Има една система за самоизвличане с въже с употребата само на въже, ролка и лост и нищо специализирано. Системата е заимствана от техниките за достъп и спасяване с въжета, но определено е приложима за вадене на закъсали джипове. Досега обаче не я бях пробвал в действие в РЕАЛНИ условия. Е вчера ми се отдаде, след като се закопах както му е реда в една пряспа. Има и снимки, затова споделям и тука:
Необходими средства:
1 бр. Здраво въже (10-12 мм, 20-30м)
3 бр. помощни въженца (6-8 мм, 3-4м)
1 бр. лост (може дърво, тръба или каквото има под ръка около 1.5м)
1 бр. ролка (макара)
1-2 карабинера
Техника:
1. фиксираме единя край на въжето за опорна точка (дърво)
2. фиксираме ролката с карабинер за теглича на джипа
3. прекарваме въжето през ролката
4. на около 20-25 см от единя край на лоста правим самозатягащ се възел с едното помощно въже (червеното на снимките) и фиксираме за опрната точка
5. на по 15-20 см от този възел, правим същите възли с другите две помощни въженца (лилавите)
правим самозатягащи се възли с двете помощни въженца на основното въже
Действия:
Натягаме лоста последователно напред-назад, като при това ту едното ту второто въженце се отпускат, а натоварването се поема от другото
Мощност на лебедката (системата)
само с помощта на ролката постигаме увеличаване на усилието 2 пъти. А с помощта на лоста около 5-10 пъти в заеисимост от дължината на лоста и разположението на помощните въженца (колкото по близо до средния възел са двата странични и колкото по дълъг е лоста, толкова по-голям е ефекта)
т.е системата ни дава спокойно увеличаване на усилието около 1:15. Ако дърпаме лоста с 50 кг. усилие (съвсем спокойно) то силата с която дърпаме джипа е 750 кг! Не е колкото истинска лебедка, но си е колкото 15 човекал да бутат едновременно:
Резултати от теста:
Системата работи действително добре. Въжетата се натягат до скъсване. Но за 2 тона джип лежащ по корем не е достатъчно. Само помага но си трябва и допълнително копане, бутане и лашкане
Необходими средства:
1 бр. Здраво въже (10-12 мм, 20-30м)
3 бр. помощни въженца (6-8 мм, 3-4м)
1 бр. лост (може дърво, тръба или каквото има под ръка около 1.5м)
1 бр. ролка (макара)
1-2 карабинера
Техника:
1. фиксираме единя край на въжето за опорна точка (дърво)
2. фиксираме ролката с карабинер за теглича на джипа
3. прекарваме въжето през ролката
4. на около 20-25 см от единя край на лоста правим самозатягащ се възел с едното помощно въже (червеното на снимките) и фиксираме за опрната точка
5. на по 15-20 см от този възел, правим същите възли с другите две помощни въженца (лилавите)
правим самозатягащи се възли с двете помощни въженца на основното въже
Действия:
Натягаме лоста последователно напред-назад, като при това ту едното ту второто въженце се отпускат, а натоварването се поема от другото
Мощност на лебедката (системата)
само с помощта на ролката постигаме увеличаване на усилието 2 пъти. А с помощта на лоста около 5-10 пъти в заеисимост от дължината на лоста и разположението на помощните въженца (колкото по близо до средния възел са двата странични и колкото по дълъг е лоста, толкова по-голям е ефекта)
т.е системата ни дава спокойно увеличаване на усилието около 1:15. Ако дърпаме лоста с 50 кг. усилие (съвсем спокойно) то силата с която дърпаме джипа е 750 кг! Не е колкото истинска лебедка, но си е колкото 15 човекал да бутат едновременно:
Резултати от теста:
Системата работи действително добре. Въжетата се натягат до скъсване. Но за 2 тона джип лежащ по корем не е достатъчно. Само помага но си трябва и допълнително копане, бутане и лашкане
Коментар