Обява

Свий
Няма добавени обяви.

МЕКСИКО - ЗАГАДКИТЕ НА МАИТЕ

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • #31
    От: МЕКСИКО - ЗАГАДКИТЕ НА МАИТЕ

    9. МЕРИДА

    След като тръгнахме от Ушмал, по предложение на Джойс спряхме за обяд в едно крайпътно ресторантче. Групата ни със задоволство прие офертата поради зверския глад, който ни беше нападнал! Мястото беше красиво и типично мексиканско като обстановка. Типичността ни обещаха да допълнят и с характерно пиене на текила след храненето – коктейл кукарача.



    Пред ресторантчето продаваха от най-елеменарните мексикански шапки – сомбреро (от исп. = шапка). Дали да си купуваме... или пък не...? Доста са обемисти. Джойс беше в отлично настроение и ни направи кратка демонстрация – за който иска да види как биха седели на главата.



    Докато групата ни обядваше, седнах на една маса с екскурзовода и шофьора. Не бях гладен и използвах времето за разговори на общи теми като например как се държат полицаите с шофьорите, как Джойс е съсипал няколко автомобила и един бус с безразсъдното си лудо каране и въобще беше весело. Постепенно времето напредна, спътниците ми се нахраниха, пълничкият сервитьор наля текилата по чашите...

    Наля ги до средата, после допълни с ликьор от кафе и накрая сипа малко газирана вода. Това беше кукарача! Върху чашата се слага салфетка, след което се удря три пъти по масата с броене – уно, дос, трес! Газираната вода започва да кипи и това нещо трябва да се изпие на екс! Най-накрая главата на пияния се разтърсва три пъти. Аплодисментите на публиката са задължителен съпровод.






    Пътуването до Мерида не се отличаваше с нищо особено. В 16:00 пристигнахме – доста по-рано от очакваното. Даже малко ме хвана яд, че не разгледахме по-добре Ушмал, но нищо! Реших, че това е добър час за едно индивидуално разглеждане на улиците на едномилионния град Мерида, столица на щата Юкатан.

    Преди да стигнем в хотела, Джойс ни показа от автобуса централния градски площад – Цокало. Това е центърът на града и почти всички интересни места са на пешеходно разстояние от него.

    И така, настаняваме се в хотел Ел Кастейано (El Castelliano.), който отново е доста добър. Стаите са малко тесни, но все пак си имат всичко необходимо. Даже LCD Сони, което беше вкарано по диагонал в гардероба, понеже беше по-голямо на размер от нишата за телевизор.



    Първата ми панорамна гледка към Мерида е от терасата на стаята на залез слънце... Красиво.





    Почти всички къщи, както се забелязва, са бели. Затова наричат Мерида – „Белият град“.

    Излязох от хотела и с GPS-а в ръка тръгнах към централния площад, който се намираше на около 500 м. Тук ще посъветвам всеки, който се разхожда в непознат град, като тръгва от място, на което иска да се върне, да си го маркира като точка. Аз забравих да го направя и впоследствие доста време се полутах в грешна посока, докато установя, че не си търся хотела където трябва. В крайна сметка попитах един полицай къде е хотела и той ме упъти – бях го доближил на 3 преки без да разбера, тъй като всички улици ми изглеждаха еднакви.

    И така... На централния площад се опитах да снимам къщата на Франсиско де Монтехо (Casa de Montejo), основал града през 1542 г. Запазена до наши дни е само фасадата, а вътре се е настанила банка – затова входът е с решетки.



    Франсиско де Монтехо е основал Мерида на мястото на голям град на маите – T’ho, сегашния централен площад. Всички постройки на индианците са били разрушени и камъните от тях са използвани за построяването на първата катедрала в Америка през 1571 г. – Катедралата на Мерида.



    Всички тези сгради са разположени около градинката на централния площад. Дворецът на губернатора – целият в зелено, се намира на 20 метра от катедралата.



    Достъпът е свободен за разглеждане на картините и стенописите вътре, които изобразяват страданията на местни жители, при завладяването им от испанските колонизатори. Точно тази вечер имаше стълпотворение от хора и не успях да вляза – чакаше се губернатора за някакво мероприятие.



    Пуснах се по магазинчетата и безистените. Много неща разгледах. Влязох и в големи магазини за всякакви стоки. Купих си сувенири от обсидиан. Зяпах и по витрините на малките улични магазинчета... Едни кожени обувки, например, излизат около 35 лв.



    От продължително ходене, около 12 км, огладнях и влязох за сандвич в KFC. След това продължих, купих си от един супермаркет OXXO нещо за пиене за хотела и се прибрах след дълго и тягостно издирване на хотела, поради споменатите по-горе причини. Не можах да направя достатъчно добри снимки и реших, че ще стана рано сутринта и ще наваксам на изгрев слънце.

    Сутринта на 27.11.2010 станах в 6:00. Излязох да поснимам същите места, които посетих предната вечер. Получи се по-добре.

    Започнах отново от градинката на площада.



    След това ме впечатли червената сграда на кметството с часовниковата кула (Palacio Municipal). Построена е през 1735 г. на мястото на пирамида на маите.



    Минавам покрай къщата на Франсиско де Монтехо...



    И отново катедралата, но през деня:



    Наред е Дворецът на губернатора (Palacio de Gobierno, 1892 г.).



    Най-интересната улица в Мерида е Paseo de Montejo. На нея са построени къщите на много богатите едри земеделски производители от Юкатан. Как точно стават много богати в един такъв беден щат на една относително бедна държава? Тайната се крие в растението henequen, или наричано още sisal (сизал).



    Това растение от рода Агавови се е използвало още преди хиляди години от индианците мая за влакна. От сърцевината на листата са извличали много здрави нишки. Испанците усвоили тази технология, а впоследствие даже разработили машини за по-ефективно производство на сизалови влакна. Приложението им първоначално било за връзване на бали със сено за добитъка – много по-добро решение от металната тел, която можело да нарани животните. Това растение не иска много вода и е изключително подходящо за отглеждане на полуостров Юкатан, където водните източници са предимно подземни. Създадени били много хасиенди за отглеждане на сизал. Собствениците им забогатели и станали елита на обществото в Мерида. Живеели в центъра на града – близо до къщата на основателя му.



    Продължавам нататък сутрешната си обиколка. Минавам покрай паметник на Manuel Cepeda Peraza, генерал от армията по времето на президента на Мексико Бенито Хуарес. Бил е и губернатор на Юкатан от 1867 до 1869 г.



    Паметникът е непосредствено до Църквата на зачатието:





    Къщите около църквата и паметника са в колониален стил.



    Тръгвам обратно към хотела за закуска. По пътя минвам още покрай Университета на Юкатан, пред който незнайно защо още в 6 сутринта имаше опашка.



    Иначе улиците рано сутрин са празни. Много празни! Сякаш времето е спряло.



    След сутрешната си обиколка установих, че центърът изглежда много различно вечер и сутрин. Едно нещо, обаче, прави силно впечатление – всичко е подредено и много чисто. Мерида е безопасно и гостоприемно място с почти нулева престъпност. Прочетох, че много мексикански семейства от Мексико Сити са се преместили да живеят тук един по-спокоен живот, далеч от престъпността и наркобандите. Добър избор!

    Прибрах се в хотела и закусих. Следва освобождаване на стаите и отпътуване към едно от новите седем чудеса на света – Чичен Итца. Пътят дотам е само 120 км.
    Последно редактирано от Stas; 13-04-14, 22:16.
    ДНЕВНИКЪТ НА СТАС
    СВЕТЪТ НА МАИТЕ. ГВАТЕМАЛА, БЕЛИЗ И ХОНДУРАС

    Коментар


    • #32
      От: МЕКСИКО - ЗАГАДКИТЕ НА МАИТЕ

      Чакам продължението .... СТРАХОТНО!!!
      Кольо "Дупетата вървят и с мастика... "

      Ясен Супер Модератор: "Абе при мене как не увисва?" "хм, представих си Багера по бельо."

      Коментар


      • #33
        От: МЕКСИКО - ЗАГАДКИТЕ НА МАИТЕ

        10. ЧИЧЕН ИТЦА

        Настроението ми е приповдигнато. Главата ми е пълна с различни мисли, а емоциите ме държат в приятно напрежение. Из главата ми се въртят спомените за Великата китайска стена, за Петра и Тадж Махал. Предстои ми да посетя следващото от новите седем чудеса на света!



        Вече съм на входа и чувството към неизвестното е донякъде познато. Около мен е оживление от хора, дошли чак дотук с вълнения, подобни на моите.



        Около входа се поизгубихме. Джойс се опита да ни събере и се отказа. Останахме да чакаме останалите от групата да се появят от някъде – неясно кой откъде. Накрая всеки си получи билетчето за вход. Ето и тарифите (12 песо = 1 долар или 100 песо = 12 лв.).



        И, разбира се, преди да се потопим в магията на Чичен итца, ето картата на мястото с най-важните обекти за посещаване:



        След като успяхме да изнервим нашия гид, влязохме и тръгнахме по една къса алея.



        Отляво Джойс ни показа, че Чичен итца, за разлика от болшинството градове на маите е имал крепостна защитна стена. Нещо наистина рядко срещано.



        В края на алеята излизаме на обширно пространство, по средата на което се извисява Замъкът (El Castillo) или Пирамидата на Кукулкан.



        Джойс ни събра отново и преди да сме се пръснали из комплекса използва да ни разкаже колкото се може повече за това забележително място. Следващите 2 снимки са от Наталия и Силвия. Аз през това време си водих записки в тефтерчето.





        Намираме се в древния град на маите от племето Итца – Чичен итца. Ще разглеждаме 5-те най-важни обекта:
        1. На първо място е Храмът на Кукулкан.
        2. Най-голямото игрище за пелота на маи.
        3. Свещеният кладенец.
        4. Комплексът на Хилядата колони.
        5. Обсерваторията.

        По пътя ще се спираме и на други, не толкова значими постройки, но които хич не са безинтересни и също си носят своята история. Започваме с първия обект.

        Обект 1, Храм на Кукулкан:
        Всичко видяно от нас до момента са последните останки от съществуването на тези градове. Технологията, която Джойс нарече Superposession се състои в изграждане на една структура върху друга – често използван от маите метод за строене на храмове. Това, което се вижда от Храма на Кукулкан е от 1200-1400 г. и е последната структура, построена върху няколко други.



        Тази пирамида е кръстена още „Замъкът“, защото Диего де Ланда, свещенникът, изгорил ръкописите на маите, възкликнал: „Че това си е цял замък!“. Всъщност пирамидата на Кукулкан е един слънчев календар, но не християнски. Всяка една от четирите фасади има по 91 стъпала – общо 364. Последното стъпало е вътре в храма на върха. Има по 9 тераси на всяка фасада отляво и отдясно, т.е. общо 18, което представлява броя на месеците в годината, а вътре в храма е последната седмица от 5 дни за молитви.



        Пирамидата има перфектна астрономическа линия – северната фасада гледа точно към Полярната звезда. В 15:00 часа в дните на пролетното и есенното равноденствие, лъчите на залязващото слънце осветяват ръба на терасата. Сянката, която той хвърля върху стълбите наподобява змия! В основата на североизточната и никоя друга стълба има глава от камък – точно това е символът на бог Кукулкан – глава с пернато змийско тяло.



        Обект 2, Игрището за пелота:
        Храмът на Ягуара е част от игрището за пелота и най-вероятно е мястото, откъдето владетелят е наблюдавал играта. Залепен е за едната стена от външния край на съоръжението. Входът също е извън самото игрище, но през него се стига до втори етаж, който е над стената и е чудесна площадка за наблюдение на целия игрален терен.





        Игрището е най-голямото от всички известни в Мексико – 160 метра дължина. Това е и най-добре запазеното игрище на маите и всичко, което ще видим е оригинално. Неговата акустика е перфектна и от всеки край се чува всичко до другия. Все още е загадка как е постигнато това.





        Двата ринга представляват центъра на Вселената. Целта на играта е топка от каучук да преминава през ринга.

        Правила на пелота:
        Отборите са два.
        Всеки отбор се състои от 7 играчи.
        Всеки отбор си има капитан – най-добрият играч.
        Топката е от каучук с приблизителни размери като топка за хандбал и тегло около 5 кг.
        Играе се с протектори.
        Топката се удря с определени части на тялото без да се хваща – рамо, крак, лакът, хълбок...
        Победител е отборът, който пръв вкара топката в ринга 13 пъти.
        Играта завършва с жертвоприношение и затова топката е изобразена с нарисуван скелет.
        Когато играта завърши, капитанът на загубилия отбор застава с лице на юг и бива принесен в жертва чрез обезглавяване с обсидианов нож от капитана на отбора-победител. Чест било за всеки капитан на отбор да облагороди земята с кръвта си и по този начин да се постигне плодородие за целия народ. Целият ритуал на жертвоприношението се изпълнява в храма в северния край на игрището.

        Има теория, че капитанът на победилия отбор поднася главата си и бива обезглавен като това било висша привилегия, която му давала право да отиде направо в рая, а не да минава всички 13 стъпала, водещи до там, според индианските вярвания. Източниците и тълкуванията са различни – истината е някъде там... в загадъчното минало на маите.



        На игрището за пелота има 6 балерефа, благодарение на които до голяма степен са изяснени самата игра и нейните правила.



        Спазването на правилата се следи от 6 съдии, разположени в четирите ъгъла на игрището и по един точно над всеки ринг. Кралят е седял и наблюдавал играта непосредствено до Храма на ягуара или направо от неговия втори етаж.



        Играчите са се обличали ритуално за играта в друг храм в южната част на игрището (вдясно на снимката).

        В една свещена книга маите разказват, че преди космоса е имало само Бог, Материя (бог Хунапу с женски образ) и Антиматерия (бог Икшбаланке – мъж). Цялата енергия на космоса е била съсредоточена в една черна топка за пелота. Жената Хунапу хвърля топката и излизат милиони светлини – ражда се Космосът. Мъжът Икшбаланке удря топката с рамо и става експлозия – ражда се Вселената. Мъжът се покланя и жената – Материята, реже главата на Антиматерията. Кръвта й обогатява земята и се ражда животът.

        Така маите от Чичен итца са си представяли сътворението на Вселената.

        Пелота не е само игра – това е цял ритуал, изпълняващ се веднъж на всеки 52 години.
        Единият капитан представлявал материята, а другия антиматерията. Загубилия имал честта с кръвта си да облагороди земята, както вече споменах по-горе.

        Как точно се определя кога да се играе играта? Разглеждаме 365-дневния календар на маите (Haab, голямото колело) и 260-дневния религиозен календар (Tzolkin, малкото колело). Ако ги представим с две зъбни колела с по 365 и съответно 260 зъбчета и ги завъртим така, че да съвпаднат датите 21.06 на двете, то при завъртането им тази дата на двете колела ще съвпадне отново след точно 52 години по Haab или 73 години по Tzolkin. Когато се случи това означава, че е време да се проведе ритуалната игра на пелота.



        Излизаме от игрището за пелота и минаваме покрай олтара на Venus (Бог на Войната). Наричат го още платформата на Venus. Мотивите от камък по стените и украсата около стъпалата са носител на интересна за археолозите информация.






        Обект 3, Свещеният кладенец:
        Тръгваме към Свещения кладенец (Cenote Sagrado). Думата Сеноте произлиза от думите на езика мая: Coz (прилеп) и Not (къща)  Cenote.

        Маите от Чичен итца са считали, че този „кладенец“ е вход към отвъдното. Пътят към него е бил свещен, както и самият кладенец. Вътре са хвърляли за жертвоприношения живи хора и различни ценни предмети. Както се разбрало след няколко столетия – много на брой и много ценни!



        През 1893 г. консулът на САЩ в Мерида – Едуард Хърбърт Томсън, купил хасиендата Чичен Итца без да подозира какво крие тя. Години по-късно, през 1904 г., той изпомпал колкото се може повече от водата в кладенеца и успял да извади от него много на брой и безценни реликви на маите. Отнесъл ги със себе си в Щатите, а мексиканското правителство едва тогава се усетило какво е пропуснало. Отнели му имота и го обявили за крадец, а той никога повече не се върнал в Мексико.

        През 1969 г. правителството решава само да разработи този източник на исторически артефакти. Изпомпват отново част от водата и намират ценни находки за антропологическия музей. И до ден днешен в кладенеца биха могли да бъдат намерени безценни исторически реликви на маите.

        Индианците не са използвали Свещения кладенец като водоизточник. Водата определено не е била годна за пиене. Те са правели стотици резервоари на различни места и по този начин са се справяли с безводието.

        Джойс разказва увлекателно и човек не се усеща как минава времето.



        По пътя обратно се сетих, че не съм се снимал никъде в Чичен итца, та помолих и мен да ме запечатат на фона на голямата пирамида – чудо на света.



        От същото място снимах следващия обект.


        Обект 4, Комплекът на Хилядата колони:
        Хилядата колони всъщност е място, на което наистина има много колони, но са били някъде около 400, а не 1000. Просто броят им е бил толкова голям, че са създавали подобна илюзия. Предназначението на това място е пазар и се намира отдясно и около Храма на воините с фигурата на Чак-Мол, която не бива да бъркаме с бога на водата Чаак. Тази характерна фигура за Чичен итца е с не съвсем ясна история.



        Вдясно от храма се вижда сред дърветата и още една постройка, а на следващата снимка се вижда ясно статуята на Чак-Мол на върха на храма.





        Нашият екскурзовод ни спести посещението на този комплекс, който според него не бил толкова важен. Жалко, защото за мен абсолютно всичко представляваше интерес.



        Ето многобройните колони, наречени „хиляда“:



        Връщайки се отново до Замъка или Пирамидата на Кукулкан, Джойс предложи на който е уморен да се ориентира към изхода, а останалите продължихме към Обсерваторията.

        Пътеката, по която вървяхме беше осеяна отляво и отдясно със сергии за сувенири. Имаше доста интересни маски и статуетки от обсидиан. Сега, обаче, не беше момента – изоставах, за да снимам, после бързах да настигна групата, която остана наполовина след предложението на Джойс към уморените. Сергиите до голяма степен развалят чара на мястото, но явно стремежът за препитание на мексиканеца не е съобразен с очакванията на туристите. Аз лично предпочитам руините да си останат руини, а сувенирите да се продават около входовете на археологическите зони, но кой ме пита мен!

        Минахме покрай няколко по-малки руини и една малка пирамида. Вероятно нямаше да разберем какво е това, но попитах и разбрах, че пред нас е Комплексът на Шамана (El Osario).



        Всичко е заобиколено с буйна растителност, която хвърля приятна сянка. Въпреки зимата в Юкатан си е доста топло и сянката пази от следобедното слънце. Срещу тези платформи се намира и Пирамидата на Шамана (Tumba del Gran Sacerdote), която е и негова гробница. А кой е бил този шаман, така и не стана ясно. Вероятно е някакъв висш религиозен водач.



        Тези, а и следващите постройки, са силно повлияни от архитектурния стил Пуук (като в Ушмал). Различават се съществено от по-новата част на града, която е изпълнена според архитектурните традиции на толтеките. Това ще си проличи съвсем ясно малко по-нататък.

        Следващата група, преди да стигнем Обсерваторията, е така наречената Червена къща (Chichanchob). Наричат я червена, заради оцветения бордюр, който я опасва или поне я е опасвал преди. Сега този ръб не се вижда – вероятно е избледнял с времето.



        Вътре не се влиза, както и на повечето места в Чичен итца. Всичко е заградено и достъпът е забранен. Поне обиколих и огледах постройката и от другата страна – откъм Обсерваторията.



        Обект 5, Обсерваторията:
        Поляната, на която излязохме беше заобиколена от всички страни с дървета и архаични постройки. Една от тях се различаваше съществено от всички останали. Обсерваторията (Caracol) е кръгла – нещо нетипично за маите.





        В предколумбова Америка има само две такива – другата е в древния град Маяпан. Всички останали са квадратни. Построена е на три нива. През прозорците на най-горното ниво са наблюдавали небето. Знаели са разстоянието от Земята до Слънцето. Имали са 13 зодиакални съзвездия – с едно повече от нашите. Интересно e, че с телескопа Хабъл се виждат 88 съзвездия, а маите с просто око са наблюдавали цели 13. Били са отлични астрономи и от поколение на поколение са записвали и предавали всичките си наблюдения и изчисления.

        Астрономите на маите са установили, че на всеки 209 години слънцето има силни изригвания и това е записано в кодексите в Париж и в Дрезден. На всеки 209 години радиацията предизвиква на полуостров Юкатан суша. Експертите са се отнесли с недоверие към тези наблюдения на индианците допреди 10 г. Тогава, чрез едно от най-модерните съоръжения, обсерваторията в Тексас, те установили същото – на всеки 209 години слънцето изригва с особена сила.

        Всичките наблюдения на маите са обогатявали техните знания и благодарение на тях те са предсказвали климата.

        Тук Джойс ме повика и каза, че програмата е приключила, но тъй като съм се интересувал повече, то да продължа напред и да разгледам останалите постройки. Според него щели да ми харесат. Послушах го, разбира се.

        Минах покрай Обсерваторията и я снимах от друг ъгъл. Времето и облаците много помагат, когато човек иска да направи снимка с красив фон.





        Разходих се сам, снимах, разглеждах... Красота и загадъчност... Имаше странни обекти, всеки от които си носи своята история, но тя остана загадка за мен.



        Las Monjas или Женският манастир вероятно е място, на което е живеел елита на обществото на маите в Чичен итца. Постройките в този комплекс имат силно подчертан стил Пуук – същия като в Ушмал. Целите фасади са украсени с характерни орнаменти, нетипични за толтеките, които са владели Чичен в по-късния етап от развитието на града.



        Зад постройката на снимката е имало игрище за пелота – едно от тринадесетте в града. Този комплекс от постройки е най-старата част от града на маите и се нарича Стария Чичен. Достъпът до него е позволен само за археолози.

        Откровено вниманието ми бе привлечено от може би най-красивата сграда в стил Пуук в комплекса Las Monjas – това е Църквата или на испански La Iglesia.



        Зад нея се виждат руините на Akab Dzib – на свой ред най-старата постройка в комплекса Стария Чичен и с все още неизяснено предназначение и непреведено от езика на маите име.

        Поглед към църквата отзад, откъм игрището:



        И обща панорама на разположението на тази украсена отвсякъде с орнаменти сграда. Леко облачното време продължава да ми прави огромна услуга за снимките.



        Последната значима сграда е Храмът на изваяните панели (Templo de los Tableros Esculpidos). Кръстен е така заради красивите фигури в камъните, изобразяващи хора, растения и животни, контролирани от двама воини. На снимката не се вижда всичко това, а според мен тук има още доста работа по реставрацията.



        През 1194 г. владетелят на друг много силен град на маите – Маяпан, нарушава примирието и завладява Чичен итца и Ушмал. Градът постепенно загубва водещата си роля и е в упадък, но остава свещено място за маите, до идването на испанците през XVI век.

        На връщане реших, че въпреки неприязънта ми към сергиите вътре в Чичен итца, все пак ще е грехота ако не си купя нещо за спомен. Типичните статуетки от обсидиан, инкрустирани с полускъпоценни камъни ми се сториха подходящ спомен. Ясно беше, че цените, които обявяват мексиканците са многократно завишени, така че предприех следната тактика. На първата срещната сергия се пазарих до момента, до който търговеца не пожела повече да ме гони след като си тръгнах. Така разбрах коя цена не ги устройва. На следващата вече бях подготвен и си направих покупката на приемлива за мен и за продавача стойност, до която стигнахме изключително бързо предвид набрания опит.

        Излизайки направих още една снимка на Ел Кастийо с поредната група посетители отпред. Светлината се променя с промяната на местоположението на слънцето, а на всеки кадър облаците образуват различни загадъчни форми – в тон със загадъчността на паметниците на древните маи.



        Около изхода си купих една книжка за Мексико. Доста скъпа впрочем, но никъде не можах да я спазаря на по-добра цена от 25 долара. След като я хванах в ръцете си, установих с огромна изненада, че е издадена и отпечатана в Италия! А това си беше продукт, който се продаваше на всички туристически места в Мексико и никога не бих предположил, че е произведен в Европа.

        Цялата група ме чакаше да изляза от Чичен итца, а на мен не ми се тръгваше. Културната ни програма в Мексико завърши на днешния 27 ноември с посещението на едно от новите седем чудеса на света – много известно, макар и не толкова обаятелно като някои от другите древни градове място.

        Колкото повече научавам за културата на маите, толкова повече въпроси без отговор ми изникват в главата. Колкото повече места посещавам, откривам толкова повече, които не съм посетил. Това пътуване в Мексико ме кара да се замислям кога бих дошъл отново и какво бих искал да видя следващия път.

        Последната фаза от екскурзията беше почивка в Канкун – най-големият мексикански курорт на Карибско море. Още същата вечер щяхме да спим в хотел Park Royal Cancun (All Inclusive), а утрешния ден по програма беше ден за почивка и разпускане преди дългия полет към дома.

        Качихме се на автобуса и напуснахме Чичен итца.
        Последно редактирано от Stas; 13-04-14, 22:25.
        ДНЕВНИКЪТ НА СТАС
        СВЕТЪТ НА МАИТЕ. ГВАТЕМАЛА, БЕЛИЗ И ХОНДУРАС

        Коментар


        • #34
          От: МЕКСИКО - ЗАГАДКИТЕ НА МАИТЕ

          Браво, Stas!
          Suzuki Jimny, 1.3, 2009

          Коментар


          • #35
            От: МЕКСИКО - ЗАГАДКИТЕ НА МАИТЕ

            Невъзможно е всички хора да минем през всички хубави места на този свят. Затова благодаря за хубавият разказ и снимки.

            Коментар


            • #36
              От: МЕКСИКО - ЗАГАДКИТЕ НА МАИТЕ

              11. КАНКУН

              27 ноември 2011 г. бе денят, в който посетихме Чичен итца. Същата вечер стигнахме до Канкун, където ни очакваше кратка релаксираща почивка като финал на туристическата ни програма в Мексико. Следващите няколко дни не можеха да се сравняват с това, което преживяхме и видяхме до този момент. За хората, които обичат морето и плажа – те определено си заслужаваха.

              Джойс ни остави в хотела и след като се сбогувахме се качи на автобуса и с шофьора тръгнаха незабавно по обратния път към Сан Кристобал де лас Касас. Бързаше да види семейството си за един ден и веднага да поеме следващата група туристи. На въпроса дали не му идва прекалено натоварването, той отговори, че е благодарен, че ни има, защото благодарение на нас изхранва семейството си. Това е то работата! Вижда се с децата и съпругата си по един ден между два екскурзоводски ангажимента и е благодарен, че има работа, защото много семейства в Мексико са на границата на оцеляването. За него работата е хоби и страст. Наистина, това което ни предложи като информация, като визия и възприятие, начинът по който ни го поднесе, заслужаваха адмирации!

              Настаняването в хотел Park Royal Cancun (4*) в района на хотелиерската зона на Канкун ни отне повече време отколкото имахме търпение. На пушачите от групата им дойде като студен душ фактът, че в хотела не се пуши, стаите нямат тераси и прозорците не се отварят. Глобата за пушене е солена и така вредните навици трябваше да се упражняват посредством излизане от сградата.

              Настаних се. Леглата в единичната ми стая бяха две двойни, на които спокойно можеха да нощуват четирима.





              След като си оставих багажа и си взех бърз душ, тръгнах към ресторанта за вечеря. Коридорът си заслужаваше да бъде сниман – цветове, които веднага ти вдигат настроението.



              Храната – позната на вкус, но доста по-разнообразна от предишните хотели.



              И отново плодове – пъпеш, папая, ананас, плод от кактус (с много семки, но иначе вкусен), жълт пъпеш и диня.



              След вечеря се разходихме до плажа, след което се прибрах в стаята, а след едно качествено наспиване на сутринта продължих с ресторанта на закуска.



              Закусих основно с плодове, като този път имаше и червен портокал.



              Целият ден на 28 ноември ни беше свободен в All Inclusive хотела, а аз реших да започна с разглеждане на територията на му още в 8 сутринта.





              Приятно местенце! Нямаше много хора – все пак е началото на зимата. А иначе чудесни температури за басейн и плаж. Чисто и красиво.

              На територията на хотела има и антични остатъци от „Храм на скорпиона“, една от малкото следи, останали от маите в този район. Съвсем малка руина, но внасяща автентичен колорит и напомняща, че сме в Мексико.



              От развалините се открива чудесна гледка към плажната ивица и хотелите. Вляво е нашият хотел.



              Слизам на плажа – пясъкът е удивително бял! А да видиш такова вълшебно крайбрежие и да няма почти никакви хора – това за мен беше необяснимо!





              Този ден беше за плаж и за разпускане. Все още, обаче, беше доста рано – 9 часа сутринта. Срещнах Бисер и решихме да се разходим до близкия МОЛ, който видяхме предната вечер от автобуса по пътя към хотела.

              Вече беше светло и на излизане на хотела го снимах целия.



              И тъй като с Бисер решихме, че ще се поразходим пеша, то е редно да покажа и тази единствена улица, наречена „Кукулкан“, която обикаля целия хотелски район на Канкун. В действителност е много дълга – някъде около 20 км минимум.





              Излишно е да казвам, че всичко свети от чистота.

              Интересно място е Канкун. Централната градска част е разделена от хотелите от една не малка продълговата лагуна. Улица „Кукулкан“ я обикаля, давайки бърз достъп до всички хотели от зоната. Противно на очакванията ми и близостта на морето, лагуната е сладководна. В нея има дори крокодили, така че плуването там е забранено.



              Гледайки от района на хотелите, в далечината се вижда централната градска част. Около Лагуната са построени забележителни вили на богаташи с красиви и скъпи яхти отпред. Има и цели затворени комплекси. Красота и съвършенство...





              Походихме още малко и не след дълго стигнахме МОЛ „Кукулкан“.



              Поради твърде ранния час, той беше още затворен, та се наложи да се помотаем малко по улицата.





              Един автобус, който рекламира Xcaret (Шкарет) – един от най-добрите световни развлекателни паркове. Наричат го „Свещения природен Рай“. Това е място с удивителни природни забележителности, археологически находки и 53 атракции за туристи от всякакво естество, включително шоу с делфини, коне, ферма с тропически птици, пеперуди, пещери с плъхове. Предлага се гмуркане в пещери и разходка до подземна река. В исторически план това е било едно от най-важните пристанища на маите. За съжаление видяхме рекламата, но посещението на тази атракция остава за следващото ми идване в Мексико.

              Засега се ограничаваме с разглеждане на МОЛ „Кукулкан“. Малък, чист и спретнат и нищо кой знае какво вътре. Снимки нямам, но няма и какво да се види.

              На връщане към хотела ми направиха впечатление автомобилите на Мексиканската федерална полиция. Оказа се, че през един хотел от нашия е отседнал Барак Обама, мексиканският президент Ф. Калдерон, както и президентите на още няколко държави за провеждащия се в Канкун по същото време екологичен симпозиум. Нямаше и да разберем, ако не бяха тези автомобили по улиците.



              Стигнахме в хотела и се отправихме директно към плажа. Потопих се в топлата вода на Карибско море, борих се с бурните вълни, рових за раковини по брега – общо няколко часа. Спокойствие и красота – няма какво друго да кажа!





              С Бисер събрахме по някоя и друга раковина, а Наталия през това време ни документира.



              След като се зачервих сериозно от слънцето и се прибрах за обяд, реших че е време да се разходя до централната градска част на Канкун, където си бях уговорил среща с Деси – българка, омъжена за мексиканец, която живее тук. След размяна на СМС-и се разбрахме кога и къде да се видим.

              Жоро и Бисер решиха, че с удоволствие ще се разходят с мен и тръгнахме заедно с градски транспорт.



              Договорката с Деси беше да се видим на пазара за сувенири със специфичното име „Меркада беинте очо“, което в превод е „Пазар 28“. Не ми стана ясно защо точно 28, а и не се поинтересувах. Важното беше, че шофьорът веднага разбра къде да ни спре автобуса, за да стигнем на мястото.

              Помотахме се по сергиите и в уговорения час намерихме Деси. Седнахме на бира за който пие, а аз на тонизираща напитка Gatorade. Поприказвахме си, а персоналът на заведението като видя, че се снимаме, веднага ни оборудва с подходяща дегизировка. По някое време се появи и Пепа и стана още по-весело!



              Хората са много гостоприемни и жизнерадостни. Нито за миг не усетих по маршрута ни в тази прекрасна страна каквато и да било враждебност или опасност. Със сигурност престъпност има, но и на всяка крачка полицията бди за сигурността.

              Деси ни закара до хотела в 18:00 часа. Малко преди да стигнем я спряха полицаи, защото караше с около 20 км/ч над разрешената скорост. Помолиха я да внимава, за да не се случи някое произшествие и й пожелаха добър път. Бях изумен. Никакво заяждане, никакви отрицателни емоции или пък намеци за подкуп... Благодарихме й за приятния следобяд и събеседване на бира и се прибрахме за вечеря в хотела.

              На следващата сутрин се отдадох на обзелата ме предния ден страст за събиране на раковини. Станах в 5:30 и десет минути по-късно вече бях на плажа, за да събера изхвърлените през нощта черупки от брега. За мое най-голямо разочарование не намерих абсолютно нищо интересно!

              Този ден, 29 ноември, беше последният ни в Мексико. Закусих, разходих се малко по плажа и се прибрах в стаята, за да си стегна багажа. В 12:30 ни взеха от хотела за трансфер до летището в Канкун. Пристигнахме в Мексико Сити след 3 часа полет и се впуснахме в безкрайно ходене по огромното летище. Накрая с „въздушен влак“ стигнахме до терминала, от който трябваше в 21:55 да излетим за Амстердам.

              Обратният трансконтинентален полет мина някакси по-лесно. Не се чувствах толкова смазан, когато чак на другия ден в 15:30 кацнахме в холандската столица. Посрещнаха ни и ни закараха в хотел за нощувка. След като се настанихме, всички от групата се пръснаха по собствена програма из града. Аз участвах в една разходка по улиците в центъра, видях и прочутата атракция – кварталът на червените фенери. Всичко щеше да бъде чудесно, ако не идвахме от +30 градуса в Канкун на -3 градуса в Амстердам! На всичкото отгоре духаше и беше адски влажно. Намръзнахме се здраво! Голям шок. Прибрах се в хотела и тази вечер повече не си показах носа навън.

              На следващият ден закусихме в хотела рано сутринта и към 8:00 имахме трансфер до летището, откъдето с полет в 10:30 се прибрахме до София.

              Приказката свърши! Ето щастливата група, посетила Мексико (отляво надясно): Жоро, Бисер, Пепа, Венци, Вальо, Миго, малката Наталия, Силвия, Нина, голямата Наталия и аз.



              Като обобщение искам да кажа, че тази дестинация си заслужава всяка вложена стотинка и минута време. Мексико е едно място, което при възможност задължително трябва да посетите. Това, което ще видите там е неповторимо и ако поне донякъде съм успял да ви предам атмосферата, знайте, че поне още толкова не съм се справил. Не всичко може да се опише с думи, а за Мексико това важи с пълна сила!

              Като се прибрах и се порових в историята и загадките на маите, открих, че местата, които сме посетили са много важни, но далеч-далеч не са всичко, което си заслужава да се види. Спомням си за това, че минахме само на 15 км от древния и могъщ град Тонина, покорявал на два пъти Паленке. Бяхме близо до Коба и Тулум, а често споменаваните ключови градове Калакмул, Маяпан и Тикал останаха далеч от маршрута ни. Има и още, и още... С удоволствие бих се върнал, за да обиколя останалите забележителности на тази изключителна страна. Някой ден, някой много хубав ден това ще се случи.

              Благодаря за търпението и вниманието на всички, които прочетоха този дълъг пътепис докрай. За мен беше удоволствие да споделя всичко това с вас.

              София, 15.02.2011 г.
              Последно редактирано от Stas; 13-04-14, 22:28.
              ДНЕВНИКЪТ НА СТАС
              СВЕТЪТ НА МАИТЕ. ГВАТЕМАЛА, БЕЛИЗ И ХОНДУРАС

              Коментар


              • #37
                От: МЕКСИКО - ЗАГАДКИТЕ НА МАИТЕ

                Първоначално публикуван от Stas Преглед на мнение
                .... За мен беше удоволствие да споделя всичко това с вас.
                За нас бе удоволствие да прочетем . Благодаря!
                Suzuki Jimny, 1.3, 2009

                Коментар


                • #38
                  От: МЕКСИКО - ЗАГАДКИТЕ НА МАИТЕ

                  Stas докоснал си се до нещо уникално и незабравимо.Браво!Благодаря за споделеното.

                  Коментар


                  • #39
                    От: МЕКСИКО - ЗАГАДКИТЕ НА МАИТЕ

                    Първоначално публикуван от Danika Преглед на мнение
                    За нас бе удоволствие да прочетем . Благодаря!
                    Невероятно.

                    Коментар


                    • #40
                      От: МЕКСИКО - ЗАГАДКИТЕ НА МАИТЕ

                      Наистина е уникално и незабравимо. И все пак останах с усещането, че не съм доразгледал всичко. То и не може накуп, освен ако не остана в Мексико повече от месец и всеки ден да обикалям.

                      Радвам се, че ви е харесало.
                      ДНЕВНИКЪТ НА СТАС
                      СВЕТЪТ НА МАИТЕ. ГВАТЕМАЛА, БЕЛИЗ И ХОНДУРАС

                      Коментар


                      • #41
                        От: МЕКСИКО - ЗАГАДКИТЕ НА МАИТЕ

                        Благодаря още веднъж за споделеното. Скоро говорих с приятели, които си бяха направили околосветско пътешествие и след моя въпрос, коя страна най ви впечатли отговорът беше - Мексико.
                        Пожелавам още много екзотични и споделени пътешествия!
                        Поздрави

                        Коментар


                        • #42
                          От: МЕКСИКО - ЗАГАДКИТЕ НА МАИТЕ

                          Благодаря, вече имам планове. Имах ги и преди да тръгна за Мексико, а след като се върнах в плановете ми се намести и още едно ходене там - да видя това, което не успях.
                          ДНЕВНИКЪТ НА СТАС
                          СВЕТЪТ НА МАИТЕ. ГВАТЕМАЛА, БЕЛИЗ И ХОНДУРАС

                          Коментар


                          • #43
                            От: МЕКСИКО - ЗАГАДКИТЕ НА МАИТЕ

                            Невероятно пътешествие, разказано много увлекателно ! Благодаря за прекрасните снимки ! Дано да имам щастието някой ден да отида в Мексико !

                            Коментар


                            • #44
                              От: МЕКСИКО - ЗАГАДКИТЕ НА МАИТЕ

                              С малко закъснение намерих темата, но не мога да не кажа едно голямо БЛАГОДАРЯ. Явно имаш талант не само зад обектива, но и зад клавиатурата.


                              [QUOTE=Stas;1440192]11. КАНКУН






                              Един автобус, който рекламира Xcaret (Шкарет) – един от най-добрите световни развлекателни паркове. Наричат го „Свещения природен Рай“. Това е място с удивителни природни забележителности, археологически находки и 53 атракции за туристи от всякакво естество, включително шоу с делфини, коне, ферма с тропически птици, пеперуди, пещери с плъхове. Предлага се гмуркане в пещери и разходка до подземна река. В исторически план това е било едно от най-важните пристанища на маите. За съжаление видяхме рекламата, но посещението на тази атракция остава за следващото ми идване в Мексико.
                              ...................................................................................................................................................... .........................................

                              Тук бих ти препоръчал, при следвашото ходене там да не бързаш и да не се доверяваш много на рекламите за по-по-най. Ешкарет е аква парк, добре замислен, но не добре управляван. На ден там се събират стотици хиляди хора, пълна лудница. Чакането да си пратиш багажа на изхода на пещерната река е около 2 часа, хигиената в ресторантите е майка плаче, лагуната е супер красива, но при наличие на 10000 човека наоколо е по скоро досадна спирка за няколко снимки.
                              Единственото което си заслужава е шоуто на края на деня. Провежда се на специално построен за целта стадион. Пресъздава историята и бита на Маите и по късно на Мексиканците. На края на шоуто, което е около 3 часа имах чуството, че съм на мач на който Мексико печели световната купа, народа откачи.
                              Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_0317.jpg
Прегледи:1
Размер:219.3 КБ
ID:5595606
                              Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_0336.jpg
Прегледи:1
Размер:175.2 КБ
ID:5595607
                              Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_0350.jpg
Прегледи:1
Размер:113.8 КБ
ID:5595608
                              Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_0353.jpg
Прегледи:1
Размер:156.6 КБ
ID:5595609
                              Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_0362.jpg
Прегледи:1
Размер:181.6 КБ
ID:5595610
                              Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_0464.jpg
Прегледи:1
Размер:151.6 КБ
ID:5595612
                              Прикачени файлове
                              Последно редактирано от Mitko69; 24-06-14, 17:37.
                              The only thing moving after WWIII will be cockroaches and V-Strom 650.

                              Коментар


                              • #45
                                От: МЕКСИКО - ЗАГАДКИТЕ НА МАИТЕ

                                Благодаря!

                                Това, което съм писал е било доста отдавна. Гледам, че сте имали и демонстрация на игра на пелота...
                                Аз лично нямах време да го посетя, така че написаното от теб допълва перфектно разказа ми.
                                Има и още нещо - аз лично бях малко извън активния сезон там и навалиците не бяха големи.
                                ДНЕВНИКЪТ НА СТАС
                                СВЕТЪТ НА МАИТЕ. ГВАТЕМАЛА, БЕЛИЗ И ХОНДУРАС

                                Коментар

                                Активност за темата

                                Свий

                                В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                                Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                                Зареждам...
                                X