Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Загубени из гръцките острови (4) - АРГО-САРОНИЧЕСКИ ОСТРОВИ

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • Загубени из гръцките острови (4) - АРГО-САРОНИЧЕСКИ ОСТРОВИ

    ЗАГУБЕНИ ИЗ ГРЪЦКИТЕ ОСТРОВИ
    4-та част
    / САЛАМИНА-ЕГИНА-АНГИСТРИ-ПОРОС-ИДРА-СПЕЦЕС /

    Арго-Сароническите острови. Сравнително по-малко известни от Спорадите, Цикладите или Додеканезите.
    Но със свой чар и самобитен стил. Със свой живот и дух, преплетен от магията на залязващото слънце,
    морски вълни и тихия напев на автентични гръцки песни над чашата с узо и голяма салата....
    Тази група острови са разположени в Атинския залив южно от града Атина и югоизточно от полуостров Пелопонес.
    Поради близостта си със столицата първите два острова – Саламина и Егина, се явяват като един вид предградия на мегаполиса,
    достижими бързо и удобно с ферибот или комета от Пирея, пристанището на Атина. Е, и в частност – поредната цел на моя милост (Димитър Иванов),
    този път в конфигурация с друг верен съратник – адвокат Станимир Петров. Време – средата на септември,
    окъпан с последните ярки лъчи на Хелиос за това лято....
    Като за начало се отправихме към град Мегара, разположен западно от Атина,
    и го достигнахме през Тива, за да заобиколим столицата отдалеч.Там потърсихме градчето Пахи,
    с оглед на близкото му разположение до първия остров – Саламина. Там и преспахме първата вечер – лодки и маслини....



    Не знам защо, но минаващите трактори в близост ни поглеждаха с учудване. Първата вечер на континента:



    На другия ден имахме късмет, защото сравнително лесно и бързо намерихме удобна рампа за пускане във вода:



    Първа цел – остров Саламина, най-северния от тази група острови и най-близко до Атина.
    На запад прорязан от два дълбоки, големи залива – в по-големия от тях се е сгушила едноименната столица Саламина:





    Това е верният съратник Станимир на фона на Саламина. Урбанизиран град, доста голям за остров,
    но това се дължи на близостта му със столицата. В предградията на града:



    Градът отвътре:









    Ей, и най-важното – неизбежната крайбрежна таверна да се почерпим за „добря дошли” на този айлънд -





    А висят хтаподята в екстериорно съвършенство:



    И крайбрежният булевард със средиземноморски дух:


    Дойде и първата островна вечер:





    ???????????? НА НИСОС САЛАМИНА:



    Път ни чака, морски хоризонти и нови, екзотични острови. Хайде отново в лодката;
    решихме преди Егина да отидем до още едно селце – Колонес, на Саламина:







    Разстоянието между Саламина и Егина го взехме много бързо, и се отправихме покрай северната част на острова,
    където акостирахме до населеното място Вати:



    И изгледа от кафенето, където пихме – кой кафе, кой бира /аз/ -



    Оттам се запътихме към столицата Егина, отстояща на около десет километра югозападно от Вати,
    като от никакви, вълните започнаха да стават доста големи, в един момента обезпокоително големи и за минути морето се разбушува.
    Притеснени, излязохме в северния край на град Егина, където имаше гадни подводни скали и вълните блъскаха лодката в брега.
    Към нас изтича грък с въже в ръката и ни предложи помощта си да изтеглим лодката на пясъка, но и ни предупреди,
    че вълните ще стават все по-големи и че е под-добре да се скрием зад кея, на който акостират фериботите. И така,
    тръгнахме към този кей, като вълните правеха много трудно управлението на лодката и успяха да ни метнат върху плитка скала,
    където ударих двигателя. Оттам с мръсна газ се отправихме към кея, който уж изглеждаше близко, но с тези вълни ни се стори много далеч.
    Морето буквално вреше и кипеше и лодката подскачаше като детска играчка. Вълните бяха от най-опасния тип – големи, неравномерни,
    със счупен гребен, идваха от всички посоки и аз се стреснах не на шега. Така започна двудневния ни принудителен престой на остров Егина.
    Докопахме се до заветното заливче, което бе защитено от кея и от още един пристан и огромни камъни,
    нахвърляни в морето с цел защита от вълните. Ето тук и закотвих лодката:


    И това бе най-защитената част от брега ! Нищо друго не ни оставаше, освен да да се разхождаме по крайбрежната улица,
    която се оказа изключително красива:







    А бурята – това си беше чисто лятна, неочаквана буря, бушуваща в морето. Ето и какво видяхме, докато се разхождахме:
    вълните бяха изхвърлили този холандски катамаран (на другия ден се запознах със собственика и му помогнах да извади и изчисти дингито си)
    на брега, все едно че е детско корабче:



    Дойде кораб от бреговата охрана и човек от спасителните служби се качи на борда, за да го върже и изтеглят с влекач:





    Влекачът беше на над 200 метра от брега, не можеше да се приближи заради вълните. А ние си продължихме разходката по брега:









    Така продават зеленчуци там:



    А така – ????:



    За съжаление, времето не показа никакви признаци за подобрение, и затова се принудихме да си потърсим хотел,
    като намерихме такъв в северната част на града – „Мармаринос”. А там, където бяхме акостирали, се запознах с един тип,
    който ходеше бос и със зимно яке, придружен от две кучета. Казваше са Панайотис и ми разказа, че преди години бил капитан на кораб,
    и бурята на живота го изхвърлила на този остров далеч от семейство, приятели и деца. Спеше под открито небе с едно одеяло.
    Поиска ми три евро да „пази лодката” през нощта, аз му дадох и черпейки го биричка, той ми разказа накратко живота си. Не го снимах,
    защото ми стана някак жал и не исках да изглежда като атракция. А вълните си оставаха гадни, големи, прехвърляха кея, на който акостираха фериботите,
    вятърът свиреше пронизително и нямаше надежда за скорошно тръгване:







    След една бърза вечеря се прибрахме в хотела, където на другия ден сутринта установихме, че вълните са изчезнали,
    но вали противен, монотонен, силен и студен дъжд... Очерта се още един ден на остров Егина.....
    Ден за опознаване на вътрешността на града :







    Стоянката на такситата там, където спират фериботите:



    препускащи по мокрите от дъжда улици:



    Дъждът буквално измете уличките в Егина:











    И чарът на измития, освежен град нощно време:





    Такаа... Нов ден, нов късмет ! Утрото поднесе тихи, спокойни морски ширини, безветрие и свежест във въздуха:


  • #2
    От: Загубени из гръцките острови (4) - АРГО-САРОНИЧЕСКИ ОСТРОВИ

    ай да тръгваме, че се застояхме нещо тук...



    Прехвърляме се на съседния, разположен западно от Егина остров Ангистри –



    И нахълтахме в първото кафене:



    Островното градче – Скала, е свързано с крайбрежен булевард с второто населено място – Мегалохори:





    Покрай булеварда:







    Църквата в Скала :



    Усеща се как сезонът свършва и бавно иде есен....



    От Ангистри – газ към остров Порос –



    Разминаваме се, къде фериботи, къде катамарани, къде яхти:



    А и самия остров Порос:



    Живописно вписан в брега, голям /относително/, интересен, хубав, истински гръцки град – това е столичката Порос на остров Порос:





    Мотоциклетистът си е мотоциклетист: върти се все около тези возила на две колела:





    И вот тебя на: седнали /по интуиция/ в тази прекрасна, уютна таверна,





    ние се оказахме земляци със снахата на собственичката:



    Не стига това, ами Станимир и тя се оказаха далеечни роднини с произход от село Крушовене,
    Община Долна Митрополия, Област Плевен. Брей, викам си аз, София не е Токио, ама пък чак таквоз съвпадение....
    Много готини хора, тя, мъжа и и майка му. Открити, сърдечни, пък аз в частност се сприятелих със сервитьора, симпатяга от съседна Албания:



    Почерпени, отдъхнали и напапкани, тръгнахме към поредната брънка от тази морска, солена верига: - остров Хидра



    докато заспиващото слънце отдаваше последени лъчи на кротките, малки вълни.....

    Самотни в морето:



    достигнахме почти по тъмно столицата Хидра:



    Малко инфо за острова, цитат от сайт, посветен на него:

    Остров Хидра е един от Сароническите острови на Гърция. Разположен е в Егейско море, между заливите Саронически и Арголик.
    Острова е бил обитаван още от древни времена, като в миналото е носил името Хидреа, което означава "извори".
    Кръстен е така, тъй като целият е бил осеян със стотици красиви сладководни извори с питейна вода.
    Хидра никога не е бил свързван с бог, герой, митологично събитие или някоя от многото гръцки легенди.
    Открит е от пастири, но около 12 век пр. н.е. се обезлюдява поради мащабното нахлуване на дорийци в Елада.
    По-късно през Византийската епоха, острова отново е бил населяван, но по време на Латинската империя повторно губи жителите си,
    който избягали от пиратските набези. Съдбата му не била да остане необитаем, защото през 16 век тук започнали да прииждат бежанци,
    търсещи подслон от турското преследване. За да оцеляват те много бързо се превърнали в рибари, които изкарвали прехраната си от морето.
    През 19 век, Хидра е дом за около 10 000 моряци и 125 лодки, докато днес коренните жители на острова са едва 2 700 души.
    Основното населено място на Хидра е Хидра Порт - прекрасен полукръгъл пристанищен град. Всички магазинчета, галерии,
    ресторанти и пазари са центрирани около пристанището, а сред скалистите хълмове ветрилообразно са накацали къщи и хотели.
    Има и други малки селца като Камини, Епископи, Мандраки, Милос и Паламидас, който също са отворени за посетители.
    Основните приходи за острова са предимно от туризъм. Лятото Хидра е посещаван от хиляди гости привлечени от романтичният му чар,
    неподправената му красота, духа витаещ по каменните тесни улички и естествено гостоприемството на местните жители.
    На Хидра времето сякаш е спряло. Всички превозни средства са прогонени от острова и единствения начин за предвижване е пеша или на гърба на магаренце,
    което умело се катери по тесните и стръмни улички. За по-отдалечените места се предлага водно такси или воден автобус.
    Още от миналото Хидра е прочуто място за среща на художници, артисти, писатели и знаменитости и остава една от най-модните и стилни дестинации в Гърция.
    Освен това той е популярна дестинация за яхтинг, като пристанището Камини се пука по шевовете претъпкано с луксозни яхти.
    Ва банк намерихме плажче близо да града /снимката е от следващата утрин/:



    А вечерта – едни пият бира, други мятат мълнии:



    Тук ще си позволя лукса да покажа повече снимки от град Хидра, тъй като той е.... той е .... той просто трябва да се види....
    Град с около 2 500 жители /включително 40 българи, които живеят и работят там/, двама адвокати /да се неначудиш/ и един нотариус,
    островът е доста „солена” дестинация заради високите цени, основаващи се на една наистина впечатляваща атмосфера..
    Оставили плажа зад гърба си –



    тръгнахме по една крайбрежна, фантастична уличка, следваща извивките на острова, осеяна с екзотични къщички и таверни и водеща до самия град:



    Панорамата от тази уличка и малко пристанище, през което минава:



    както и през тази таверна:









    На остров Хидра няма частни автомобили, само няколко такива на пожарната, полицията, линейка и това чудо, което извозва боклуците:



    Наближаваме града:



    На острова няма автомобили, но гъмжи от магарета и котки:







    Ето един опитен, професионален водач на магарета с висока квалификация и богат трудов опит:



    Стигаме градчето:













    Напълно съотносимо към него е стихотворението, посветено на нашия град Ахтопол (Агатополис): „С любов морето и градчето
    се сливат вечер под небето
    и тихо под смокини стари
    разказват приказки рибари....”





    Колоритна сграда:


    това е всъщност тамошния музей –



    Центъра, оформен около пристаните:





    Коментар


    • #3
      От: Загубени из гръцките острови (4) - АРГО-САРОНИЧЕСКИ ОСТРОВИ











      Кафетериите, ветрилообразно разположени около дълбокия залив :



      Димитър до Димитър:



      Гледаме се с любов:



      Ето един, скрил се в цъфналата ръж:



      На това островче срещу Хидра с параклисче на него се правят сватби:



      С мъка отлепили се от магнетичната атмосфера на острова, наречен Хидра,
      се спуснахме към крайната цел на това пътешествие – остров Спецес, отстоящ на около 20 километра западно.
      Все едно, че минаваме покрай Сцила и Харибда:


      Наближаваме Спецес:







      TWINS:



      Тук закотвих лодката:



      Елeмент от столицата Спецес:



      Много приятен, дълъг крайбрежен булевард –



      Но някои таверни вече са затворили.....



      Аранжировка на крайбрежната:





      Разходка, разходка....



      Тишина и спокойствие царят в този прекрасен септемврийски ден на това далечно и мечтано място :



      Уличките са постлани с тези великолепни, ръчно поставени камъчета с невероятно оригинален стил:






      Сякъш сме се върнали в далечната 1921 тодина.....:



      Разгледахме, похапнахме гироси, поснимахме се:



      и си тръгнахме обратно, (по пътя насмалко да се блъснем между островите Спецес и Докос с огромна морска костенурка,
      плаващо лениво на самата морска повърхност), по план решили да преспим на връщане на остров Порос,
      но вместо на него, си харесахме чудна борова горичка на континента, точно срещу Порос:



      Последна сутрин в морето: (етюд „Аз и медузата”) –



      Малко смяна на местата..... –



      Един наляво, друг надясно.....



      Морето е „бонаца лади” /”равно като масло”, терминът е ахтполско-гръцки/ и газ ! към Пахи към сухопътния състав,
      вярно чакащ ни на един общински паркинг.... И дъга във водата....



      Бързи, смели, сръчни. Качили лодката на колесара, готови за път и последни снимки до брега....



      както и последна нощувка на континента преди влизането в България –


      Красив изгрев във вътрешността –



      Пристигнахме си късно вечерта. За добре дошли – дъжд и студ.
      На другия ден – разбор на авантюрата във „Варщайнер” и спомени, спомени.............



      Как бързо си отиде това горещо (????? ?????????) лято, изтъкано от море и слънце, острови и мечти, октоподи и залези,
      сплетени в една чудна мрежа от емоции, авантюристично подредени в безметежен хаос........

      Коментар


      • #4
        От: Загубени из гръцките острови (4) - АРГО-САРОНИЧЕСКИ ОСТРОВИ

        Яко,поздрави
        878511557

        Коментар


        • #5
          От: Загубени из гръцките острови (4) - АРГО-САРОНИЧЕСКИ ОСТРОВИ

          МНОГО КРАСИВО,надявам се и аз някой ден да нацапам до там.

          БЛАГОДАРЯ
          TOYOTA SEQUOIA ‘11
          W140 S420 '99

          Коментар


          • #6
            От: Загубени из гръцките острови (4) - АРГО-САРОНИЧЕСКИ ОСТРОВИ

            Страхотно, ми се прииска да се хвърля в морето.

            Коментар


            • #7
              От: Загубени из гръцките острови (4) - АРГО-САРОНИЧЕСКИ ОСТРОВИ

              Другият участник ми се стори силно познат!Май беше по-долен курс ...?

              Коментар


              • #8
                От: Загубени из гръцките острови (4) - АРГО-САРОНИЧЕСКИ ОСТРОВИ

                Браво,Митак!Нямам думи.Изкарали сте чудесно,а ти си направо писател с тоя пътепис.Ще те похваля на адаша и адашката.

                Коментар


                • #9
                  От: Загубени из гръцките острови (4) - АРГО-САРОНИЧЕСКИ ОСТРОВИ

                  И Митак,защо сте само двама адвокати?За оня виц са необходими трима..Весело изкарване на Новата година.Поздрав-Адаш.

                  Коментар

                  Активност за темата

                  Свий

                  В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                  Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                  Зареждам...
                  X