Ще разкажа за първото ни пътуване с каравана из Европа през 2008г.
В началото на 2008 г.реализирахме една стара наша мечта и си купихме каравана. Попаднахме на хубава каравана – Детлефс Бедуин, 1989г., 4-местна, с две стационарни легла, химическа тоалетна, стабилизатор на „лапата”, ремонтирана, подържана. По празниците около1 май я изпробвахме, като я дръпнахме до Букурещ, Синая, Брашов. Останахме много доволни и от караваната, и от видяното. Как ще ги стигнем румънците …? Нотова е друга тема.
Дойде лятото,дооборудвах караваната с каквото бях решил, заредихме я с храна, напитки, дрехи, обувки, завивки, посуда, инструменти, принадлежности и всичко за каквото се сетихме, потегнах колата и подготвихме маршрут. Една сутрин цялото семейство(4-членно) се натоварихме в колата, закачихме караваната, сложихме огледалата и газ към Калотина. Нямахме никакви проблеми по границите. Извадихме късмет и с югоизточен попътен вятър(обикновено духа северозападен) около 20км/ч. – не е майтап - помага. По магистралите в Сърбия ни броят за кола и половина – 19+8+8 Евро. След 11 часа пътуване, включително почивките, бяхме в Сегед – Унгария. Това беше най-дългия преход, но не искахмеда спим в Сърбия. Настанихме се в един къмпинг в градчето и веднага с колата –в центъра. Разходихме се из вечерния Сегед – много приятно градче. В него се провежда някакъв музикален фестивал и има много хора, всичко е подържано. Нещо като „Аполония” в Созопол. Е, Созопол си е Созопол(беше - сега не знам как е).Разходихме се по пешеходни зони с хубави цветни градинки, пейки, ресторант соркестър. Като гледах оформлението на градините и се сетих за Ботевите четници, маскирани като унгарски градинари. Явно градинарството в Унгария е със стари традиции. Попаднахме на един много хубав фонтан – не е голям, десетина метра вдиаметър. Имаше 4 или 5 окръжности от струйници за фонтанчета, като всяко фонтанче се управлява от компютър и има десетина различни нива на водата. Посредата има гейзер, също с десетина различни нива. Свири симфонична музика ипрез 4 секунди се сменя визията на фонтаните. Водата „танцува” интересна хореография, която продължава 15-20 минути, след това се повтаря. Много приятно място за релакс след пътуването. В Сегед почувствахме, че сме в Европа. И това е само на 620 км. от София. Върнахме се в къмпинга да преспим. В Сегед има два къмпинга.И двата са като българските – като удобства и хигиена. На сутринта – винетка, и газ по магистралата, посока Виена. В Будапеща не влизахме, защото сме го разглеждали предишни години. По околовръстната дъга имаше задръстване и ни глътна един час. Отбихме се в Татабаня за зареждане и после пак зареждане в последния по-голям унгарски град – някакво много дълго име с М. Тези унгарски наименования са трудни за запомняне. Колата е на газ пропан-бутан и при разход13 л./100 км., трябва да зареждаме през 300 км. В Австрия на практика няма газ.Във Виена поради стечение на обстоятелствата отново попаднахме в задръстване, което ни отне още един час. Причината беше катастрофа, станала на стотина метра от къмпинга, в който отивахме. По този случай полицията отклоняваше движението и ни прати в някакъв квартал – добре, че беше GPS-навигацията. Къмпингът, който си харесваме във Виена е „Виена-сюд”. Пред него има супермаркет, в къмпинга е чисто и приятно. В града има още два къмпинга и всички са на една цена – четири души, кола, каравана, ток – 37 евро. Сравнително скъп къмпинг, но това е Виена. Набързо разположихме караваната и веднага с колата – в центъра. Паркирахме в „ринга” – идеалния център на Виена. При предишни пътувания бяхме разглеждали Виена, затова сега си направихме само една вечерна разходка по любими места. Засъжаление летният дъжд не ни остави да се наслаждаваме дълго. Прибрахме се и преспахме под ромоленето на дъжда. Вече имахме опит и не спираме караваната под дърво – когато вали, от дървото падат големи капки и тропат много силно по ламарината на покрива. На сутринта –отново по магистралата – посока Мюнхен. След Виена започват стръмните части на магистралата. Ние се оплакваме от магистралите в България, но нашите магистрали са направени с умерен и плавен наклон. Извън България не е така. Изкачвания, оживено движение, много ТИРове. Основно притеснение ни създават ТИРовете. Когато ни изпреварват, се създава въздушна струя, която измества колата към изпреварващия. Случва се, като ме изненадат, да минат съвсем до огледалото. Понякога се „залепвам” след някой камион да ми „цепи въздуха”, но не винаги е възможно. Освен това след камиона се създава зона с турбулентност, която се чувства. След около час стигнахме Мелк – много интересно туристическо място. Замък, който е станал манастир. Много хора профучават покрай него, без да се отбият. Минавайки от там, човек задължително трябва да си предвиди три часа, за да го разгледа – няма да съжалява. Ние не се отбихме, защото вече го бяхме разглеждали. Най-впечатляващото в него беше църквата – цялата от червен мрамор и злато. Така продължихме - газ към Мюнхен. Газ, газ, …. ама 150 км. на бензин. Както казах в Австрия няма газ. По-точно има на едно тайно място край Залцбург,но не си заслужаваше да се отбиваме. За сметка на това бензинът и дизелът в Австрия са по-евтини отколкото в Германия. Заредихме в първото селище в Германия. Там газстанцията се оказа една колонка в ъгъла на двора на малък автосервиз. Наложи се да откачим караваната, за да стигна до колонката. По-късно това упражнение го правихме и на други места в Германия. А в Залцбург не се отбихме, защото го бяхме разглеждали предишната година. Освен това бяхме предвидили на връщане да нощуваме в него. И така продължихме до Мюнхен. Минахме диагонално през целия град, за да стигнем до къмпинга, който бях избрал – на изхода за Щутгарт. Къмпинга се оказа неудачен избор – понеже е евтин, местните го използват като паркинг за каравани. Нямаше място между караваните. Тъй като не искахме ток(имаме си акумулатор), ни настаниха на нещо като паркинг. Всъщност така беше по-добре, защото ако бяхме при караваните, трябваше да си оставим колата на паркинга – голяма тъпотия. Настанихме се на паркинга, който всъщност е вътрешен паркинг на къмпинга и след 22 ч. входната врата се заключва. Казахме, че искаме да разгледаме Мюнхен и ще се върнем към 24 ч. Дадоха ни ключ от вратата срещу депозит от 25 евро!!! Този ключ сигурно беше със златни зъбчета. Нощувката ни излезе колкото депозита. Набързо се запознахме с центъра на града – бяхме планирали на връщане към България да останем два дни за разглеждане на Мюнхен. Набелязахме местата за посещение и се прибрахме в къмпинга. Отключихме си входната врата, но тоалетните бяха заключени. Така са решили немците – заключват ги в определен час. Е, използвахме разни храстчета наоколо, но не се чувствахме европейци. А може би така правят европейците? Не ни хареса. Най-потресаващото от немския начин на живот ни се стори методът, по който си мият съдовете. Запушват мивката, напълват с вода, сипват препарат, слагат всички съдове в мивката, след това един ги измива с четка, а друг ги избърсва с кърпа и ги подрежда на мястото им. Всичко на всичко- една вода и без изплакване от мръсотията и препарата, какъвто и да е той.Накрая измиват много старателно мивката и я подсушават със същата кърпа. Нас ни гледаха втрещено как може да хабим толкова вода за да изплакваме всеки съд поотделно. После сигурно не са спали. Немска работа. Никога няма да се оправят.На сутринта не бързахме с тръгването, защото ни чакаше сравнително малък преход– около 300 км. до Карлсруе. Пътувайки натам, се минава покрай град Улм. В него се намира най-високата катедрала в света – 161 м. Можеш да се качиш до 143м. –интересно е. Интересно е и друго – когато влизаш в града, се спускаш и го виждаш отвисоко. Целият град е с основно 8-етажни сгради(около 25 метрови), строени през 20-ти век. Катедралата се извисява на 6-7 пъти по-голяма височинаи е строена няколко века преди тях. Навява те на доста размисли. По времето,когато са строени всички катедрали в Европа(14-17век) ние не сме имали даже черешово топче. Това пък те навява на още по-големи размисли. По-добре да не размишляваме. Не се отбихме в Улм, защото го бяхме правили предишна година.
В началото на 2008 г.реализирахме една стара наша мечта и си купихме каравана. Попаднахме на хубава каравана – Детлефс Бедуин, 1989г., 4-местна, с две стационарни легла, химическа тоалетна, стабилизатор на „лапата”, ремонтирана, подържана. По празниците около1 май я изпробвахме, като я дръпнахме до Букурещ, Синая, Брашов. Останахме много доволни и от караваната, и от видяното. Как ще ги стигнем румънците …? Нотова е друга тема.
Дойде лятото,дооборудвах караваната с каквото бях решил, заредихме я с храна, напитки, дрехи, обувки, завивки, посуда, инструменти, принадлежности и всичко за каквото се сетихме, потегнах колата и подготвихме маршрут. Една сутрин цялото семейство(4-членно) се натоварихме в колата, закачихме караваната, сложихме огледалата и газ към Калотина. Нямахме никакви проблеми по границите. Извадихме късмет и с югоизточен попътен вятър(обикновено духа северозападен) около 20км/ч. – не е майтап - помага. По магистралите в Сърбия ни броят за кола и половина – 19+8+8 Евро. След 11 часа пътуване, включително почивките, бяхме в Сегед – Унгария. Това беше най-дългия преход, но не искахмеда спим в Сърбия. Настанихме се в един къмпинг в градчето и веднага с колата –в центъра. Разходихме се из вечерния Сегед – много приятно градче. В него се провежда някакъв музикален фестивал и има много хора, всичко е подържано. Нещо като „Аполония” в Созопол. Е, Созопол си е Созопол(беше - сега не знам как е).Разходихме се по пешеходни зони с хубави цветни градинки, пейки, ресторант соркестър. Като гледах оформлението на градините и се сетих за Ботевите четници, маскирани като унгарски градинари. Явно градинарството в Унгария е със стари традиции. Попаднахме на един много хубав фонтан – не е голям, десетина метра вдиаметър. Имаше 4 или 5 окръжности от струйници за фонтанчета, като всяко фонтанче се управлява от компютър и има десетина различни нива на водата. Посредата има гейзер, също с десетина различни нива. Свири симфонична музика ипрез 4 секунди се сменя визията на фонтаните. Водата „танцува” интересна хореография, която продължава 15-20 минути, след това се повтаря. Много приятно място за релакс след пътуването. В Сегед почувствахме, че сме в Европа. И това е само на 620 км. от София. Върнахме се в къмпинга да преспим. В Сегед има два къмпинга.И двата са като българските – като удобства и хигиена. На сутринта – винетка, и газ по магистралата, посока Виена. В Будапеща не влизахме, защото сме го разглеждали предишни години. По околовръстната дъга имаше задръстване и ни глътна един час. Отбихме се в Татабаня за зареждане и после пак зареждане в последния по-голям унгарски град – някакво много дълго име с М. Тези унгарски наименования са трудни за запомняне. Колата е на газ пропан-бутан и при разход13 л./100 км., трябва да зареждаме през 300 км. В Австрия на практика няма газ.Във Виена поради стечение на обстоятелствата отново попаднахме в задръстване, което ни отне още един час. Причината беше катастрофа, станала на стотина метра от къмпинга, в който отивахме. По този случай полицията отклоняваше движението и ни прати в някакъв квартал – добре, че беше GPS-навигацията. Къмпингът, който си харесваме във Виена е „Виена-сюд”. Пред него има супермаркет, в къмпинга е чисто и приятно. В града има още два къмпинга и всички са на една цена – четири души, кола, каравана, ток – 37 евро. Сравнително скъп къмпинг, но това е Виена. Набързо разположихме караваната и веднага с колата – в центъра. Паркирахме в „ринга” – идеалния център на Виена. При предишни пътувания бяхме разглеждали Виена, затова сега си направихме само една вечерна разходка по любими места. Засъжаление летният дъжд не ни остави да се наслаждаваме дълго. Прибрахме се и преспахме под ромоленето на дъжда. Вече имахме опит и не спираме караваната под дърво – когато вали, от дървото падат големи капки и тропат много силно по ламарината на покрива. На сутринта –отново по магистралата – посока Мюнхен. След Виена започват стръмните части на магистралата. Ние се оплакваме от магистралите в България, но нашите магистрали са направени с умерен и плавен наклон. Извън България не е така. Изкачвания, оживено движение, много ТИРове. Основно притеснение ни създават ТИРовете. Когато ни изпреварват, се създава въздушна струя, която измества колата към изпреварващия. Случва се, като ме изненадат, да минат съвсем до огледалото. Понякога се „залепвам” след някой камион да ми „цепи въздуха”, но не винаги е възможно. Освен това след камиона се създава зона с турбулентност, която се чувства. След около час стигнахме Мелк – много интересно туристическо място. Замък, който е станал манастир. Много хора профучават покрай него, без да се отбият. Минавайки от там, човек задължително трябва да си предвиди три часа, за да го разгледа – няма да съжалява. Ние не се отбихме, защото вече го бяхме разглеждали. Най-впечатляващото в него беше църквата – цялата от червен мрамор и злато. Така продължихме - газ към Мюнхен. Газ, газ, …. ама 150 км. на бензин. Както казах в Австрия няма газ. По-точно има на едно тайно място край Залцбург,но не си заслужаваше да се отбиваме. За сметка на това бензинът и дизелът в Австрия са по-евтини отколкото в Германия. Заредихме в първото селище в Германия. Там газстанцията се оказа една колонка в ъгъла на двора на малък автосервиз. Наложи се да откачим караваната, за да стигна до колонката. По-късно това упражнение го правихме и на други места в Германия. А в Залцбург не се отбихме, защото го бяхме разглеждали предишната година. Освен това бяхме предвидили на връщане да нощуваме в него. И така продължихме до Мюнхен. Минахме диагонално през целия град, за да стигнем до къмпинга, който бях избрал – на изхода за Щутгарт. Къмпинга се оказа неудачен избор – понеже е евтин, местните го използват като паркинг за каравани. Нямаше място между караваните. Тъй като не искахме ток(имаме си акумулатор), ни настаниха на нещо като паркинг. Всъщност така беше по-добре, защото ако бяхме при караваните, трябваше да си оставим колата на паркинга – голяма тъпотия. Настанихме се на паркинга, който всъщност е вътрешен паркинг на къмпинга и след 22 ч. входната врата се заключва. Казахме, че искаме да разгледаме Мюнхен и ще се върнем към 24 ч. Дадоха ни ключ от вратата срещу депозит от 25 евро!!! Този ключ сигурно беше със златни зъбчета. Нощувката ни излезе колкото депозита. Набързо се запознахме с центъра на града – бяхме планирали на връщане към България да останем два дни за разглеждане на Мюнхен. Набелязахме местата за посещение и се прибрахме в къмпинга. Отключихме си входната врата, но тоалетните бяха заключени. Така са решили немците – заключват ги в определен час. Е, използвахме разни храстчета наоколо, но не се чувствахме европейци. А може би така правят европейците? Не ни хареса. Най-потресаващото от немския начин на живот ни се стори методът, по който си мият съдовете. Запушват мивката, напълват с вода, сипват препарат, слагат всички съдове в мивката, след това един ги измива с четка, а друг ги избърсва с кърпа и ги подрежда на мястото им. Всичко на всичко- една вода и без изплакване от мръсотията и препарата, какъвто и да е той.Накрая измиват много старателно мивката и я подсушават със същата кърпа. Нас ни гледаха втрещено как може да хабим толкова вода за да изплакваме всеки съд поотделно. После сигурно не са спали. Немска работа. Никога няма да се оправят.На сутринта не бързахме с тръгването, защото ни чакаше сравнително малък преход– около 300 км. до Карлсруе. Пътувайки натам, се минава покрай град Улм. В него се намира най-високата катедрала в света – 161 м. Можеш да се качиш до 143м. –интересно е. Интересно е и друго – когато влизаш в града, се спускаш и го виждаш отвисоко. Целият град е с основно 8-етажни сгради(около 25 метрови), строени през 20-ти век. Катедралата се извисява на 6-7 пъти по-голяма височинаи е строена няколко века преди тях. Навява те на доста размисли. По времето,когато са строени всички катедрали в Европа(14-17век) ние не сме имали даже черешово топче. Това пък те навява на още по-големи размисли. По-добре да не размишляваме. Не се отбихме в Улм, защото го бяхме правили предишна година.
Коментар