Хубаво нещо са пътешествията, особено когато чакаш цяла година от едното до следващото по-значимо пътуване. Тазгодишното се очертаваше по-облекчено откъм ковид рестрикции и други такива бюрократични истории, но както се оказа в последствие само така ни се е струвало. Идеята за обиколка на Тунис ми се върти в главата от години и след като ограниченията паднаха не мислихме много-много, а направихме организацията за разходка в тази посока в комбинация с остров Сардиния на прибиране към България. И така в ранните дни на месец май се отправихме в посока Игуменица и ферибота за Бриндизи (Италия). Групата беше пълна – една кола с 4-ма човека. Поради пълния комплект от ентусиасти за пътешествието се наложи изработката на допълнителен втори таванен багажник до основния, който да носи водата и някои други дреболии. В крайна сметка се получи доста добър продукт, който трудно може да се разбере, че не е фабрично изработен. Много е хубаво усещането, когато пътуването започне. Загърбваш сивотата на града, пред теб е само пътя и предстоящите емоции, нови места, срещи с хора и положителни впечатления, които неминуемо те обогатяват и оставят усещане за пълноценно изкарано време. И така след около 600 км се озовахме на пристанището в Игуменица и след известни процедури, бяхме готови за качване на ферибота. Той разбира се закъсня и в малките часове на нощта се понесохме по вълните към Италия.
Ден 2
На пристанището в Бриндизи на сутринта без съмнение се видяхме интересни на граничните служители и решиха да ни поразпитат малко какви ще ги вършим, колко пари носим и да не сме посмели да лъжем, че ще ни претърсят основно. Е, щом сме от България определено трябва да има нещо нелегално. Всички западноевропейци си минаваха без изобщо да бъдат закачани. Нито е първия такъв случай, няма да е и последен, както стана ясно на връщане от Сардиния, така че карай да върви. Времето беше облачно и валеше слаб дъжд. Отправихме се към първата спирка, а именно градчето Алберобело с известните къщи „Трули“. Вечерта трябваше да стигнем до пристанището в Салерно откъдето да хванем ферибота за Тунис.
Алберобело се оказа симпатично, но и доста туристическо градче. Въпреки ръсещия дъждец, ентусиасти за разглеждане не липсваха и беше рядкост да останеш насаме в някоя от малките улички с къщички „Трули“ от двете страни, но с малко повече късмет все пак успяхме. Снимките с тълпи макар и на хубав фон някак си губят от чара.
След Алберобело се отправихме към Матера, която не беше далеч. Паркирахме в центъра и пред нас се откри едно истинско старинно бижу. Да си призная честно по снимките, които съм гледал преди това не очквах да видя толкова мащабен старинен град и гледката определено ме грабна. Разходихме се няколко часа из града, който беше пръснат на няколко хълма и от всеки един от тях гледката си заслужава. Зеленина из града почти липсва и напомня много на град в арабски стил, но точно в това се крие и чара му според мен.
След Матера в доста късния следобед потеглихме към Салерно. Дъждовете, които ни преследваха през почти целия ден вече се бяха поокротили и успяхме да спрем преди града, да реорганизираме багажа и да подготвим раниците за плаването, което се очакваше да отнеме около 23 часа. На тези фериботи винаги е голяма суетня, персонала крещи невротично, хаоса владее наоколо и е добре да си подготвен с багажа. В Салерно влязохме по тъмно. Беше петък вечер и града вилнееше и купонясваше. Полутахме се доста докато открием точното пристанище, но в крайна сметка успяхме. Оказа се, че има яхтено и товарно пристанище, но според google ферибота тръгваше от яхтеното, което не е вярно. Намерихме правилното в другия край на града, заверихме билетите и зачакахме качването. А наоколо тунизииците, които се прибираха внасяха колорит с натоварените си коли, на които таваните бяха отрупани с багаж по-скоро за един камион, отколкото за кола и то какви ли не вещи. Вероятно голяма част от тях изхвърлени на боклука от други. Но такъв си им е манталитета. Ферибота разбира се закъсня и вместо в 1 ч, тръгна 2 ч през нощта, но нищо ново.
Ден 3
Морето беше бурно и след цяла нощ лашкане се събудихме с мътни глави. Оказа се, че ни се е паднала каюта точно на носа, където клати най-много. По обяд акостирахме на междинната спирка в Палермо, за да слязат някои и да се качат други.
Много интересно беше, че само на метри от пристанището с всичките големи кораби, контейнери и съоръжения бяха жилищните блокове с гледка към ежедневния ритъм на пристанището. Няма индустриална зона или отделен периметър, както съм свикнал да виждам на всички пристанища досега. След престой от около 2 часа ферибота пое към финалната си цел – Тунис. В малките часове на нощта се мернаха светлините на африканския континент. Акостирахме на пристанището в Тунис и започна един като цяло уреден процес по гранични формалности. Чак се учудих, но радостта беше рязко попарена на финалната права. Граничарите започнаха да искат ваучер за хотелско настаняване за целия престой. Ние разбира се такова чудо нямахме, а и нямаше как да имаме след като щяхме да се меситим всеки ден и да спим из пустини и шубраци на палатка. Не се и изискваше официално. Бях проверил на сайта на външно министерство и от февруари месец тази година се искаше единствено паспорт и сертификат за ваксинация. Да ама не. Тия тунизийски тиквени глави се запънаха, започнаха да се държат с нас като с престъпници и нещата загрубяха. Те така работели от 2 години заради ковид. Ама какъв ковид бе хора и с какво този хотел ще оправи нещата?!? Да ама малоумните глави не разсъждават. Щях да си помисля, че е лично отношение, но двама германци и двама американци бяха в същото положение като нас. Дори германците показаха резервация от Booking за хотел, но това не било ваучер и явно без ваучер ще пръскат ковид из цял Тунис, така че и те бяха в кюпа с нас. През цялото време не ни даваха никаква информация, само чакахме и чакахме до момента, в който нещата ескалираха. На американците не им издържаха нервите, защото ни задържаха документите и не даваха никаква информация какво се случва. Стана скандал, появиха се едни хора с електрикави жилетки и докато се усетим ни съпровождаха обратно на ферибота почти насила без никакви обяснения. Няма дискусия, няма обяснение, просто ей така си ни изритаха като натрапници от уж отворената си за туристи страна, която се слави като най-светската в северна Африка. Не ни дадоха документите чак докато не преполувихме пътя наобратно за Италия. Американците пропуснаха обратен полет за Мароко от Тунис, германците увиснаха с хотелската резервация, а ние с един билет за ферибот и с план и очакавания за обиколка на страната по чудесен маршрут. Явно така е трябвало да стане. Обратно в Палермо вечерта на следващия ден беше време за преразглеждане и препланиране. Сардиния си оставаше и предстоеше в програмата, но вместо времето планирано за Тунис, решихме, че ще направим обиколка на Сициялия, която в първоначалния план беше само леко загатната и по-скоро претупана.
Започнахме с Палермо. Във вечерните часове ни посрещнаха мръсотия, наркомани, упадък и като цяло един не много приятелски настроен град. В центъра спряхме, за да вземем нещо за ядене и веднага се лепна досаден наркоман, който искаше пари нагло и безцеремонно. След това в нас се блъсна някакъв дрипльо с моторче. Като го питахме дали е добре, той с умопомрачен поглед започна да ни предлага хашиш. Бях резервирал хотел по телефона докато чакахме да слезем от ферибота, но като видяхме на какво криминално място се намира, се обадих да го канселирам. Решихме, че трябва да се разкараме оттук и поехме към планините на около 30 км от града, където спахме на доста приятно местенце на палатка. Много интересно колко симпатична и приветлива е Сицилия щом излезеш от Палермо.
Ден 2
На пристанището в Бриндизи на сутринта без съмнение се видяхме интересни на граничните служители и решиха да ни поразпитат малко какви ще ги вършим, колко пари носим и да не сме посмели да лъжем, че ще ни претърсят основно. Е, щом сме от България определено трябва да има нещо нелегално. Всички западноевропейци си минаваха без изобщо да бъдат закачани. Нито е първия такъв случай, няма да е и последен, както стана ясно на връщане от Сардиния, така че карай да върви. Времето беше облачно и валеше слаб дъжд. Отправихме се към първата спирка, а именно градчето Алберобело с известните къщи „Трули“. Вечерта трябваше да стигнем до пристанището в Салерно откъдето да хванем ферибота за Тунис.
Алберобело се оказа симпатично, но и доста туристическо градче. Въпреки ръсещия дъждец, ентусиасти за разглеждане не липсваха и беше рядкост да останеш насаме в някоя от малките улички с къщички „Трули“ от двете страни, но с малко повече късмет все пак успяхме. Снимките с тълпи макар и на хубав фон някак си губят от чара.
След Алберобело се отправихме към Матера, която не беше далеч. Паркирахме в центъра и пред нас се откри едно истинско старинно бижу. Да си призная честно по снимките, които съм гледал преди това не очквах да видя толкова мащабен старинен град и гледката определено ме грабна. Разходихме се няколко часа из града, който беше пръснат на няколко хълма и от всеки един от тях гледката си заслужава. Зеленина из града почти липсва и напомня много на град в арабски стил, но точно в това се крие и чара му според мен.
След Матера в доста късния следобед потеглихме към Салерно. Дъждовете, които ни преследваха през почти целия ден вече се бяха поокротили и успяхме да спрем преди града, да реорганизираме багажа и да подготвим раниците за плаването, което се очакваше да отнеме около 23 часа. На тези фериботи винаги е голяма суетня, персонала крещи невротично, хаоса владее наоколо и е добре да си подготвен с багажа. В Салерно влязохме по тъмно. Беше петък вечер и града вилнееше и купонясваше. Полутахме се доста докато открием точното пристанище, но в крайна сметка успяхме. Оказа се, че има яхтено и товарно пристанище, но според google ферибота тръгваше от яхтеното, което не е вярно. Намерихме правилното в другия край на града, заверихме билетите и зачакахме качването. А наоколо тунизииците, които се прибираха внасяха колорит с натоварените си коли, на които таваните бяха отрупани с багаж по-скоро за един камион, отколкото за кола и то какви ли не вещи. Вероятно голяма част от тях изхвърлени на боклука от други. Но такъв си им е манталитета. Ферибота разбира се закъсня и вместо в 1 ч, тръгна 2 ч през нощта, но нищо ново.
Ден 3
Морето беше бурно и след цяла нощ лашкане се събудихме с мътни глави. Оказа се, че ни се е паднала каюта точно на носа, където клати най-много. По обяд акостирахме на междинната спирка в Палермо, за да слязат някои и да се качат други.
Много интересно беше, че само на метри от пристанището с всичките големи кораби, контейнери и съоръжения бяха жилищните блокове с гледка към ежедневния ритъм на пристанището. Няма индустриална зона или отделен периметър, както съм свикнал да виждам на всички пристанища досега. След престой от около 2 часа ферибота пое към финалната си цел – Тунис. В малките часове на нощта се мернаха светлините на африканския континент. Акостирахме на пристанището в Тунис и започна един като цяло уреден процес по гранични формалности. Чак се учудих, но радостта беше рязко попарена на финалната права. Граничарите започнаха да искат ваучер за хотелско настаняване за целия престой. Ние разбира се такова чудо нямахме, а и нямаше как да имаме след като щяхме да се меситим всеки ден и да спим из пустини и шубраци на палатка. Не се и изискваше официално. Бях проверил на сайта на външно министерство и от февруари месец тази година се искаше единствено паспорт и сертификат за ваксинация. Да ама не. Тия тунизийски тиквени глави се запънаха, започнаха да се държат с нас като с престъпници и нещата загрубяха. Те така работели от 2 години заради ковид. Ама какъв ковид бе хора и с какво този хотел ще оправи нещата?!? Да ама малоумните глави не разсъждават. Щях да си помисля, че е лично отношение, но двама германци и двама американци бяха в същото положение като нас. Дори германците показаха резервация от Booking за хотел, но това не било ваучер и явно без ваучер ще пръскат ковид из цял Тунис, така че и те бяха в кюпа с нас. През цялото време не ни даваха никаква информация, само чакахме и чакахме до момента, в който нещата ескалираха. На американците не им издържаха нервите, защото ни задържаха документите и не даваха никаква информация какво се случва. Стана скандал, появиха се едни хора с електрикави жилетки и докато се усетим ни съпровождаха обратно на ферибота почти насила без никакви обяснения. Няма дискусия, няма обяснение, просто ей така си ни изритаха като натрапници от уж отворената си за туристи страна, която се слави като най-светската в северна Африка. Не ни дадоха документите чак докато не преполувихме пътя наобратно за Италия. Американците пропуснаха обратен полет за Мароко от Тунис, германците увиснаха с хотелската резервация, а ние с един билет за ферибот и с план и очакавания за обиколка на страната по чудесен маршрут. Явно така е трябвало да стане. Обратно в Палермо вечерта на следващия ден беше време за преразглеждане и препланиране. Сардиния си оставаше и предстоеше в програмата, но вместо времето планирано за Тунис, решихме, че ще направим обиколка на Сициялия, която в първоначалния план беше само леко загатната и по-скоро претупана.
Започнахме с Палермо. Във вечерните часове ни посрещнаха мръсотия, наркомани, упадък и като цяло един не много приятелски настроен град. В центъра спряхме, за да вземем нещо за ядене и веднага се лепна досаден наркоман, който искаше пари нагло и безцеремонно. След това в нас се блъсна някакъв дрипльо с моторче. Като го питахме дали е добре, той с умопомрачен поглед започна да ни предлага хашиш. Бях резервирал хотел по телефона докато чакахме да слезем от ферибота, но като видяхме на какво криминално място се намира, се обадих да го канселирам. Решихме, че трябва да се разкараме оттук и поехме към планините на около 30 км от града, където спахме на доста приятно местенце на палатка. Много интересно колко симпатична и приветлива е Сицилия щом излезеш от Палермо.
Коментар