Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Ямбол, на 12 години разстояние....

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • Ямбол, на 12 години разстояние....

    Едно пътуване отлагано десетина години. Всъщност и сега не знам, дали да го направя. Нямам кой знае какви ангажименти – отлагам ги, наливам гориво и се прибирам вкъщи.
    Не обичам да ставам рано и да бързам, колкото и да е дълго пътуването. Нормално би трябвало да се тръгне около 10 часа, а в случая Ямбол е на около 160 км. и 12 години разтояние. Не спах добре от притеснение, вълнение и още нам какви си емоции, притеснителното не е в километрите, а в годините. Станах в 6:30 часът, а часовника е навит за 8 часа. Нищо, станах пих кафе, свърших дребни неща и през цялото време обмислям, разсъждавам и претрепервам. Когато ме попитаха дали ще пресъствам на сбирката отговорих:
    - Като мина Шипка ще кажа със сигурност.
    Една от причините е, че и аз не знам във всеки един момент какво ще ми щукне на главата. Другата причина е, искам ли да си на я напълня със сантиментални спомени, макар и хубави? Там съм живял в годините, когато се формира характера на човек. Ах, този Ямбол, каквото и да ми говорят обичам този град. В него научих нещата, които сега са ми от полза в живота. Но всичко това е минало, гадно сантиментално минало!
    С тези мисли тръгнах към единадесет и половина, спрях на бензинката за кафе. Няма по-хубаво нещо, когато съм на път - от кафе, цигара и умерена рок или поп-музика от осемдеседте години.
    Напускайки Севлиево с около 100км/ч си повторих, че не бързам и няма да се нервирам по пътят. Отпуснах газта и скороста падна на 80, пред мен в далечината се вижда връх Ботев, от ляво и от дясно на пътя нивите вече са ожънати. Въздуха трепери от жегата и небето се отразява в настилката, като локви вода. Минавайки покрай мотополигона след възвишението на Горна росица. Пунтото движещо се пред мен набива рязко спирачки и завива без мигач, изпсувах и мислено си дръпнах ухото за назидание. Нали си обещаш да не се ядосвам. За пътят до Габрово няма какво да кажа, минавам го почти всеки ден, а има дни и по два пъти. Познавам всяка копка, всяка неравност, като изключим случаите, когато от „пътното” го нарежат за ремонт и не сложат табели. В самото Габрово свърших половинчата работа, по независещи от мен причини.
    Измъквам се от града и поемам към прохода, пред мен се влачат три коли. Търпеливо и аз започвам да се влача с 36,4 км/ч при ограничение 50. След като се отбих от пътят към Етъра и поех нагоре спрях да проверя гумата на 600 км. пробег. Преди два дена намерих в нея една видия, която в сервиза замениха с фитил. Притеснителното в случаят е небрежният отговор на въпроса ми дали не е добре да я сложа отзад.
    - А нямаш ядове. ( казано през рамо)
    Но отзад съм с клеберки, от които не съм доволен и прецених, че иокохамата макар и с фитил е по-добрият вариант. Всичко бе добре и реших да не го мисля много, защото по законът „за всеобщата гадост” от претеснения може да стане нещо с другата гума. Което няма да е по-добре, но ще е по-голяма изненада. През това време се турнаха още две коли. Настигам ги и ни втора, ни трета. А как се изпреварват пет коли набити като автовлак? И се почна едно дебнене....
    XUD9 двигателят на Пежо дърпа ама над 3500 об/мин. И на първото видимо място, междинна газ и втора, изцеждане до 4600 об/мин., пак трета и се прибирам в платното си малко преди да се размина със спускаща се кола. Обичам я тази баничарка, никога не ме е предавала, макар и от ладата да нямам кой знае какви оплаквания. J
    О, Шипка! Този проход е надценяван по мои наблудени, но малко хора знаят, че е най-ниското място на Балкана в региона, само 900 н.м.в. Те римляните да не са глупави да прокарват проход през високото?
    В купето навлезе студен балкански въздух, на върха спрях, разтъпках се. Не че имах нужда но да подишам от шипченският въздух носещ толкова история. Спускането мина като по летище, озовах се в друга България. Южна България има инвестиции, за разлика от северна, инфраструктурата е съвсем друга, приятна. Подминавам Косматките, Светицата, защо не спирам. Ах, как обичам да се самопрецаквам, обадих се по-рано по телефона на човек от Крън, с който съм живял в една стая една година. Чака ме, няма начин. И това остава за следващият път. В Крън губя около час и половина.
    От тук поемам по Подбалканската линия. Последните ми спомени са от преди десет години и са, до безобразие нагърчен път, а сега равен и прав. По пътят трафик, но не като при нас. Като те хване трафикът и караш със 100 - 110 км/ч, шофьорите културни, по-бавните(тирове и тежко натоварени бусове) дават път, абе спокойно се пътува. Наистина съм в друга държава, за това напомня и страничният вятър слизащ от величественият Балкан, клатейки колата с формата на тухла. Дебна за яз. Жребчево, незнам как но го изпускам, но улових каменната кариера с нещо като изкуствен водоем. Спрях за момент и съжалих, че не нося фотоапарат с мен. Толкова синя вода съм виждал в Словения. А гледката, трябва снимка, но ще я преразкажа, доколкото може да се преразкаже една картина.
    Отвесни дялани скали, обграждащи на П водоема и макар защитен по него има вълни образувани от вятъра. Фиданките около пътят се навесили към него (водоема), сякаш искат да си откраднат от водата му. А вятърът е парещ, усещането на топъл вятър е страхотно, когато докосва кожата ти. В този момент речникът ми става още по-беден. Чуват се приближаващите коли, на талази, на талази, като вятърът пресича шума от струята, от цепещият се горещ въздух.
    Усеща се, че наближавам просволутият сливенски вятър.

    Следва.....
    Как милата ми родина се падна в толкова скапана държава?

  • #2
    От: Ямбол, на 12 години разтояние....

    След десет минутки мотане около кариерата продължавам към детелината, през която не съм минавал от толкова време. Карайки към Бургас подминавам невижданите на друго място надлези. На времето по естакадите на тези надлези със храсти беше изписано БКП, КПСС и подобни щуротии, сега с буйна разтителност, неподдържани и помен не останало от надписите. Жалко, че са унищожени, е не същите надписи, но можеше да пише примерно: „100 км. до морето” или „ Поздрав от земята на виното”.
    Сливен се е променил, вече е настъпил пътят водещ към Бургас, но си остава уникално място. Там равнината е отрязана от планината, Карандила се мъдри от високото, Може би само тук има толкова рязка граница, без очертани падове издигащи се един над друг. Пак в Словения, в градче звучащо като Айдувчина има същата гледка. И ако не се замислим за страната местата са наистина индентични. Ха, с разликата, че Айдувчина е малко градче с камъни по покривите, докато Сливен е стар фабрикантски град. Ето виждам табелата оказваща отбивката за Ямбол. Вече съм само на 20 км.
    От 60 км. насам вече засилих темпото, часът вече е около 16, а в 20 часа трябва да съм свеж на уреченото място. Исках да дремна за час и нещо, снощи не спах добре, а ме чака дълга нощ. Скороста вече е 120 км/ч, в огледалото ме притиска БМВ с ямболска регистрация. Дребният трик, който използвам в подобни случаи ми помага много. Той е с класна кола, баничарката го дразне. Аз го пропускам, той си заковава на 120, вече съм зад него и не го дразня, но го следвам. Целта на това е, той е местен, познава пътят и показва засадите на полицаи. А аз просто си го следвам на четиридеседтина метра. Той намали, значи или е опасен завой, или има чакало.
    Без притеснения си влизам в града. Хм, много се е променил, вече го няма емблематичният Ямболен, има малки индустриални сгради, След толкова много години градът изглежда по-малък, не толкова грамаден като в спомените, много променем и в същото време си е същият.Поемам към хотела намиращ се в Каргона. Преди разрастването през седемдесетте и осемдесетте години, Ямбол се е състоял от два основни квартала – Аврен и Кагрон. Едните са местни, другите преселници, преди всичко от близките села. И е имало неофициална битка, подобно на две съседни села. В момента и в двата квартала живеят стари и истински ямболии. Щом си от тези квартали, значи си кореняк.
    След като се настаних в хотела ударих един душ и се изпънах да подребна. След десет минути реших, че няма да стане така. Просто не ме свърна на едно място. Взех телефона и изненада, беше се бъгнал. Нещо нормално след неволното, но старателно намокряне предният ден. Майната му, в колата имам нелогични неща като крем за ръце, пласмасови прибори и един стар сони ериксон с ваучер карта и зарядно за кола естествено. Те тук е проблема, в картите, но не сим, а памет картите. Едната е М2, другата MS което ме оставя без актуален телефонен номер на някой от града. Е важното е, че имам време да се разкарам и разгледам, макар и сам. И започнах с тигелите из града. Промяната не е голяма, има и положителни страни, има и отрицателни страни. Емблемата на града, ямболският безистен беше заключен с решетки, а на времето беше един малък търговски център, привечер там се събираше младежта, както казваше бабата на един приятел. Хората се разхождаха спокойни и усмихнати. И сега беше така. Тунелчето на баба Мара беше с пребоядисана врата сградата спретната, както едно време. Някой търговски обекти да ги нарека още съществуваха, от други нямаше и помен. Общежитието в което отраснах го нямаше, на негово място вече имаше клиника и частни къщи. Каналът на реката е занемарен, но имаше доста рибари. Седнах да изпуша една цигара в градската градина, в главата ми изплуваха нещата, от които се притеснявах при тръгването от Севлиево. В пакркът се вижда пъстротата на един средно голям град, спортуващи групички – играещи футбол, бягащи крос, деца каращи колелета между алеите. Пенсионери обсъждащи обстановката в страната, влюбени двойки гледащи в нищото, но щастливи. На фона на спускащото се вече слънце и отслабваща жега, тази картинка е още по-красива.
    След леката разходка се прибрах да се подготвя за вечерта.......
    Как милата ми родина се падна в толкова скапана държава?

    Коментар


    • #3
      От: Ямбол, на 12 години разстояние....

      Липсата на фотоапарат изобщо не се усеща....с тези описания все едно съм бил там! Поздравления!

      Коментар


      • #4
        От: Ямбол, на 12 години разстояние....

        Дидо, имаш си талант на писател, развивай го.
        Рядко чета дълги пътеписи, но това не го усетих кога го преминах.
        Давай още.

        Само си оправи пълния член, ползваш го когато не трябва. Иначе всичко друго е супер.
        Има ли желание-има и начин!

        Коментар


        • #5
          От: Ямбол, на 12 години разстояние....

          Поздравления и от мен колега.Чудесен разказ.Радвам се,че и след 12 години Ямбол отново ти е харесъл.Жив и здрав бъди.

          Коментар


          • #6
            От: Ямбол, на 12 години разстояние....

            Първоначално публикуван от Кольо Преглед на мнение
            Само си оправи пълния член, ползваш го когато не трябва. Иначе всичко друго е супер.
            Това е от Севлиево. Там така си говорят. Всичките ми приятели го правят и ми харесва. Така разказът е още по-автентичен.
            Очаквам с нетърпение продължението. И снимки не ми липсват. По-скоро ми липсваше подобен разказ, снимки - бол.
            Благодаря за отделеното време и споделената емоция!

            Коментар


            • #7
              От: Ямбол, на 12 години разстояние....

              На сутринта след срещата станах към 8 часа и единственият план бе да се прибера в Севлиево. Последва душ, кафе, душ и още спях.
              „Мда, недоспиване, неможе да е махмурлук. Бях изпил само три водки за 4 часа и в 1 спрях пиенето тотално, все пак ще шофирам.” Слезнах в центъра и хапнах, следваше прибиране понеже знаех, че никой легнал в ранните часове няма да спази програмата и да се яви на втората среща. Звънах на една моя трньорка и излезнахме, разхождайки се срещнахме доста хора от предната вечер и очакванията ми се оправдаха. Никой не се беше явил на втората среща. Към 11 часа я изпратих и все още не ми се прибираше.
              От къде да мина? През Шипка и няма да усетя кога ще се прибера.
              И злизайки от града посока Ямбол се замислих, не е ли рано, дали да не отида до църквата на Бакаджика, или Кабиле. Не, не, от 16 годишен не съм ходил, а и сам не ми се ходи. Продължавам към Сливен този път се насладих на пътят между Ямбол и Сливен. На идване дебнех БМВ-то за реакции, а сега спокойно оглеждам и виждам всички земи се обработват. На детелината се качвам на „Подбалканската линия” и там трафика пак ме пришпорва със 100 км/ч, опасно е да се мъкнеш със 60 км/ч, когато другите карат бързо. Но трафикът в моята посока е по слаб, този път видях яз. Жребчево. Не спирам, но намалявам, спаднал е доста, а съм го виждал много близо до пътя. Баща ми много ми е разказвал колко е чист и хубав язовир, но никога не ме е водил. Уви на него Доспат си му беше в сърцето.Като пожизнена пенсия, той си знаеше поне 5 дена там от 1982 г. Е, това е идеалният завършек на къмпинг сезона. И без това ме врънкат някъде да ги заведа, на Жребчево ще е. Веднага след язовира има засята гора, на около 6-7 години. Почистена и подредена, като по картичките, ама наистина съм възхитен от южната част на страната.
              Минава обяд и жегата е непосилна, колата е с мексикански климатик (отворени прозорци), но е счупен. На един от виадуктите на Хемус ми се счупиха държачите на единият прозорец. А и трябва да си пазя нервчито на завед, че повтори ли ме парализата, много лошо. Минавам покрай един имот, който не е по-малко интересен. Едно лозе по нашенско му, спретнато с геран (кладенец), а водата се вади от сонда задвижвата от вятъра. Такава съм виждал във филми като „Имало едно време на запад.” и „Боговете сигурно са полудели.”
              Спирам на бензинката на „ЛУК” и започва едно чудене. Ми не съм гладен, но се обезводнявам. Еееее, по комунистическо лесно, или лимонада, или сайдер. Ами сега?
              Вземам си половинка вода, портокалов сок и кафе. Идеално!
              Всеки, който се качи в моята кола възкликва: „ Колко хубаво мирише в твоята кола!” А на мен тази миризма не ми е приятна, на химикали. Просто съм чуствителен и всеки почистващ препарат ми намирисва гадно, за това си купих ароматизатор. С формата на България, ебати и кефа. Н о след 10 мин. пак ми мирише натрапчево на химия. Е поне съм свикнал.Освежавам се с „фреша”. Тук искам да ви спомена, че енергийни напитки, портокалов или гроздов сок не бива да се пият на един път, а в продължение на 30 мин. минимум. Защото изтощеният организъм се шашка, подобно на смяна на температурата, като от помещение с клима в такова без, и обратно. Аз тези неща си ги цокам по малко, като ракийка.
              По пътят – А Гурково! От тук пътувах с автобуса Габрово-Ямбол преди, знаете вече повече от 14 години, когато го имаше. Я у десно, тъкмо ще видя обновеният Хаин боаз.
              По който толкова плюха, а после го хвалеха, През Гурково последният път минах през 1998г., когато бях в казармата. Ама големи шматки аз и и Генчо от Трябва, искахме да сме най-отзад на камиона ГАЗ да гледаме гаджета. Ама какви гаджета Ноември месец по направление Химически войски- Горна Оряховица и полигона Чубра. Умрахме от студ и сняг. Ама войници и то силно набедени за такива. J
              Проходът на република, еми заслужава си името, дори доброназорно той е от народа, с много жертви, и дори системата да си е отишла, проходът си седи.
              Трябва всеки, който минава през него да благодари на хората, които са го копали с кирки и лопати. Повечето са копали безвъзмезно, само за една дажба на обед.
              Още на изкачване имаше голям трафик, макар да ми казаха да внимавам само с Фераритата, идвали от никъдето и пак там заминавали.
              Пак се движа след ТИР и две коли със невероятната скорост от 42,8 км/ч. ТИР-а се отдаличава, а колите си удрят едни ластици, да ти се завие свят. Е, как да ги изпреваря с тези ластици? По едно време отбиват на капанче и ми се изясни, пътуват в пакет, скучно име било и се борят с умората, като променят темпото. Не може да не могат да карат!
              В огледалото виждам повече от 7-8 коли търпеливо каращи и 3 СУВ-а опитващи се да прескочат всичко живо. С чужда регистрация, но по поведение са български, гарантирам. Прескачат и мен, ей много бързат! Прохода се катери с 80 км. без да се товари колата и се спуска със 100 км/ч, но не е задължително. На мен ми хареса, разширен, с доста места за изпреварване,с добра видимост. На предела настигам споменатият ТИР. Капанчетата от ранната демокрация ги няма, а там съм пил газирана вода.
              Както и да е, изпреварвам няколко превозни стедства и се залепвам зад друг ТИР, турски. Имам лоши спомени от тези тирове, затова го пускам на около30 метра пред мен и не наблягам на изпреварването. Зад един завой виждам как камионът се скрива в облак пушилка зад завоя. И докато реагирам (в такива моменти времето върви много бързо) минавам с 80 през пушилката, колата се разклати от чакълови следи. Полиция, ех поне е зад мантинелата. Каза се катастрофа, но нещата толкова бързо се развиха, че отказах да клюкарствам. Голямо въртене е било, но имаше само намачкани тенекета. По групичката около колите съдя, че няма жертви ( а и от актовете които мятаха полицаите). За толкова време само това видях.
              Мишеморков хан, дори не си спомням друго освен табелата, а мисля е най-дългото село в България. Оглеждах се за мястото където беше сондата за газ и тръбата, където водата гори, но нищо.
              Вонеща вода, Трябва, Габрово, да това е маршрута. Но само изгледах затворената автогара, където съм пишкал като малчукан, и подминавам Е през Търново ще е!
              Следвайки турсикият ТИР на разумна дистанция се промъквам в старата столица. До Севлиево водих две коли, или по-скоро те се водиха по мен, за копки, чакала и т.н.
              Прибрах се около 15 часа и си казах реплика от един любим филм:
              - Изморен съм, много съм изморен! ( Форест Гъмп) и легах да подремна.
              Как милата ми родина се падна в толкова скапана държава?

              Коментар


              • #8
                От: Ямбол, на 12 години разстояние....

                Дияне... много кефиш ...
                Кольо "Дупетата вървят и с мастика... "

                Ясен Супер Модератор: "Абе при мене как не увисва?" "хм, представих си Багера по бельо."

                Коментар


                • #9
                  От: Ямбол, на 12 години разстояние....

                  Понеже моят баща е от него край-Сенник и тези маршрути са ми много добре познати, като четох пътеписа ти, имах чувството, че се возех на другата седалка.
                  Благодаря!
                  Станимир Дочев - тел.0888 939 434; 0897 800 790.
                  Jeep Grand Cherokee * WJ * 4.7 V8 * Quadra Drive * LPG LR

                  Ако можеш - дай, ако неможеш - признай!

                  Коментар


                  • #10
                    От: Ямбол, на 12 години разстояние....

                    Благодаря за отзивите, това чуствах, така го чуствах и така го написах. Коле, е учим се! Все пак съм завършил спортно училище, а там развиват от главата на долу.
                    Как милата ми родина се падна в толкова скапана държава?

                    Коментар


                    • #11
                      От: Ямбол, на 12 години разстояние....

                      Интересно хареса ми с малки поправки на края, наи-дългото село е Пчелиново 7км пак е там но малко преди Мишиморков хан.А Тръбата си стои и е м-у Гурково и Пчелиново.
                      не ме е яд когато ме лъжат а когато си мислят че им вярвам

                      Коментар

                      Активност за темата

                      Свий

                      В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                      Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                      Зареждам...
                      X