Обява

Свий
Няма добавени обяви.

До вр.Ботев и вр.Богдан през август

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • До вр.Ботев и вр.Богдан през август

    Две разходки през Август месец, в най-големите жеги :-)

    Снимките са малко, защото ги снимах с GSM-a. Продадох си сапунерката,а новия си апарат го взех съвсем наскоро, така че тези две разходки просто нямах приличен фотоапарат. Следващите преходи вече ще бъдат с добри снимки.

    Първата разходка бе качване до връх Ботев, а втората до връх Богдан.




    До връх Ботев и обратно.

    Отдавна се каня да посетя отново връх Ботев, но поради ограниченията за превозни средства не е толкова лесно, колкото да се видигнеш и просто да отидеш. Всъщност лесно е, но не искам да правя незаконни неща и съответно търсех начин да направя качването със знанието на паркова охрана. Бях в Карлово с правилния джип, времето беше хубаво и възможността беше повече от отлична. Разрешението ми за посещение стана доста трудно. Режимът на достъп явно вече е съвсем ограничен. Трябваше да си намеря причина различна от "туристическо посещение". Не съм животновъд, нито работя в някоя от станциите горе на върха.Сетих се за един познат от офроуд клуба, който можеше да ми помогне. След един разговор с него вече имах причина за посещение, която съвсем не беше измислена и безполезна. Преди три години клубът на почитателите на Ленд Ровър беше правил една кампания, по време на която малко под връх Ботев в местността "Маринка" до едноименния заслон бяха изградени пейки и масички за туристите. Бяха поставени и множество табели с цел намаляване на безразборното нелегално качване с моторни превозни средства. Въпросните масички и пейки не бяха посещаване последните 2 години и съответно не се знаеше в какво състояние са след зимите. Задачата ми бе да ги огледам и заснема, за да се знае какво е нужно за тяхната поддръжка и възтановяване. С удовлствие бих се включил в такава кампания както със собствени средства, така и с помощ при транспортирането и изграждането на нещо полезно.
    От шефа на служба "Централен балкан" и паркова охрана в Калофер разбрах, че безразборното качване продължава въпреки табелите и наличието на охрана.
    Проблемът е, че пътят до връх Ботев пресича на два пъти природен резерват "Джандема" и първо движението на моторни превозни средства е крайно ограничено от години, но основният проблем е, че много от нелегално качващите се не се съобразяват със статута на резерват на района и излизат на много места извън пътя, пресичат го на пряко, цапат и унищожават почвения слой. Знам, че някои от вас ще си кажат какво пък толкова, но след моето качване видях и се убедих за какво става въпрос и положението хич не е добре. Планината под връх Ботев е предимно камениста и покривния почвен слой е съвсем плитък. Унищожиш ли му тревата отгоре започва една непрестанна ерозия, докато водата от дъждовете и снеговете не измие всичко до скала. Това по естествен начин се случва само на ограничени участъци, които са прекалено стръмни, но не и на стотиците места през които са преминали мотори, АТВ-та и джипове - места наречени на жаргон "шорткъти". Предвид ситуацията смятам за напълно излишни и трудно въстановими. Стоят буквално като рани, които не е ясно кога и дали ще заздравеят.
    Предупредиха ме да карам само по основния път и да не се отклонявам от него. Самият път е така прокаран, че да предизвиква минимална ерозивна дейност, така че в него и неговата поддръжка проблем няма. Ако всеки качващ се следва основния път едва ли щяха да са затегнали толкова режима на достъп.


    Връх Ботев - първенецът на Стара планина с надморска височина 2376 метра и отлична
    панорама. Характерен с внезапно развалящото се време. От върха се събира водата за "Райското пръскало" - вторият най-висок водопад в Европа със своите впечатляващи 124,5 метра.

    (ползвам чужда снимка, защото моите са на хартиен носител )

    Всъщност ето една авторска моя снимка. Гледам датата е 31.08.2002.


    Снимано е с лентов фотоапарат Konica VP70.


    Естествено на хартия снимката изглежда далеч по-добре, но скенирано изоборажението вече си личи колко е назад спрямо цифровите апарати.

    Хижа "Рай" намираща се под върха и до самия водопад е също едно магнетично място, което всеки любител на туризма и природата трябва да посети, бих казал не веднъж.
    На връх Ботев се бях качвал няколко пъти през годините назад. Само в един от опите ми случих на слънчево време горе , а в другите два внезапното образуване на облаци правеха посещенията ми непълни, студени и без почти никакви гледки.
    Облаците забулващи връх Ботев обикновено не идват от никъде, а се образуват на място, така че фактът, че сте тръгнали в слънчев и безоблачен ден не е гаранция, че като стигнете горе времето ще е същото.

    Спомням си един случай, когато след няколко облачни и дъждовни дни на морето решихме компанията да се върнем в Карлово и да си продължим почивката там и съответно избрахме да посетим връх Ботев. Беше краят на август и времето уж беше стабилно още. Тръгнахме рано сутринта да изкачваме върха по пътеката през хижа Рай, на която съм се качвал и с колело, естествено напълно безсмислено, защото само го бутах и нямаше почти никакви условия за колоездене. Пътеката над хижа Рай към връх Ботев минава покрай Райското пръскало и след това хваща стръмно, почти отвесно нагоре. Този участък ми е любим, защото макар с наличието на метални въжета покрай пътеката си е напълно необезопасен. Адреналинът от височината и отвесните скали прави премеждията незабравими. Веднага след отвесната част, при която се изкачваш над водопада и виждаш откъде се захранва и как се събира водата, за да скочи от 124 метра само от един улей с размер 2 метра. Преспата сняг, която е извесна с името си "вечната преспа" захранва водопада, почти през цялата година. Естествено в следсвтие на глобалното затопляне август месец няма и помен от преспата вече и водопадът за съжаление е почти безводен. Жалко, но това са фактите. Та бяхме само на час път от върха, когато падна мъгла над него. Наоколо около нас и под нас си беше напълно слънчево. Влизайки в мъглата настана страхотен студ. Бяхме си взели само горнища с дълъг ръкав, но в общи линии бяхме леко облечени предвид това, че идвахме от морето. Докато катериш и тялото ти гори, студът не се усеща толкова явно, спреш ли обаче за повече от 5 минути усещах как си в голяма грешка. Стигнахме станциите и кулите на самия връх и минахме покрай един войник с който обменихме изненадани погледи: ние с къси гащи, маратонки и без шапки, а войничето с шинел, кубинки, шапка и една лопата с която дълбаеше в полузамръзналата почва някаква дупка. Представяте си картинката....
    Пихме по един чай в метереологичната станция в която съответно получихме доста упреци за екипировката ни, но това ни беше за урок.

    Сега, всичко това нямаше значение, защото се качвах с моя любим джип и ситуацията е напълно различна. Въпреки, че вече имам зад гърба над 2 години преходи и малко претръпнах на подобни разходки се вълнувах много, защото не бях се качвал никога по пътя, който минава в съвсем друга част на планината и далеч от пешеходните маршрути, т.е. напълно непознат маршрут, който чаках да видя с нетърпение. Не можах да спя половината нощ - от 3:30 часа бях буден, което пак е добре, защото преди по цели нощи не мигвах преди разходка.

    Денят, който избрах за качване беше вторник - делничен ден. Това с цел да не преча на туристите, които много, много не обичат да виждат моторни превозни средства и предвид ситуацията, за която писах по напред - напълно разбираемо. Надявах се обалаците в ранното утро да се разкарат нанякъде


    Предния ден видимостта беше по-добра, почти перфектна, защото беше след 3-4 дъждовни дни , а тогава всичко е най-ясно. Малко съжалявах, че вторникът в който избрах да се качвам не беше такъв. Имаше висока облачност, която следях още от нощите и се надявах да не е захлупила върха. В крайна сметка в последтвие разбрах, че предният ден е духал вятър с около 100км/ч на върха, така че до някъде имах компенсация.

    Тръгнах да катеря сравнително късно, около 10 часа. Пътят нагоре съм чувал, че бил около 40 км, които в крайна сметка засяках около 30 от момента в който стъпих на "черно".
    30 км по черно не са малко. 15 км от тях са по билата, където дървета вече няма! Огромни пропасти са причината маршрута да заобикаля отдалеч и в няколко моменти да караш в посока с отражението на връх Ботев в огледалата за обратно виждане.


    Още от местността "Паниците" - поляните над Калофер започнаха табелите: забранено за МПС; МПС само с пропуск; Природен парк.


    Наличието на няколко бариери по пътя също правят впечатление. Характерно за целия маршрут са камънаците. Разбирам напълно, колегите, които пукат гуми и се сетих за един, който сподели, че е спукал цели три. Самият път е достъпен и за по-висока лека кола, но острите камъни няма да простят на обикновените гуми и успехът на качването ще е с голяма доза късмет. Иначе по-серизони наклони почти няма и и изкачването е доста полегато.

    Още в ниската част ми направиха впечатление , че някои дървета започват да сменят окраската си на листата в типично есененни багри. Беше 14 август. Като се има предвид, че принципмно по-късно се раззеленяват, то излиза, че едва 2-3 месеца от годината са напълно зелени.






    Нетипично тихо бе всичко. Пътят ту влизаше в буковите гори, ту излизаже на голи каменисти участъци. Страхотни бяха "каменните реки". Така кръстих коритата на пресъхналите водовлеци, по които се събира и слиза дъждовната вода. Почти всяка гънка между два хълма в гората бе така. Дори тук в самата гора почвеният слой не е дълбок и лесно бива отнасян от водата.


    На открите участъци запонах да се натъквам на множеството шоркъти по които се качват моторизирани хора, които нехаят за състоянието на планината. На много от тези преки пътища има табели забраняващи преминаването, но съм сигурен че не се спазват от всички, защото си личи че скоро е "ровено" по наклоните.


    Не бързах да стигна върха, затова карах бавно, спирах често и се наслаждавах на околността.


    Хвърлих око на една загадъчна постройка в далеченита на един съседен връх. Имаше и някакъв белеещ се път до нея. Определено привлече любопитството ми и се надявам някой ден да имам възможност да я посетя.




    Вече бях набрал височина и след 15 километра качване последните дървета останаха в ниското. Общо взето след такъв пробег си до никъде още.
    Връх Ботев се виждаше, но все така далеч.




    Някъде във високите части се разминахме с първия джип - Уазка, видимо служебна, защото беше доста натоварена. Слизшее надолу.




    Пътят се изкачи доста високо и Ботев връх се виждаше вече насреща, а не нагоре, но учудващо далеч изглеждаше.


    Видях поредния "измислен" път, вървящ покрай зимната пешеходна маркировка. Мнозина явно карат по нея, въпреки че основния пътвие съвсем наблизо.

    На един завой бях спрял за поредните снимки и чух подвиквания и подсвирквания от някъде. Обърнах се и видях от лявата ми страна двама туристи, които ми махаха да ги изчакам. Двама мъже на около 35-40 години, добре екипирани. Попитаха ме накъде съм тръгнал. Казах им, че отивам първо до заслон Маринка, а после и до Ботев. Веднага ме попитаха дали ще слизам и откъде ще го направя. След като разбраха, че слизам обратно в Калофер, така се израдваха, че ме озадачиха. Единият мъж помоли да ги изчакам на върха и после да ги сваля долу. Предложи ми 100лв за услугата!
    Изкачването на Ботев връх им било предизивкателство и това им бил първият връх. Бяха софиянци. Били тръгнали група от 4-ма и имали възрастен водач, но той получил някаква травма и слезнал обратно. Те решили да продължат, но не си пресметнали силите и запонали да се притесняват дали ще успеят до горе. Единият човек беше доста почервенял и ми стана ясен, че е крайно преуморен. Казах им, че няма нужда да ми дават пари и ще ги изчакам да стигнат върха и после ще ги сваля. Питаха и колко път има още и дали да катерят по маркировката или по моя път. Не знаех какво да ги посъветвам предвид състоянието им, но все пак по маркировката би било доста по-пряко, въпреки че е стръмно.










    Разделихме се и скоро стигнах до заслон Маринка. Там отпочиваше стадо крави. Намерих и масичките и пейкитъе на Ленд-ровъристите, които бяха в плачевно състояние след зимата.




    Не знам какво ще решат да ги правят и дали ще ги възтановяват, но поне след снимките ще им е по-лесно да преценят. Предполагам нещо метално би оцеляло, но не и ако обикалят цигани. Такива имаше, но за тях по-късно.

    От заслона металните маркировъчни колове на зимната пешеходна пътека поемаха право нагоре докато автомобилният път започваше да криволичи с множество обратни завои и серпентини.
    Да, никакъв проблем за добър джип, мотори и АТВ-та да катерят право нагоре, но почвата липсва и свлачище се е образувало. На заслона имаше табела с надписи от които се запознах, че е имало мащабна кампания за защита от ерозия и възтановяване на засегнатите участъци.


    Наистина имаше доста изкуствено терасирани свлачища, за да се преустанови процесът, но точно до тези участъци има нови следи и пътища от МПС-та. ЯВно няма оправия, не и с мерките до момента. Въпреки, че и аз съм от страната на моторизираните "гадове" ми е неприятно да го виждам и при положение, че има изграден перфектен път. Да се излиза от него само за да се спестят няколко минути или да изживее офроуд тръпка не е оправдание, защото тук е парк, защитена местност и щетите се виждат и биха се осъзнали от всеки, който малко поне се замисли и му пука за природата.





    Оттук до върха основният път върти доста, а прекият цепи направо нагоре и всичко по него се свлича.....




    Излезнах в гръб на Ботев връх, все едно идвам от Априлци в Северна България.

    Тук имаше страшна пропаст отдясно на пътя.




    Огромните кули са все така впечатляващи. Едната мисля е някакъв силоз за гориво, поне така си мисля. Има радио-телевизонна станция, метереологична.


    Горе имаше два джипа, единият пълен с нагли цигани. Единият от тях носеше самурайски меч. Като се позамислих малко ми стана ясно защо са тук с меч. Ще гътнат някое теле от многото, които се разхождат горе. Ще си спестя "обичта" ми към тях...

    Това вече е на самия връх. Тук изчаках да дойдат двамата планинари на които бях обещал транспорт обратно до Калофер.


    Тук се вижда откъде тръгва водопадът "Райското пръскало". Тесният улей в сянката. От ръба му надолу е напълно отвесно.






    Това е поглед на Запад, веригата била. Облият най-в ляво е Амбарица над Сопот. След това има два по малки, мисля ги наричаха костенурките. Острият връх, който е малко скрит е Купена. Толкова е стръмен, че качването става посредством метални въжета. Горе на върха му е доста тясно. Има една кутия в която има книга и химикалка. Там всеки, който желае може да напише нещо и да остави спомен. По време на моето посещение даже имаше оставена храна и вода и добри хора. Конигата представлява доста интересно четиво, защото има и доста смешни писаници. 2004-та някъде се разписах и аз. Всъщност най-дългият ми пешеходен планински преход съм го правил именно тук. От лифта над Сопот до Амбарица, през Купена, връх Ботев и слизане към хижа Рай и накрая в Калофер. Това всичко отне 11 часа и половина почти непрестанно ходене.


    А сега те.... мързелива работа. С джипа хоп горе и лежанка....


    Дочаках двамата кандидат планинари да дойдат до върха. Единият беше вече взел дал. Направо си беше легнал в метереологичната станция и от преумора краката му след 2 часа бяха отказали. Буквално го натоварихме на джипа като багаж. Другият човек беше доста по-добре.


    След мащабното почистване от страна на ентусиасти от офроуд клуба, сега върхът е доста чист. Преди години беше нещо страшно горе от стъкла и боклуци. Имам множество снимки , но на хартиен носител.










    Това е малката кула - силоз. Спрях джипа отдолу за онагледяване на мащаба.


    Следобедните часове, когато слънцето залязва позволяват по-добри снимки, особено с калпава техника като GSM - псевдо фотоапарат.
    Все пак снимките са станали прилични благодарение на броя си. Снимах един обект 5-6 пъти...











    Свалих туристите и накрая вярно ми подадоха 2 педесетачки, но не ги взех. Предпочим приятели пред бизнес отношения, пък и нищо кой знае какво не съм направил за тях, просто бяха по моя маршрут.
    Последно редактирано от verter; 20-09-12, 10:31.
    Jeep Grand Cherokee 5.9 V8 - "Mountain Rambler" project
    0888/00-55-37

  • #2
    От: До вр.Ботев и вр.Богдан през август

    Един ден из Средна гора през август

    Може би, защото няма високи и голи върхове, а може би, защото не ми близо, а вероятно и защото не познавам маршрути, Средна гора остава далеч от офроуд дестинациите ми. Само веднъж бях прекосявал един участък между Панагюрище и Копривщица и въпреки, че ми хареса много, скоро не повторих. Дойде време за поправителен.
    След вечерната телевизионна прогноза за времето за следващия ден, с обещанията за поредния рекорден топлинен ад реших да се спасявам кожата по планините.
    Избрах си за цел връх Богдан до Копривщица пък оттам накъдето ми видят очите. Връх Богдан е най-високият в Средна гора - 1602 метра.
    Нямах никаква представа къде се намира, нито откъде се тръгва към него, но бях сигурен, че пристигайки в Копривщица някой местен ще ме опъти. Събрах си багажа по-късничко, защото сутрин до към 10 часа е що годе търпимо, даже може да се нарече хладно, колкото и да не е на място тази дума за август месец.
    Разходката ми започна от Карлово. Тръгнах бавно по асфалта и след 50км влезнах в Копривщица.


    Минавайки през центъра мернах един възрастен човек, банков охранител. Веднага спрях да го разпитам. Оказа се, че знае не само маршрута, но и доста пътища наоколо. Предложи ми дори маршрут , който да ме върне в Карлово през планината. Супер!
    За връх Богдан поех по царския път, така да се каже. Един широк черен път след края на града хващаше покрай реката. Реката, която преминава през Копривщица се казва Крива река и е един от основния приток на река Тополница. Интересното бе, че Крива река извирала от връх Богдан. Стана ми любопитно, защото рядко може да видиш началото на една река.
    Охранителят в Копривщица, който ме опъти каза, че Богдан не е гол връх, а забулен в огромни Буки. Това допълнително усложнява ориентацията, защото всички възвишения наоколо са покрити в гори.
    Пътища из Средна гора колкото щеш. Дърводобивът е едно от основно препитания на средногорските градчета и това автоматично означава много отбивки и маршрути. Разминах се с един джуган - любим камион. Беше натоварен с големи трупи, екипиран със зловещи гуми и мощна лебедка. Офроуд чудовище, до което всеки джип изглежда несериозно. Спрях да разпитам хората в него дали съм на прав път. Оказа се, че правилните пътищата нагоре са много, така че трудно е да се обърка човек, но все пак не знаех как изглежда върхът и съответно не виждах накъде карам и къде трябва да стигна. След малко обаче започнаха табелите.


    Карах все покрай реката и на няколко пъти преминавах големи сенчести поляни. Спрях на една от тях и се сетих за жегите долу в градовете.
    Малко ме изненадаха множеството локви, които по това време не очаквах.


    Бистрата рекичка




    Табела след табела, а пътят все един и същ. По едно време хвана нагоре в гората и се отклони от реката. Тук стана интересно, защото джуганите бяха направили яки коловози, а пътят катерееше стръмно нагоре. Изкефих се като всеки офроуд любител на този участък. Нямах проблеми, даже не се наложи да включвам 4x4 въпреки, че усещах как задните гуми пребоксуват на моменти. Все пак беше сухо.


    На места диференциалите бяха доста близо до пътя. Сетих се за времето преди да модифицирам джипа как редовно закачах и орях почвата. Може да са само няколко сантиметра повече просфет следствие на лифт и по-високи гуми, но наистина си трябват.


    Излезнах на открито място, където напичаше яко.

    Отдясно се виждаше един по-висок връх , който взех за Богдан, чисто и просто на база предположения. Оказа се, че е той.


    Пътят върти повече от необходимото, затова го нарекох и царски. Вероятно има и по пряк и интересен, но сам джип не ми е работа да се ровя навсякъде по гъсталаците, че не знам кой ще ме прибира и как бих го опътил да ме намери, ако окъсам някъде.
    Денят, въпреки че бе слънчев не предлагаше добра видимост. Стара планина уж близо, но всичко бе размазано и трудно отличаващо се. Жега!










    Врътнах един кръг около Богдан преди пътят да ме отведе до подстъпите му.
    Там вече влезнах в гъстата гора. Страхотни буки!


    Рядко може да се видят такива огромни екземпляри. Страхотна гора!






    По-късно разбрах, че тези гори са на по 170-180 години! Останах очарован. Научих и че мястото е резерват и защитена местност главно заради гората. Джипът буквално изглежда като джудже до стволовете. Спрях за малко разходка и снимки, защото не бе за изпускане и транзитно преминаване. След 30 минути пак продължих, но пътят продължаваше да върви по равно около самия връх. Стигнах до едно място, където течеше рекичка през пътя, а нагоре към върха се виждаха изворите.






    Това бе Плачков кладенец. Пет чучура от които извира реката, която преминава през Копривщица. Около чучурите беше направено място за отдих с множество пейки, маси, огнище, вирчета и всякакви дребни екстри. Няма как да не седнеш да хапнеш на такова място. Храната, макар и съвсем обикновена носи страхотна наслада.


    Водата - лед!
    5 минути в ледените вирчета са достаъчни да изстудят всяка течност в бутилка.
    Около изворите и под сянката на огромнитре дървета си беше направо хладно. Това по същото време, когато долу в низините градусите гонят 35-40 градуса.

    Наблизо има огромна поляна със заслон, който е доста добре поддържан.








    По-нагоре са грозните развалините на хижа Богдан, някакъв трансформатор за ток, а по-надолу клетка с антени. Това за ориентир, ако ги видите отдолу да знаете, че сте на прав път.

    След час обедна почивка се качихме пак на джипа и реших да търся път нагоре покрай остатъците от хижата. Такъв нямаше и се оказа, че до самото било се ходи пеш, може би и с мотор, но не и с джип. Поне аз път не видях. Имаше един покрай хижата, който според табела води към хижа Средногорец. Вършеше ми идеална работа, защото тази хижа е близо до Карлово.
    Хубаво, обаче тръгвайки по него стана тегаво. Много клони спускащи се буквално до самия път и препречвайки го напълно на ширина. Стана толкова гъсто напред, че реших че този път вероятно не се ползва.


    Тази снимка я направих от нивото на пътя. 10см над него започват клоните






    Взех решение да не правя мазало чупейки клони и да се върна търсейки друг път. Обърнах и пак около заслона и целия Богдан до откритата част преди върха. Там имаше доста разклонения. Хванах едно на изток, посока Карлово, а отляво за ориентир ми бе Стара планина. Идеята ми бе да карам в тази посока, пък най-много да слезна в Клисура, ако не успея да следвам планината.
    Тук отново стана интересно. Не след дълго се спуснах следвайки релефа на планината и навлезнах в гората.







    Пътят бе тесен, почти като пътека, а гората гъста. Толкова гъста, че светлина почти няма. Не си спомням другаде да съм виждат толкова гъста гора. Беше страхотно. Карах само по пътя. Всъщност избор няма дори и за мотористите, просто няма място между дърветата.
    Спусках се в някакво дере и започнах да чувам шумът на река. Мернах и една импровизирана табелка за сечище с отговорник и очакван добив. По-надолу и една Лада Нива в шубрака на горското стопанство. Стигнах и до някакви постройки с работещи хора. Оттам имаше два пътя, единият следваше реката надолу, другият тръгваше нагоре. Сега съжалявам, че не хванах горния път и че все още нямах навигация да го проверя. Едиснтвено попитах човекът долният път в Клисура ли води и той кимна. Мислех си, че след 10-15 минути ще слезна в градчето, но се оказа, че пътят до него е близо час. Като се добавят и честите ми спирки времето нарастна още. Естествено не бързах да се прибирам, не и докато се разхлади. Колкото повече спусках, толкова повече усещах как температурата се повишава и толкова повече не ми се прибираше и съжалявах, че не хванах горния път. Нищо, друг път.
    Спирах покрай реката да хапна малини, да позяпам пъстървата във водата докато не намерихме една поляна с всякакви плодове. То малини, то огромни къпини, черни джанки от които стават страхотни компоти, всякакви подобия на френско грозде или каквото и да е там, не ги познавам. Всичкото това изобилие на една полянка до реката.










    Слизах, слизах и всеки момент очакваш да видиш Клисура, обаче не. Нямаш и никаква видимост, защото пътят върви ниско долу до реката.


    Най-накрая изкочих на една поляна откъде зърнах в далечината някакви постройки, Подбалканският път, но всичко това беше на минимум 30 минути път. На това му викам дълбоки дебри. Ако вървиш пеш по пътя има да ходиш цял ден, а ако си зле с ориентацията и посоките може и да не ти стигне един ден да намериш населено място. Страхотни гори.
    Разгледах и един пясъчник. Интересни участъци посипани с пясъчни дюни. Виждал съм ги и по други места.


    Това е трепетлика. Прилича много на бреза в листата, но цветът на кората е тъмно сив.

    Загледах я и разбрах, защо така е кръстена. Макар и да нямаше вятър листат й непрестанно трептят. Улявят съвсем минимален полъх или течение, което човек не усеща.

    После хванах една двойка следи из тревата отклоняващи се от основния път и водещи до някакви интересни скални образувания. С две думи - мотане и шляене насам натам.


    От скалите следите водеха пак в гората, но станаха доста неясни и ги зарязах. Върнах се пак до пътя. Интересен бе един участък по който настилката беше някакъв изкрящо бял пясък. Даже ,ако притвориш очите прилича на посипан със сняг. Дойде момента в който запонахме да виждаме къщурки, военно поделение, каруци. Излезнах в близост до Клисура, но трябваше да карам до нея по един разбит асфалтов път. Отбивки много, наистина. С навигация би било много по-лесно, но винаги ми е харесвало усещането за неочакваното. Тръпката от незнанието и неинформираността. Различно чувство носят и изненада, когато видиш нещо, което не си очаквал. Въпреки всичко офроуд навигацията е доста полезна екстра.

    ЖП мост чудовище.


    Около Клисура влаковият маршрут прави сложни въртележки в серия от тунели. Тук точно предиу моста излиза от планината и след малко пак влиза в нея точно под местността "Зли дол". Предполагам повечето сте я виждали, защото е непосредствено до подбалканския път и отклонението към Клисура. Има няколко черешови топчета и един паметник по-нагоре.
    Човек, ако се качи по-нависоко вижда плетеницата от жп линии, разположени на различни нива и отдалечени една от друга.
    Може дори да види как един и същ влак се появява на разлини нива, карайки дори в противоположна посока. Това всичко е един път: София-Бургас, но съм чел, че влаковете могат да изкачват максимален наклон от 7-8 процента само е необходимо да върти десетки километри за да се изкачи на 100-200 метра по-високо надмосрско равнище. Тук е и тунелът "Козница", който освен, че е най-дългият ж.п. тунел в България - почти 6 км, пресича средна Гора и Стара планина.


    Минах през Клисура...
    един по-рядко срещан пътен знак




    паметникът на Иван "Боримечката" - герой от Априлското въстание, викайки към съгражданите си "...да знаете, че ще гръмне топчето"


    ..качих се замалко на подбалканския път и след малко излезнах пак извън пътя.

    Тук вече познавам местността още преди да си взема джип, защото съм излизал извън пътя и с леките си коли. Разбира се, сега с джипа имам страхотната възможност да мина почти отвсякъде без да се притеснявам. Погледах низината от която се виждаха Кърнаре, мястото от където започва или свършва Троянският проход (Беклемето) - любимо място. Село Розино, Анево, Сопот и в далечината Карлово.


    Влаковете на БДЖ вече изглеждат трагично - един локомотив теглещ 1 (един ) вагон! Жалка картинка.
    Като дете съм пътувал правостоящ Карлово-София с влак 9-10 вагона, защото този вид транспорт беше доста ползван.


    Това пътче ми хареса и реших да го запечатам


    Реших да карам успоредно на подбалканския път минаващ през тези населени места, но по черните пътища зад селата. Оказа се сложно, защото там са ниви и лозя и прав път почти няма, само криволичи и се засича с други. Карах известно време и накрая се върнах пак на асфалтовия път. Добре дошла жега, трафик и шумотевица....
    Наистина много ми хареса Средна гора. Винаги съм имал едно чувство, че е скучна и безинтересна, защото няма голи високи върхове, но това не бе така. Беше ми интересно, приятно и любопитно. С удоволствие ще се разходя следващите месеци отново тук, защото си представям каква ще е картината есенно време
    Последно редактирано от verter; 20-09-12, 10:07.
    Jeep Grand Cherokee 5.9 V8 - "Mountain Rambler" project
    0888/00-55-37

    Коментар


    • #3
      От: До вр.Ботев и вр.Богдан през август

      Бравос !
      А какъв е новият фотоапарат ?
      Не ми пука за лака , а за пропуснатите приключения ))

      Коментар


      • #4
        От: До вр.Ботев и вр.Богдан през август

        Ами упях да си купя DSLR - Nikon D5100 с обектив 18-105 Nikkor.
        Следващата разходка вече ще бъде снимана с него.
        за мен това е огромен скок, защото досега съм снимал със "сапунерки" на Sony, ценови клас 400-500лева.
        Иначе горните снимки са снимани с GSM Samsung Omnia HD i8910, който има 8 mpix камера (на хартия естествено), Бленда 4,78мм 1:26 , но с цената на разни трикове и страхотна фира стават някакви снимки. Има доста моменти, които не са излезли, затова снимките са "малко". Обикновено на разходка правя по над 500 от които изваждам най-добрите 100
        Някои фотоси са малко дообработени на компютър, за да изглеждат по-добре. Иначе телефончето прави много добри макро снимки и хубави full HD клипове.
        Последно редактирано от verter; 20-09-12, 10:10.
        Jeep Grand Cherokee 5.9 V8 - "Mountain Rambler" project
        0888/00-55-37

        Коментар


        • #5
          От: До вр.Ботев и вр.Богдан през август

          Страхотно, както винаги!!!!




          Петроханския проход няма как да видиш от там, сигурно имаш предвид Троянския
          ________________________________________________
          Subaru OUTBACK 2,5
          Hyundai TUCSON 2.0

          Коментар


          • #6
            От: До вр.Ботев и вр.Богдан през август

            Да, сгрешил съм в писането. Троянския проход - Беклемето имах предвид.
            Поправих го.
            Последно редактирано от verter; 20-09-12, 10:17.
            Jeep Grand Cherokee 5.9 V8 - "Mountain Rambler" project
            0888/00-55-37

            Коментар


            • #7
              От: До вр.Ботев и вр.Богдан през август

              Дървената мафия нанася 100 пъти повече бели, отколкото няколко джипа и АТВ-та. И си лобира за закони в нейна полза и наш ущърб. Ама като сме решили да се правим на по-католици от Папата...
              Без мен!

              Коментар


              • #8
                От: До вр.Ботев и вр.Богдан през август

                Браво, Влади! Както винаги страхотен разказ, който напълно компенсира снимките с по-лошо качество. Много красиви места от Балкана си посетил, на които си заслужава човек да се връща отново и отново.

                Коментар


                • #9
                  От: До вр.Ботев и вр.Богдан през август

                  Аз като редовен посетител на в.Ботев ,не го бях виждал по тоя начин,джипката ми домува между Калофер и Копривщица,и тоя маршрут го минавам често само че в обратна посока......Успех !
                  Galloper 2 Exceed 1998 2.5 TDI .Kia Ceed 2009 1.4 CVVT .Ford Connect 1.8 TDCI 90 hp 2010
                  Kawasaki Versys 650 2008 Suzuki 600 DUCATO 3.L 180 hp. и други
                  Анатолий Пейчинов o8875о9815
                  https://dvrbg.com/

                  Коментар


                  • #10
                    От: До вр.Ботев и вр.Богдан през август

                    Много запленяващ разказ, както винаги. Честито техника, пожелавам ти още безброй преходи, излети и разходи да ни споделиш.


                    Поздрави !

                    Коментар


                    • #11
                      От: До вр.Ботев и вр.Богдан през август

                      Благодаря!!!

                      Коментар


                      • #12
                        От: До вр.Ботев и вр.Богдан през август

                        Благодаря за споделеното!
                        0осем9осем7шест0осем7едно
                        Миро

                        Коментар


                        • #13
                          От: До вр.Ботев и вр.Богдан през август

                          Великолепен разказ. Два пъти съм качвал Ботев - пеша. Сега се върнах в спомените.
                          Благодаря!
                          Любомир Бончев 0889216605
                          Jeep Cherokee Sport 2,5 td - 1998

                          Коментар


                          • #14
                            От: До вр.Ботев и вр.Богдан през август

                            Поздрави,чудесни места!Но да се качиш на вр.Ботев без фотоапарат,това си е за някаква форумна глоба!?Бях преди години на хижа Рай, през зимата и винаги ще си спомням невероятните гледки в Балкана,замръзналите върхове-лъщящи на слънцето,страхотни залези и т.н. Затова съм сигурен че изпуснахме много заради тоя апарат.
                            Mercedes-Benz - M-class (W164) - ML 550 (388 Hp) 2008
                            Mercedes-Benz - Е-class (W211) - 4matic (224 Hp) 2008

                            Коментар


                            • #15
                              От: До вр.Ботев и вр.Богдан през август

                              Благодаря колеги.

                              И аз съжалявам, че така се случи, но в крайна сметка снимките ги правя просто за спомен, а ги качвам във форума като превю на въпросното място и да изкажа впечатления адресирани до съмишленици.
                              Винаги ще има някой, който да не е бил тук или там и като види и прочете да реши да направи лично разходка . И аз често ровя в раздела и гледам чужди пътешествия, благодарение на които винаги има нови места за посещаване и приятни вечери пред компютъра и назряването на нови мечти .
                              Знаете, че една снимка колкото и да е хубава и качествена, не може да пресъздаде усещането на живо. Да бъдеш на живо там не е за изпускане, а снимките са просто спомени...
                              Как да снимам аромата на въздуха, прохладата, необятната шир, тишината, приятното лятно слънце, спокойствието, удоволствието да си там, а не в града на работа....
                              Последно редактирано от verter; 21-09-12, 20:21.
                              Jeep Grand Cherokee 5.9 V8 - "Mountain Rambler" project
                              0888/00-55-37

                              Коментар

                              Активност за темата

                              Свий

                              В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                              Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                              Зареждам...
                              X