Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Вода, консерви и приятели.

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • Вода, консерви и приятели.

    ... и още - чакали, от Бога забравени Райски места, пещери с бълхи, пещера с екскурзовод .... и голяма, ама голяма Вода ... 1100 км. из Централния Северен и Крайдунавски райони, много локви, кал и четери пъти не запали колата от контактния ключ. Хубаво, че имам голямо флегматично Семейство... И физически силно.

    Тръгването е сънено и припряно. Рано сутрин е... Небето е сиво, главата ме цепи от предната вечер, поне децата са тихи. Минават през тоалетната като сънени лалугери и заспиват на задната седалка почти мигновено...
    Покрай Велики Преслав дупките по пътя ме хвърлят в потрес и силно ни забавят. В Котел стигаме в около 9 сутринта, а бозайниците отзад отдавна са се събудили и тършуват из натрупаните около тях багажи за някоя храничка. Там се срещаме с наш познат на когото съм обещал да съдействам за проникване в „Приказна”, но разлялата се река преди отбивката за пещерата ни охлажда ентусиазма и си оставаме само с 12-те километра дундуркане по горски път.



    За сметка на това, после в града с още един верен ятак уговаряме юнски пещерен уикенд отново в района, а че и малко разтъкаване до Злостен. Точно по пладне напускаме Котел в посока новия път за Кипилово. Дъждът ту се усилва, ту обратното... След Елена на няколко пъти спираме из селата за солети и хляб. Някъде намираме, другаде не. Църквата в ... май Церова кория, с характерната форма на купола за тукашните места.



    Към 14.30 щастливо избягвам челен удар с една щайга пълна със закуски /отнема ми предимство в дъжда на Т-образно/, а към 15 часа паркираме пред Плаковския манастир. В двора е пусто и само една кобилка пощипва сънено от тревата мокра на поляната пред църквата.



    За манастира знам малко. По долу цитирам...
    ...” Манастирът е основан по времето на Втората българска държава, и като повечето манастири от този период, е разрушен при падането на България под турско робство. Възобновен е през 1450г., но по-късно е многократно опожаряван и разграбван. През 1835г. в манастира се организира известната Велчовата завера, един от водачите на която е бивш игумен на манастира, Отец Сергий. След потушаването на заверата манастирът отново е разрушен.
    Манастирският комплекс се състои от черква, жилищни и стопански сгради. Сегашната манастирска църква е съградена наново през 1845г. и е рядък представител на българската православна архитектура от т.нар. "атонски тип", характерен за Втората българска държава. Църквата е еднокорабна, продълговата, с три високи апсиди и с 6 масивни цилиндрични колони с капители, а западната й страна е открита нарктика. Над входната врата под откритата нарктика е нарисуван единствения стенопис с ктиторски надписи. В църквата се пази ценна икона на Христос и 12-те апостола, дело на Захари Зограф (1845г.). В манастира се пазят и други икони от Захари Зограф, както и стари ръкописи и старопечатни книги. Интерес представляват и жилищните сгради и величествената 26-метрова камбанария, издигаща се над западната манастирска жилищна сграда. И двете са строени от майстор Колю Фичето (1856г.). Понастоящем манастирът, който е постоянно действащ, е обявен за паметник на националната култура... ”



    Тъй като обстнановката предполага човешко присъствие и то грижливо, си позволявам да похлопам на няколко от вратите на стопанските постройки. От една от тях излиза благообразен мъж с брада. Представям се и питам дали има желание да ни каже две алтернативни думи за манастира извън информацията с която разполагаме. Човекът /Стефан/ любезно и и обстоятелствено ни обяснява цялата сага. Излиза, че манастирът е бил оръжейна работилница /хладно и огнестрелно оръжие/ по времето преди Велчовата Завера. И лаборатория за производство на муниции с цел национално-освободителна борба.............
    ........... следва обичайното из нашите земи предателство от накакъв си Йордан, неравна битка, и обителта е изравнена със земята, а Велчо Джамджията вместо княжеска Търновска корона получава въжена примка на шията. Другите герои тоже... С изключение на к-н Георги Мамарчев, който като руски гражданин /не е като да се беси раята, османците ги е страх от силния и се гаврят със слабия:-)/ е заточен в Мала Азия, където успешно е уморен от глад и мизерия за има-няма и година и игумена на манастира - отец хаджи Сергий, захвърлен в някакъв далечен от Търново манастир, в гори тилилейски /като духовно лице не подлежащо на обесване или бърза смърт от Османския закон/ ... и скоро споминал се по същия деликатен начин и за същото кратко време.



    Следобедът напредва и отпрашваме към Търново. Там се установяваме в своеобразен хотел в едно от сателитните на старата столица градчета. Тук има и услуга – дневна почивка /за сефте виждам обявена/, а на рецепция продават четки и пасти за зъби, самобръсначки, презервативи и въобще всякакви атрибути за пълноценно денуване между четери стени на креват и в компания...Иначе обстановката е спокойна, пък и нямаме много вземане–даване с перманентните обитатели, а те не се и виждат наоколу. Няма ги сега тук, през априлската ваканция... Апартамента ни е късен соц., чистичък, скромен и топъл. Какво повече... Вечерта завършва с гости до близки приятели в района и планове за утре...
    Утре..... започваме с геокомплекс «Пропастите» до с. Мусина /южния вход на селото е обичайно място за пост на КАТ/. Това на табелата не са дупки от съчми, просто някой се е подписал и пише - АС САМ ЕМБЕЦИЛЪ



    Грандиозен е кладенеца. Малкия дори сприхаво обяснява на втора площадка, че го мързи да продължи надолу. Страхливо се усмихва при това...





    Дърпа го обаче по-силно в дълбокото, дяволчето в главата и слизаме до дъното. Има доста вода. Влива се от една рекичка на повърхноста и оцежда май в някакви пукнатини на дъното.





    Излизаме и пристигат приятелите ни с които обикновено обикаляме заедно. Таткото и момченцето слизат да разгледат, а мамата се въздържа от приключението...жена ми също се въздържа, де. И щерката. Тъй излиза, че това едно само мъжко приключение. После продължаваме към селото. В самите му покрайнини, до рибарниците има пещера /Мусинската/.



    По това време е наводнена, но синчето навлича гащеризона и грабва резервния челник мълниеносно. Перва ми и каската и хлътва вътре и ... остава само със снимките край буйните пияни води на реката на няколко метра от входа.







    Мястото обаче е интересно. Поспираме преди следващата цел на една поляна.



    Селото е кръстено на Мусьо войвода. В стари времена е било свързано с близкия до с. Никюп – Никополис ад Иструм. През края на 18 век, когато повечето от сънародниците ни, благодарение на грижливото османско присъствие са живеели по клоните на дърветата, а думата образование е имала изключително абстрактно значение, тук е съществувало вече килийно училище, а в апогея на национално-освободителните борби през 19 век селото е било един от центровете на революционното движение по тези места.
    Луд умора няма, казваме сетне... и продължаваме към Хотница. Водопада там, сега е с доста по-различен вид от обичайното. Набъбнал е като мекица, водата прилича на брада на великан и с рев пада от скалите, а поляната пред вира е наводнена.





    Изкачваме се донякъде по екопътеката и отгоре гледката също е впечатляваща.







    Ранния следобяд е и децата започват да скърцат със зъби от глад. В беседката на поляната унищожават голяма част от провизиите и тръгваме към Никюп. С жена ми не влизаме при старините, чакаме отвън до езерото и правим планове за утре. После другите излизат и завалява дъжд. Сбогуваме се с аверите, те отпрашват към Долна Оряховица, а ние към хотела до Търново. На пътя ни е село Присово. Няма как да не се отбием до манастира там, естествено. Отваря ни млада, вежлива сестра монахиня, разглеждавме, разпитваме дали се служи в църквата /тъй като мислим да се венчаем това лято и се търси място/, оставаме доволни от информацията, снимам отвън т.к. вътре е забранено и напускаме района.



    Повече за манастира тук:
    http://oikumen.blogspot.com/2007/02/blog-post_20.html
    Вечерта в хотела сме пак сами. Ползуватели на нови четки за зъби и кондоми не се виждат наоколу. Вече чувствам камериерката и администраторката като лели. Или като вуйни...
    Следва:-)
    Последно редактирано от Kent; 13-04-10, 14:23.

  • #2
    До: Вода, консерви и приятели.

    На 8-ми сутринта, натикваме старателно няколкото тона багаж в малкото багажниче на колата и внимателно отпрашваме към Къкрина. Там посещаваме въпросното ханче, копие на оригиналното, изгоряло поради немърливост в началото на 20-ти век, след което хващаме пътя за Ловеч.





    Междувременно перманентните ни спътници са изпълзяли от горнооряховската си бърлога и ме уведомяват по хендито, че движат към Деветашката пещера. Докато карам, разсъждавам на глас какво ли е и било на османската власт, свикнала с покорната рая, да види една от покорните си провинции омотана от национални комитети с много съзаклятници, въоръжени, ако не в началото с пушки и пистолети, то поне с вярата че България щом я имало значи пак ще я има, ако ще Дунавът, Вит, Ломовете и Марица да почервенеят от кръв и да потекат наобратно.... Турците сигурно са били в потрес @баси.
    ....после хванали Апостола /май случайно/ и го обесили за убийството на някакъв младеж предполагам, понеже за национално освобождение се полагало заточение, а не смърт....От друга страна не си го представям Васил Иванов Кунчев, наречен Левски в днешната житейска помия. В следосовобожденската също...но дотука с отклоненията.
    В Ловеч спираме на платения паркинг във /или до/ Вароша и се втурваме към Етнографския комплекс. Къщите са оригиналните и са дарения от собствениците, предметите от бита са просто предмети на всякакви заможни и незаможни хора предоставени на поколенията да видят колко харно са живяли дядовците и бабите ни.










    Храмът в който е служил о. Кръстю Никифоров.







    На връщане към колата минаваме през покрития мост /изпуска ли се такова нещо/ и продължаваме към Деветашката пещера. Там спираме над горната пътека, приятелите ни се бавят само 5 минути .... егати логистиката сме постигнали с тях.... Влизам за втори път в пещерата, но през такова ЧУДО не може да се обходи за пет минути.











    Докато зяпнали се оглеждаме към грандиозните подземни простори си мисля, защо по дяволите и кой болен мозък е ковнал в стоте обекта НДК например, и още един билюк несуразности, а е забравил истинските красоти на България...
    Следва

    Коментар


    • #3
      До: Вода, консерви и приятели.

      Много хубава разходка сте направили! Благодаря, че я сподели
      Очакваме продължението...
      Когато не знаеш какво да правиш, придай си угрижен вид и върви забързано!

      Коментар


      • #4
        До: Вода, консерви и приятели.

        После пътят ни продължава към Крушуна и там децата дояждат остатъците от храната на една поляна...




        Няма ги сега покрай водопадите спокойните, сини водни чаши, лекия ветрец и негата на Лятото. Всичко е свиреп танц на Водата.







        Много съм респектиран и пристъпвам внимателно по мостчетата.
        В гората нещо напомня ,че зимата все пак се е предала...




        Обиколката трае около час, слизаме на паркинга и не мога да запаля. Бутат ми и потегляме. В новобранския ми шофьорски мозък, се мъдрят идеите за издухан комутатор или повредена плочка на контактния ключ, но само теоретично... Продължаваме към Горско Сливово. Там има една пропаст – Гарваница. Грандиозна, и трудноописуема е тя.. Има метални стълби до долу и изобилие от лепкава глина по дъното. Слизаме всички освен двете Мами. Щерката и тя се прежалва.







        Долу тече река. Вероятно е свързана със системата на Крушунските пещери.



        На горния свят са надвиснали оловни облаци, затова набързо си вземаме довиждане със съекипниците /които се отправят към Г.О./ и поемаме към хижа Орлова Чука. Стигаме тъкмо по ранно тъмно. Хижата е безлюдна. Има някакви телефони изписани на бележка и интеренет се излъчва от недрата и. Прехващам с хендито, но е с парола. Въртя на всички номера по няколко пъти и накрая откривам хижара. Нещо празнуват в Две Могили и обещава да дойде до час. Докато политиканствам с него ефирно, чувам народна музика, звън на чаши и човешка глъчка от неговия телефон. Натъжавам се и вадя чувалите и палатката. Но... Човека идва в уречения час. Имали репетиция на танцовия състав в Две Могили...
        ........Тъй като сме смачкали небходимото консервирано число калории пред хижата на една маса в тъмното, после само правим компания на Илко-хижаря и съпругата му на масата. Обещава да ни заведе утре с Радко до една неосветена пещера досами Орлова чука.
        Следва края.

        Коментар


        • #5
          До: Вода, консерви и приятели.

          Много хубава разходка.Браво.
          Другият път като минаваш през Ловеч може да се обадиш!
          0осем9осем7шест0осем7едно
          Миро

          Коментар


          • #6
            До: Вода, консерви и приятели.

            На другия ден.......
            Цепи ме тиквата ужасно сутринта. Искам аналгин, а няма.... Към 09.45 тръгваме с хижаря към «Диаклазна» /така казва, че се именува/. След 20 минути ни оставя пред входа и отива да си разхожда козичките из разни поляни. С Радко влизаме. Пещерата наистина е диаклазна. Има драперии и ... как се казваха ... еворзионни кубета май.













            Има и един малък сталактон.



            Череп на пещерен пор.



            Има и малка пропаст в края, в която опитвам да сляза с катерене, но още повече ме заболява главата и излизаме.

            Снимка от като слизам към "пропаста". Тиквата ме цепи, а-а да се пръсне...




            После от един знаещ разбирам, че нямало изобилие на кислород в дъното на «Диаклазна».

            На изхода...



            Проучавме със синчето още една-две дупки. Втората е бърлога на чакали явно или на някакви други четирикраки любители на нощните концерти, щото после Радко получава доста спомени от бълхите по гърба си.



            След дивата спелеология, следва цивилизована. Вещ екскурзовод ни разхожда срещу скромна сума из Орлова чука. Групата е доста голяма /има и ученици от някакво, вероятно помощно училище/ и беседата малко се претупва. Пещерата е толкова красива обаче, че може и без беседа...



            Преди обяд се отправяме към крепоста Червен. Правя малко снимки, т.к. сме я посещавали и преди. Вече има схемички с образно представяне на средновековния град тук.









            На тръгване пак се @бава нещо запалителната ми уредба. Ползвам двукракия стартер и потегляме.... Следват Ивановските скални църкви. Там пускам само децата. Чакам отвън на отворената обител, на една пейка. Чувам, че щерката разпитва за подробности уредника обаче... Хубаво , че се интересува.. Преди тръгване се разхождаме до Панорамната скала. После палим към Басарбово. След бензиностанцията на изхода на Иваново избягвам още един челен удар. Пак с една щайга, изпреварваща камион на остър завой и директно в мойта лента като в къщи си хвърчи.... Вътре /в щайгата/ на шофьорското място възседава някакв тип дето прилича на Тодор Живков от последните му не най-добри години. До него не видях кой седи...надали ще е била Мара Малеева. Плюя на това политбИро и ползвам широкия банкет за да продължим шосейния си и житейски път...
            Фемили-то влиза в манастира „Св. Димитър Басарбовски” без мен. Чакам ги долу на пейката.





            След излизане, ми обясняват нещо за някаква триизмерна икона. Трудно вдявам в интерес на истината понеже навсякъде ми се привижда бай Тошо... После за разтуха си правим пешеходна разходка срещу течението на Лома. Вляво подминаваме входове на доста пещери преградени с метални врати. Вероятно там отглеждат гъби, складират нещо и или скатават разни гадости. Покрай реката точно...
            Имаме още време до срещата с добри приятели от Русе и отпрашваме към Божичен. По идея и на книга там трябва да има екопътека в посока Ивановските църкви. Има само табели обаче за такава, тук таме някоя кошара в скална ниша, някакво депо за отрови срещу селото, и издълбани чайки по скалите с каменна спирала в подножието /дело на някаква секта според двама разнополови и независими местни жители/... Всичко това на десния бряг на реката.






            Левия бряг не е по-атрактивен има разрушена мелница в съседство със люлки. Абсолютен сюреализъм...







            Намира се и една зидана пещ за барбекю, успешно погребана под камара боклуци. Натрапва се чувството, че и стърчи само комина... Има и още дребни подробности. Изпъкват, като като лъскави, мазни хлебарки наоколу. Задрасквам Божичен от тефтерите с дебела, черна черта. Поне това мога да направя:-)
            Накрая става 17 и нещо и отпрашваме към Русе. Джипсито ни прекарва по най-краткия път до домакинския адрес, хвала му за което... Следват миене, прегръдки на чисто и планове за утре. Утре-то да е за Сеслав и Сеново се решава и си лягаме угрижени и весели по малките часове.
            Събота сутрин е слънчева и благоприятна за пътуване и след зареждане с разни работи в едно близко СВА се насочваме към Сеслав. Там ми е тръпка да намеря една Каца пещера, а домакинята ни е за щастие с корен от това място. Само, че не е ходила до дупката поне 20 години... Както и да е. Паркирам в съборба и марш към гората. Имам топографска съветска карта и мъглява предства къде е пещерата. Нашата П. среща комшия /бивш/ в покрайнините, който още повече замъглява посоката....и разстоянието най-вече. Но, тръгваме бързо и сърдито към целта все пак. По пътя в началото се срещат доста дървета с характерна успоредна на ствола жила...замислям се. Профитата по горски насаждения сигурно могат да обяснят това просто...



            Някъде до една ловна къщичка оплитам конците от мързел да погледна картата, и след час излизаме в полето до Тетово. Ако имах коса точно там щях да си я оскубя. Появяват се и бойни друиди и работата съвсем се сг.внява



            После въртим наобратно, какво друго. Два пъти минавеме покрай ловна вишка.





            Стигаме пак до къщичката, децата хапват ... малкия изяжда и парче найлонова торбичка от глад заедно с една питка и се насочваме към правилната посока, след внимателен преглед на все повече избледняващата ми, обарана от мазни малки пръстЧенца и нашарена с разнообразни петна топографска карта...




            Разгеле... след 20 минути сме пред входа на пещерата. Тя е около 200 метрова, хоризонтална, диаклазна, с най-малко два входа. В основата на венеца - голям хоризонтален и горе върху него - малък стръмен, глинест почти вертикален.







            Влизаме през първия, на 20-тина метра навътре има тесняк, а след него галерията се разклонява на две.




            Дясната част е задънена след около 50 метра, а лявата излиза на повърхноста с втория вход.



            Пътьом проверявам и едно вертикално разклонение до където стигам през малка дупка с издишан въздух и малко тихи ругатни. За съжаление е сляпо. Оразмерявам дупката с малкия, щракаме още веднъж-дваж и излизаме горе с намерение да уплашим жените.







            Но ... те са подготвени, П. е влизала като малка и им е казала от къде ще изскочим... Изненадата не става и поемаме към селото наобратно.



            Двата часа и половина лутане до тук ги намаляваме на 45 минути наобратно. Правя няколко снимки. Виждат се ямите от старите ромски варджийници.



            В турските документи Сеслав е означен за пръв път през 16 век като Юрук-лер /предполагаемо от някой юрук, пръв заселил се тук/. Думата юрук произлиза от турската юрумек, което значи нещо като номад. Били са /а и сега в Анатолия са/, племена които се занимавали с коневъдство и овцевъдство, опитни ездачи издигнали коня в култ...с две думи джигити. В момента жителита са около 600, роми и турци. Повече за Сеслав в Укипедия от където приведох и горната информация.,
            Небето притъмнява от ниски облаци, а ние се отправяме към Сеново. Пътьом преминаваме покрай бели купчини каолин или нещо подобно в покрайнините на Ветово. По някой време из-под предната кола се вдига такава пушилка, че пускам въздуха на вътрешна циркулация, но въпреки това до Сеново семейството си изчовърква микроскопични частици бял прах от носа и ушите... Спираме югоизточно от Кривня и с малкия се изкатерваме до скалите.



            Има няколко плитки дупки които инспектираме.






            Също и изобилие на тръни и въобще драки и накрая на на сина ни му влиза някакъв боклук в окото. На една тераска го оглеждам внимателно, но нищо не откривам, затова го убеждавам да се разплаче, белким със сълзите изтече и прашинката.
            -Ама с глас ли? - ме пита той.
            -....че, то на мен така и така ми текът сълзите...казва сърдито после.
            Съветвам го да плаче тихо, т.к. се чуваме отдолу и кой знае какво ще си помисли мама, че му се е случило. След две минути смъденето изчезва и разтъкаваме още малко из гората. Намирам нещо като гърне с ауспух. Ама дървени.



            После слизаме до колата и се пренасяме до Русе. На другия ден си тръгваме за в къщи. Ами това е.
            Последно редактирано от Kent; 13-04-10, 18:58.

            Коментар


            • #7
              До: Вода, консерви и приятели.

              Много истинско и красиво. С голямо удоволствие чета пътеписите Ви. Благодаря!
              Женя Вълчанова 0888272565

              Коментар


              • #8
                До: Вода, консерви и приятели.

                Чета и разглеждам с удоволствие пътеписите ти, Kent
                Благодаря!
                Suzuki Jimny, 1.3, 2009

                Коментар

                Активност за темата

                Свий

                В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                Зареждам...
                X