Покрай пътеводителя за Турция, който пиша в ТАЗИ тема реших да пообиколя по турското черноморско крайбрежие. В рамките на една седмица, което ми беше времевия лимит нямаше как да видя цялото тъй, като от Истанбул до границата с Грузия е повече от 1300 км, затова заложих на горе-долу половината, т.е. с крайна източна точка гр. Синоп.
За да не минавам два пъти по едно и също място на отиване планирах маршрут успореден на крайбрежието, но отстоящ от него на 50-100 км. Планираните за посещение места бяха Адапазаръ, Дюздже, Сафранболу, Кастамону, Ташкюпрю, Боябат и Синоп. Ето и трасето на отиване. Обща дължина от Бургас : 1150 км.
Моят опит показва, че при пътуване с цел разглеждане на интересни места по пътя дневните преходи оптимално трябва да са между 200 и 300 км. Разбира се, зависи от броя и вида на интересните места, но средно така се получава.
Ден първи : преход до Адапазаръ.
Първият ден бе предназначен в по-голяма степен за придвижване и имаше само един обект за посещение - езерото Сапанджа.
Пътят до Истанбул не е предмет на този пътепис, затова го подминавам и показвам планираното трасе след Босфора.
До Истанбул всичко бе нормално. В Истанбул като в Истанбул - празно няма.
Пресякохме Босфора по северния мост (Фатих Султан Мехмед).
В Азиатската част трафика стана още по-интензивен. Това му е хубавото на Истанбул - дори и в най-пиковите моменти колоните се движат. Може да е с 10 км/ч, но се движат.
Големият зор бе до първата детелина при Аташехир. Вече се показаха и най-модерните нови небостъргачи на мегакомплекса.
Проекта се казва „Вариап Меридиан” и включва 5 небостъргача. Интересно, но вече четвърта година се строят и все още крановете са край тях. Верно, че са на по 40-50 етажа, дори Вариап А има 57 надземни, верно че разгънатата застроена площ е почти 400 хиляди кв.м., но като че ли за темповете на Истанбул малко се бавят нещата. Може би е заради това, че инвеститора е частен, а проекта струва повече от 1.2 милиарда долара. Ето как ще изглежда цялата работа в завършен вид.
В самия комплекс Аташехир има около 18 000 имота в предимно 30-етажни сгради, в които живеят повече от 80 хиляди души.
След около 20 минути се отбиваме до комплекса ВИАПОРТ, който е до самата магистрала. Удобно място за почивка при дълъг преход - има всичко. Дори бюро, където можеш да смениш евро за лири по почти нормален курс.
Административните граници на Истанбул на изток се намират някъде на около 35 км от Босфора. Нататък следват няколко града : Гебзе, Чаирова, Диловасъ и Кьорфез. Формално е така, но на практика от двете страни на магистралата е едно непрекъснато населено място. Самата магистрала е с три ленти в едната посока, но често и трите са заети, освен това голям дял имат тежките МПС, така че скоростта 117 км/ч., която се вижда на кадъра е по-скоро инцидентна. Разбира се, това е магистрала и разрешената е 120, но в реална обстановка е невъзможно да бъде поддържана постоянно.
В източната си част Мраморно море е много издължено в посока изток-запад и образува Измитския залив, наречен така на името на града, който е разположен в дъното.
В момента движението от Истанбул за Бурса и Егейския регион на Турция трябва да прави 120 километрова обиколка, движейки се почти изцяло в населено място в т.ч. преминаване през Измит. Поради задръствания и светофари средната скорост на тази обиколка е не повече от 40 км./ч. Другата възможност е фериботната линия Ескихисар-Топчулар, където фериботите са на 20-30 мин., но като се сумира времето, необходимо за чакане, качване, подреждане на автомобилите, пътуване и слизане се получава минимум 2 часа, често и повече ако опашката е по-дълга.
По тази причина турско-италиански консорциум инвестира изграждането на мост, който ще бъде дълъг около 2700 м, с две ленти по три платна. Това ще бъде четвъртия по дължина висящ мост в света. Той ще бъде свързан с третия мост над Босфора, който също се изгражда в момента в най-сверната част на протока с цел далечен обход на Истанбул и ще представлява част от бъдещата магистрала Истанбул - Измир. Строителството е започнало през март 2013 г. и в момента ситуацията изглежда така :
Планираното завършване е през 2017 г., когато нещата би трябвало да изглеждат така :
Следва много стръмен терен и в определен момент успоредно на брега на „етажи” минават отгоре надолу : магистралата, по която се движим 2х3 ленти, известния път D-100 (Капъкуле-Гюрбулак на границата с Иран) 2х2 ленти, двойната ЖП линия Истанбул-Багдад и един локален път. Гледката откъм морето сигурно е интересна, но от пътя няма как да се види.
После магистралата преминава през Измит и не след дълго от лявата страна се появи прочутото езеро Сапанджа. Всъщност само знаех, че се намира отляво, иначе от пътя не се виждаше. А защо е прочуто ? Най-вече заради това, че е близо до Истанбул и става за еднодневен излет. Освен това има много спа-хотели.
Самото езеро не ми направи никакво впечатление, може би заради мрачния ден, а може би просто е така. Малко не ми се получи сглобката, но ето панорама от Сапанджа.
Край езерото имаше обичайните сергии със залъгалки за туристи, а самото село Сапанджа, в което ома няколко десетки хотела също с нищо не впечатлява.
Спрях и при най-луксозния хотел - петзвездния Ричмънд, където се женят или ходят за отмора героите от повечето турски сериали. Там пък не ме пуснаха въобще в двора поне да направя снимки, та фотото е само отвън. Също нищо особено.
Въобще Сапанджа се оказа пълно разочарование. Продължихме към мястото на първата нощувка - Адапазаръ.
Адапазаръ е по-често наричан Сакария на името на вилаета, чийто център е. Разположен е около едноименната река, една от големите в Турция. Транспортен шосеен възел, има и крайна жп гара.
Развити са машиностроителна и дървообработваща промишленост, производство на автомобили (Toyota), гуми (Goodyear), текстил (LC Waikiki) и коприна. Население около 300 хиляди.
Оказа се приятен град. След настаняване се разходихме по главната пешеходна улица Чарк Джадеси, но заради дъжда не направихме никакви снимки. Така, че няколко кадъра от регистратора
За да не минавам два пъти по едно и също място на отиване планирах маршрут успореден на крайбрежието, но отстоящ от него на 50-100 км. Планираните за посещение места бяха Адапазаръ, Дюздже, Сафранболу, Кастамону, Ташкюпрю, Боябат и Синоп. Ето и трасето на отиване. Обща дължина от Бургас : 1150 км.
Моят опит показва, че при пътуване с цел разглеждане на интересни места по пътя дневните преходи оптимално трябва да са между 200 и 300 км. Разбира се, зависи от броя и вида на интересните места, но средно така се получава.
Ден първи : преход до Адапазаръ.
Първият ден бе предназначен в по-голяма степен за придвижване и имаше само един обект за посещение - езерото Сапанджа.
Пътят до Истанбул не е предмет на този пътепис, затова го подминавам и показвам планираното трасе след Босфора.
До Истанбул всичко бе нормално. В Истанбул като в Истанбул - празно няма.
Пресякохме Босфора по северния мост (Фатих Султан Мехмед).
В Азиатската част трафика стана още по-интензивен. Това му е хубавото на Истанбул - дори и в най-пиковите моменти колоните се движат. Може да е с 10 км/ч, но се движат.
Големият зор бе до първата детелина при Аташехир. Вече се показаха и най-модерните нови небостъргачи на мегакомплекса.
Проекта се казва „Вариап Меридиан” и включва 5 небостъргача. Интересно, но вече четвърта година се строят и все още крановете са край тях. Верно, че са на по 40-50 етажа, дори Вариап А има 57 надземни, верно че разгънатата застроена площ е почти 400 хиляди кв.м., но като че ли за темповете на Истанбул малко се бавят нещата. Може би е заради това, че инвеститора е частен, а проекта струва повече от 1.2 милиарда долара. Ето как ще изглежда цялата работа в завършен вид.
В самия комплекс Аташехир има около 18 000 имота в предимно 30-етажни сгради, в които живеят повече от 80 хиляди души.
След около 20 минути се отбиваме до комплекса ВИАПОРТ, който е до самата магистрала. Удобно място за почивка при дълъг преход - има всичко. Дори бюро, където можеш да смениш евро за лири по почти нормален курс.
Административните граници на Истанбул на изток се намират някъде на около 35 км от Босфора. Нататък следват няколко града : Гебзе, Чаирова, Диловасъ и Кьорфез. Формално е така, но на практика от двете страни на магистралата е едно непрекъснато населено място. Самата магистрала е с три ленти в едната посока, но често и трите са заети, освен това голям дял имат тежките МПС, така че скоростта 117 км/ч., която се вижда на кадъра е по-скоро инцидентна. Разбира се, това е магистрала и разрешената е 120, но в реална обстановка е невъзможно да бъде поддържана постоянно.
В източната си част Мраморно море е много издължено в посока изток-запад и образува Измитския залив, наречен така на името на града, който е разположен в дъното.
В момента движението от Истанбул за Бурса и Егейския регион на Турция трябва да прави 120 километрова обиколка, движейки се почти изцяло в населено място в т.ч. преминаване през Измит. Поради задръствания и светофари средната скорост на тази обиколка е не повече от 40 км./ч. Другата възможност е фериботната линия Ескихисар-Топчулар, където фериботите са на 20-30 мин., но като се сумира времето, необходимо за чакане, качване, подреждане на автомобилите, пътуване и слизане се получава минимум 2 часа, често и повече ако опашката е по-дълга.
По тази причина турско-италиански консорциум инвестира изграждането на мост, който ще бъде дълъг около 2700 м, с две ленти по три платна. Това ще бъде четвъртия по дължина висящ мост в света. Той ще бъде свързан с третия мост над Босфора, който също се изгражда в момента в най-сверната част на протока с цел далечен обход на Истанбул и ще представлява част от бъдещата магистрала Истанбул - Измир. Строителството е започнало през март 2013 г. и в момента ситуацията изглежда така :
Планираното завършване е през 2017 г., когато нещата би трябвало да изглеждат така :
Следва много стръмен терен и в определен момент успоредно на брега на „етажи” минават отгоре надолу : магистралата, по която се движим 2х3 ленти, известния път D-100 (Капъкуле-Гюрбулак на границата с Иран) 2х2 ленти, двойната ЖП линия Истанбул-Багдад и един локален път. Гледката откъм морето сигурно е интересна, но от пътя няма как да се види.
После магистралата преминава през Измит и не след дълго от лявата страна се появи прочутото езеро Сапанджа. Всъщност само знаех, че се намира отляво, иначе от пътя не се виждаше. А защо е прочуто ? Най-вече заради това, че е близо до Истанбул и става за еднодневен излет. Освен това има много спа-хотели.
Самото езеро не ми направи никакво впечатление, може би заради мрачния ден, а може би просто е така. Малко не ми се получи сглобката, но ето панорама от Сапанджа.
Край езерото имаше обичайните сергии със залъгалки за туристи, а самото село Сапанджа, в което ома няколко десетки хотела също с нищо не впечатлява.
Спрях и при най-луксозния хотел - петзвездния Ричмънд, където се женят или ходят за отмора героите от повечето турски сериали. Там пък не ме пуснаха въобще в двора поне да направя снимки, та фотото е само отвън. Също нищо особено.
Въобще Сапанджа се оказа пълно разочарование. Продължихме към мястото на първата нощувка - Адапазаръ.
Адапазаръ е по-често наричан Сакария на името на вилаета, чийто център е. Разположен е около едноименната река, една от големите в Турция. Транспортен шосеен възел, има и крайна жп гара.
Развити са машиностроителна и дървообработваща промишленост, производство на автомобили (Toyota), гуми (Goodyear), текстил (LC Waikiki) и коприна. Население около 300 хиляди.
Оказа се приятен град. След настаняване се разходихме по главната пешеходна улица Чарк Джадеси, но заради дъжда не направихме никакви снимки. Така, че няколко кадъра от регистратора
Коментар