Зимата отмина и дойде сезонът на отпуските. При нас той е сезон на пътуванията. Тази година разполагаме с 23-24 дни за пътешествия из Европа. Популярните дестинации до около 2000 км. сме ги обиколили. Разгръщаме картата и се заглеждаме към другия край на Европа. Сметките показват, че ако не се мотаем излишно, ще ни стигне времето. Решено! Следват обичайните приготовления и товарене на караваната. Пак се събра много багаж. Всеки път като тръгваме, установяваме, че с тези запаси можем да издържим едномесечна обсада. В последния момент решаваме да оставим дебелите одеяла. Знаем, че отиваме на по-хладно, но решаваме, че ще се справим с по-тънките – дебелите заемат много място. Потегляме към Калотина. Всички сме в колата, зад нея е караваната, а зад караваната остават всички служебни и житейски проблеми; остават „четирите стени”, между които сме цяла година; остават предразсъдъците и наложените стереотипи в обществото, в което живеем; остава дори „лошият материал”. В очакване сме да изкараме двадесетина дни в друг свят, сред други хора, с други разбирания и нагласа за живота. През Сърбия пътуваме без излишно размотаване, за да успеем да стигнем навреме на унгарската граница – имаме урок от миналата година. За пръв път не обменям динари – плащам всичко с карта. Времето е горещо и няма никакъв вятър – това е добре, защото обикновено вятърът е западен и ще ни бъде насрещен. Когато влизаме в непозната страна, всичко ни е интересно. Спомняме си преди години, като влязохме в Сърбия, как се усмихвахме на рекламите и надписите им, как се веселяхме на тунелите с табелки „Пали светло!”, как се учудвахме на много старите и раздрънкани коли. От тогава сме влизали много пъти. Сега просто си седим в колата и чакаме да се изнижат тези 11 часа пътуване. Интересно е, че за тези години таксите за преминаване по магистралата в динари не са се променили, въпреки обезценката на местната валута. Таксите са общо 1950 динара и са наполовина от таксите за кемпер. Минаваме границата според очакванията - в ненатоварено време. В Унгария ни чака финансова изненада – винетката вече е за 10 дни и е по-скъпа – 2975 форинта. След двайсетина километра отсядаме в познатия ни къмпинг край Сегед. Къмпингът също е поскъпнал. За четири души, без ток, плащаме 6480 форинта. От миналата година приема плащане с карти. Настаняваме се в горичката на хлад, вечеряме и разпускаме след жегата и дългото пътуване. Ползваме този къмпинг, защото е извън града, по-спокоен и горист. Санитарните възли са на нивото на тези в българските къмпинги от времето на социализма. Такива са и в другите къмпинги в Сегед. На практика няма топла вода, а самата вода е минерална и мирише на сяра. Въпреки това е хубаво да се отпуснеш под боровете след уморителното пътуване. Горещият ден постепенно си отива, в очакване сме на наближаващата нощ, когато изведнъж гората силно зашумява и след малко започва да духа сериозен вятър. Тази промяна беше предсказана от синоптиците, но ми стана интересно колко рязко задуха. Всъщност в равната Унгария няма какво да спира навлизащия атмосферен фронт и промяната е рязка и чувствителна.
На сутринта започваме преход до Мелк или още по-добре до Линц – зависи как ще се движим. През Унгария пътуването обикновено е безпроблемно. Равно е като тепсия, а пътищата са хубави и поемат трафика. Продължава ремонтът на обиколния път на Будапеща. Движението е в едното платно и е малко изнервящо. Допълваме газ преди границата с Австрия. В Сърбия и Унгария много често имаме проблеми с газта. Предполагам, че помпите работят с по-ниско налягане и зареждат по-малко. Случваше се на газстанцията да се радвам, че колата е дала икономия, а след 200 км. газта изненадващо свършваше и продължавахме на бензин. Влизаме в Австрия и купуваме винетка(8 евро). За пръв път минаваме покрай Виена без да отсядаме – гоним километри. В България термометрите сега достигат до 40 градуса, а ние пътуваме по хлад и дори превалява. Вятърът, обаче, е насрещен и силен. Това неминуемо ще се отрази сериозно на разхода. Отминаваме Мелк и се настаняваме в къмпинг край Линц(48 14' 06'' N, 14 22' 43'' E, сайт: http://www.camping-linz.at/index_start.php?lang=eng). Вече чувстваме, че сме в по-зелената част на Европа. Пропускайки големите градове, ще отсядаме в по-евтини къмпинги. Този е един от тях - приятно зелен и поддържан. Недостатъкът му е, че шумът от магистралата се чува много силно. Има много стационарни каравани на местните хора – с жив плет, алпинеуми, беседки, люлки и какво ли не. Аз не бих си поставил тук стационарна каравана – непосредствено под магистралата и с гледка към равната нива. Дъждът се усилва и ни принуждава да прекараме времето си вътре в караваната.
На следващия ден пътуваме покрай Нюрнберг към Щутгарт. Решихме да избегнем магистралата през Мюнхен като по-натоварена и с повече възможности за задръствания. Вечерта отсядаме при роднини край Щутгарт. Вече сме в Германия и времето е осезаемо по-хладно.
След гостуването продължаваме със сравнително къс преход към Люксембург. Красива природа, висок стандарт и евтино гориво – това е краткото описание на малката страна. Теренът е приятно хълмист. Говедовъдството е силно застъпено – навсякъде пасат жълти крави. Настаняваме се в къмпинг край столицата(49 34' 20'' N, 06 06' 31'' E) и отиваме да разгледаме града.
Разглеждаме величествената крепост, която никога не е превземана. Всъщност Великото Херцогство Люксембург заема малка територия от тази част на Европа и е възможно завоевателите просто да не са полагали усилия да го превземат, но това са наши разсъждения. През града минава река, която е оформила доста дълбоко дере. Точно там е изграден много хубав парк. Разходките из него са приятни, особено ако са в горещ летен ден. Тук, обаче, няма горещи дни. Климатът е по-хладен и по-влажен. Всичко е зелено и свежо. Виждаме и големия каменен мост, който е символичен за Люксембург. Докато се разхождаме из града, попадаме на концерт на открито на голям оркестър. На сцената за оркестъра, освен осветление, са монтирани и инфрачервени нагреватели за по-студените дни. Подобни нагреватели хората са си монтирали и по терасите на домовете – в случай, че искат да си използват терасата в студено време. Откритите заведения също са оборудвани с инфрачервени газови отоплители.
Следва...
На сутринта започваме преход до Мелк или още по-добре до Линц – зависи как ще се движим. През Унгария пътуването обикновено е безпроблемно. Равно е като тепсия, а пътищата са хубави и поемат трафика. Продължава ремонтът на обиколния път на Будапеща. Движението е в едното платно и е малко изнервящо. Допълваме газ преди границата с Австрия. В Сърбия и Унгария много често имаме проблеми с газта. Предполагам, че помпите работят с по-ниско налягане и зареждат по-малко. Случваше се на газстанцията да се радвам, че колата е дала икономия, а след 200 км. газта изненадващо свършваше и продължавахме на бензин. Влизаме в Австрия и купуваме винетка(8 евро). За пръв път минаваме покрай Виена без да отсядаме – гоним километри. В България термометрите сега достигат до 40 градуса, а ние пътуваме по хлад и дори превалява. Вятърът, обаче, е насрещен и силен. Това неминуемо ще се отрази сериозно на разхода. Отминаваме Мелк и се настаняваме в къмпинг край Линц(48 14' 06'' N, 14 22' 43'' E, сайт: http://www.camping-linz.at/index_start.php?lang=eng). Вече чувстваме, че сме в по-зелената част на Европа. Пропускайки големите градове, ще отсядаме в по-евтини къмпинги. Този е един от тях - приятно зелен и поддържан. Недостатъкът му е, че шумът от магистралата се чува много силно. Има много стационарни каравани на местните хора – с жив плет, алпинеуми, беседки, люлки и какво ли не. Аз не бих си поставил тук стационарна каравана – непосредствено под магистралата и с гледка към равната нива. Дъждът се усилва и ни принуждава да прекараме времето си вътре в караваната.
На следващия ден пътуваме покрай Нюрнберг към Щутгарт. Решихме да избегнем магистралата през Мюнхен като по-натоварена и с повече възможности за задръствания. Вечерта отсядаме при роднини край Щутгарт. Вече сме в Германия и времето е осезаемо по-хладно.
След гостуването продължаваме със сравнително къс преход към Люксембург. Красива природа, висок стандарт и евтино гориво – това е краткото описание на малката страна. Теренът е приятно хълмист. Говедовъдството е силно застъпено – навсякъде пасат жълти крави. Настаняваме се в къмпинг край столицата(49 34' 20'' N, 06 06' 31'' E) и отиваме да разгледаме града.
Разглеждаме величествената крепост, която никога не е превземана. Всъщност Великото Херцогство Люксембург заема малка територия от тази част на Европа и е възможно завоевателите просто да не са полагали усилия да го превземат, но това са наши разсъждения. През града минава река, която е оформила доста дълбоко дере. Точно там е изграден много хубав парк. Разходките из него са приятни, особено ако са в горещ летен ден. Тук, обаче, няма горещи дни. Климатът е по-хладен и по-влажен. Всичко е зелено и свежо. Виждаме и големия каменен мост, който е символичен за Люксембург. Докато се разхождаме из града, попадаме на концерт на открито на голям оркестър. На сцената за оркестъра, освен осветление, са монтирани и инфрачервени нагреватели за по-студените дни. Подобни нагреватели хората са си монтирали и по терасите на домовете – в случай, че искат да си използват терасата в студено време. Откритите заведения също са оборудвани с инфрачервени газови отоплители.
Следва...
Коментар