Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Една почивка на о. Лесбос

Свий
Темата е затворена.
X
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • Една почивка на о. Лесбос

    През 2003 решихме да прекараме отпуската си в Гърция. За лятна почивка в Европа, Гърция е извън всяка конкуренция по съотношението качество/цена. Отпуската ни започна с 3-4 дневен престой за аклиматизация в Атина, а и жената и щерката искаха да направят една "разходка" по улица Ermou. А накъде след това, кое място да изберем за същинската част?
    Искахме да няма много туристи (аз), да не е Дивотино (дъщерята), да има хубав плаж (съпругата ми), да има какво да се види и да се снима (синът ми). След консултация с многобройните гръцки сайтове и този на Мат Барет, а и след консултация с един приятел-грък, беше избран Лесбос. Това е третият по големина гръцки остров, след Крит и Евия. По-голямата част от населението води традиционен начин на живот, а не чрез туризма, има отлични плажове. Общо взето всичко пасваше...Надявах се да купя само самолетни билети и визи от някоя туристическа агенция, но номерът не мина. Когато избрахме мястото - селцето или пък малкото градче Петра и хотел "Алма Бийч", се оказа, че резервацията в него не може да се направи по интернет. Тогава намерих една малка туристическа фирма "Туравиа", работеща с гръцката "Филос Груп". "Туравиа" купиха от Olympic Airways билетите Москва-Атина, Атина-Лесбос и обратно, направиха резервация в хотел Адриан в Атина за 4 дена и в Алма Бийч в Петра (на о.Лесбос) за 12 дена и ни извадиха визите. На 2 август благополучно кацнахме в Атина, а на 6-и - тръгнахме към атинското летище "Венизелос"
    Olimpic Airways лети 4 пъти дневно до главния град на Лесбос - Митилена. Използват се френските самолети ATR-42 (48 пътника) и ATR-72 (74 пътника). В 8:45 излетяхме с по-малкия ATR-42. Полетът започна със 10-минутно закъснение - в Гърция никога не си дават зор. Качването беше организирано - първо хората от предните места, а по-късно - с местата отзад. Салонът е доста малък и тесен. Жена ми и дъщерята седнаха два реда по-напред и веднага почнаха да вадят таблетки с двойно действие - срещу повръщане и срещу страх. Синът му гледаше през прозореца, гадаейки кога ще се завърти лявата перка, а пък аз разглеждах салона и станах свидетел на идването на капитана на въздушния ни кораб. В кабината уверено влезе двуметрова брюнетка със съответното телосложение. Левият двигател веднага заработи, после започна и десният и бързичко излетяхме.
    Когато летиш от Атина към някой от егейските острови, пейзажът е необикновено живописен. Островите се показват един след друг от водата и ти се струва, че можеш да минеш от Европа в Азия или Африка, прескачайки от един на друг. За съжаление никой не можа да оцени така открилите се гледки, защото самолетът буквално 5 минути след излитането влезе в турбулентност. Махаше с криле, разтръскваше опашката си и се извиваше като змия. През главата ми минаваха мисли за полета на Антоан Екзюпери на френски самолет, но щурвалът този път беше ръцете на гръцка дама и след 45 мин благополучно се приземихме в Митилена - главния град на острова. Таблетките изобщо не помогнаха на жена ми - в момента на слизането цветът на лицето й беше зелен, а душевното й състояние - отвратително.
    Автобусът ни докара до сградата на летището, децата чакаха багажа, а аз се показах навън, търсейки обещания трансфера. Сред малкото посрещачи стоеше един гръцки плейбой, на около 30 години с бяла риза и бели изгладени панталони, със златни пръстени по ръцете и ланец на шията, а в ръцете си държеше плакатче с надпис "Mr. Samoilov". Разменихме приветствия с пейбоя, той изобщо не се учуди на зеления цвят на жена ми и ни поведе към големия си бял мерцедес. Седнах до него, останалите се натовариха отзад и потеглихме.
    Летището отляво, плажът - отдясно, отляво - вили, плажът - пак отдясно и ние влизаме в Митилена. Известно време се движим из улиците и какрая стигаме до рибния пазар или нещо такова. Завоня ужасно на развалена риба. Плейбоят отвори прозорците, за да се запознаем с тази забележителност и се обърна назад, за да се наслади на ефекта. Но шегата не се получи. Жена ми позеленя още повече, а пилотът на таксито моментално разбра, че ще се наложи да тръгне не към хотела, а към реанимацията на местната болница, ако продължава в този дух. Реакцията беше незабавна: мадам беше преместена на предната седалка и, вдигайки над 100км/ч, таксито отпраши към Петра. След 45 мин бяхме пред входа на хотел "Алма Бийч", поставяйки скоростен рекорд за каране по планинските лесбийски пътища. Шофьорът провери способността на жена ми да казва думата "ОК", остана доволен от резултата и замина по неговите си плейбойски работи, обещавайки да се върне да ни вземе след 12 дена. А ние влязохме в хотела.
    Малко връщане във времето: Нямаше особени дискусии по отношение на географските координати, когато избирахме Гърция и о.Лесбос за почивката ни,. Но хотелът и следователно, мястото в самия Лесбос, бяха избирани особено внимателно. Особено усърдна беше съпругата ми. Тя отхвърли Ватера, притежаваща един от най-големите (7 км) пясъчни плажове в Гърция, защото е "Дивотино" и Скала Ересос - заради наличието на лесбийки.... В крайна сметка се пряхме на селцето Петра и хотел "Алма Бийч". По сайтовете се срещат и други названия на този хотел - "Alma Luxury Resort Hotel". Всичко в него беше добре - и категория А, т.е. около 4 звезди и невисоки за август цени от около 100 долара за двойна стая и "sexy barmen Kostas", както бяха написали в един от форумите благодарни гости, и даже "бийч" в името на хотела, което обикновено означава, че хотелът е на самия плаж. Вярно, че на хотелския сайт нямаше снимка на плажа, но момичето в туристическата фирма каза: “Мисля, че ето тук е пътеката към морето и плажа...”
    И ето вече сме в хотела. На рецепцията казаха, че стаите ще са готови след час, намеквайки учтиво, че check-in-ът е в 12 по обяд, а ние, зарязвайки куфарите, тръгнахме към мястото, от която започва пътеката към плажа. Изненада – път към плажа не съществуваше...., но имаше пропаст, а пет метра по-надолу, сред камъни с човешки ръст, се плискаше морето. Общо взето, който иде там, ще бъде разкъсан на парченца. Да кажем, че жена ми беше разочарована, значи нищо да не кажем....
    Дочакахме стаите, оствихме си нещата и отидохме до Петра да се огледаме и да пробваме да наемем кола. Плажът в Петра не беше лош, но до него трябваше да се ходи около километър и, което е по-лошо, да се връщаш по обед обратно пак пеша. Чакаше ни още по-неприятна изненада, свързана с морето – водата беше студена. Оказа се, че често се случва навън да е 40 градуса, а морето да е 18 градуса. Теченията ли са студени, турците ли изстудяват водата...Не успяхме и кола да вземем. Канторите бяха някакви малки и не вдъхваха доверие, затова решихме да се върнем в хотела и да си поръчаме в солидната HERTZ. В хотела казаха, че ще докарат колата сутринта към 9 часа, а ние отидохме в бара да пийнем по едно по повод пристигането ни. Костас вече беше там, въпреки, че изглеждаше по-скоро печален и преситен от живота отколкото "very sexy".
    На другата сутрин един СЕАТ "Кордоба" ни чакаше пред входа на “Алма”. Избрахме СЕАТ, защото искахме по-мощна кола за планинските пътища на Лесбос. След консултации със служителя на HERTZ, платихме пълната застраховка, която покрива всички щети, започвайки от 1 евро. Нормалната застраховка се отнася за случаи над 400 евро и, ако ви одраскат колата на паркинг на стойност 300 евро, ще ви се наложи да платите вие. Момчето каза, че може да не заключваме колата, защото крадци на острова няма и, оплаквайки се, че много работи, а по-голямата част, разбирате ли, прибира HERTZ. Така се и разделихме. Не я заключвахме, плажният багаж от типа на плавници и маски и т.н. си седеше в незаключения багажник.
    По повод плавниците и маската:. Купих ги от “Спортмастер” недалеч от Октомврийска в Москва. Продавачът дълго ме баламосваше за “полупрофесионалността” на модела, моите предпочитания по отношение на твърдост и гъвкавост и т.н. Дадох около 50 долара. Абсолютно същите плавници в местното магазинче близо до “пристанището” на Моливос струваха 16 евро. “Спортмастер” ме е натоварил поне със 100%.
    След получаване на Кордобата, жена ми каза, че не бива да губим време и възможно най-бързо трябва да намерим подходящ плаж. Предложих да идем до Скала Калони, където има забележителен плаж. Натоварихме се на колата и тръгнахме натам.

    ... to be continue /следва продължение :-)/

  • #2
    До: Една почивка на о. Лесбос

    Малко за географията на Лесбос. Практически цялата територия на третия по големина гръцки остров е заета от планини и възвишения. На Юг и Изток височината им не е голяма - обрасли с хвойнови гори и със засадени маслинови горички, а на Север, Северо-Запад и Запад – са значително по-високи и се срещат направо лунни пейзажи – резултат от доисторически вулкански изригвания. Ако погледнете картата, като условна граница между двете области може да служи пътят, означен в зелено. Това е главната магистрала, най-добрият път на Лесбос. Жълто означаените пътища са обикновени двулентови шосета. С бяло са, в най-добрия случай, означени пътища с чакъл, водещи неизвестно къде. Вероятно в някоя пропаст. За 12 дена обиколихме около 2/3 от острова, предимно по планинския север и запад и за десет дена навъртяхме към 2500 км.
    Разстоянието от Петра до Скала Калони е малко над 20 км. Пътят минава през градчето Калони, намиращ се точно на пресичането на пътищата от селата на запад и север. Два километра по на юг, на брега на едноименния залив е селцето Скала Калони. Основното занимание на местните жители е ловът на прословутите сардини, които след съответната обработка се превъщат в едно от чудесата на Лесбос. Можете да си ги поръчате във всяка таверна на острова, а можете и да си ги купите в буркан, като сувенир или за мезе. Бурканите са всякакви размери, като ви препоръчвам 5 килограмовия и обезателно да проверите за надписа “Сардини от Скала Калони”. Другото занимания на местните е туризмът. Тук идват един особен вид посетители – многочислените “birdwatchers”, т.е. наблюдатели на птици. Скала Калони е най-доброто мяст за подобно занимание. Плиткият, пълен с риба, залив привлича маса птици. Лесбос е място за почивка на прелетните птици по пътя им към Африка. По плажа бродят пеликани, а близо до селото можете да видите фламинго, разхождащо се из плитките води.
    Сега да се върнем към нашето пътешествие. Половин час по-късно бяхме на плажа на Скала Калони. Беше около 10 сутринта, големият пясъчен плаж беше празен, и ние се съблякохме да пробваме водата. Заливът се оказа плитък, топъл и пълен с водорасли. Водораслите се оплетоха в дъщеря ми, дърпаха я към дъното и се опитваха да я удавят. Това място не ни допадна. Решихме да идем на Скала Ересос. Пътят от Скала Калони до Скала Ересос минава през няколко планински села: Дафия, Филия, Скалахори, Ватоуса и Адиса. А най в началото има една отбивка към Леймонския (Лимонов??) манастир. Решихме да минем оттам – можеше да се окаже, че после няма да успеем.
    Манастирът изглежда действащ. Въпреки, че мернах не повече от 2-3 монаха, многочислени овце похапваха бодилчета около манастира, имаше някакви стопански постройки, да не говорим за горичките от маслинови дръвчета. Обслужващият туристите персонал беше, без изключение, цивилен. А туристите имаше какво да видят: прекрасно запазени помещения, свързани със старинния бит на манастира. Килията на основателя, с размери два на метър и половина, с икона на Архангел Михаил, пред която се е молил и нарът, на който е спал. Нарът беше метър и половина дълъг, а ширината – не повече от 40 см. Вътрешната манастирска църква, в която не пускат жени. Помещение с огромни амфори, в които се е съхранявал зехтинът – него вече го няма, но миризмата му вероятно ще остане завинаги. Сенчестите алеи на манастира с пауни в клетки или пък разхождащи се насам-натам. И два музея към манастира – исторически и минералогически (!).
    Разделихме се. Съпругата и сина ми снимаха, а ние с дъщерята отидохме в минералогическия музей.
    Тъй като Лесбос е вулканически, нямаше недостиг от експонати – бяха необходими две помещения за излагането на камъняците – едва ли биха се сместили само в една зала. Набързо огледахме първата зала и тръгнахме към втората, когато ни спря разпоредителката, страшна на вид бабичка, която заедно с една приятелка от същия вид и възраст, пазеше входа като някой цербер. Тя изригна в една тирада на смесен гръцко-немски, коато съдейки по интонацията може да се преведе така: “Къде си тръгнал,бе, не виждаш ли, че е затворено”. Реших като отговор да проверя близостта на народите с еднаква религия, а и да се измайтапя. И се прекръстих. Като че ли Архангел Михаил, от килията на игумена беше хвърлил гръм върху небрежните си служители – такава беше реакцията. И двете загубиха образ и картина. Приятелката се окопити първа и дълго говореше нещо на гръцки на служителката. Фразата свърши с думата “християнин”. Преведох фразата лато “ама че работа, мислехме, че е немец, а се оказа христианин!” После попитаха откъде сме? Русия предизвика всеобщо ликуване. Приятелката каза, че сме почти роднини – и нейната дъщеря живеела в Будапеща.... Status quo беше възстановено.
    След минералогическия влязохме в историческия мозей. Тук се пази църковна утвар, книги, вкл.и ръкописи от XII век и даже оръжия, с които монасите са се отбранявали от турците. Не бях виждал ръкописни книги и останах поразен от изкуството на калиграфите. Книгите изглеждаха като току-що отпечатани на лазерен принтер с шрифт малко по-голям от 12 пункта. Другото, което ме впечатли, беше иконата от XVI век “Първата крачка на Исус”. Надписът към нея твърди, че това е единствената икона в света с този мотив. Според мен тя е необичайна не само за иконописта, но и за живописта на библейски теми. Като свършихме разглеждането и снимането тръгнахме към изхода.
    Близо до изхода имаше малък църковен магазин и волиера, в която живееха няколко елена. Синът ми си купи кръстче. Обърнах да го видя от обратната страна и с учудване прочетох “Спаси и сохрани”. Неизповедими са пътищата Господни в Леймонос!
    Визитата ни завърши пред портите на манастира, където си починахме малко, пихме студена вода и тръгнахме към Ересос. Пътят натам минава през доста, приличащи си едно на друго, планински села. Веднага след Адиса пътят свива към Ересос. Из околността се появява нов елемент – по обезлесенеите баири се появиха няколко хай-тек вятърни електроцентрали. Точно копие на американските, като че ли са от филм за Калифорния. След това подминахме самия Ересос – селце на около 4 км от морето, и след още 10 минути каране, колата влезе в следващата цел на нашето пътуване - Скала Ересос..
    На влизане в Скала Ерессос оставихме Толедото на големия общински паркинг и тръгнехма пеша натам, накъдето вървях всички. Плажът на Скала Ересос е с широка пясъчна ивица с формата на сърп, огънат към брега. Дължината му е към 3 км, а в краищата има възвишения. Навътре в залива, на няколко стотин метра, стърчи една скала.
    Морето беше топло, плажът беше пълен с народ, предимно гърци, и ние решихме да се попечем и изкъпем. Часът беше към 12 на обед, когато жена ми се излегна за поемане на слънчевите бани, а синът и дъшерята влязоха във водата. Доста напичаше и аз седнах на сянка в близкото капанче да пийна винце.
    Едно малко лирическо отклонение – Скала Ерессос е известна в целия свят като родно място на гръцката поетеса Сафо, която се счита като основателка на “движението” на лесбийките. Родена е почти 600 г.п.н.е., по-голямата част от живота си е прекарала в главния град на острова – Митилена. Изводите за сексуалните й предпочитания са от много по-късни времена, въз основа на анализи на запазени откъси от стихотворенията й. Запазение откъси не са много, в тях не се казва нищо в прав текст, но ето вече 2000 години експертите решават този въпрос в полза на тази теза.. Каквато й да е истината, Скала Ерессос е култово място за лесбийките от цял свят. На сайта на Мат Барет е описан за хотела “Сафо” - само за жени, в който има бар и ресторант и който е самият център на световната лесбийска култура.
    След като пийнах бира, тръгнах по дървения паваж на своеобразната крайбрежна улица, покрай плажа, да потърся международния център на еднополовата любов. Крайбрежната плавно преминаваше покрай редица кафенета и ресторанти и ето, поглеждайки за пореден път вляво, видях, че в поредния ресторант седят няколко закусващи или обядващи дами. Maшинално погледнах наляво и видях табелата “Хотел Сафо”, от чието лоби на закуска излизаше нова порция гримирани блондинки. Тогава разбрах, че съм намерил това, което търся, и бързо свих зад ъгъла. Там, от открита телефонна кабина, се чуваше следният разговор: "Маша, как перешли греческую границу?... А я нормально..." Сънародничката ми явно беше с друго “вероизповедание” от онези зад ъгъла. Без да бързам се върнах при фамилията, която вече си събираше багажите и развълнувано им разказах за това, което открих. Всички потеглихме да погледаме. На сцената вече имаше нови действащи лица. Две блондинки грижливо хранеха едно момиченце на около 6 годинки - така да се каже, отглеждат следващото поколение. Момиченцето също беше светло и картината си беше пълна идилия. Свихме зад ъгъла, сънародничката ни се беше изпарила и ние спокойно се върнахме при колата.
    Ще си позволя малко резюме за лесбийската екзотика на Скала Ерессос. Да – има всичко, но трябва да се има пред вид, че в хотела има само 17 двойни стаи. Има още един хотел с подобна ориентация, но на плажа гърците са с два порядъка повече – Скала Ерессос е популярен сред местните.
    Вече стана време за обяд, но страстта към пътешествия още ни изгаряше и така съставихме следната програма: обядваме на края на Лесбос – Сигри, а по пътя до там минаваме през Каменната гора. Уникалната гора от вкаменени дървета се е разпростряла на няколко километра от Сигри. Тесният, неотбелязан на картите, път е пълен със 180-градусови завои, пропасти и други подобни прелести. Пътят свършва пред неголяма административна сгрда, в която няколко «горски пазачо» продават билети. Като излязохме от колата, беше жега като в ада. Имаше си посетители, въпреки, че опашка не се беше образувала, и ние влязохме след тях да гледаме каменните дървета.
    Бях чел за това чудо на Лесбос и си представях нещо по-обозримо. В действителност гората е на площ от 15 хил хектара, което, ако не бъркам в сметките, е 150 кв.км. Площта му е по-голяма от известната каменна гора в Аризона, а стволовете на каменните дървета правят Лесбоската гора уникална. Вкаменяването е станало преди 20 мил.години, когато, след едно вулканическо изригване, лава покрива огромните праисторическите дървета. Дърветата са си останали под земята, докато теренът не е почнал да се отмива – тук-там започнали да се показват, като счупени зъби, остатъците от стволовете.
    Сега тук има музей и най-добрите експонати се окопават, ограждат, към тях се правят пътеки.
    Силите на команията стигаха обаче само за кратък и повърхностен преглед, за няколко снимки и за няколко глътки вода, купена от доброжелателните “горски”. Слес което се качихме на колата и заминахме за Сигри.
    Всички пътища свършват в Сигри. За да се продължи по-нататък, трябва да се чака ферибота към континента. Ферито пътува два пъти седмично. Нямахме планове да ходим към континента, а само да се поразходим из Сигри, да хапнем и да се връщаме в Петра.
    Започнахме с разглеждането. В Сигри има стандартен набор от забележителности. Най-важната е турската крепост от XVIII век, пазеща в миналото пристанището, което пък е била базата на един от турските флотове. Запазили са се стените и кулите на крепостта, в която може да се влезе през масивна желязна порта. Има две църкви – едната е в типично гръцки стил, а другата (Св.Троица) е била джамия. Интересното е, че от гледна точка на исляма, тя е неправилна – портите на правилните джамии гледат към Мека, а тази тук гледа на Изток. Вътре в църквата има голяма водна цистерна, с чиято вода е снабдявана съседната турска баня. Банята засега е затворена.
    В Музея за естествена история са представени огромно количество вкаменелости от съседните “гори”.
    Е, май това беше. Остана да спомена за идиличните къщички, където можете да наемете стая, за площада, обръжен от няколко кафенета, за пристанището, пълно с рибарски лодки, и за плажовете, образувани от лавовите потоци.... общо взето всичко, необходимо за медитацията и изолацията на пристигащите туристи. Е, а ние хапнахме в ресторанта на площада и тръгнахме обратно към Петра.
    Връщахме се по друг, по-къс, път, като завихме след Скала Хори наляво. Шосето, независимо от заплашителния бял цвят на картата, се оказа съвсем наред – само в единия край минахме по несигурна натилка над една пропаст. Но като време беше два пъти по-кратко, така че по-късно пътувахме само по него.
    Забележителност по пътя беше езерото с костенурките. Както си трябва: малък паркинг, къщичка за пазача или дресьора и костенурки, плуващи или почиващи си на брега.Малко преди Петра имаше табела “beach” наляво. Тръгнахме натам, където сочеше тя и след минутка се оказахме в Анаксос на , може би, най-добрия плаж на Лесбос. Тук имаше всичко: дълъг пясъчен плаж (към километър и половина), два-три неголеми хотела, бунгала, кафенета и таверни край плажа, шезлонги и т.н.и т.н. Но най-важното – всичко това удовлетвори съпугата ми. Така, че се взе решение сутрин да я караме най-напред тук, а ние, ако не ни мързи, да изследваме Лесбос, като обикаляме с колата по забележителностите….

    Коментар


    • #3
      До: Една почивка на о. Лесбос

      Страхотно сте си изкарали ....
      Ако може ... сложи и някой снимка.
      Кольо "Дупетата вървят и с мастика... "

      Ясен Супер Модератор: "Абе при мене как не увисва?" "хм, представих си Багера по бельо."

      Коментар


      • #4
        До: Една почивка на о. Лесбос

        Изглежда няма много хора на които да им допадат тези ни разкази. Ще се преместя в техническите раздели, да досаждам там.. Иначе ето някоя и друга снимка.
        Прикачени файлове

        Коментар


        • #5
          До: Една почивка на о. Лесбос

          Харесват се пътеписите. Не се притеснявай. Ние обаче повече четем, а по-малко пишем. Не сме като чукчи .
          Aкълa e кaтo жeнскoтo нepaзпoлoжeниe. Нe ти ли дoйдe нa вpeмe, нe гo и чaкaй!

          Коментар


          • #6
            До: Една почивка на о. Лесбос

            Супер е колега..........А повечко снимки можеш ли да качиш-на плажовете примерно-към май месец мисля да наравим едно пътуване към Гърция с жена ми и сега разглеждам сайтове и хотели.Мисля да не слизам по надоло от Халкидики

            Коментар


            • #7
              До: Една почивка на о. Лесбос

              petar ivanov откраднал материалът оттук:

              http://stojtscho.blogspot.com

              Автор е Стойчо и с неговото изрично разрешение оставям материалът в портала.
              VPetrov.photography

              Коментар

              Активност за темата

              Свий

              В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

              Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

              Зареждам...
              X