Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Граница.

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • Граница.

    От няколко години все мечтаем да се поразходим покрай част от югоизточната ни граница. И ето настава месец май, свободното време е осигурено, и на 2-ри сутринта потегляме с Астрата към Айтоския проход. Първия час карам доста сънливо. Не чакам трепетно някоя страшна челка както обикновено, и макар вниманието да е изострено няколкократно, мозъкът ми все още мига на парцали след спокойния сън. Та има поне двама-трима Васковци в мен сега – единия предугажда действията на другите участници в движението и хахахха ….. спокойно и мъдро заобикаля изенадите, втория още дреме, чак похърква, а третия си бърка в носа и се припича на утринното майско слънце по светлите поляни в дълбините на филогенегтичните си спомени…Преди Айтос на асфалтовите „вълнички” пак ставам един. После без особени произшествия стигаме до Тополовград. Е, преди това минаваме покрай поразените укрепления на Трета армия под Ямбол. Може и да са изоставени, но изглеждат като поразени. Само дето няма скелети. Но това са подробности.
    В Тополовград зареждаме вода и храна и отпрашваме към Устремския манастир / в миналото Вакъфски / „Света троица”. По пътя има няколко табели на анлийски – St. Trinity та St. Trinity и аз за пръв път виждам такова преведено име у нас…Самият манастир е много красив, но за съжаление крайно беден.
    Рекичката с моста покрай...



    Иконите по прекрасния иконостас са облепени с някакво хартиено тиксо срещу дървояди и се усеща, че сестрите там са на ръба на усилията за поддръжка. Постояваме малко /снимането е забранено, ама и нещо нямам мерак/, разменяме няколко реплики с една от монахините /за съжаление от думите и не струи особен оптимизъм, не само за бъдещето на манастира, а и за бъдещето човешко/ купуваме си някаква книжка с историята на обителта и излизаме през голямата порта. По горската пътека, точно зад манастира се намира Каракольовата дупка /Вехтата църква/.
    Пътеката е стръмна, затова пък разстоянието е малко и след дестина минути сме горе.



    Глътка вода, някой лаф, поглед към близката мраморна кариера и хващаме пътя за наобратно. За днес сме решили освен това и да издирим пещерата „Бабини бозки” до село Мрамор и затова палим натам. Първо, пробваме подход от към кариерата, но пазачът ни разубеждава бързо… Втория опит е от към самото село. Получамвам инструкции от един младеж в края му и смело заджапваме с колата из разни кални рекички. Накрая последната е по-дълбочка, небето съмнително сивее, а пръста тук е мазна и като се намокри става дълбока, та оставяме дилижанса до една къшла и продължаваме пеш.



    Един дядо чобанин ни уверява къде е дупката и че имало прецизна маркировка до нея. Не зад онова дере, но зад другото, после наляво по реката и нагоре… и тръгваме естествено. След полетата следва гора, после се появяват и тръни. Как да е стигаме до реката и тръгваме наляво.Много е красиво и непипнато иначе.



    Нося гумиран гащеризон в колата и два чифта ботуши, но естествено кой в каквото си е върви…Слабост от превъзбуждане, като търсиме нещо е това сигурно. Как да е, преджапваме няколко пъти реката направо с обувките. После тръни, ама вече много бодливи. После нагоре по скалите…



    Няма я, а маркировката заминавава под небесата от които вече сърдито капе. Затова се връщаме. До другия път който ще е скоро. Наобратно към Мрамор ту вали, ту спира, но в края на краищата пристигаме до колата повече издрани отколкото мокри. … после изследваме района за спане. Покрай Стрем открито, на Мрамор не става, в женския манастир не пускат да се наня. И избираме паркинга пред Сейнт Тринити и хотел Астра три звезди. Чувалите ни са добри, а с добър чувал и в градската канализация се спи…
    На другата сутрин отпрашваме за Хлябово през Тополовград. В селото купувам още вода и словоохливата продавачка набързо ми разказва всичко което знае за околните дОлмени. Най-атрактивния според нея, е досами шосето за съседното село - Българска поляна. Намираме го лесно, въпреки микроскопичната табелка и подобието на паркинг.
    Според информацията ми, това е най-запазения долмен на Балканите, та затова правя няколко снимки и пообикаляме наоколу двайсетина минути.










    За долмените мога само да кажа от пречетеното за тях, че едно е сигурно – предназначението им е неясно, малко вероятно е да е било стопанско или военно и може би се е променяло с годините. /има ги из цяла Европа от северните страни до турска Странджа/.
    Връщаме се в назад после и от центъра на Хлябово след това поемаме на юг. Скоро пътят и селото свършват, та оставям Астрата до една чешма. Вземаме сухарката с малко водица и осветление и се закатерваме нагоре към местното язовирче. По пътя сме пресрещнати от човек пасящ овце – бай Сашо, когото внимателно прослушваме относно местонахождението на част от другите долмени и скалната гробница в месноста Евджика. Човека е словоохотлив и добронамерен, неусетно се изнизва почти половин час в лакърдии и той дори повървява с нас нагоре през гората. Борова гора и язовирче, ей тва е мечтата на идиота. От както съм ходил в Русия за последно преди 25 години такова райско място не съм виждал.



    Интересно дали има и риба, щото гъби определено се срещат. Масловки.




    Ирена също намира голямо сходство с нейната Ленинградска област…За всеки случай маркирам мястото и продължаваме нагоре. Накрая след слалом из пресъхнали дерета и камънаци излизаме на черен път водещ на югозапад.









    Има маркировка Сливен и я следваме към половин час. Накрая тя излиза от пътя в западна посока и преминава директно през голямо натрупване на скални канари, като аст от тях видимо са обработени от човешка ръка. Правя няколко снимки и продължаваме нагоре.














    Дупка с паричка от комунизма



    Поглед към първия долмен.












    Стигаме до остра стърчаща скала. Тя, първия долмен /тоя най-запазения, първия, в местн. Начови чеири/, канарите /според мен – Юрушки камъни се казват/ покрай където преди малко бяхме, и долменът в местноста Евджика /който ще трябва да намерим на връщане/ имат изглежда пряка видимост един от друг. При липса на гора естествено
    .





    Следва...

  • #2
    От: Граница.

    После наближава обяд и тръгваме наобратно. Пътеката до малкия долмен /в Евджика/ е добре маркирана.





    Между него и близката скална гробница, която някой оприличават също на долмен отдъхваме десетина минути и търтим надолу към язовира.
    Долмена.




    И гробницата...



    ... и с един кандидат за обитател.



    Както казах - надолу към язовира.





    Преди селото пак срещаме бай Сашо и пак приказки…Едва не ни замъква да ударим по някой ракия у тях, но се оправдавам с пътя който ни предстои и яхаме Астрата към Маточина.

    Картата в Хлябово.



    Сакар наистина е по-мека планина дори от Странджа. Всичко тук е заоблено или полегато, пътищата са принципно пусти а за цивилизацията напомнят разградените укрепления на призрачната вече Трета армия. Вкопани танкове така и не виждаме, де. После разбарах, че след кражбата на някакъв Майбах, военните нямайки ресурс за охрана, ги натоварили на платформи и ги откарали към към ВИМ София. Пак по-харно е така. По едно време, на шосето по осевата линия мяркам голям камък и докато озадачено чуквам на спирачките, „камъкът” оживава и избягва с тромави подскоци на бая тлъст заек към околните храсти…
    В Маточина според анамнеза от местните, живеят постоянно двайсетина човека. „….имаме си и варненец..” – споменава една жена от селото и гледа гордо… и това звучи като - имам си говорящ папагал или пекенез лилипут или подкована въшка…Преглъщам известноста на съгражданите НИ и отиваме по стълбите нагоре.
    Крепоста Букелон или Маточинската крепост /останалият донжон, де/ е внушителна дори отдалече.











    Според прочетеното от мен, е безспорно, че това е Бу/Ву/-келон. Съмненията са - дали тук е станала прословутата Одринска битка мужду войската на Калоян и кръстоносците на Бодуен Фландърски. Според хрониките на накакъв монах ли, епископ ли – Жофруа дьо Вилардуен или подобно /в „Дъщерята на Калояна” на Ф.П-Мутафова имаше май такъв маршал/, мястото където е разположена реално крепоста, се препокрива от описаното от него по повод битката, но знае ли човек. А и прочетеното от мен е от една две книги и Уикипедия.







    Горе завалява, затова след две-три обиколки вътре в кулата /има доста нападали камъни, срещата с някой следващ обещава да е бърза и завинаги/ слизамо обратно към Маточина. Може би някой ден, внучката на нашата Астра ще е паркирана пак там, срущу кръчмата, а ние ще сме станали двайсе и първия и двайсе и втория жител на това село, знае ли се…или нещо като поредните говорящи папагали в тая крайгранична спокойна пустош…




    Следва скалната църкава до Маточина. Оставяме колата в края на селото и тръгваме пеш по черния път през нивите.



    Препръсква, подухва, но иначе времето е с нас.След двайсетина минути достигаме входа. Богослужения / име на църквата – „Богоявление”/ тук са извършвани до средата на миналия век, а посещенията, както виждаме, не секват и до сега. Има залепени парички по стените и е доста просторно вътре.














    Докато вървим наобратно, един заек прорязва зелената трева като кафява мълния и изчезва в далечината, това вече не е „мързеливия пътен камък”… Малко преди да стигнем до Астрата, над нивите се разнася остър висок звук. Мисля- колят поредното агне по-раничко /щото покрай последните къщи под крепоста видяхме едно такова, дето на различни места му бяха оставени тялото и главата, а усърдеца се чудеше откъде да начене дрането/….а то било спирачките на „Дифендъра” на местния граничен полицай.




    Който като ни видял от селото и решил да приближи и да ни пита какъв го търсим по тея места. Ами казахме му, и се разделихме като приятели почти…

    Продължение следва...

    Коментар


    • #3
      От: Граница.

      На връщане малко след Сладун, Ирена открива че сме пропуснали скалната църква до Михалич.
      Завалява с всичките последствия после по тези малки пътчета, но на удобно място правя обратен и след десет минути сме до Михалич. Табелата тук е по-голяма, а църквата се намира на пет минути от шосето. Според източниците е единствената, триконхална, изсечена във варовик /изкуствена пещера/, скална църква на Балканите. А, може би и в света. Не знаем. Датират я от около 10-11 вв. сл.Хр. и вероятно е използвана тогава от монаси отшелници. Тука разглеждането е по-дълго. Околноста също е впечатляваща.








      Отвътре малко.




      Поглед наоколу.




      После тръгваме на север да си търсим място за спане. По пътя...



      Мислим да прослушаме хижа „Стария мост” под Елхово, времето е напреднало, небето от сиво е станало оловно, тежко и близко, затова побързвам колкото е възможно. По пътя пак закапва, после завалява сериозно и някъде към Стрем вече положението е Ragnar&k /Рагнарьок - мисля че го произнасям правилно, & - трябва да е о с две точки отгоре, нема на клавиатурата/ с всичките му последствия. Невнемля към мрачните подмятания на Ирена, че не би било лошо да спрем някъде покрай пътя, докато чистачките вече не могат да се справят с изливащите се от небето потоци и се скатаваме в уширението до… мотел „Княжево” малко преди целта.
      Имаме късмет, карал съм на четвърта, трета, втора, първа и никой не ни е направил аутопсия на задницата дето са партакешите и газовата бутилка. Или таран отпред – дето сме ние.То и няма почти лауреати освен нас, по пътното платно де. Хората са са умни и опитни шофьори явно.
      В едно позатихване на стихията подължавам внимателно напред и скоро сме пред хижата. Там отново се излива порой, но вече перкулясали от дъжд, прежалваме гуменките, преджапваме през една голяма локва и хлътваме вътре. Приемат ни. Цените и условията са приемливи за нас.




      Следва разходка из околноста /дъжда вече е спрял/ до някаква чешма и прочее…
      След това леко започва да мръква и пристъпваме към примусна кулинария и битов алкохолизъм. Неусетно става 22 ч. и хлътваме под белите завивки в чистичката стая.
      Сутринта към осем след, две двойни кафета и полезни лакърдии до девет с другия хижар поемаме към Елхово. Целите там са две – регионалния историко-етнографски музей и някаква петзевездна баничарница.
      Елховската църква с кулата.




      В музея има много интересни експонати, но най-харните са – една книга която си купувам за почти жълти стотинки. Нещо като „…история на Елховския край…” /която така и не съм чел, щото Тъста като я видя после и буквално ми я изскубна от ръцете барабар с някой от фалангите на пръстите ми…има интерес човека, какво/ и една огромна, дървена, бушкрафтърска лъжица с прав периметър и форма като на обикновена дървена лъжица, на височина колкото мене и с черпало дето меже да се събере бейби /лъж. за курбан, както пишеше отдолу/. Намерихме и ВИП-баничарницата. Аз като карам не ям, но поне ми остава аромата, а Ирена лека-полека изяжда и двете банички.
      Следваща цел – Воден. По пътя донапълвам газ и малко след това ме спира гранична полиция … да пита дали не сме се загубили. Казват, че правели акция за улов на притежатели на фалшиви документи, но такива /в смисъл въобще тескерета/ така и не ми поискват. Казват още, че напред по пътя има и други патрули и ако имаме проблем с „книжата” да не продължаваме. След кратък размисъл натискам газта.
      Едно-две села преди Воден пак ни спират, казват… и така нататък, давам им каквото искат, проверяват ни и ни пускат с благопожелания. Ей, как да емигрира човек от тук. Нема начин просто.
      Основите на средновековната църкава до селото, в която е обитавал според мммм…източниците ми – св. Григорий Синаит /един много уважаван исихаст/ са обозначени с табели.



      Черния път до там е харен.



      Освен при Ragnarök естествено. Скоро стигаме до самото място. Развалините се виждат североизточно по движението от черния път, около 2 км. след разклона. Спираме на една полянка и отново забравям за фашистския си танков гащеризон в багажника и гумените ботуши и тичам като обузумял към мястото.



      По пътя срещам ей тоя красавец.



      Църквата е била доста голяма явно.














      При олтара и има друга подземна /по–раношна/, а до при олтара на последната има вход за естествена пещера.







      Намърдвам се с бръмбара вътре и откривам колония от прилепи. Правя набързо няколко снимки, понеже оскъдните ми спомени твърдят, че май-юни им е размножителния период и не е харно да им вземам акъла по това време.













      После излизам на белия свят кален като малак за развлечение на Ирена, която не ми спестява сума хапливи забележки. Виновен съм. Но и щастлив. Такове нещо рядко се вижда, църква в църква с крипта и естествена пещера.
      Пообикаляме наоколо и бавно затъркалваме Астрата наобратно. Малко преди Воден, правя снимка на Орел /според мен/ докато карам без ръце на първа съвсем бавно по трошения каменяк…







      В селото снимам местната църква. Кметицата както бях разбрал по-отдавна, е в опуск и няма кой да ни даде ключа за отвътрешно разглеждане понеже.




      После…към Петрова нива, през Звездец. Горското пътче преди Близнак и Евренозово е бая натрошено вече, но поне Жена ми ми се радва шумно, как деликатно и бързо заобикалям дупките. Е, не много бързо, понеже тук и там из-зад завоите изникват стоманените муцуни на дърводобивните камиони…
      На Петрова нива е пусто и влажно. Фиксираме го като място за бъдещ лагер, посещаваме музея и църквата прави ни снимка пазача /изглеждаме като остатъци от смъртна дружина/ и продължаваме към Варна.



      На Айтоския проход става съвсем мрачно и превалява досадно. Като в книгите на Толкин е … мамка му. Все очаквам да изскочат планински тролове от храстите, щото е и подходящо тъмно… До тролове не се стига, но засилен девненски цементовоз по нанадолнището зад нас /примерно с келяви спирачки или задкормилно устройство/ е по-лошо и от трол сигурно…
      Покрай Суворово вече ни е „изяла” плътната мъгла наоколу и са ни „ослепили” призрачните светлини на подстанцията. Ранната вечер сме в къщи.
      Забележки:
      1. Не зад онова дере, но зад другото, после наляво по реката и нагоре – обикновено объркана и невярна информация от близоживеещото население за някой обект.
      2. наляво – в гората няма такива посоки. Има Изток, Запад, Север и Юг. Който го забравя, си е за негова сметка.
      3. изследваме района - разучаваме разни неща из околностите без да встъпваме в контакт с местното население.
      4. долмени – няколко плоски къмъка, образуващи нещо като къщичка , с още един камък плосък отгоре, който е като покрив. Това са мегалитни съоръжения и за тях има досатъчно информация в интеренет.
      5. внимателно прослушваме /някого/ - събираме информация за интересуващи ни обекти по ненасилствен начин от местното население.
      6. маркирам - запомням реално, запомням виртуално /в GPS/, при излишък на течности маркирам като котарак.
      7. марикровка Сливен – туристическа маркировка в Синьо, тая в Жълто, примерно е Жаба, в Червено – Червей и така нататък. Цветовете по средата са различни, а белите черти до тях са стандартни. Това е мое, не много удачно съкращение на тема – цвят на туристическата маркировка /а маркировките са още – горска, пътна … ма ай че се отплеснах…./.
      8.Ragnar&k /Рагнарьок - мисля че го произнасям правилно, & - трябва да е о с две точки отгоре, нема на клавиатурата/- термин от скандинавската митология. Нещо като края на света след битката между доброто и злото, когато доброто естествено е победено.
      9. не би било лошо / да направим това или онова / – като ми каже Жена ми и не се вслушам, после излиза, че съм бил глупак на куб. Вкл.с травматични последствия. За мен.
      10. исихаст – човек изповядващ исихазма /течение от православното християнство, не лишено от смисъл според мен „или-или” и близко до аскетизма на йогите, пак според мене/.
      11. бръмбар - малкия червен челник на Petzl e+lite
      п.п. Благодаря за вниманието дет се вика:-)
      Последно редактирано от Kent; 15-05-11, 13:34.

      Коментар


      • #4
        От: Граница.

        Както винаги чудесен разказ и прекрасни снимки!Благодаря.
        0осем9осем7шест0осем7едно
        Миро

        Коментар


        • #5
          От: Граница.

          Благодаря. Там бях граничар 76-78г

          Коментар


          • #6
            От: Граница.

            Кент, с какво снимаш?
            Някои от снимките ти са просто забележителни.
            Поздрави!

            Коментар


            • #7
              От: Граница.

              И днес научих нещо ново!
              Поздрав!

              Коментар


              • #8
                От: Граница.

                Браво! Поздрави за чудесните снимки!
                Ако ще нафтата и без пари да я направят, пак че краднем!
                Само DIESEL !!!

                Мечтата на всеки леопард е да има гащи от курвенска кожа.

                Коментар


                • #9
                  От: Граница.

                  Много хубав и интересен фото разказ, както и другите ти такива де! И още нещо- много са готини забележките в края .

                  Коментар


                  • #10
                    От: Граница.

                    Хубава разходка сте направили. Следващия път посетете това място. http://sensation.blog.bg/technology/...planina.362490
                    На нас клиренс ни трябва , не скорост

                    Коментар


                    • #11
                      От: Граница.

                      Браво,страхотен разказ и чудесни снимки.Явно техниката е на високо ниво,снимката на змията е много добра.Ходил съм на риболов близо до тези местности,но съм пропуснал да разгледам чудесните забележителности,защото не съм знаел за тях.Благодарение на вас при следваща риболовна разходка из този регион със сигурност ще посетя поне част от тези красоти.Благодаря за споделеното поздрави.

                      Коментар


                      • #12
                        От: Граница.

                        Браво, Kent!
                        Suzuki Jimny, 1.3, 2009

                        Коментар


                        • #13
                          От: Граница.

                          Евала за разкошния пътепис и снимки.
                          От доста време си мисля за една обиколка из непознатата България, че май доста малко познавам от нея въпреки, че доста съм обикалял. С подобни разкази идеята ми се стува все по- близка.
                          08седемшест5едно513четири

                          Коментар


                          • #14
                            От: Граница.

                            Чудeсен разказ!
                            Със съдържащи ламелен или сферичен графит над 2,14% не разговарям.

                            Коментар


                            • #15
                              От: Граница.

                              Благодаря за отлично предадената разходка по този "нетрадиционен" маршрут. От фауната си снимал само гадюка и орел, ама то след мъдрата проевропейска ветиринарна акция в района друг добитък май не остана . Д..е да им е яко на местните.
                              ВСИЧКО Е НА НЕРВНА ПОЧВА
                              LZ1YBB

                              Коментар

                              Активност за темата

                              Свий

                              В момента има 0 потребители онлайн. 0 потребители и 0 гости.

                              Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                              Зареждам...
                              X