5. Лъкът
“Лъкът е тактически силен в началото на битката, особено при бой на бърдо, тъй като тогава е възможно да стреля бързо измежду [редиците на] копиеносците.”
Миямото Мусаши, “Книга на Петте Пръстена”, “Книга на Земята”
Стрелбата с лък е било изкуство, което ранните самураи ценели над всички останали, дори повече от владеенето на меча. Те дори използвали израза “Пътят на Коня и Лъка”, за да означат тяхната професионална военна принадлежност [тоест, че са стрелци]. Това се отнася за по-далечното минало, когато самураите били предимно конници и се биели като конни стрелци. През вековете се осъществили два бавни еволюционни процеса, в края на които конницата станала въоръжена предимно с копия, а много самураи започнали да се бият като пехота. Доброто използване на лъка, обаче, си останало белег за добре тренирания и дисциплиниран войн.
Самурайският лък изглежда тромав и неизящен, тъй като дръжката [мястото, което стиска лявата ръка] не е централно разположена, а на 2/3 (две трети) по дъгата на лъка, като по-дългата част е над дръжката [гледа нагоре]. Тази нетипична структура, разбира се, е преднамерено търсена, тъй като позволявала по-мощен лък лесно да се използва от конник. По-късата долна част лесно се въртяла около врата на коня и самураят можел да стреля по различни цели. Симетричен лък би бил по-малък (и следователно - по-маломощен), или, в другия случай, неудобен за употреба от конник. Самият лък бил внимателно изработван от широколистна дървесина и бамбук и допълнително подсилван. После се лакирвал за защита от влагата. Опъването на тетивата можело да изисква задружните усилия на няколко човека и накрая лъкът ставал изключително мощен.
Високото ниво на умение, което един стрелец можел да постигне, било плод на дългогодишна практика. От самураите се очаквало да поразяват малки мишени при езда в галоп. Тези пинизи и майсторлъци и до днес се демонстрират на фестивалите “йамасаме”.
Стрелите бивали много видове, но най-особените били сигналните стрели, които имали голяма дървена свирка прикачена към предния им край. Те издавали пищящ звук при изстрелването си, което ставало в началото на битката – за привличане на вниманието на “ками”, или духове, които трябвало да станат свидетели на храбрите деяния човешки, дето щели да започнат след миг
Запалените стрели (с горящи върхове) също били популярни, особено при обсадите на крепости.
“Лъкът е тактически силен в началото на битката, особено при бой на бърдо, тъй като тогава е възможно да стреля бързо измежду [редиците на] копиеносците.”
Миямото Мусаши, “Книга на Петте Пръстена”, “Книга на Земята”
Стрелбата с лък е било изкуство, което ранните самураи ценели над всички останали, дори повече от владеенето на меча. Те дори използвали израза “Пътят на Коня и Лъка”, за да означат тяхната професионална военна принадлежност [тоест, че са стрелци]. Това се отнася за по-далечното минало, когато самураите били предимно конници и се биели като конни стрелци. През вековете се осъществили два бавни еволюционни процеса, в края на които конницата станала въоръжена предимно с копия, а много самураи започнали да се бият като пехота. Доброто използване на лъка, обаче, си останало белег за добре тренирания и дисциплиниран войн.
Самурайският лък изглежда тромав и неизящен, тъй като дръжката [мястото, което стиска лявата ръка] не е централно разположена, а на 2/3 (две трети) по дъгата на лъка, като по-дългата част е над дръжката [гледа нагоре]. Тази нетипична структура, разбира се, е преднамерено търсена, тъй като позволявала по-мощен лък лесно да се използва от конник. По-късата долна част лесно се въртяла около врата на коня и самураят можел да стреля по различни цели. Симетричен лък би бил по-малък (и следователно - по-маломощен), или, в другия случай, неудобен за употреба от конник. Самият лък бил внимателно изработван от широколистна дървесина и бамбук и допълнително подсилван. После се лакирвал за защита от влагата. Опъването на тетивата можело да изисква задружните усилия на няколко човека и накрая лъкът ставал изключително мощен.
Високото ниво на умение, което един стрелец можел да постигне, било плод на дългогодишна практика. От самураите се очаквало да поразяват малки мишени при езда в галоп. Тези пинизи и майсторлъци и до днес се демонстрират на фестивалите “йамасаме”.
Стрелите бивали много видове, но най-особените били сигналните стрели, които имали голяма дървена свирка прикачена към предния им край. Те издавали пищящ звук при изстрелването си, което ставало в началото на битката – за привличане на вниманието на “ками”, или духове, които трябвало да станат свидетели на храбрите деяния човешки, дето щели да започнат след миг

Коментар