Предната година обиколихме северните части на Хърватска, тази година беше ред на по-южните. По-точно казано става дума за Далматинското крайбрежие. По принцип то се простира от град Сень, който видяхме миналата година, до Бока Которска в Черна Гора. В най-южната му част се намира Дубровник.
Чисто географски погледнато най-логичният маршрут до Дубровник е подходът от юг, т.е през Сърбия, Косово, Албания, Черна Гора. Или вместо през Сърбия, през Македония. И в двата случая разстоянието от Бургас е 1250 км, но се минава през 5 граници, при това неевропейски. Освен това пътят от Дубровник на север минва през тясна ивица, която е територия на Босна и Херцеговина. Това значи излизане от ЕС и след 10 км влизане пак в ЕС. Всичко това в активния туристически сезон можеше да означава висене по границите с часове, което лично за мен е доста тегаво, затова реших Дубровник да остане за друг път, а тази екскурзия да обхване Далматинското крайбрежие в основната му част - от Сплит до Задар.
Избрах посока на обиколката от юг на север, което означаваше начална точка град Сплит. Дотам може да стигне основно по два начина - от север и от юг. В първиа случай растоянието е 1600 км срещу 1400 км при подхода от юг, но като чисто времетраене на пътуването разликата е 3-4 часа в полза на по-дългия. Причината е, че при него се кара почти изцяло по магистрала, докато при южния подход магистралните участъци са доста по-малко. Ако към това се добави пресичането на 7 граници за разлика от само 2 при подхода от север, най-добрият маршрут до Сплит остава извън съмнение - през Белград и Загреб.
Разбира се, разделих тези 1600 км на две по 800, защото тръгвам на почивка, а не на състезание, така че първата нощувка беше планирана в Белград. Нищо особено в първия ден освен това, че изненадващо Калотина я минахме за половин час. Беше началото на септември и вероятно повечето от турските гастарбайтери се бяха вече прибрали. Така, че минаваме на
Ден втори : Белград - Сплит
Пътят до Загреб е ясен и покaзван много пъти. И границата при Батровци ни отне само половин час, а нататък по магистралата имаше и много такива ситуации.
В Загреб се отбихме за малко до търговския комплекс "Супернова", който се намира при самата магистрала без да се влиза в града и е удобно място за почивка и освежаване. Има и валутно бюро ако нямате куни. Излизането от магистралата за него е при тази отбивка
А молът изглежда така
Продължихме. Малко след Супернова магистралата се разделя на две посоки - за Словения и за Риека и Сплит.
Ако пътувате към Сплит по този маршрут през юли и август знайте, че от това отклонение нататък мургавите австрийци и швейцарци вече ги няма на пътя. Стотина километра по-късно има отклонение надясно за Риека и наляво за Сплит.
От това място пътят навлиза в Динарските планини, които не са много високи, но все пак са си планини и в следващите стотина километра се минава през много тунели, два от които са а дължина почти 6 км. Първият "Мала Капела" е в началото на участъка
А вторият "Свети Рок" в края му
След това пътят излиза на западния скат на планината, който е изцяло скалист.
Чисто географски погледнато най-логичният маршрут до Дубровник е подходът от юг, т.е през Сърбия, Косово, Албания, Черна Гора. Или вместо през Сърбия, през Македония. И в двата случая разстоянието от Бургас е 1250 км, но се минава през 5 граници, при това неевропейски. Освен това пътят от Дубровник на север минва през тясна ивица, която е територия на Босна и Херцеговина. Това значи излизане от ЕС и след 10 км влизане пак в ЕС. Всичко това в активния туристически сезон можеше да означава висене по границите с часове, което лично за мен е доста тегаво, затова реших Дубровник да остане за друг път, а тази екскурзия да обхване Далматинското крайбрежие в основната му част - от Сплит до Задар.
Избрах посока на обиколката от юг на север, което означаваше начална точка град Сплит. Дотам може да стигне основно по два начина - от север и от юг. В първиа случай растоянието е 1600 км срещу 1400 км при подхода от юг, но като чисто времетраене на пътуването разликата е 3-4 часа в полза на по-дългия. Причината е, че при него се кара почти изцяло по магистрала, докато при южния подход магистралните участъци са доста по-малко. Ако към това се добави пресичането на 7 граници за разлика от само 2 при подхода от север, най-добрият маршрут до Сплит остава извън съмнение - през Белград и Загреб.
Разбира се, разделих тези 1600 км на две по 800, защото тръгвам на почивка, а не на състезание, така че първата нощувка беше планирана в Белград. Нищо особено в първия ден освен това, че изненадващо Калотина я минахме за половин час. Беше началото на септември и вероятно повечето от турските гастарбайтери се бяха вече прибрали. Така, че минаваме на
Ден втори : Белград - Сплит
Пътят до Загреб е ясен и покaзван много пъти. И границата при Батровци ни отне само половин час, а нататък по магистралата имаше и много такива ситуации.
В Загреб се отбихме за малко до търговския комплекс "Супернова", който се намира при самата магистрала без да се влиза в града и е удобно място за почивка и освежаване. Има и валутно бюро ако нямате куни. Излизането от магистралата за него е при тази отбивка
А молът изглежда така
Продължихме. Малко след Супернова магистралата се разделя на две посоки - за Словения и за Риека и Сплит.
Ако пътувате към Сплит по този маршрут през юли и август знайте, че от това отклонение нататък мургавите австрийци и швейцарци вече ги няма на пътя. Стотина километра по-късно има отклонение надясно за Риека и наляво за Сплит.
От това място пътят навлиза в Динарските планини, които не са много високи, но все пак са си планини и в следващите стотина километра се минава през много тунели, два от които са а дължина почти 6 км. Първият "Мала Капела" е в началото на участъка
А вторият "Свети Рок" в края му
След това пътят излиза на западния скат на планината, който е изцяло скалист.
Коментар