Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Северна Франция – четири перли в короната

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • Северна Франция – четири перли в короната

    Започвам този пътепис не от позицията на запален франкофон. От краткото ми общуване с французи разбрах, че има и добри, и лоши, и добронамерени към нас, и не чак толкова, като навсякъде. Срещнахме и презрително отношение, и фалшива любезност, но също и сърдечност, и голямо гостоприемство. Опитите ми да понауча френски, логично, завършиха с провал. Като истинска шопкиня тъпо и упорито отказвах да разбера защо е необходимо да пишеш дума с 15 букви, от които да прочиташ само 4. И кои точно 4!? Обясних им (на английски ), че на бълграски колкото букви пишем, толкова и четем. Само че, тази практика приложена към френския, докарваше преподавателите ми до лека истерия. Нещата се влошиха дотолкова, че през втората седмица започнаха да пишат транскрипция на думите, при положение, че това никога не се прави при преподаване на френски език. От тогава, лоша дума не съм казала за английския.

    Французите ме спечелиха с друго. На особена почит там са вече позабравените у нас (или поне в София) малки магазинчета за различни хранителни продукти - хлебарници, месарници, магазини за сирена. Ароматът на изпечен хляб неустоимо се носи по улицата и те отвежда в някоя хлебарница, където също се предлагат различни видове кроасани, сладкиши, торти и бонбони. Не пропуснахме и магазините за сирена – там още на вратата те удря странна миризма в носа, а на десетата минута вече и очите ти се насълзяват и е добре да отскочиш навън за глътка свеж въздух. Така и не разбрах кое им е вкусното на тези смърдящи сирена...

    Но да карам по ред. Ако тръгнем от изток на запад, местата са Мец, Страсбург, Сен Мало и Мон сен Мишел.

    Мец (Metz), както и повечето градове от областите Елзас и Лотарингия, през вековете е преминавал ту в границите на Германия, ту в границите на Франция. В ранните средни векове градът е бил немски, през 16 в. става част от Френското кралство, в края на 19 в. (до 1918 ) и през годините на Втората световна война, отново е в пределите на Германия. Днес град Мец е административен център на френската област Лотарингия.

    Градът е разположен от двете страни на река Мозел.



    В края на неголям остров (Île du Petit Saulcy), свързан чрез мостове с двата бряга, е разположена протестантската църква Temple Neuf.







    На острова се намира и сградата на операта.





    Особено приятно беше присъствието на много лебеди във водата около острова,







    а също и оттатък моста (Moyen-Pont).



    Докато обикаляхме в тази част на реката, един шпил (може би на катедрала) привлече вниманието ни в далечината.





    Не след дълго, открихме цялата кула. Някога е била част от катедрала, отзад все още личаха следите от стълбище.



    Безспорно, най-голямата забележителност на Мец, е готическата катедрала Св. Стефан (Cathédrale Saint-Étienne). Сградата се оформя през 14 в. чрез дострояване и обединяване на две по-стари църкви.





    Случихме се там на Великденската служба и впечатлението от изпълнената с хора, музика и светлина катедрала беше поразително.



    Част от витражите са дело на Марк Шагал.





    Малко по-далеч от центъра, по единия бряг на реката, започва приятен градски парк, подходящ както за почивка, така и за разходки - пешеходни и с лодка.





    Последната красива сграда, която видяхме в Мец – жп гарата.



    В продължението - Страсбург.
    Да опознаем България, за да я обикнем и да я пазим чиста!

  • #2
    До: Северна Франция – четири перли в короната

    Много хубави снимки.С нетърпение чакам следващите.
    0осем9осем7шест0осем7едно
    Миро

    Коментар


    • #3
      До: Северна Франция – четири перли в короната

      Страхотнен пътепис!И аз чакам с нетърпение!
      Женя Вълчанова 0888272565

      Коментар


      • #4
        До: Северна Франция – четири перли в короната

        Историческата съдба на Страсбург (Strasbourg) е подобна на тази на Мец. В ранното средновековие е типичен немски град, в края на 17 в. преминава в границите на Франция, а почти век по-късно, след края на Френско-пруската война, Германия си го отвоюва обратно.
        След поражението на Германия в Първата световна война, градът отново става френски, но само до нахлуването на Третия райх през 1940 г. След края на Втората световна война Страсбург, както и цялата област Елзас, преминават окончателно в границите на Франция.

        Градът е разположен на левия бряг на р. Рейн, която служи за естествена граница с Германия. Тук се вижда един от прочутите страсбургски трамваи - големите прозорци са специално конструирани, за да могат пътувайки жителите и гостите на града да се наслаждават на красотите му.





        Старата част на Страсбург е оформена от р. Ил и няколко канала като своеобразен остров (Grande Ile), вписан целият като архитектурен комплекс в световното културно наследство на ЮНЕСКО - сиреч струва си да се види. Главната забележителност – готическата катедрала Notre-Dame – е притисната отвсякъде със сгради и трудно се намира място из околните улички, откъдето може да се снима на части.









        Катедралата, която се смята за един от шедьоврите на готическото изкуство, е строена в продължение на два века и половина (от 1190 до 1439 г.). Фасадите са украсени със стотици скулптури – най-концентрирани са те около входовете,







        а отделни статуи на френски владетели са разположени на най-неочаквани места по цялата височина на сградата.







        Освен от светци и светици, крале и императори, фасадата на катедралата се обитава и от твърде странни на вид и с неопределен произход същества.













        За символа на Страсбург – щъркелът – също е отредено място на фасадата.



        Всяка вечер (през активния туристически сезон) от 23 часа започва половинчасов музикално-светлинен спектакъл върху предната (западна) фасада на катедралата. На фона на подбрани произведения от класическата музика, прожектори в различни цветове осветяват отделни части от фасадата. По този начин, за кратко време, но много отчетливо се открояват изящни детайли, които през деня се сливат в общата грамада от розово-червеникав камък.



        От средата на 17 век до 1874 г., катедралата Notre-Dame, със своите 142 м височина (до върха на ажурния шпил), е била най-високата сграда в света. Както повелява традицията, трябвало е да се изградят две кули, но заради влажната и песъчлива почва под катедралата, е пресметнато, че изграждането на втората кула би довело до разцепване и срутване на сградата.







        Всички туристически пътеводители препоръчват да се отиде на откритата площадка до кулата на катедралата (разположена на 66 м височина), стига да не ви притеснява изкачването пеша на 332-те стъпала по тясната вита стълба. Усилието си заслужава, не само защото може да се разгледа отблизо кулата, в чиято долна част са издълбани десетки имена на хора, стъпили там в близки и в по-далечни времена,



        но и защото оттам се открива вълнуваща гледка към града, реките и каналите.













        Интериорът на катедралата също е величествен.







        Най-старите витражи са датирани от края на 12 век, а последните, сред които е и западната розета, са изработени в средата на 14 век.









        Малко неочаквано като за катедрала, отдясно на олтара се намира 18-метров астрономически часовник, създаден през 1838 - 1843 г.





        Уникалният му механизъм (определян по-скоро като изчислителна машина, отколкото като обикновен часовник) позволява да показва орбитите на Земята, Луната и известните тогава планети - от Меркурий до Сатурн. Освен дните от седмицата, месеците, годините и зодиакалните знаци, часовникът посочва и високосните години и пролетните и есенните равноденствия. Също така може да изчислява на коя дата ще се падне Великден според Грегорианския календар.



        Всеки ден, когато стрелките ударят точно 12.30 ч., започва необикновено представление. Часовникът сякаш оживява и всички негови обитатели показват своите умения.



        Първо един от херувимите удря звънеца.



        След това тръгва колесницата под циферблата на часовника и прави пълна обиколка.





        Следва парадно шествие на фигури, представящи различните възрасти в човешкия живот (от дете до възрастен мъж), в компанията на Смърт.



        По някое време кукурига и петел.



        На малкия площад, точно срещу катедралата, се намира впечатляваща сграда, строена в средата на 15 в. - Maison Kammerzell – истински шедьовър на къща с конструкция тип „фахрверк”.







        Къщи в стил „фахрверк” (на фр. colombage) образуват цял квартал в тази част на града, известен като Малката Франция (La Petite France). Носещата конструкция е от дебели дървени греди, разположени хоризонтално, вертикално и диагонално. Пространството между тях се запълва със смес от пясък, глина, слама или пръчки и вода, подобно на нашенския кирпич.



        Освен пеша, кварталът може да се обиколи и с корабче по каналите.



        Така, поседнали удобно в някое от откритите корабчета, се наслаждавате на красивите къщи с водопади от цветя по прозорците,











        или изчаквате отварянето на поредния шлюз, през който трябва да се премине.





        В края на подобен изтощителен ден, особено привлекателни стават множеството ресторантчета, обзаведени с френски вкус и предлагащи кулинарни изкушения – странна смесица между френската и немската кухня. Типичен страсбургски специалитет е “Tarte flambée” - нещо като много тънка пица, изпечена на жар и гарнирана с млечен сос, бекон и лук. Не е нищо особено, между другото.



        Съвсем съзнателно изключвам от разказа онази част на града, в която са модерните монументални и стъклени сгради на Европейския парламент, Международния съд за правата на човека и Съвета на Европа. Само развалят неповторимото впечатление от старата част на Страсбург.

        Още снимки от Страсбург, част от които съм използвала с любезното съгласие на автора, има тук: http://picasaweb.google.com/kirobg/StrasbourgFrance#

        В продължението - Сен Мало.
        Да опознаем България, за да я обикнем и да я пазим чиста!

        Коментар


        • #5
          До: Северна Франция – четири перли в короната

          Сен Мало е разположен в устието на река Ранс, където тя се влива в Ла Манша, в Бретан. Крайбрежието на тази северозападна френска област е по-известно като Изумрудения бряг (Cote d'Emeraude).





          Градът-крепост Сен Мало е основан в средата на XII век и се развива като независима република на търговци, занаятчии, собственици на кораби, корсари и моряци до края на XV век, когато е включен в пределите на френското кралство. През XVII и XVIII век градът е едно от основните френски пристанища и от тук са тръгвали корабите за Индия, Китай, Африка и двете Америки. Тогава, по островите наоколо, са изградени военни укрепления, които защитавали града от нападения откъм морето.







          Най-голямото укрепление - Fort National – днес е музей. Работното му време зависи от приливите и отливите, тъй като по време на прилива е остров,





          а по време на отлива, става достъпен по сушата.





          Около 80% от сградите в стария град, известен под името Intra-Muros (”в стените”), са били разрушени при бомбардировки на съюзническата авиация през 1944 г., когато Сен Мало е бил окупиран от германците. След това къщите са изградени отново от бетон, но са облицовани с камък и запазват характерния за града стил от XVIII век.











          Като по чудо, съвсем непокътнат от бомбите остава замъкът Гайяр (Chateau Gaillard), строен през XV век. Днес в него се намират общината и музея на града.





          Върху четирите огромни ъглови кули с дебели стени, през XVII век са изградени фортификационните съоръжения на замъка.









          Внушителните крепостни стени, които ограждат стария град, също почти изцяло са разрушени през 1944 г., но след това са възстановени в оригиналния им вид.









          Различни отбранителни съоръжения, стражеви кули и оръдия свидетелстват за бурната история на града.







          През 60-те години на XX век Сен Мало обединява съседните по-малки градчета Сен Серван, Параме и Ротеньоф. В залива на квартала Сен Серван се извисява 18 метровата кула Солидор (Тоur de Sоlidоr). В нея е разположен музей на мореплавателите, извършили околосветски пътешествия от XVII до началото на XX век.







          При поглед от брега се разкрива специфичната архитектура на кулата – три отделни кули, свързани в общ триъгълник.







          Като добавим към всичко това и безкрайните плажове на Параме и Ротеньоф, става ясно защо Сен Мало е едно от най-предпочитаните места за почивка в Северна Франция.







          В акваторията на Сен Мало могат да се видят всякакви плавателни съдове.



          Яхти и платноходни лодки.









          Корабчета и лодки за разходка.







          Както и фериботи, които пътуват до по-далечните острови в Ла Манша и до Великобритания.



          В морето наоколо са разпръснати по-малки и по-големи острови.





          На един от тях – Grand Bé – е погребан писателят Франсоа Шатобриян.





          В Сен Мало е роден един от най-известните корсари - Робер Сюркуф. Негов паметник е издигнат върху крепостните стени, а ръката му сочи по посока на вечния съперник в борбата за морско господство - Англия.



          На отсрещния бряг на река Ранс се намира доста по-луксозният курорт Динар. Красивите вили в стил belle époque, накацали върху скалите, видяхме отдалече при една разходка с корабче.







          В района на Сен Мало се наблюдават едни от най-големите амплитуди на водата при прилив и отлив - до 14 м. Това ще рече, че по няколко пъти в денонощието нивото на водата се качва почти до височината на защитната стена, а след това се отдръпва и морето отива далече-далече от брега.







          Заради дългото пътешествие до водата в часовете на отлив и заради студената вода, морето съвсем не ставаше за къпане. Затова пък предлагаше много интересни раковини и миди, така че събирахме на воля – все още ми се намират към кило и нещо от тях.



          И ако мислите, че по-красиво от синьото небе и изумруденото море нямаше – грешите... Тъй като ми липсва дарбата на поета за да подредя рими за залезите над морето край Сен Мало, ще оставя снимките да ви разкажат: Залез в златно...









          И пак в златно, но през облаци.







          Залез в сребърно.













          И за финал - Монт Сен Мишел.
          Да опознаем България, за да я обикнем и да я пазим чиста!

          Коментар


          • #6
            До: Северна Франция – четири перли в короната

            Супер готин репортаж! Чак ми се доходи във Франция! Тези снимки от кой сезон са?

            Коментар


            • #7
              До: Северна Франция – четири перли в короната

              От лятото - втората половина на юли. Само снимките от Мец са от май.
              Да опознаем България, за да я обикнем и да я пазим чиста!

              Коментар


              • #8
                До: Северна Франция – четири перли в короната

                Поздравявам авторката за чудесните снимки.

                Коментар


                • #9
                  До: Северна Франция – четири перли в короната

                  Благодаря, Tontonella!
                  Особено за Сен Мало, изгревите и залезите
                  Suzuki Jimny, 1.3, 2009

                  Коментар

                  Активност за темата

                  Свий

                  В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                  Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                  Зареждам...
                  X