първата, но не и последната. Какво ще се случи оттук нататък, с кой, къде, кога и как – нещата са в ръцете на древния Посейдон.
    Играещ си с вълните със своя капризен характер........

    Коментар


    • #3
      От: Магията на гръцките острови ( - ЦИКЛАДИ I

      Колега мн хубаво си описал всичко.Пожелавам ти милион такива мини круизчета. Бъди жив и здрав

      Коментар


      • #4
        От: Магията на гръцките острови ( - ЦИКЛАДИ I

        Хубав пътепис, колега ... Въпреки времето се усеща красотата и романтиката на тези места.
        Като изключим външния вид на контрабандисти обаче не ми стана ясно с какво толкова сте провокирарали интереса на местната полиция в Тинос?
        С най-сърдечни пожелания за сбъдването и на други вълнуващи и незабравими приключения!
        Honda CR-V 1-st Generation

        Коментар


        • #5
          От: Магията на гръцките острови ( - ЦИКЛАДИ I

          Първоначално публикуван от tzocho Преглед на мнение
          Хубав пътепис, колега ... Въпреки времето се усеща красотата и романтиката на тези места.
          Като изключим външния вид на контрабандисти обаче не ми стана ясно с какво толкова сте провокирарали интереса на местната полиция в Тинос?
          С най-сърдечни пожелания за сбъдването и на други вълнуващи и незабравими приключения!
          Предполагам поради близостта с остров Миконос, където се събират много хора от цял свят - може да са си помислили, че носим "бяло" или нещо от този сорт.

          Коментар


          • #6
            От: Магията на гръцките острови ( - ЦИКЛАДИ I

            Първоначално публикуван от steiner68 Преглед на мнение
            Предполагам поради близостта с остров Миконос, където се събират много хора от цял свят - може да са си помислили, че носим "бяло" или нещо от този сорт.
            Предполагам с малко повече упоритост от ваша страна щяхте да бъдете сигурни ...
            В досегашния ми опит срещите ми с преставителите на властта са били само по повод на съдействие при възникнало произшествие и поради това ми стана интересно.
            А не като да си нямат законови разпоредби и от там поводи за проверки относно тяхното спазване - цък
            Както и да е ... на фона на все по-урбанизиращия се и техологизиращ се свят тази страна запазва своето културно, историческо, митично и райско обаяние ...
            Още веднъж поздрави за това, че сте го направили по свой си начин и сте го споделили след това!
            Honda CR-V 1-st Generation

            Коментар


            • #7
              От: Магията на гръцките острови ( - ЦИКЛАДИ I

              Първоначално публикуван от steiner68 Преглед на мнение
              Предполагам поради близостта с остров Миконос, където се събират много хора от цял свят - може да са си помислили, че носим "бяло" или нещо от този сорт.
              Винаги,прави впечатление неглижиращото поведение на местните шерифи ако са там разбира се. Също като местните в кафето в 9:00 сутринта, деня започва с такова спокойствие а примерите относно "реда" са хиляди.....носенето на каски, 7+1 в комбито! Иначе глобата за колан е 340 евро по думите на местен БГ предприемач (платено в рамките на седмицата 1/2).....за породен път се убедих, че туриста е цар и е нужна много тежка изцепка за да се стигне до присъствие на тия горе!
              Споделям казаното от morosport Колега мн. хубаво си описал всичко.Пожелавам ти милион такива мини круизчета. Бъди жив и здрав и калмарки!

              Натиснете снимката за да я уголемите

Име:P1070375.jpg
Прегледи:1
Размер:86.3 КБ
ID:5593057
              Последно редактирано от smng0303; 13-06-14, 11:44. Причина: my photo from 04.06.2014

              Коментар

              Активност за темата

              Свий

              В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

              Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

              Зареждам...
              X