Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Средни и Източни Родопи - юли 2009

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • Средни и Източни Родопи - юли 2009

    Не обичаме да ни остават недовършени работи, особено когато става дума за разходки. Та затова при първа възможност се метнахме на Патрула и тръгнахме да си довършим маршрута на майската разходка в Родопите, която прекъснахме принудително поради протеклия резервоар.

    Първоначално се чудех дали да не направим една нощувка в района на Беланташ, обаче после решихме, че така разходката ще се проточи доста, а, за съжаление, нямахме толкова време на разположение.

    Този път бяхме сами. С компания пътуването е по-забавно, но и соловите изпълнения си имат хубави страни. Не се притесняваш, че честите спирания за снимки могат да досадят на компанията. Като видиш подходящ участък от пътя можеш да натиснеш по-яко газта без угризения, че тези зад тебе ще потънат в облаци прах.

    Първият етап от разходката беше по познат маршрут. Влязохме в планината малко след Асеновград и се понесохме в посока Смолян през Добростан, Мостово, Лъки.




    Този път в Добростан вместо в ляво, по "царския" път, хванахме вдясно, по един път, отбелязан на картата със синьо (АТВ).



    Разбира се, както доста често се случва, пътищата, маркирани като моторджийски или за АТВ, са си в същност нормални черни пътища, проходими и за автомобили 4х4.






    В този участък нямаше нищо особено за отбелязване с изключение на това, че точно преди да излезе на асфалта, пътят минава в район, където има някакви стопански (?!?) постройки. Няма никакви огради, забрани и т.п., но точно на излизането на асфалта е изграден нещо като портал, на който има бариера. В случая катинарът й беше отключен, но човекът, който се появи, каза че вечер се заключва.

    Този път не ходихме до Беланташ, а направо свихме към Мостово.
    Ето го и него, кацнало на отсрещния баир.





    Брррр, бая височко си е тук! Зимно време като падне сняг придвижването по този път май става интересно ...



    Спускаме се в долината, а след това продължаваме покрай черквата ...



    Опа! Пътят ни е преграден от бус. Разтоварва някаква група туристи ...


    Съдейки по доловените викове май са чужденци. Може би се канят да се качат пеша до Беланташ. Както и да е. Изчакваме ги спокойно да се разтоварят и бусът да се дръпне назад за да ни направи път.

    След това с мръсна газ се мятаме в коритото на реката ...



    и вдигаме яко вода, част от която се стоварва обратно върху джипа. Кеф!!! Жегата вече се усеща ...

    Това ни е пътят нагоре ...



    Защо ли по него срещнахме не една и две захвърлени автомобилни гуми?!?

    Тръгваме да се катерим нагоре обаче доста скоро навигаторката дава команда "Стой! Малини". Верно има доста!



    На места може да береш направо през прозореца, но може и да слезеш, ако не те мързи ...




    След похапването бързо катерим нагоре към билото и не след дълго сме там. Кратка спирка за да се полюбуваме на гледката и ...







    После поемаме спускането към Белица.
    Ето го и гадничкият сипей ...






    Това място някакси не ме кефи и подхождам към него с по-ниска скорост. И добре правя. Тъкмо влизам в първия завой и скачам на спирачката. Дъждовете през изминалата седмица са поработили добре тук. Малко пред мен лявата част на пътя е подкопана, а в дясната се е натрупала купчина ситни камъни, свлечени по стръмния склон. На 15-на метра след него - още едно свличане. По-малко.

    Ситуацията не ми харесва, ама никак ...
    Не е като да не мога да кача десните гуми на натрупаната купчина камъчета, а левите да прекарам покрай изровеното. Ама нещо не ми е уютно! А дали подкопаният път ще издържи 2-та тона и половина?!? А дали купчината камъни в дясната част няма да плъзне джипа наляво, към голия склон?!?

    И докато се почесвам по главата и се чудя, погледът ми попада върху нещо, което моментално предопределя решението ми. На снимката хич не си личи, обаче пътят под острия завой беше преграден от свлечена купчина ситни камъчета ...



    Т.е., след като евентуално преодолея пропадналия участък, ще трябва да мина и през тази купчина, която е оформила приличен страничен наклон. Страничен наклон? Върху рохкава нестабилна основа? А не, благодаря!

    Моментално решавам, че няма нито една сериозна причина този път да преодолявам страха си от стръмни голи склонове и да поемам риска да изпробвам здравината на клетката и да тотализирам колата.
    Героичните подвизи ще ги оставим за друг път, а сега ще бъда страхлив и ще направя кръгом!

    Карам внимателно назад, докато не се върнах на участък , където между пътя и стръмния склон надолу имаше някое и друго по-солидно дърво, а отдясно е малко по-полегато. Десен волан, дърпам блокажа, газ на задна и Патрулът се изкатерва заднишком по стръмния скат над пътя. След това не е проблем да обърна обратно.

    Газ обратно към билото. А там, покрай това чакало ...



    Катерим по стръмния път нагоре и не след дълго мяркам мантинела и ръба на асфалтов път. Излизаме малко под Кръстова гора.



    Като съобщавам на Стаси къде сме, тя ми казва "Ако щеш вярвай, но тази сутрин си мислех, че няма да е зле да запаля една свещичка" ...
    А сега де! Все едно някой нарочно ни е сринал пътя за да ни прекара през манастира ...






    Правим кратък престой ...
    Последно редактирано от Чавдар (V93); 19-06-19, 23:18.
    Ние не сме неутрални!

  • #2
    До: Средни и Източни Родопи - юли 2009

    След това продължаваме по маршрута си в посока Лъки. Пътят от/до Кръстова гора, който на GPS картата е отбелязан със зелено (моторджийски) в същност си е асфалтов и, особено горе, в близост до манастира, асфалтът е направо перфектен, а пътят е подсигурен и с нови мантинели.

    Въртим надолу и от време на време спираме за по някоя снимка ...






    А какво е това там?



    Интересно изглеждаща църква, кацнала на едно възвишение ...



    и по-отблизо ...




    По асфалта стигаме в Лъки, където отново излизаме по черно.
    Срещи по пътя ...




    Бързо набираме височина. Ей го Лъки там долу ...








    Без приключения достигаме х. Пашалийца. Този път дори се изхитрявам да не ударя никъде по камъните, които се въдят по средата между дълбоките коловози, оставени от дървовозите.

    Колегата djcrazy78, който стопанисва хижата, тъкмо е качил Фронтерата на трупчета за да сменя скъсан амортисьор. Тази Фронтерка, ако можеше да говори ...

    Спираме за по едно кафе под приятната сянка на иглолистните дървета. Приятно място!

    После продължаваме нататък по пътя за х. "Момчил юнак"



    Въпреки солидните количества валежи, които се изляха в предишните дни никъде по трасето нямаме проблеми. Калта е толкова, колкото да измърля джипа ...

    В един момент встрани от пътя виждаме закачен номер. Някой си го е затрил, а друг го е намерил и закачил на видно място ...



    Координатите на мястото са N41 44.582 E24 45.910

    Чак след като отминавам няколко километра се сещам, че можеше да прибера табелата и да я оставя на първия срещнат полицай.

    Стигаме до мястото, където през май пътят ни се загуби в разорани парцели. Този път се опитахме да го намерим, но без успех. Веднъж пътят пак свърши в нива, а друг се изгуби близо до някаква малка постройка.
    Пак слязохме на асфалта, но този път се оглеждахме по-внимателно вдясно и не след дълго намерихме това, което ни трябваше - черния път, който си бях набелязал. Оказа се, че по него има туристическа маркировка за х. "Студенец". Покарахме по него, а после се спуснахме към асфалта и излязохме до бензиностанция "Петрол" в участъка Рожен - Пампорово.

    Оттам Патрулът си знае пътя - директно към хотел "Смилен".
    Последно редактирано от Чавдар (V93); 19-06-19, 23:19.
    Ние не сме неутрални!

    Коментар


    • #3
      До: Средни и Източни Родопи - юли 2009

      На следващият ден планът е да тръгнем от Смолян, при първа възможност да хванем по черно и да караме през планината, докъдето може в посока Златоград. Набелязал съм маршрута по наличните на GPS картата черни пътища, като съм нацъкал по-нагъсто междинни точки. Целта е да се лиши софтуерът от възможността да проявява собствено творчество. Не изгарям от желание машинката да се направи на по-умна от мене и да ме набута някъде, където не искам.

      Катерим нагоре веднага след Смолян по път, който е с туристическа маркировка за с. Момчиловци






      Повече ми харесва като видя пред себе си само планина и гора. Без бетонени масиви на апарт-хотели ...



      Пътят е маркиран на картата като 4(m). Т.е. като проходим за подготвени автомобили. В същност, при това сухо време не виждам никакви проблеми за каква да е машина, стига да не е с гуми за мъгла. Виж, при по-мокро или заснежено, на някои места може и да е по-интересничко, защото има един лекичък страничен наклон, който обаче може да си направи някоя шегичка ...

      А, да, и нарядко се намира по някоя по-дълбока локва, в която Патрулът с 33-ки се накланя доста на една страна. Ама пък нищо не пречи локвите и да се заобиколят.

      В един момент правим остър десен завой и излизаме от момчиловския път. Трасето продължава да е леко, тук-там с по някоя локва, която да придаде по-омърлян вид на джипа.





      Наоколо - тишина ...





      Но, точно когато си мислиш, че си се зачукал кой знае къде вдън гори тилилейски, през клоните мяркаш недалечно населено място ...



      А на баира над пътя се появява нивичка със страшни пазачи ...




      Я да си видя дружката!




      Малко по-нататък - пак нивички и пак множество "пазачи" ...



      В борбата за опазване на реколтата се използват всякакви средства ...



      Я тоя какъв е интересен ...





      Малка, спретната колибка ...


      Започваме да се спускаме към асфалта и на пътя ни изниква натоварен със сено камион ...




      Кара бавно, защото високо разположеният му товар го люлее зверски.
      Пътят е тесен и няма как, влачим се бавно след него. Но човекът при първата възможност отби вдясно и ни пропусна да минем. Също като софийски шофьор ...

      Слизаме на асфалта. Пътят върти през села с джамии. На едно място точно до него е стоварена купчина гюбре и надолу по асфалта се стича ароматизирана вода ... Ей това е едно от нещата, които не харесвам на родопските села - смрадта на обор в покрайнините им. Ама няма как по стръмните баири оборите да се изнесат по-далеч от чувствителните нослета на градските туристи.

      След асфалта пак изскачаме по черно и дрънчим по камънака. На едно място за кратко се зачукваме по стръмен тесен път, който не ни върши работа. Оказва се, че трябвало обратният завой да е на асфалт, ама разликата между картата и местността е едни 100 и кусур метра, а в друсащата кола няма кой да види на малкото екранче на GPS-а, че ни трябва асфалт.

      Както и да е. За пореден път Патрулът демонстрира добра маневреност при обръщане на тесни пътища, слизаме на асфалта и не го напускаме до Златоград.
      Последно редактирано от Чавдар (V93); 19-06-19, 23:20.
      Ние не сме неутрални!

      Коментар


      • #4
        До: Средни и Източни Родопи - юли 2009

        Пристигаме там в ранния следобед, когато жегата е зверска.

        По препоръка на колеги от форума отсядаме в хотел "Здравец" ...




        Оказва се, че имат свободни стаи в новата част, което е добре, защото там има климатици.

        Освежаваме се, хапваме и като изчакахме жегата да понамалее малко, излязохме да се разходим. В същност, причината да минем през това място бяха хвалбите, които бяхме прочели за т.нар. "Етнографски ареален комплекс".
        В това отношение обаче мнението ни май доста ще се размине от прочетеното. На нас мястото не ни допадна особено.







        Някоя и друга къща във възрожденски стил и ... толкова

        Занаятчийските дюкяни не можаха да ни впечатлят. А и трудно биха могли да го направят с пришиване на дантели (китайски ?) и елементарни шевици (които можеш да си купиш и в София) към бели блузки.

        Липсва ни, или поне ние не можахме да усетим атмосферата, която лъха от други места в България.

        След кратка разходка се прибираме в хотела. Добре, че кухнята на заведението му се представи на ниво ...
        Последно редактирано от Чавдар (V93); 19-06-19, 23:21.
        Ние не сме неутрални!

        Коментар


        • #5
          До: Средни и Източни Родопи - юли 2009

          След бързо сутрешно кафе се стягаме и поемам към Кърджали. Предния ден съм се разбрал с Пламен (kinex), че ще има възможност да се видим.
          При него имам да правя поправителен изпит. Есента, при опит да се качим на неговото баирче (Монек) детевозът извади полуоска и останахме само на задно.

          Сега обаче не сме с "леката кола" ...

          Срещаме се на една бензиностанция, доливам нафта и без много разтакаване поемаме към Монек. Kinex води с Гранда, аз го следвам по петите ...










          Трасето, по което ни прекарва, е приятно технично - странични наклони, спускане, изкачване, тук там по някой камък. Даже Пламен се изхитри да си изтряска предната броня на една скала.

          А баирчето на финалния етап си го бива ...



          Преди да го подхванем, спираме за малко, защото Грандът малко е позагрял ...






          Май старото виско било поумряло, а новото му било вдигало много шум ...

          Да чукна на дърво, но Патрулът се държи чудесно. Макар и с повече вой на малкия двигател, но катери уверено, а стрелката се държи дори под средата на скалата. Въпреки над 30-те градуса навън и стръмния баир. Неочакван (поне за мен) положителен ефект от добавянето на интеркулер ...


          После поемаме пак нагоре ...



          и не след дълго приключваме с трасето.

          Не ни остава друго, освен да благодарим на Пламен за интересната разходка.

          П.П. Качил съм 15-минутно видео (wmv формат, 156 МВ). Който няма бърза връзка, по-добре първо да го дръпне на компа си.
          Последно редактирано от Чавдар (V93); 19-06-19, 23:22.
          Ние не сме неутрални!

          Коментар


          • #6
            До: Средни и Източни Родопи - юли 2009

            Сбогуваме с kinex и поемаме по пътя си. За този ден съм предвидил маршрут, който минава по северния бряг на яз. Кърджали и при първа възможност (според GPS картата) излиза по черно в посока Асеновград.

            Пътят е асфалтов и върви плътно покрай язовира.






            Доста дълги участъци са заградени с мантинела. Макар че принципът на поставянето й не ми е много ясен - има мантинела на прави участъци и на такива завои, където няма как да се метнеш надолу. А на места, където можеш да излетиш по допирателната, мантинела няма ...

            От високо виждаме приятно изглеждащи заливчета, които обаче са достъпни само по вода. Е, освен ако не скачаш с парашут или не си алпинист де.






            Ей там долу май има някаква весела компания с лодки ...



            Лека- полека, долината започва да се разтваря ...



            Тук - там, на местата, където може да се слезе до водата виждаме паркирани коли на рибари.

            Отсрещният бряг в този участък обаче е стръмен и недостъпен




            Язовирът свършва и караме покрай доста пресъхналото корито на Арда. Порутен мост, по който някак могат да минат само пешеходци ...






            От двата му края се виждат някакви опити да се настави срутената каменна част със скована от дърво настилка.


            Яка следобедна жега, празен асфалтов път, голи напечени чукари - все компоненти за лего тягостно настроение ...




            На отсрещния бряг от време на време се мяркат признаци на живот ...








            Никъде обаче не се виждат мостове, по които да може да мине кола. Само някое и друго въжено пешеходно мостче. Май всичко се носи на гръб ...






            Много рядко се срещат насрещни коли. Интересното е, че една солидна част от малкото МПС-та, които видяхме бяха лъскави мерцедеси и баварци. Едва ли са притежание на хората, бъхтещи по стръмните нивички сред този унил пейзаж ...



            После маршрутът ни върти обратен завой и започваме да се катерим нагоре по стар и разбит асфалтов път с табела "Асеновград 65 км". Пътят върти остри завои нагоре по голите чукари. Мантинелата е силно ръждясала, но поне я има ...






            Малко разнообразие внася срещата с дърта Жигула, чийто водач си мисли, че е сам на пътя. Страшно няма, защото отдалеч бях видял проблясването на стъклата на отсрещния баир и бях подготвен за срещата. Но той май беше лекинко сепнат от камиончето, което му се изпречи след един завой ...

            Преваляме баира и започваме да се спускаме към по-обитаеми места ...







            Зарязваме разбития асфалт и пак хващаме гората. На пътя ни се изпречва чешма, която веднага използваме да попълним водния запас, че в тая жега ...




            Пътят, по който катерим е каменист и тесен. Отдясно - стръмно спускане, отляво - стръмен баир нагоре, нискостеблена широколистна растителност ...



            Теренът не ме кефи особено.

            По някое време насреща ни се появява това ...




            Внимателно отваряме, минаваме и затваряме след себе си портата.
            Внимателно, за да не вземе ръждясалият метал да се разпадне.

            Пътят продължава да е каменист ...




            Теренът е силно пресечен и много рядко населен ...




            Тук там се мярка по някоя забравена от бог и хора махала. Или по-скоро остатъци от такава. Минаваме покрай развалини ...





            Но някъде има и признаци на живот ...




            Пейзажът продължава да ни държи в леко тягостно настроение.

            За момент си създавам сам емоции. Не особено приятни. При поредното катерене с остри обратни завои и леко сипкав терен под гумите усещам, че колата ми върви тегаво. Докато се чудя какво по дяволите става, на следващият остър завой Патрулът немощно превърта гуми и замирисва на феродо ...

            Спирачка, включвам на първа и пробвам да тръгна - Цъ! Леко спускам назад за засилка, като внимавам да не изляза извън пътя, че баирът е гаден. Газ, тръгва да се качва, ама нещо не е така ... Вече започвам лекичко да се притеснявам, защото нещата изглеждат като на изпушил съединител, а на този терен това е лоооша новина. И в следващия момент погледът ми попада на лоста на раздатката ... "Да се *** у главата проста!" При един от по-равните участъци, където може да се раздаде малко газ, бях включил на бързи и след това, като започна следващият баир, съм забравил да върна бавните.

            А на бързи автобусът не щеше да се катери по стръмното. Пък може и съединителят вече да се обажда да ме подсети нещо ...

            Както и да е, набих си бавните и Патрулът си тръгна нормално. Уфффф ...

            Отново излизаме на място, където има живот ...



            След това катерим към х. "Сини връх". Малко преди нея свиваме остро вдясно и започваме остро спускане ...




            Като гледаме почвата и наклона, при калчица тук ще е интересно и слизането (може би като шейничка), а още повече качването ...

            Но пък утешителното е, че има на гъсто големи и дебели дървета ...

            Спускаме най-стръмното и попадаме на участък тип "горска магистрала" - ГАЗ!!! Ама в един момент магистралата преминава в нещо доста по-неравно и осеяно с камъни и а у лево, а у десно. Опа, и този път се размина ...

            Вече по-кротко подскачаме по изровеното надолу и не след дълго сме вече на асфалта. Родопската разходка приключи и ни остава да се довлечем по асфалта до София. Ей този момент най-много го мразя.
            Интересната част вече е свършила, остава само безумно скучната магистрала.

            Това беше. За този път ...
            Последно редактирано от Чавдар (V93); 19-06-19, 23:24.
            Ние не сме неутрални!

            Коментар


            • #7
              До: Средни и Източни Родопи - юли 2009

              Това е тракът на разходката




              Има и доста асфалт, но май беше неизбежен, особено в източната част на Родопите, където теренът е много силно пресечен. Като гледам баирите, не мога да се сетя как ще мине по тях черен път, а където е трябвало - има прокарани пътища с твърда настилка.

              По-зорките може да забележат на картинката една точка с обозначение "Pazi gumite". Като не броим сипея, това място беше може би най-гадното от целия маршрут.

              В един участък от няколкостотин метра преди тази точка пътят някакси беше придобил характер на пътека, покрай която е имало израснали борчета. После вероятно дърварите са минали и са разчистили растителността за да уширят пътя. Само че са секли така, че над земята са останали да стърчат по едно 10-на сантиметрови колчета, които ми приличаха на върхове на копия. В буквалния смисъл на думата карах като "на тръни" и очаквах във всеки момент през пращенето на нахвърляните наоколо сухи клони да чуя свистене на въздуха от пробита гума. Лошото беше, че в тези условия можеше да бъде поразена и повече от една и тогава щеше да стане много лошо ...
              Слава богу! Размина се. Може пък и свещичката, която запалихме предния ден, да е помогнала ...
              Ние не сме неутрални!

              Коментар


              • #8
                До: Средни и Източни Родопи - юли 2009

                Браво Чавдаре,
                Прекрасен разказ както винаги!
                С радост бих повторил твоят маршрут, ако ми остане свободно време това лято.
                Поздрави

                Коментар


                • #9
                  До: Средни и Източни Родопи - юли 2009

                  Първоначално публикуван от alex_markov Преглед на мнение
                  ... С радост бих повторил твоят маршрут, ако ми остане свободно време това лято.
                  Честно казано, последната част от маршрута едва ли бих карал в скоро време отново. Нещо твърде тягостно ни подейства този пейзаж.

                  Доста повече ни допадат западната и средната част на Родопите.
                  Ние не сме неутрални!

                  Коментар


                  • #10
                    До: Средни и Източни Родопи - юли 2009

                    Пътя от северната страна на яз Кърджали и на мен ми е неприятен. Жива душа няма. Голи баири. Пустош. Само че там не е река Арда, а река Боровица. Река Арда е от другата (южна) стана.
                    Китното заливче което се вижда от пътя е Дъждовница. Долу се слиза с кола.

                    Коментар


                    • #11
                      До: Средни и Източни Родопи - юли 2009

                      Първоначално публикуван от kinex Преглед на мнение
                      ... Само че там не е река Арда, а река Боровица. Река Арда е от другата (южна) стана ...
                      Кой не гледа внимателна картата, пише глупости ...
                      Ние не сме неутрални!

                      Коментар


                      • #12
                        До: Средни и Източни Родопи - юли 2009

                        Отново изчетох и прегледах всичко с голям кеф ,поздрави от Бургас! Къщите в тези стари махали ми приличат на замъци ,целите от камък и редени плочи на покрива !
                        Mercedes-Benz - M-class (W164) - ML 550 (388 Hp) 2008
                        Mercedes-Benz - Е-class (W211) - 4matic (224 Hp) 2008

                        Коментар


                        • #13
                          До: Средни и Източни Родопи - юли 2009

                          Красота.Кеф.Страхотни снимки и разказ на преживяното.От лирическата,та до техническата част на разходката.
                          А номера може би е по-добре ,че си го оставил,поне няма да бъде изхвърлен.
                          Някои се раждат риби...малки рибки.С израстването се оформят като дребни риби,като едри риби и като големи балъци.
                          NB !БАЛЪК-РИБА в превод от турски...

                          Коментар


                          • #14
                            До: Средни и Източни Родопи - юли 2009

                            Страхотен пътепис...само го мернах,след втората снимка го прочетох на един дъх...
                            Благодаря!
                            Per aspera ad astra.

                            Коментар


                            • #15
                              До: Средни и Източни Родопи - юли 2009

                              Добра разходка сте си спретнали. От Златоград на изток не съм минавал по тоя маршрут, но май не съм изпуснал чак толкова. Като ни отпусне кризата ще се взима пак сериозно 4х4 /още ми е тъжно за Диското/, че с Фрилендъра не е много за хард места, макар че като гледам е нямало такива или е можело да се пропуснат. Лошото е, че като си в планината или близо рядко си правиш такива сериозни разходка, а по-често мърдаш някъде на близо. Стария град в Златоград между другото и мен не ме впечатлява много. Виж има едно селце Ягнево с едни бунгалца и езерце за риболов, готин басейн/в Златоград/, ферма за щрауси/село Старцево/, връх Света Неделя и още някои интересни места които бих избрал аз вместо стария град, но за другия път ще знаеш/ако все още не знаеш разбира се/.

                              Идвайте вие да се любувате на нашата природа, аз пък ще правя екскурзия до София, тия дни по работа. Явно сте на по-високо ниво в еволюцията Благородно завиждам.
                              http://forum.offroad-bulgaria.com/%5...g%20%5B/img%5DFreelander 1.8, 16 v


                              http://ftp.domainbg.com/stojan/Pictures/banner2.jpg
                              http://ftp.domainbg.com/stojan/Pictu...rget=_blank%3E

                              Коментар

                              Активност за темата

                              Свий

                              В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                              Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                              Зареждам...
                              X