Дългоочакваното пътуване и за тази година най-накрая дойде и след доста неясноти, суетня, тестове и какво ли още не, в крайна сметка потеглихме към Калотина в добро настроение в сряда вечер след работа. Целта за деня беше да влезем в Хърватска и да спим там на палатка на познато място от минали пътувания. Хубаво е да сме отметнали едни 500 км + две граници и на следващата сутрин със свежи сили да стартираме в посока западна Европа към Ливорно, а оттам на ферибота и към френския остров Корсика. От години се върти идеята за посещението му и сега в тия смутни времена се оказа подходящ момент за пътуване в ЕС. Хем планини има там, хем някое и друго традиционно селце, панорами, плажове, абе с две думи притегателно място си изглежда. След това и Сардиния беше на прицел, но така и не остана време. Ще бъде за другия път, за да й се обърне подобаващото внимание.
И така по границите се изнизахме бързичко и след около 5-6 часа се озовахме на познато място в Хърватска до една помпена станция. Гастербайтерите се нижеха с хиляди, но в обратната посока. Стана ясно, че на връщане ще трябва да мислим концепция за заобикаляне и минаване през по-малки и непознати КПП-та. Разпънахме палатките, както и софрата за първата нощ под отрупаното със звезди небе на Хърватска и уютно заобиколени от царевичак.
Ден 1
Денят тръгна лежерно. Имахме около 900 км до Ливорно и само една граница. Все щяхме да ги вземем за деня. Малко преди тръгване до нас спря малко камионче и човека ни каза, че това не е най-подходящото място за нощувка, така че за следващ път може би ще трябва да търсим друг вариант. Хърватска се изниза и дойде ред на Словения. Там спряхме за обяд в една горичка и купихме билети за първия ферибот на следващата сутрин. Малко след това се появи първата неприятна изненада. Започна да се обажда лявото вътрешно каре. Ей така от раз, без да има предварителна индикация, че нещо го боли. А вътрешно каре като тропа, си тропа здраво, не е като външното. Тази година сменях десните (външно и вътрешно), но за лявото получих уверение, че е добре. Е, да, ама не. Чукането на метал стана бая силно и стана ясно, че трябва да търсим решение. Да ама вече имахме билети за ферибота на следващия ден, така че трябваше да се качим. Хубавото беше, че имаше някакъв момент при шофиране с 80 км/ч, когато преминаваше в състояние на по-голям комфорт без да издава звуци и така успяхме да караме. А Италия не ни помагаше особено. Ужасно натоварени магистрали, ремонти, задръствания и жега. Абе не беше много гостоприемно посрещане, така че в знак на протест в един момент напуснахме скъпите им магистрали и тръгнахме по второстепенни/третостепенни пътчета без милиони тирове, задръствания и такси. Вече се стъмваше. Решихме че ще спим близо до ферибота в нещо като парк, но доста по-диво изглеждащо. На фона на не много добрия ден обаче мястото за нощувка беше пет звездно. Сашо слезе от колата да огледа и каза, че е смутил няколко елена, които кротко си пасяли. Ще си имаме съквартиранти до лагера. Започнахме разпъване на лагера, а походния душ беше позициониран на близката палма. Със салата, домашна ракия и надеждата за по-хубав утрешен ден завршихме в палатките.
Ден 2
В ранна утрин още преди изгрев слънце събрахме набързо лагера в утринната влага и се насочихме към пристанището в Ливорно, което се намираше на около 30 км от мястото, на което нощувахме. Карето все така напомняше за себе си. Като стигнахме на пристанището вече беше започнало товаренето, така че направо се напъхахме в търбуха на ферибота. Организацията беше стройна. Проверка на лични карти, електронен билет и почти пренебрежителен поглед от 2 метра на сертификати от ваксинация и тестове за ковид, които се водят задължителни за качването на ферибота. Няма значение какви са разпоредбите в страната, защото фериботните компании си имаха собствени такива. Голяма тъпотия като цяло. В този ред на мисли на връщане трябваше да си правим локално някакви тестове, но решихме да „побългарим“ датите по тестовете, направени в България и минахме с тях. Всичко беше толкова проформа, че изобщо не изпитвахме угризения за малката шашма. След 4 часово плаване ферибота достигна до пристанището в град Бастиа. Слизайки от кораба разбира се полицията си избра съмнителните българи за проверка. Холандци, италианци, белгиййци и германци си слизаха необезпокоявани и се вливаха в градския трафик. За щастие полицаите бяха много любезни и приветливи и проверката мина бързо. Поехме към набелязан сервиз през безброй кръгови кръстовища и подобаващ трафик. В нашите представи Корсика беше едно спокойно място, в което дори и по-големите градова бяха сравнително заспали и разтоварени от коли и народ. Е, не се оказа така. Стигнахме сервиза и човека ни каза, че първо няма да намерим такова каре на острова и второ най-рано след около 20 дена би могъл да ни поеме. Отидохме при негов приятел, който беше французин, но от арабски произход. Човека се метна за тест драйв, за да се увери в проблема и се понесе с бясна скорост из трафика на града. Малко ми се поизправи косата. Мислех си, ако има камери, ще ми отрежат главата, защото превишението на скоростта беше около два пъти. Въпросния арабин ме убеждаваше, че проблема не е карето, а тампон на двигателя, но в крайна сметка се убеди и ми повярва. Но и той каза, че може да ни помогне само, ако си доставим частта. Почти бяхме поръчали да ни пращат по DHL от България каре, когато решихме да спрем в трети видимо по-голям и спретнат от предните два сервиз. Не хранехме големи надежди, но решихме да опитаме и това се оказа най-правилното решение за деня. Макар да си почакахме, хората подходиха много професионално. Вкараха колата и я прегледаха на подемник. Показаха ми нагледно хлабавината във вътрешното каре и ми казаха да почакам. След това управителя ме извика да ми каже, че е намерил хубава полуоска на SKF в Германия с доставка за около 3 дни и цена само около 150 лв повече отколкото би била в България. Стиснахме си ръцете, оставихме 100 евро капаро и се разбрахме да дойдем пак идната сряда. Беше петък, така че дните за изчакване автоматично станаха 5. Решихме лека-полека да обикаляме острова така и да се надяваме на добър късмет. Все пак искахме да си изкараме пълноценно отпуската, така че се изнесохме от натоварения град Бастия в северозападна посока към планините. Денят беше доста напреднал и имаше време само да се отбием до един плаж и да търсим място за палатките, а както се оказа това не беше най-лесната задача, защото всички черни пътища или бяха преградени, или имаше табели, че е частна собственост. Решихме че това ограждане се дължи на многото кемпери, които циркулираха из острова и вероятно се навираха на какви ли не места, което дразнеше местните. Оказа се че е така само по крайбрежието. Във вътрешността беше много по-лесно да се намери място за нощувка из храсталаците. Попаднахме на нещо като разграден двор, доста подходящ за нашите цели. На влизане смутихме една граблива птица и земята беше покрита с безброй колонии от мравки, но иначе си беше супер. Бяхме скрити зад голям дъб и не се виждахме от близкия път, а имаше и добро място за походния душ в края на ливадата, така че без много да му мислим се настанихме за първи лагер на Корсика.
Ден 3
Денят започна с продължителна закуска под сянката на големия дъб, под който нощувахме. След това вече беше време да започне същинаската обиколка на острова. Първата спирка беше селцето Pigna кацнало на едно възвишение с гледка към северното средиземноморие. Все още нямаше много хора, така че успяхме да се насладим на разходката. Освен че беше в традиционен стил, съградено предимно от камък, селцето видимо имаше „арт“ излъчване. Макар да беше малко си имаше зала за музикални изяви с редовни мероприятия.
След него продължихме към Speloncato, което беше друго селце в подобен стил. Може би е излишно да споменавам, но щом се отделиш от крайбрежието навлизаш в непрестанна плетеница от тесни планински пътчета и движението е нонстоп нагоре и надолу. Хубавото беше, че като цяло тълпите бяха по морето. Островът беше видимо много натоварен откъм движение и често се образуваха не малки задръствания, главно по кръговите движения, които са много на почит тук. Да се върна на Speloncato. Намира се в планините в северната част на острова и е чудесно място за любителите на традиционни местенца. В центъра има чудесна чешма, а над нея се извисява голяма черница с формата на чадър. Може би тук е момента да спомена, че във вътрешността на острова има много чешми с доста вкусна планинска вода. Нещо неприсъщо за повечето острови. За нас това беше добре дошло, защото разчитахме на тях за дневните ни нужди от вода за пиене, миене и къпане. От такава гледна точка бяхме подсигурени.
Разходихме се за около 2 часа из селцето и продължихме към следващата спирка – Soveria. Малко преди да стигнем спряхме за бира и фъстъци край малко пътче с гледка към околните планини и преминаващата в близост влакова линия. Като едно време на село, само че тогава люпехме семки под някоя сянка на такива гледки. Soveria не грабваше с нищо особено освен с панорамните гледки, които се разкриваха. И все пак имаше нещо любопитно, а именно тоалетните. На голяма част от старите къщи те бяха разположени на балконите в изградени помещения около 1,20х1,20 м, а тръбите се спускаха видимо по фасадата на сградите като елегантно бяха прикрити с пръскан бетон. Все пак бяха намерили начин да модернизират старите сгради и да ги снабдят със санитарен възел.
Продължихме към Corte, където целта беше да видим малкия замък на хълма в градчето, откъдето разбира се пак имаше доста панорамни гледки към околността. Доста симпатичен малък замък, но и околността му придаваше допълнително очарование. И в Corte, а и на други места имаше графити и надписи, които апелираха към независимост и свобода за корсиканците. Явно не се чувстваха добре под шапката на Франция и дори символа на острова беше негър с превръзка на главата, което символизирало, че вече превръзката не е на очите и едва ли не не можело французите да ги водят за носа повече. Не съм запознат с историята, така че ще спра до тук по темата.
Скоро щеше да се мръкне и затова напуснахме Corte в посока пътя през „Canyon de La Ruda“. Целта за утре беше Lozzi, откъдето тръгваше пътеката за южния подход към Monte Cinto – или най-високия връх на острова, който със своите 2807 м надморска височина се явяваше вторият най-вискок островен връх на Европа след Етна на Сицилия. Започнахме да търсим място за палатка из каньона, но както знаехме и от опит – в тесен каньон трудно се намираха равни площадки с достъл за кола и място за две палатки. И все пак късметът ни се усмихна и се настанихме зад видимо необитаема сграда, която ни скриваше от трафика по пътя. Е, по-късно стана ясно, че е съвсем обитаема, но не от хора. Мястото не беше лошо и макар и леко мърляво предлагаше удобства за нашите изисквания, така че поразчистихме, подредихме лагера и софрата и преминахме към вечерната баня. Скоро стана ясно, че над имровизираната ни „душ кабина“ нещо се движи. Там минаваше кабел, който свързваше постройката със съседно дърво и се оказа, че плъхове като изкусни акробати маршируваха между сградата и дървото. Не можеше да ни смути такова нещо, нито пък грухтенето и суетнята на диви прасета в съвсем близкия шубрак на не повече от 10 метра. Накрая като седнахме да вечеряме незнайно откъде се появи голяма рунтава и охранена котка. С толкова плъхове сигурно беше преяла, така че изгледа пренебрежително нашата трапеза и потъна в мрака на едно от помещенията.
И така по границите се изнизахме бързичко и след около 5-6 часа се озовахме на познато място в Хърватска до една помпена станция. Гастербайтерите се нижеха с хиляди, но в обратната посока. Стана ясно, че на връщане ще трябва да мислим концепция за заобикаляне и минаване през по-малки и непознати КПП-та. Разпънахме палатките, както и софрата за първата нощ под отрупаното със звезди небе на Хърватска и уютно заобиколени от царевичак.
Ден 1
Денят тръгна лежерно. Имахме около 900 км до Ливорно и само една граница. Все щяхме да ги вземем за деня. Малко преди тръгване до нас спря малко камионче и човека ни каза, че това не е най-подходящото място за нощувка, така че за следващ път може би ще трябва да търсим друг вариант. Хърватска се изниза и дойде ред на Словения. Там спряхме за обяд в една горичка и купихме билети за първия ферибот на следващата сутрин. Малко след това се появи първата неприятна изненада. Започна да се обажда лявото вътрешно каре. Ей така от раз, без да има предварителна индикация, че нещо го боли. А вътрешно каре като тропа, си тропа здраво, не е като външното. Тази година сменях десните (външно и вътрешно), но за лявото получих уверение, че е добре. Е, да, ама не. Чукането на метал стана бая силно и стана ясно, че трябва да търсим решение. Да ама вече имахме билети за ферибота на следващия ден, така че трябваше да се качим. Хубавото беше, че имаше някакъв момент при шофиране с 80 км/ч, когато преминаваше в състояние на по-голям комфорт без да издава звуци и така успяхме да караме. А Италия не ни помагаше особено. Ужасно натоварени магистрали, ремонти, задръствания и жега. Абе не беше много гостоприемно посрещане, така че в знак на протест в един момент напуснахме скъпите им магистрали и тръгнахме по второстепенни/третостепенни пътчета без милиони тирове, задръствания и такси. Вече се стъмваше. Решихме че ще спим близо до ферибота в нещо като парк, но доста по-диво изглеждащо. На фона на не много добрия ден обаче мястото за нощувка беше пет звездно. Сашо слезе от колата да огледа и каза, че е смутил няколко елена, които кротко си пасяли. Ще си имаме съквартиранти до лагера. Започнахме разпъване на лагера, а походния душ беше позициониран на близката палма. Със салата, домашна ракия и надеждата за по-хубав утрешен ден завршихме в палатките.
Ден 2
В ранна утрин още преди изгрев слънце събрахме набързо лагера в утринната влага и се насочихме към пристанището в Ливорно, което се намираше на около 30 км от мястото, на което нощувахме. Карето все така напомняше за себе си. Като стигнахме на пристанището вече беше започнало товаренето, така че направо се напъхахме в търбуха на ферибота. Организацията беше стройна. Проверка на лични карти, електронен билет и почти пренебрежителен поглед от 2 метра на сертификати от ваксинация и тестове за ковид, които се водят задължителни за качването на ферибота. Няма значение какви са разпоредбите в страната, защото фериботните компании си имаха собствени такива. Голяма тъпотия като цяло. В този ред на мисли на връщане трябваше да си правим локално някакви тестове, но решихме да „побългарим“ датите по тестовете, направени в България и минахме с тях. Всичко беше толкова проформа, че изобщо не изпитвахме угризения за малката шашма. След 4 часово плаване ферибота достигна до пристанището в град Бастиа. Слизайки от кораба разбира се полицията си избра съмнителните българи за проверка. Холандци, италианци, белгиййци и германци си слизаха необезпокоявани и се вливаха в градския трафик. За щастие полицаите бяха много любезни и приветливи и проверката мина бързо. Поехме към набелязан сервиз през безброй кръгови кръстовища и подобаващ трафик. В нашите представи Корсика беше едно спокойно място, в което дори и по-големите градова бяха сравнително заспали и разтоварени от коли и народ. Е, не се оказа така. Стигнахме сервиза и човека ни каза, че първо няма да намерим такова каре на острова и второ най-рано след около 20 дена би могъл да ни поеме. Отидохме при негов приятел, който беше французин, но от арабски произход. Човека се метна за тест драйв, за да се увери в проблема и се понесе с бясна скорост из трафика на града. Малко ми се поизправи косата. Мислех си, ако има камери, ще ми отрежат главата, защото превишението на скоростта беше около два пъти. Въпросния арабин ме убеждаваше, че проблема не е карето, а тампон на двигателя, но в крайна сметка се убеди и ми повярва. Но и той каза, че може да ни помогне само, ако си доставим частта. Почти бяхме поръчали да ни пращат по DHL от България каре, когато решихме да спрем в трети видимо по-голям и спретнат от предните два сервиз. Не хранехме големи надежди, но решихме да опитаме и това се оказа най-правилното решение за деня. Макар да си почакахме, хората подходиха много професионално. Вкараха колата и я прегледаха на подемник. Показаха ми нагледно хлабавината във вътрешното каре и ми казаха да почакам. След това управителя ме извика да ми каже, че е намерил хубава полуоска на SKF в Германия с доставка за около 3 дни и цена само около 150 лв повече отколкото би била в България. Стиснахме си ръцете, оставихме 100 евро капаро и се разбрахме да дойдем пак идната сряда. Беше петък, така че дните за изчакване автоматично станаха 5. Решихме лека-полека да обикаляме острова така и да се надяваме на добър късмет. Все пак искахме да си изкараме пълноценно отпуската, така че се изнесохме от натоварения град Бастия в северозападна посока към планините. Денят беше доста напреднал и имаше време само да се отбием до един плаж и да търсим място за палатките, а както се оказа това не беше най-лесната задача, защото всички черни пътища или бяха преградени, или имаше табели, че е частна собственост. Решихме че това ограждане се дължи на многото кемпери, които циркулираха из острова и вероятно се навираха на какви ли не места, което дразнеше местните. Оказа се че е така само по крайбрежието. Във вътрешността беше много по-лесно да се намери място за нощувка из храсталаците. Попаднахме на нещо като разграден двор, доста подходящ за нашите цели. На влизане смутихме една граблива птица и земята беше покрита с безброй колонии от мравки, но иначе си беше супер. Бяхме скрити зад голям дъб и не се виждахме от близкия път, а имаше и добро място за походния душ в края на ливадата, така че без много да му мислим се настанихме за първи лагер на Корсика.
Ден 3
Денят започна с продължителна закуска под сянката на големия дъб, под който нощувахме. След това вече беше време да започне същинаската обиколка на острова. Първата спирка беше селцето Pigna кацнало на едно възвишение с гледка към северното средиземноморие. Все още нямаше много хора, така че успяхме да се насладим на разходката. Освен че беше в традиционен стил, съградено предимно от камък, селцето видимо имаше „арт“ излъчване. Макар да беше малко си имаше зала за музикални изяви с редовни мероприятия.
След него продължихме към Speloncato, което беше друго селце в подобен стил. Може би е излишно да споменавам, но щом се отделиш от крайбрежието навлизаш в непрестанна плетеница от тесни планински пътчета и движението е нонстоп нагоре и надолу. Хубавото беше, че като цяло тълпите бяха по морето. Островът беше видимо много натоварен откъм движение и често се образуваха не малки задръствания, главно по кръговите движения, които са много на почит тук. Да се върна на Speloncato. Намира се в планините в северната част на острова и е чудесно място за любителите на традиционни местенца. В центъра има чудесна чешма, а над нея се извисява голяма черница с формата на чадър. Може би тук е момента да спомена, че във вътрешността на острова има много чешми с доста вкусна планинска вода. Нещо неприсъщо за повечето острови. За нас това беше добре дошло, защото разчитахме на тях за дневните ни нужди от вода за пиене, миене и къпане. От такава гледна точка бяхме подсигурени.
Разходихме се за около 2 часа из селцето и продължихме към следващата спирка – Soveria. Малко преди да стигнем спряхме за бира и фъстъци край малко пътче с гледка към околните планини и преминаващата в близост влакова линия. Като едно време на село, само че тогава люпехме семки под някоя сянка на такива гледки. Soveria не грабваше с нищо особено освен с панорамните гледки, които се разкриваха. И все пак имаше нещо любопитно, а именно тоалетните. На голяма част от старите къщи те бяха разположени на балконите в изградени помещения около 1,20х1,20 м, а тръбите се спускаха видимо по фасадата на сградите като елегантно бяха прикрити с пръскан бетон. Все пак бяха намерили начин да модернизират старите сгради и да ги снабдят със санитарен възел.
Продължихме към Corte, където целта беше да видим малкия замък на хълма в градчето, откъдето разбира се пак имаше доста панорамни гледки към околността. Доста симпатичен малък замък, но и околността му придаваше допълнително очарование. И в Corte, а и на други места имаше графити и надписи, които апелираха към независимост и свобода за корсиканците. Явно не се чувстваха добре под шапката на Франция и дори символа на острова беше негър с превръзка на главата, което символизирало, че вече превръзката не е на очите и едва ли не не можело французите да ги водят за носа повече. Не съм запознат с историята, така че ще спра до тук по темата.
Скоро щеше да се мръкне и затова напуснахме Corte в посока пътя през „Canyon de La Ruda“. Целта за утре беше Lozzi, откъдето тръгваше пътеката за южния подход към Monte Cinto – или най-високия връх на острова, който със своите 2807 м надморска височина се явяваше вторият най-вискок островен връх на Европа след Етна на Сицилия. Започнахме да търсим място за палатка из каньона, но както знаехме и от опит – в тесен каньон трудно се намираха равни площадки с достъл за кола и място за две палатки. И все пак късметът ни се усмихна и се настанихме зад видимо необитаема сграда, която ни скриваше от трафика по пътя. Е, по-късно стана ясно, че е съвсем обитаема, но не от хора. Мястото не беше лошо и макар и леко мърляво предлагаше удобства за нашите изисквания, така че поразчистихме, подредихме лагера и софрата и преминахме към вечерната баня. Скоро стана ясно, че над имровизираната ни „душ кабина“ нещо се движи. Там минаваше кабел, който свързваше постройката със съседно дърво и се оказа, че плъхове като изкусни акробати маршируваха между сградата и дървото. Не можеше да ни смути такова нещо, нито пък грухтенето и суетнята на диви прасета в съвсем близкия шубрак на не повече от 10 метра. Накрая като седнахме да вечеряме незнайно откъде се появи голяма рунтава и охранена котка. С толкова плъхове сигурно беше преяла, така че изгледа пренебрежително нашата трапеза и потъна в мрака на едно от помещенията.
Коментар