.
...................................................................................................................................................... ................................................................................
Ars longa, vita brevis.
...................................................................................................................................................... ................................................................................
Всичко по-долу написано и показано, съставих специално за поредното ни пътуване до Италия в началото на октомври с цел опресняване на знания и спомени от предходни посещения във Флоренция.
Такава подготовка предприемаме винаги, когато се оформи семейно пътуване, защото предварителната информираност е изключително важна.
Но накрая, семейния съвет реши, че големите градове в Италия вече са разглеждани неколкократно, включително всичко описано тук за Флоренция, затова възприехме идеята да посетим по-трудно достъпни забележителности, далеч от обичайните туристически маршрути, но с общ признак- обектите да са под егидата на ЮНЕСКО.
Реших вместо да залежава в компа, да предоставя събраната информация за Флоренция, с надеждата, че ще бъда полезен на тези, на които им предстои посещение в този уникален град.
Понеже всеки четящ ще се запита, защо нямам представени лични снимки от Флоренция, отговора е, че дълго време бях фен на камерата и едва при последното пътуване ползвах фотоапарат.
Ето го ЮНЕСКОвото пътешествие с фотоапарат вместо камера:
http://forum.offroad-bulgaria.com/sh...ad.php?t=75521
...................................................................................................................................................... ................................................................................
...................................................................................................................................................... ................................................................................
Добре дошли
в културната столица на света, в която се намират 50% от историческите забележителности на Италия и 25% от културното наследство на света.
Градът е създаден от воините - ветерани на Юлий Цезар.
Население 350 хил. души.
През 1865 год. е столица на Италия, но 6 год. по късно столица става Рим.
Флорентинците
с гордост казват, че на всяка улица в града им, е роден по един гений.
Няма друго място на земята, в което да са живяли и творили толкова много велики хора.
Ако ги нямаше тях, кой би построил дворците и изпълнил с безброй шедьоври на изкуството.
Във Флоренция, не може да се степенуват нещата, кое е най-значимото и кое по-малко, във Флоренция всичко е велико.
Символа на Флоренция е лилията.
Герба
...................................................................................................................................................... ................................................................................
Ренесанса
Разказан в малко жълт вид, Ренесанса започва с рисунка на овца, направена с остро камъче на земята от едно 10 годишно овчарче с името Джото. Случайно минал художника Чимабуе, оценил таланта на хлапето, и взел Джото за чирак в ателието си. Чимабуе все още рисувал по каноните на "византизма", т.е. всички картини и стенописи до това време били плоски като нашите икони. Чимабуе започнал да прибавя сенки и полусенки към тях и това впечатлило младия Джото. По късно когато става самостоятелен художник, започва да придава по-голяма дълбочина на сенки и полусенки и постепенно те започнали леко да стават триизмерени. Повлияни от фреските на Джото са следващото поколение-Брунелески, Гиберти, Донатело, Мазачо. Брунелески пръв съзрява и открива законите на перспективата, като с това оказва огромно влияние на всички следващи художници. Пръв Мазачо прилага перспективата в рисунка. Представете си какъв шок е било това за обикновените хора да видят картина в триизмерен образ. Това освобождаване от оковите на нормите при сътворяване на изкуство, подкрепено с щедрото мецанатство на Медичите всъщност е Ренесанса, който има разни измерения в литературата, науката, архитектурата.
Пръв използва термина "Ренесанс", Джорджо Вазари в книгата си "Жизнеописания на най-известните живописци, ваятели и архитекти", от която се черпят основно сведенията за великите имена на Флоренция. Няма кой да ги познава по-добре от Вазари, който е бил техен съвременник, конкурент с някой от тях и също велико име на Ренесанса.
Така са изглеждали фреските на Чимабуе-като нашите икони.
Друга запазена творба на откривателя на Джото- Чимабуе е "Разпятието: в Санта Кроче
...................................................................................................................................................... ................................................................................
Фреските
Във Флоренция, Джото първи започва да прави стенописи , още докато мазилката е мокра
и оттам и думата "фрески" - в превод "мокра".
...................................................................................................................................................... ................................................................................
Джото
е първия който успява да се отърси от влиянието на тогавашните канони, задължителни при рисуването и с това отхвърляне на нормите се счита, че той поставя началото на Ренесанса. Поглед от сегашното време, всеки от нас би казал-какво толкова в едни фрески. Но за тогавашния свят, те са били като интернета за нас.
Джото продължава строежа на катедрала Санта Мария дел Фиоре, след смъртта на проектанта и Арнолфо Камбио.
Най прочутата творба на Джото.
"Поклонението на влъхвите", където вече забелязваме лека дълбочина на образите.
...................................................................................................................................................... ................................................................................
Готика
Времето от края на Римската империя до началото на Ренесанса
италианците наричали "междинно време" - равнозначно на "средновековие".
Понеже били убедени, че готите са причина за краха на Римската империя.
Всичко построено в периода преди Ренесанса те наричали Готика,
равнозначно на "варварщина" в истинския смисъл.
Но влиянието на готиката е твърде силно дори и във Флоренция.
Църквата Санта Мария дей Фиори също е готика
...................................................................................................................................................... ................................................................................
Мазачо
Брунелески пръв открива перспективата и приложението и в архитектурата и рисуването, а пръв я осъществява приятелят му- Мазачо.
До тогава всички рисунки са били двуизмерни. Талантливия художник си отива от света твърде млад, едва на 27 год.
Първата фреска в триизмерен образ - "Изгонването на Адам и Ева от рая" в църквата Санта Мария дел Кармине.
Но фреската на Мазачо,"Светата троица" в църквата Санта Мария Новела се счита за поврат в живописта.
Фрески в Капела Бранкачи в църквата Санта Мария дел Кармине.
...................................................................................................................................................... ................................................................................
Тадео Гади
Тадео Гади е архитекта сътворил моста Понте Векио.
Дълго време моста е бил средище на месарите, но когато Вазари прави покрития коридор от Палацо Пити до Палацо Уфици, по който са минавали Медичите за да не се смесват с народа по улицата, тогава месарите са заменени със златари, както е и до ден днешен. Интересното е, че има няколко фамилни златарски магазини, наследени от поколенията още от времето на Медичите до днес.
Покрития коридор на Вазари
По средата на моста има бюст на скулптора и бижутера Челини, ограден с малка оградка и там влюбените слагат по една катинарче, а ключето хвърлят в река Арно - за да е вечна любовта им.
...................................................................................................................................................... ................................................................................
На този мост е произлязла думата "банкрут" от "банка"-маса и от "круто"-чупя.
...................................................................................................................................................... ................................................................................
Челини
Писател, воин, бижутер, скулптор, авантюрист, гей, скандалжия, затворник и всичко това е Челини, но преди всичко гений.
Виден представител на ренесансова Флоренция. Първообраз на съвременния модерен човек. Постоянно бил на път и сменял затвор след затвор, имал 5 деца от моделки и слугини. Особняка Челини признавал като творци само Микеланджело и Донатело.
Написал книгата "Моят живот", нещо като светска хроника за времето в което живял и тя става любимо четиво на много писатели.
Великия Гьоте я превежда на немски, а Берлиоз прави операта "Бенвенуто Челини". Умира във Флоренция, където е погребан с големи почести в базиликата Сантисима Анунциата в която пък е живял и имал рисувателна школа Леонардо.
Най известната творба на Челини- "Персей с главата на Медуза".
Ганимед -музей Барджело
Златната солница на Челиини, наричана Мона Лиза на скулптурите.
...................................................................................................................................................... ................................................................................
Брунелески
Архитекта на Двореца Пити и купола на Катедралата Санта Мария дел Фиори.
Като откривател на перспективата, оказва силно влияние върху творчеството на всички ренесансови творци.
Започва чиракуване и изучаване на занаята ювелир и скулптор заедно с Лоренцо Гиберти, в ателието на Гиберти-баща.
Когато Брунелески загубва конкурса за вратите на Баптистерията, спечелен от Лоренцо Гиберти, той заминава с Донатело за Рим и изучава обстойно класическото строителство и най вече как е изграден купола на Пантеона.
Връщайки се от Рим с огромни знания, се явява на конкурса обявен от градските власти на Флоренция, а именно - изграждането на купола на новопостроената катедрала. От комисията по одобряване на проектите са били на ясно, че за да се направи само скелето по изграждане на купола ще станат жертва обширни гори на Тоскана.
Брунелески предлага вариант за изграждане без скеле. Журито го попитало как ще стане това и той им казва "много е лесно".
Взема една чиния и яйце, дава го на журито и казва, че ако успеят да го задържат право, ще им каже проекта си. Те не успяват и Брунелески взема яйцето, леко го удря в чинията и то застава право.
Журито казва-"много е лесно" и градската легенда твърди, че така го одобряват да направи купола.
Брунелески прави двойна черупка, с постепенено наслагване на всеки ред тухли и засводява огромното пространство.
А случката с яйцето е по известна като "Яйцето на Колумб", но Колумб е роден почти половин век по-късно от Брунелески. Възможно е Колумб да е чул историята за яйцето, от своя приятел- флорентинеца Америго Веспучи.
А както е казал един мъдрец - "Великите умове мислят еднакво".
Посланието и поуката от двете истории с яйцето е, че когато веднъж нещо е направено, всеки може да го повтори и че понякога най- доброто решение е и най -просто.
Фреските в купола са 4 декара и са дело на ученици на Микеланджело и на Вазари.
На купола отвън е трябвало да има скулптурна композиция с библейски сюжети, но Брунелески умира, преди да я сътвори. Повикали са Микеланджело да направи композицията, но в знак на почит към гения Брунелески той казва:
"Само Брунелески може да направи фриза и никой друг"
и до ден днешен този фриз си седи на обикновенна зидария.
Той е първия архитект построил сиропиталище, което съществува и сега.
...................................................................................................................................................... ................................................................................
Патент
Брунелески е първия човек, който получава "патент"- в превод "откритие", и по късно във Венеция се прави
институция, нещо като патентно ведомство, и после по целия свят.
...................................................................................................................................................... ................................................................................
Баптистерията
"Сан Джовани Батиста" се казва баптистерията на Флоренция. Построяването, изписването и всичко около нея е свързано с целия букет флорентински майстори- Микеланджело, Донатело, Гиберти.
Баптистерията
Фреските са правени от Джото
Мозайките от Донатело
...................................................................................................................................................... ..................
Пиза дължи съществуването и развитието си като значим град, поради факта, че след 1280год. градът е бил пристанище на Флоренция. Своя разцвет постига по време на Медичите.
...................................................................................................................................................... ..................
Гиберти
Гиберти е геният, създал "Вратите на Рая", или източните врати на Баптистерията във Флоренция.
Започнал ги е през 1403год. и завършва през 1452 год. или по тях е работил точно 49год. и 8 месеца.
Северните врати също са дело на Гиберти.
Само южните врати са направени от Пизано.
Гиберти печели конкурса в състезание с друг гений Брунелески.
Плочката спечелила конкурса за източните врати
Конкурентната творба на Брунелески с която загубил конкурса
Названието "Вратите на Рая" го дава Микеланджело, който се възхитил като ги вижда.
Има и врати на Ада, дело на Роден и се намират в двора на музея на Роден в Париж.
Всъщност името на композицията е "Гражданите на Кале"
...................................................................................................................................................... ................................................................................
Вазари
Построява Палацо Уфици, първия в света музей.
Основател на Художествена академия във Флоренция
Коридорът на Вазари, който свързва Галерия Уфици с Двореца Пити,
е изложбена зала и съдържа богата колекция от автопортрети на различни художници.
Фреските в купола на Брунелески
Персей и Андромеда в Палацо Векио
Голяма част от фреските в Палацо Векио са на Вазари.
Основни композиции в градините Боболи също са дело на Вазари:
Дори и къщата му е произведение на изкуството
Къщата отвън
Къщата вътре
И Вазари е имал учител-Андреа дел Сардо.
Ето една негова торба
...................................................................................................................................................... ................................................................................
Санта Кроче
Пантеона на Италия
Фреските в нея са направени от Джото, а мозайките от Донатело
Съдбата и времето решават Джото да е погребан в катедралата която построил-Санта Мария дел Фиори,
а Донатело в Църквата Сан Лоренцо, чийто окраса е негово дело.
Обш поглед
Гробницата на Леонардо Бруни
Гробницата на Микеланджело
Гробницата на Галилей
Гробницата на Данте
Гробницата на Росини
Колективен мемориал на Леонардо, Ферми и Маркони
Статуята на свободата, която е изкопирана и сега е символ на Ню Йорк.
...................................................................................................................................................... ................................................................................
Уфици
дело на Вазари
Уфици се счита за първия музей в света. В нея са събрани невероятен брой шедьоври на Ренесанса, с каквито не може да се сравнява нито един музей- "Пролет" и "Раждането на Венера" на Ботичели, "Бакхус" и "Главата на Медуза" на Караваджо, "Благовещението" и "Поклонението на влъхвите" на Леонардо, "Светото семейство" на Микеланджело, "Покръстването на Исус", нарисувано от Верокио, който позволил на младия си ученик Леонардо да Винчи да оформи пейзажа и главата на ангела вдясно, платна на Рафаело, Дюрер, Рубенс, Рембранд, Гоя и др.
Уфици
Покръстването на Исус от Верокио и малко от Леонардо.
"Благовещение" на Леонардо да Винчи,
Бакхус на Караваджо
Сандро Ботичели
"Раждането на Венера" на Ботичели,
...................................................................................................................................................... ................................................................................
Офис
Уфици се създават канцеларии на градската управа и с времето се копира това не само в Италия но и в Европа. Постепенно думата Уфици, преминала през немски и английски език, започва да се изписва и изговаря като -Офис откъдето идва названието и смисъла на днешната
дума офис. Обаче се предполага, че "офис" идва от латинската дума "официум" -служба,служител,
откъдето пък идва и думата -офицер.
...................................................................................................................................................... ................................................................................
Ботичели /в превод бъчвичката/
Заедно с Да Винчи, са били ученици на Верокио и близки приятели.
Прави рисунки на книгата на Данте "Божествена комедия"
Участвал е в изписването на Сикстинската капела/стените/
Умира в бедност .
Пролет /Уфици/
В тази картина е известния детайл "Трите Грации"
Клевета
Портрет на Симонета Веспучи, сестра на Америго Веспучи, която е позирала за прочутата му картина "Раждането на Венера"
...................................................................................................................................................... ................................................................................
Рафаело
Рафаело е единствения, който не е флорентинец, но е живял и творил във Флоренция и където се запознава с творчеството на Леонардо да Винчи, Микеланджело и Донатело, които оказват огромно влияние в оформянето му като живописец. Тук той започва своята серия Мадони.
След престоя си във Флоренция, Рафаело заминава за Рим и работи по изграждането на базиликата Сан Пиетро, прави много фрески и картини във Ватиканския събор и умира на 37год. на рожденния си ден. В знак на почит е погребан в Пантеона.
Тази картина Рафаело специално направил за подарък на Леонардо и се казва "Мадоната с щиглеца"
Като архитект е проектирал двореца Пандолфини във Флоренция
Гроба му в Пантеона на Рим.
Това е паметника на художника в Урбино
...................................................................................................................................................... ................................................................................
.
...................................................................................................................................................... ................................................................................
Ars longa, vita brevis.
...................................................................................................................................................... ................................................................................
Всичко по-долу написано и показано, съставих специално за поредното ни пътуване до Италия в началото на октомври с цел опресняване на знания и спомени от предходни посещения във Флоренция.
Такава подготовка предприемаме винаги, когато се оформи семейно пътуване, защото предварителната информираност е изключително важна.
Но накрая, семейния съвет реши, че големите градове в Италия вече са разглеждани неколкократно, включително всичко описано тук за Флоренция, затова възприехме идеята да посетим по-трудно достъпни забележителности, далеч от обичайните туристически маршрути, но с общ признак- обектите да са под егидата на ЮНЕСКО.
Реших вместо да залежава в компа, да предоставя събраната информация за Флоренция, с надеждата, че ще бъда полезен на тези, на които им предстои посещение в този уникален град.
Понеже всеки четящ ще се запита, защо нямам представени лични снимки от Флоренция, отговора е, че дълго време бях фен на камерата и едва при последното пътуване ползвах фотоапарат.
Ето го ЮНЕСКОвото пътешествие с фотоапарат вместо камера:
http://forum.offroad-bulgaria.com/sh...ad.php?t=75521
...................................................................................................................................................... ................................................................................
...................................................................................................................................................... ................................................................................
Добре дошли
в културната столица на света, в която се намират 50% от историческите забележителности на Италия и 25% от културното наследство на света.
Градът е създаден от воините - ветерани на Юлий Цезар.
Население 350 хил. души.
През 1865 год. е столица на Италия, но 6 год. по късно столица става Рим.
Флорентинците
с гордост казват, че на всяка улица в града им, е роден по един гений.
Няма друго място на земята, в което да са живяли и творили толкова много велики хора.
Ако ги нямаше тях, кой би построил дворците и изпълнил с безброй шедьоври на изкуството.
Във Флоренция, не може да се степенуват нещата, кое е най-значимото и кое по-малко, във Флоренция всичко е велико.
Символа на Флоренция е лилията.
Герба
...................................................................................................................................................... ................................................................................
Ренесанса
Разказан в малко жълт вид, Ренесанса започва с рисунка на овца, направена с остро камъче на земята от едно 10 годишно овчарче с името Джото. Случайно минал художника Чимабуе, оценил таланта на хлапето, и взел Джото за чирак в ателието си. Чимабуе все още рисувал по каноните на "византизма", т.е. всички картини и стенописи до това време били плоски като нашите икони. Чимабуе започнал да прибавя сенки и полусенки към тях и това впечатлило младия Джото. По късно когато става самостоятелен художник, започва да придава по-голяма дълбочина на сенки и полусенки и постепенно те започнали леко да стават триизмерени. Повлияни от фреските на Джото са следващото поколение-Брунелески, Гиберти, Донатело, Мазачо. Брунелески пръв съзрява и открива законите на перспективата, като с това оказва огромно влияние на всички следващи художници. Пръв Мазачо прилага перспективата в рисунка. Представете си какъв шок е било това за обикновените хора да видят картина в триизмерен образ. Това освобождаване от оковите на нормите при сътворяване на изкуство, подкрепено с щедрото мецанатство на Медичите всъщност е Ренесанса, който има разни измерения в литературата, науката, архитектурата.
Пръв използва термина "Ренесанс", Джорджо Вазари в книгата си "Жизнеописания на най-известните живописци, ваятели и архитекти", от която се черпят основно сведенията за великите имена на Флоренция. Няма кой да ги познава по-добре от Вазари, който е бил техен съвременник, конкурент с някой от тях и също велико име на Ренесанса.
Така са изглеждали фреските на Чимабуе-като нашите икони.
Друга запазена творба на откривателя на Джото- Чимабуе е "Разпятието: в Санта Кроче
...................................................................................................................................................... ................................................................................
Фреските
Във Флоренция, Джото първи започва да прави стенописи , още докато мазилката е мокра
и оттам и думата "фрески" - в превод "мокра".
...................................................................................................................................................... ................................................................................
Джото
е първия който успява да се отърси от влиянието на тогавашните канони, задължителни при рисуването и с това отхвърляне на нормите се счита, че той поставя началото на Ренесанса. Поглед от сегашното време, всеки от нас би казал-какво толкова в едни фрески. Но за тогавашния свят, те са били като интернета за нас.
Джото продължава строежа на катедрала Санта Мария дел Фиоре, след смъртта на проектанта и Арнолфо Камбио.
Най прочутата творба на Джото.
"Поклонението на влъхвите", където вече забелязваме лека дълбочина на образите.
...................................................................................................................................................... ................................................................................
Готика
Времето от края на Римската империя до началото на Ренесанса
италианците наричали "междинно време" - равнозначно на "средновековие".
Понеже били убедени, че готите са причина за краха на Римската империя.
Всичко построено в периода преди Ренесанса те наричали Готика,
равнозначно на "варварщина" в истинския смисъл.
Но влиянието на готиката е твърде силно дори и във Флоренция.
Църквата Санта Мария дей Фиори също е готика
...................................................................................................................................................... ................................................................................
Мазачо
Брунелески пръв открива перспективата и приложението и в архитектурата и рисуването, а пръв я осъществява приятелят му- Мазачо.
До тогава всички рисунки са били двуизмерни. Талантливия художник си отива от света твърде млад, едва на 27 год.
Първата фреска в триизмерен образ - "Изгонването на Адам и Ева от рая" в църквата Санта Мария дел Кармине.
Но фреската на Мазачо,"Светата троица" в църквата Санта Мария Новела се счита за поврат в живописта.
Фрески в Капела Бранкачи в църквата Санта Мария дел Кармине.
...................................................................................................................................................... ................................................................................
Тадео Гади
Тадео Гади е архитекта сътворил моста Понте Векио.
Дълго време моста е бил средище на месарите, но когато Вазари прави покрития коридор от Палацо Пити до Палацо Уфици, по който са минавали Медичите за да не се смесват с народа по улицата, тогава месарите са заменени със златари, както е и до ден днешен. Интересното е, че има няколко фамилни златарски магазини, наследени от поколенията още от времето на Медичите до днес.
Покрития коридор на Вазари
По средата на моста има бюст на скулптора и бижутера Челини, ограден с малка оградка и там влюбените слагат по една катинарче, а ключето хвърлят в река Арно - за да е вечна любовта им.
...................................................................................................................................................... ................................................................................
На този мост е произлязла думата "банкрут" от "банка"-маса и от "круто"-чупя.
...................................................................................................................................................... ................................................................................
Челини
Писател, воин, бижутер, скулптор, авантюрист, гей, скандалжия, затворник и всичко това е Челини, но преди всичко гений.
Виден представител на ренесансова Флоренция. Първообраз на съвременния модерен човек. Постоянно бил на път и сменял затвор след затвор, имал 5 деца от моделки и слугини. Особняка Челини признавал като творци само Микеланджело и Донатело.
Написал книгата "Моят живот", нещо като светска хроника за времето в което живял и тя става любимо четиво на много писатели.
Великия Гьоте я превежда на немски, а Берлиоз прави операта "Бенвенуто Челини". Умира във Флоренция, където е погребан с големи почести в базиликата Сантисима Анунциата в която пък е живял и имал рисувателна школа Леонардо.
Най известната творба на Челини- "Персей с главата на Медуза".
Ганимед -музей Барджело
Златната солница на Челиини, наричана Мона Лиза на скулптурите.
...................................................................................................................................................... ................................................................................
Брунелески
Архитекта на Двореца Пити и купола на Катедралата Санта Мария дел Фиори.
Като откривател на перспективата, оказва силно влияние върху творчеството на всички ренесансови творци.
Започва чиракуване и изучаване на занаята ювелир и скулптор заедно с Лоренцо Гиберти, в ателието на Гиберти-баща.
Когато Брунелески загубва конкурса за вратите на Баптистерията, спечелен от Лоренцо Гиберти, той заминава с Донатело за Рим и изучава обстойно класическото строителство и най вече как е изграден купола на Пантеона.
Връщайки се от Рим с огромни знания, се явява на конкурса обявен от градските власти на Флоренция, а именно - изграждането на купола на новопостроената катедрала. От комисията по одобряване на проектите са били на ясно, че за да се направи само скелето по изграждане на купола ще станат жертва обширни гори на Тоскана.
Брунелески предлага вариант за изграждане без скеле. Журито го попитало как ще стане това и той им казва "много е лесно".
Взема една чиния и яйце, дава го на журито и казва, че ако успеят да го задържат право, ще им каже проекта си. Те не успяват и Брунелески взема яйцето, леко го удря в чинията и то застава право.
Журито казва-"много е лесно" и градската легенда твърди, че така го одобряват да направи купола.
Брунелески прави двойна черупка, с постепенено наслагване на всеки ред тухли и засводява огромното пространство.
А случката с яйцето е по известна като "Яйцето на Колумб", но Колумб е роден почти половин век по-късно от Брунелески. Възможно е Колумб да е чул историята за яйцето, от своя приятел- флорентинеца Америго Веспучи.
А както е казал един мъдрец - "Великите умове мислят еднакво".
Посланието и поуката от двете истории с яйцето е, че когато веднъж нещо е направено, всеки може да го повтори и че понякога най- доброто решение е и най -просто.
Фреските в купола са 4 декара и са дело на ученици на Микеланджело и на Вазари.
На купола отвън е трябвало да има скулптурна композиция с библейски сюжети, но Брунелески умира, преди да я сътвори. Повикали са Микеланджело да направи композицията, но в знак на почит към гения Брунелески той казва:
"Само Брунелески може да направи фриза и никой друг"
и до ден днешен този фриз си седи на обикновенна зидария.
Той е първия архитект построил сиропиталище, което съществува и сега.
...................................................................................................................................................... ................................................................................
Патент
Брунелески е първия човек, който получава "патент"- в превод "откритие", и по късно във Венеция се прави
институция, нещо като патентно ведомство, и после по целия свят.
...................................................................................................................................................... ................................................................................
Баптистерията
"Сан Джовани Батиста" се казва баптистерията на Флоренция. Построяването, изписването и всичко около нея е свързано с целия букет флорентински майстори- Микеланджело, Донатело, Гиберти.
Баптистерията
Фреските са правени от Джото
Мозайките от Донатело
...................................................................................................................................................... ..................
Пиза дължи съществуването и развитието си като значим град, поради факта, че след 1280год. градът е бил пристанище на Флоренция. Своя разцвет постига по време на Медичите.
...................................................................................................................................................... ..................
Гиберти
Гиберти е геният, създал "Вратите на Рая", или източните врати на Баптистерията във Флоренция.
Започнал ги е през 1403год. и завършва през 1452 год. или по тях е работил точно 49год. и 8 месеца.
Северните врати също са дело на Гиберти.
Само южните врати са направени от Пизано.
Гиберти печели конкурса в състезание с друг гений Брунелески.
Плочката спечелила конкурса за източните врати
Конкурентната творба на Брунелески с която загубил конкурса
Названието "Вратите на Рая" го дава Микеланджело, който се възхитил като ги вижда.
Има и врати на Ада, дело на Роден и се намират в двора на музея на Роден в Париж.
Всъщност името на композицията е "Гражданите на Кале"
...................................................................................................................................................... ................................................................................
Вазари
Построява Палацо Уфици, първия в света музей.
Основател на Художествена академия във Флоренция
Коридорът на Вазари, който свързва Галерия Уфици с Двореца Пити,
е изложбена зала и съдържа богата колекция от автопортрети на различни художници.
Фреските в купола на Брунелески
Персей и Андромеда в Палацо Векио
Голяма част от фреските в Палацо Векио са на Вазари.
Основни композиции в градините Боболи също са дело на Вазари:
Дори и къщата му е произведение на изкуството
Къщата отвън
Къщата вътре
И Вазари е имал учител-Андреа дел Сардо.
Ето една негова торба
...................................................................................................................................................... ................................................................................
Санта Кроче
Пантеона на Италия
Фреските в нея са направени от Джото, а мозайките от Донатело
Съдбата и времето решават Джото да е погребан в катедралата която построил-Санта Мария дел Фиори,
а Донатело в Църквата Сан Лоренцо, чийто окраса е негово дело.
Обш поглед
Гробницата на Леонардо Бруни
Гробницата на Микеланджело
Гробницата на Галилей
Гробницата на Данте
Гробницата на Росини
Колективен мемориал на Леонардо, Ферми и Маркони
Статуята на свободата, която е изкопирана и сега е символ на Ню Йорк.
...................................................................................................................................................... ................................................................................
Уфици
дело на Вазари
Уфици се счита за първия музей в света. В нея са събрани невероятен брой шедьоври на Ренесанса, с каквито не може да се сравнява нито един музей- "Пролет" и "Раждането на Венера" на Ботичели, "Бакхус" и "Главата на Медуза" на Караваджо, "Благовещението" и "Поклонението на влъхвите" на Леонардо, "Светото семейство" на Микеланджело, "Покръстването на Исус", нарисувано от Верокио, който позволил на младия си ученик Леонардо да Винчи да оформи пейзажа и главата на ангела вдясно, платна на Рафаело, Дюрер, Рубенс, Рембранд, Гоя и др.
Уфици
Покръстването на Исус от Верокио и малко от Леонардо.
"Благовещение" на Леонардо да Винчи,
Бакхус на Караваджо
Сандро Ботичели
"Раждането на Венера" на Ботичели,
...................................................................................................................................................... ................................................................................
Офис
Уфици се създават канцеларии на градската управа и с времето се копира това не само в Италия но и в Европа. Постепенно думата Уфици, преминала през немски и английски език, започва да се изписва и изговаря като -Офис откъдето идва названието и смисъла на днешната
дума офис. Обаче се предполага, че "офис" идва от латинската дума "официум" -служба,служител,
откъдето пък идва и думата -офицер.
...................................................................................................................................................... ................................................................................
Ботичели /в превод бъчвичката/
Заедно с Да Винчи, са били ученици на Верокио и близки приятели.
Прави рисунки на книгата на Данте "Божествена комедия"
Участвал е в изписването на Сикстинската капела/стените/
Умира в бедност .
Пролет /Уфици/
В тази картина е известния детайл "Трите Грации"
Клевета
Портрет на Симонета Веспучи, сестра на Америго Веспучи, която е позирала за прочутата му картина "Раждането на Венера"
...................................................................................................................................................... ................................................................................
Рафаело
Рафаело е единствения, който не е флорентинец, но е живял и творил във Флоренция и където се запознава с творчеството на Леонардо да Винчи, Микеланджело и Донатело, които оказват огромно влияние в оформянето му като живописец. Тук той започва своята серия Мадони.
След престоя си във Флоренция, Рафаело заминава за Рим и работи по изграждането на базиликата Сан Пиетро, прави много фрески и картини във Ватиканския събор и умира на 37год. на рожденния си ден. В знак на почит е погребан в Пантеона.
Тази картина Рафаело специално направил за подарък на Леонардо и се казва "Мадоната с щиглеца"
Като архитект е проектирал двореца Пандолфини във Флоренция
Гроба му в Пантеона на Рим.
Това е паметника на художника в Урбино
...................................................................................................................................................... ................................................................................
.
Коментар