Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Т-образно кръстовище

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • Т-образно кръстовище

    Здравейте!
    Имам следния казус: шофьор кара по път с предимство и навлиза в кръстовище. От улицата, отдясно под прав ъгъл излиза кола пред него. Настъпва ПТП. Кръстовището уж е регулирано - намерен е знак в основата на едно дърво за път с предимство.Извършена е авто-техническа експертиза, чието заключение за скоростта на автомобилите се основава само на: липса на спирачни следи от автомобилите, щетите по автомобилите, показанията на оцелелия водач /шофьора по пътя с предимство/, който блъска другия а-л;
    Адекватна ли е според вас подобна оценка на скоростта /това е решаващия въпрос за това има ли някаква вина шофьора, който блъска излезлия от разклонението а-л/? Има ли според експертната практика по-добра възможност за такава оценка? Какво представлява т. нар. "векторен метод" за изчисл. на скоростта. Достатъчно ли е за приложението му да разполагаме с мястото, на което са отхвърлени автомобилите след ПТП-то /където окончателно са спрели/. Има ли в конкретния казус някакво значение т. нар. "съобразена скорост", ако приемем, че шофьора по пътя с предимството е карал с "разрешена скорост"?

  • #2
    От: Т-образно кръстовище

    Нещо не е съвсем ясна ситуацията. Т-образното кръстовище, няма никакъв особен статут от около петнайсетина години - дотогава, ако не е регулирано изрично по друг начин, с предимство беше пътят откъм хоризонталната част на "Т"-то и съответно - без предимство, пътят откъм "крачето" му, в момента тези неща не важат и "Т"-образното кръстовище си се регулира като всяко друго, или важи правилото за дясностоящият. Несъобразена скорост винаги може да се формулира, примерно, ако дървото за което става въпрос пречи на видимостта, то може да се приеме, че предвид лошата видимост, безопасната (съобразената) скорост за навлизане и преминаване през това кръстовище е различна от максималната разрешена за участъка. Този знак дето е намерен, не се разбира за кой път се е отнасял и дали въобще е бил за там (може просто да е бил подпрян на дървото и дори със значещата си част към него) иначе знаците - "Път с предимство"; "Път без предимство" и "Стоп" имат особената си форма, именно за да се "четат" и откъм обратната си страна. А обстоятелствата около удара могат да се установят сравнително лесно и със доста добра точност. При положение, че е известно мястото на удара (пр. разсипани стъкла от фарове); и масата на автомобилите - е много лесно да се каже, от каква посока са идвали и със каква скорост са се движели. Между другото - липсата на спирачни следи е много честа при съвременните автомобили със АБС.

    п. п. Като става въпрос за "оцелелия водач" - значи ли другият не е оцелял? Жалко, ако е такъв случаят...
    Прави каквото трябва, пък да става каквото ще!

    Коментар


    • #3
      От: Т-образно кръстовище

      Всъщност Т-образното кръстовище и преди 15 години не е имало специален статут. Аз имам книжка от 18 години и съм карал курса/учил правилника преди 19 г.
      Винаги си е било:
      Няма ли знак, дясно стоящия е с предимство.
      За въпросния казус имаме следната информация:
      Ляво стоящия е имал предимство, макар и с табела намираща се някъде в основата на дърво. Нищо не се казва за дясно стоящия - ако е нямало знак при него, той може да е решил, че е с предимство.
      Но всъщност темата е за съвсем друго: Дали заключението за скоростта е меродавно/адекватно и др.
      Ще се опитам да отговоря по темата:
      Заключенията на експертите се базират на база събраните (или събираемите) доказателства. Ако нямат достатъчно доказателства, би следвало за запишат, че е невъзможно да се установи скоростта и т.н.
      Мястото на удара може да се установи по следите наоколо въпреки липсата на следи от спирачен път. Може да се установи и скоростта (приблизително) на двата автомобила в момента на катастрофата по траекторията им на "отхвърчане" в следствие на удара.
      До колко е адекватна самата оценка е друг въпрос, на който не може да се отговори еднозначно, особено по описание във форум.

      Съобразена скорост vs. разрешена скорост:
      Има един такъв текст в ЗДП:
      Чл. 20, ал 2: "Водачите са длъжни да намалят скоростта и в случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението"
      Т.е. ако се движиш по път с предимство и видиш, че някой малоумник, идващ от път без предимство, ще те удари, трябва да спреш или поне да направиш опит да спреш.
      Също така има куп допълнителни фактори, според които би следвало да се кара с по-ниска от максимално разрешената за съответния път скорост: Например паркирали автомобили близо и на самото кръстовище.

      П.П. Участвал съм в катастрофа: Движех се с 40 км/ч (при разрешени 50). Една кола ме засече и спрях в дясната й врата. КАТ-аджиите се интересуваха, дали съм опитал да спра и дали има следи, иначе нямаше спор, че аз имах предимство. След като видяха следите ми написаха само протокол за ПТП и ми пожелаха приятна вечер.
      Русия е бензиностанция, въоръжена с ракети.

      Коментар


      • #4
        От: Т-образно кръстовище

        Малко шофьори в София, и в друти градове изобщо се замислят, когато пресичат нерегулирано кръстовище. Когато съм с Нивата и дам предимство на десностоящ, водачите обикновено ме поглеждат срамежливо и с ръка ме поканват да мина пръв, но когато съм с лъскавата кола и съм с предимство, имам чувството, че много се опитват преди всичко да я накокат...
        ЪХ: "Парите си похарчих за пури, пиене и жени, а останалите ги профуках"

        Коментар


        • #5
          От: Т-образно кръстовище

          Първоначално публикуван от daliq Преглед на мнение
          ...
          Колегата PlamPet се занимава със съдебен анализ на ПТП. Може би той ще може да Ви помогне с меродавно мнение.
          Издъних се на Тюринг теста

          Коментар


          • #6
            От: Т-образно кръстовище

            Свържи се с мен на "лични".
            Защо е правена автотехническа експертиза? Има ли пострадали или щетите са големи?
            Напиши ми откъде си.
            Автомобилите съхранени ли са?

            Коментар


            • #7
              От: Т-образно кръстовище

              Първоначално публикуван от Alexfield Преглед на мнение
              Всъщност Т-образното кръстовище и преди 15 години не е имало специален статут.
              Писал съм петнайсетина. Не съм сигурен за точното време, по което това се промени, но категорично, до едно време на "Т"-образните кръстовища, при липса на конкретна маркировка, приоритетите бяха подредени по начина описан погоре, също както (но до поскоро) на кръстовищата с кръгово движение, при липса на конкретно регулиране, движещите се в "кръговото" биваха с предимство пред навлизащите.
              Прави каквото трябва, пък да става каквото ще!

              Коментар


              • #8
                От: Т-образно кръстовище

                Първоначално публикуван от PlamPet Преглед на мнение
                Свържи се с мен на "лични"...
                Новозаписаните потребители мисля нямат възможност да пращат лични. По-добре сложи някакъв метод за връзка (скайп или телефон) на профила си.
                Издъних се на Тюринг теста

                Коментар


                • #9
                  От: Т-образно кръстовище

                  Ще помоля колегата PlamPet да пусне тук формулата за изчисляване на скоростта при удара, на база на разстоянието, на което са излетели части от автомобила. За лична консумация. Беше нещо с h-височината на частта и x -разстояние от автомобила след удара, но нямам спомен вече(въртят ми се в главата или корен квадратен или нещо на квадрат, ама - до там). Предполагам и за други ще представлява интерес.
                  И другото, което не ми е ясно: как се тълкува подобна ситуация: Няма знак на пътя без предимство и има такъв на този с предимство. Движещият се по пътя без предимство е дясностоящ и се движи по правата част на пътя(не че второто има значение, но без съмнение у него създава усещане, че е с предимство). Ударът е нанесен от колата с предимство. Има ли основание да се обвини водачът на колата с предимство(ако добре съм разбрал, в това произшествие има смъртен случай), че се е движил с несъобразена скорост("при нужда - да спре")? Предполагам това е същността на ситуацията.
                  Последно редактирано от Еmil; 13-07-11, 22:47.

                  Коментар


                  • #10
                    От: Т-образно кръстовище

                    По-нататък ще пусна скоро малко разяснения.
                    Сега работя по едно ПТП, което ме мъчи много и мисълта ми е съсредоточена в него.
                    Искам да кажа само, че разказаното от колегата daliq не е достатъчно за анализ. Когато се прави анализ на ПТП е необходимо да се знаят доста обстоятелства, включително и показания на участници и свидетели, но всичко следва да се преценява технически, а не да се приема безапелационно.
                    Логиката на анализа следва да даде отговор на редица въпроси, от които изясняването на скоростите е само един от всичките елементи. Може и с превишена скорост да не си виновен за ПТП-то (всъщност думата "вина" ние техниците нямаме право да я употребяваме, тя е термин на юристите), но може и със скорост по-малка от максимално допустимата да си допринесъл за възникването му.

                    пускам и Skype: pl_st_petrov, но моля да не ми се задават въпроси по принцип, а само върху конкретни казуси. Благодаря за разбирането.

                    Коментар


                    • #11
                      От: Т-образно кръстовище

                      Ето какво намерих при малко повече ровене. Това е материал относно методите на изчисляване на параметрите при ПТП с отнемане на предимство: http://www.crashbg.com/downloads/predimstwo.pdf
                      Мисля, че в конкретния казус, голяма част от нещата ще се решат от анализа, посочен в т.3. от този материал.
                      Последно редактирано от Еmil; 14-07-11, 10:02.

                      Коментар


                      • #12
                        От: Т-образно кръстовище

                        Хубав е примерът. Естествено, имам всички неща, издадени от този автор и този метод също се съдържа в тях.
                        Проблемът на изследването на едно ПТП са особеностите, които то има и го правят различно от всички останали. Досега не се е случвало (поне на мен) да работя на принципа Копи-Пейст.
                        Винаги има нещо, което е различно и налага допълнителни съобразявания. Както казват руснаците "тоже самое, но совсем другое".
                        В приведения пример е прието, че автомобилите се движат като билярдни топки. Не е отчетена деформацията и промяната на вектора на ударния импулс за времето на самия удар. В действителност примерът е годен за работа, ползва се и много пъти не е необходимо да си правиш мечка, която не можеш да сбориш, но всичко е според казуса. Просто детайлизираш нещата докато счетеш, че допуснатата погрешност е приемлива. Няма вярна експертиза! Всяка съдържа в себе си известна техническа погрешност, но важното е тя да сведе до приемливи нива и най-вече да не води до погрешни юридически отсъждания.

                        Коментар


                        • #13
                          От: Т-образно кръстовище

                          Преди доста години имаше една книжка на някакви английски автори - "Разследване на ПТП". Доста интересни неща съдържаше. Но пък при превода не си жяха направили труда да съобразят дясното движение с лявото и всички предимства се тълкуваха обратно. Част от примерите завършваха с някаква форма на паритет - нямаше достатъчно сигурни факти, за да се заключи категорично кой до каква степен има вина(доколкото си спомням, най-вече това бяха примери на кръстовище, регулирано със светофар. Разбира се, без камери за наблюдение).

                          Коментар


                          • #14
                            От: Т-образно кръстовище

                            Първоначално публикуван от Еmil Преглед на мнение
                            ...И другото, което не ми е ясно: как се тълкува подобна ситуация: Няма знак на пътя без предимство и има такъв на този с предимство. Движещият се по пътя без предимство е дясностоящ и се движи по правата част на пътя(не че второто има значение, но без съмнение у него създава усещане, че е с предимство)...
                            Виж писаното за формата на знаците - по принцип - а в този случай, въобще не е ясно какъв е този знак (дето бил подпрян в основата на дървото).
                            Прави каквото трябва, пък да става каквото ще!

                            Коментар


                            • #15
                              От: Т-образно кръстовище

                              Да, прав си, davc. От написаното не се разбира много ясно. Но от начина на написване, оставам с впечатление, че знакът е бил от страната на оцелелия водач. Защото по-нататък е наречен "водача по пътя с предимство". Май този казус е далеч от чисто техническото определяне на виновника.Има доста въпросителни относно статута на кръстовището, доколкото знакът за път с предимство е намерен "в основата на едно дърво". Нищо чудно да го отнесе и някое служебно лице.
                              Винаги съм се чудел в село, какво ще стане ако някой излети от странична уличка вдясно от "главната" улица. Кой ще е виновен? Всички улици са асфалтирани. Едната се счита за "главна". Но поне с моите знания, не виждам защо, след като на практика няма елемент на регулираност на кръстовищата. Когато страничните улици са били без настилка, се е прилагало правилото за път с- и без настилка. Но към момента не виждам как някой ще докаже, че тази улица е "главна".

                              Коментар

                              Активност за темата

                              Свий

                              В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                              Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                              Зареждам...
                              X