Спойлер: IKEA LORBY (о-то има две точки отгоре ама все тая).
Дългото обяснение:
Че не всички USB зарядни са еднакви е отдавна известно. Човек би си помислил, че стабилизатор на 5 волта не е чак толкова сложна задача, ама не - намирането на читаво зарядно, което да зарежда бързо, да работи с повечето устройства и да не прави простотии не е тривиално. Още повече ако трябва да работи на 12/24 волта.
Задачата:
5 волта зарядно за устройства, които се захранват през USB. Вариациите на тема QuickCharge, 9 волта, 12 волта през USB 3, USB C или разни брандово специфични засега ги оставяме.
Поне 2 изхода, 3 е по-добре. 4 (еле па в кола) е непрактично ама ако има - има.
Поне 1.5 ампера на всеки изход, даже и когато изходите са натоварени едновременно. Повече - по-добре, ама там идва моментът с USB кабелите (по-долу и за тях). Целта е нормален 8" или 10" таблет да не се разрежда докато е включен да се зарежда и го ползваш. Това че пише 2.1, 2.4 или 3.4 ампера не значи че ги може.
Да се обозначава правилно през USB шината като зарядно устройство със съответната мощност и да не кара телефоните и таблетите да гадаят и да хитреят.
Да има висок КПД (т.е. да не прегрява при нормална експлоатация)
А като прегрее при ненормална експлоатация да реагира адекватно (да намалява напрежението на изхода и/или да изключва напълно, вместо да зависне и да изкара входящото си напрежение на USB изхода, каквито чудеса сме виждали). Адекватната реакция на прегряване да се случва преди да замирише на препечени платки, намотки или да се стопи корпусът.
Да работи в 12- и 24-волтови инсталации (т.е. да работи адекватно с входящо напрежение от 10 до 30 волта с нормалните преходни процеси на една автомобилна инсталация).
Купил съм, разглобил съм и съм изхвърлил сигурно 25 най-различни. Тия които претендират че са около 1 ампер често са си около 1 ампер и работят що-годе адекватно ама 1 ампер през 2019г не стига доникъде и отдавна не ги разглеждам като вариант.
Финалистът (IKEA LORBY) всъщност официално не е зарядно за кола. Продава се за настолно зарядно с варианти за монтиране с магнит, щипка, лепенка или винтове + кабел + адаптер който се включва в контакта. Адаптерът прави 24 волта и всъщност е леко недооразмерен - при голямо натоварване на трите изхода поддава и почва да изключва през няколко секунди. Но ние търсим за кола - така че адаптерът отива в кофата. Без него и включено в колата (с поставяне на нужния накрайник), зарядното отговаря на всичките изисквания по-горе. Общият ток на изхода е ограничен на 4.5 ампера, всеки от изходите се управлява с отделен чип TPS2511 който пък ограничава тока от всеки изход на 2.2А. По шината се обявява като 2А зарядно.
Бонус от днес: актуалното зарядно в лидл от тази седмица е направено по абсолютно същата схема, но само с два изхода и оформено като за запалка. Изработката му (и вътре, и корпусът) е малко по-дървена ама също се класира по всички точки. Предишните от лидл обаче бяха калпави, а за следващите не се знае.
---
И като си има човек читаво зарядно, идва до проблема с кабелите. Те страдат от съпротивление. Особено дългите. Просто повечето устройства имат литиева батерия която се зарежда през buck конвертор и очаква на финала около 4.2-4.4 волта. Като се сложи и падът на напрежение на ключовия елемент на конвертора и не остават волтове които да движат амперите по кабела. Някои зарядни борят този проблем като пускат 5.2-5.5 волта на изхода си вместо 5 ама пък някои устройства като видят такова напрежение и отказват да сътрудничат.
В Конрад продават едни 15см плоски кабелчета USB A / USB Micro B които пускат големите ампери ама рядко ги има. Други кабелчета под 30см също в общия случай стават за бързо зареждане.
А ако ви трябва дълъг кабел (1м) с който да се зарежа с голям ток, кабелите от IQOS са много яки и се продават отделно, даже и ако принципно отричате електронната цигара. Но пък са скъпи.
Дългото обяснение:
Че не всички USB зарядни са еднакви е отдавна известно. Човек би си помислил, че стабилизатор на 5 волта не е чак толкова сложна задача, ама не - намирането на читаво зарядно, което да зарежда бързо, да работи с повечето устройства и да не прави простотии не е тривиално. Още повече ако трябва да работи на 12/24 волта.
Задачата:
5 волта зарядно за устройства, които се захранват през USB. Вариациите на тема QuickCharge, 9 волта, 12 волта през USB 3, USB C или разни брандово специфични засега ги оставяме.
Поне 2 изхода, 3 е по-добре. 4 (еле па в кола) е непрактично ама ако има - има.
Поне 1.5 ампера на всеки изход, даже и когато изходите са натоварени едновременно. Повече - по-добре, ама там идва моментът с USB кабелите (по-долу и за тях). Целта е нормален 8" или 10" таблет да не се разрежда докато е включен да се зарежда и го ползваш. Това че пише 2.1, 2.4 или 3.4 ампера не значи че ги може.
Да се обозначава правилно през USB шината като зарядно устройство със съответната мощност и да не кара телефоните и таблетите да гадаят и да хитреят.
Да има висок КПД (т.е. да не прегрява при нормална експлоатация)
А като прегрее при ненормална експлоатация да реагира адекватно (да намалява напрежението на изхода и/или да изключва напълно, вместо да зависне и да изкара входящото си напрежение на USB изхода, каквито чудеса сме виждали). Адекватната реакция на прегряване да се случва преди да замирише на препечени платки, намотки или да се стопи корпусът.
Да работи в 12- и 24-волтови инсталации (т.е. да работи адекватно с входящо напрежение от 10 до 30 волта с нормалните преходни процеси на една автомобилна инсталация).
Купил съм, разглобил съм и съм изхвърлил сигурно 25 най-различни. Тия които претендират че са около 1 ампер често са си около 1 ампер и работят що-годе адекватно ама 1 ампер през 2019г не стига доникъде и отдавна не ги разглеждам като вариант.
Финалистът (IKEA LORBY) всъщност официално не е зарядно за кола. Продава се за настолно зарядно с варианти за монтиране с магнит, щипка, лепенка или винтове + кабел + адаптер който се включва в контакта. Адаптерът прави 24 волта и всъщност е леко недооразмерен - при голямо натоварване на трите изхода поддава и почва да изключва през няколко секунди. Но ние търсим за кола - така че адаптерът отива в кофата. Без него и включено в колата (с поставяне на нужния накрайник), зарядното отговаря на всичките изисквания по-горе. Общият ток на изхода е ограничен на 4.5 ампера, всеки от изходите се управлява с отделен чип TPS2511 който пък ограничава тока от всеки изход на 2.2А. По шината се обявява като 2А зарядно.
Бонус от днес: актуалното зарядно в лидл от тази седмица е направено по абсолютно същата схема, но само с два изхода и оформено като за запалка. Изработката му (и вътре, и корпусът) е малко по-дървена ама също се класира по всички точки. Предишните от лидл обаче бяха калпави, а за следващите не се знае.
---
И като си има човек читаво зарядно, идва до проблема с кабелите. Те страдат от съпротивление. Особено дългите. Просто повечето устройства имат литиева батерия която се зарежда през buck конвертор и очаква на финала около 4.2-4.4 волта. Като се сложи и падът на напрежение на ключовия елемент на конвертора и не остават волтове които да движат амперите по кабела. Някои зарядни борят този проблем като пускат 5.2-5.5 волта на изхода си вместо 5 ама пък някои устройства като видят такова напрежение и отказват да сътрудничат.
В Конрад продават едни 15см плоски кабелчета USB A / USB Micro B които пускат големите ампери ама рядко ги има. Други кабелчета под 30см също в общия случай стават за бързо зареждане.
А ако ви трябва дълъг кабел (1м) с който да се зарежа с голям ток, кабелите от IQOS са много яки и се продават отделно, даже и ако принципно отричате електронната цигара. Но пък са скъпи.
Коментар