Наскоро попаднах на повърхностна информация в Уикипедия относно Цепелин LZ-104 и неговата странна задача...
Построен през 1917г, на този огромен дирижабъл (дълъг 226м, диаметър 24м и товароносимост около 23тона) през същата година е поставена задача да пренесе снабдяване (и въоръжение), за немски генерал, 'работещ' в района на Източна Африка (навярно около Мозамбик).
На територията на България като съюзник на Германия през Първата световна война е била последната съюзническа въздушна база, където може да се подготви цепелина за дългия полет.
Така в района на Ямбол е пристигнал този цепелин, след което е направил прословутото си пътуване, достигайки само на 200км от целта си и получавайки заповед да се върнат, като се връща в Ямбол след почти 4 дневен полет и изминавайки почти 7х.км за това време.
Въпроса ми е - някой знае ли къде е било това съоръжение (снимката е от Уикипедия):

Дали не е било в района на Базата/Батареята в Кабиле?
Построен през 1917г, на този огромен дирижабъл (дълъг 226м, диаметър 24м и товароносимост около 23тона) през същата година е поставена задача да пренесе снабдяване (и въоръжение), за немски генерал, 'работещ' в района на Източна Африка (навярно около Мозамбик).
На територията на България като съюзник на Германия през Първата световна война е била последната съюзническа въздушна база, където може да се подготви цепелина за дългия полет.
Така в района на Ямбол е пристигнал този цепелин, след което е направил прословутото си пътуване, достигайки само на 200км от целта си и получавайки заповед да се върнат, като се връща в Ямбол след почти 4 дневен полет и изминавайки почти 7х.км за това време.
Въпроса ми е - някой знае ли къде е било това съоръжение (снимката е от Уикипедия):
Дали не е било в района на Базата/Батареята в Кабиле?

До началото на 1915 година германската съпротива огаснала в повечето предни постове и ферми във вътрешността на колониите, под задружните удари на белгийци, французи, британци с техните доминиони и японци. В края на годината , след капитулацията на някои отдалечени гарнизони, близо до границата на Чад с Камерун, единствените позиции, удържани от германците, останалив полите на Килиманджаро, на границата с Кения. Но действията на фон Летов-Форбек и неговите полу-партизански отряди, проточили се до ноември 1918 и завършили с почетното прекратяване на съпротивата му в Северна Родезия, са тема за друга, много по-обширна статия.
Предложението за създаването и използването им за доставка на материали, а не за превоз на войски била на д-р Зупицка, лекар, служил във Танганийка. Експерименталният полет на L 120 , по-малък и по-бавен флотски дерижабъл в Балтика, доказал, че за екипажинте е възможно да издържат във въздуха, при добра тренировка, повече от сто часа. Новите летателни апарати развивали скорост до 103 км час, благодарение на 20 двигателя със сумарна мощност от 1200 к.с.. Възможно било да натоварят до 25 тона гориво и значителен баласт, включително воден, твърде важен за технологията на управлението им.
След два неуспешни опита, поради лошо време, все пак те излитат към Африка на 21 ноември (8-и стар стил) в 8 часа и 34 минути. По това време излитането на цепелин е трудоемка работа, скоростта на подем е 80 метра в секунда. Това изисква участието на поне 200 души, които да направляват въжета, с които кораба да се насочи в правилна посока. Неуспешното излитане е било обикновено следвано от аварии, а при по-бурен вятър е било направо самоубийствено начинание.
L 59 продължава службата си от Ямбол, като извършва няколко разузнавателни, а в последствие и бойни полети срещу флота на Антантата в Средиземноморието. Замислената бомбена атака срещу Порт Саид в Египет се проваля заради лошо време, но ударът от голяма височина над Неапол н 11 март е успех. Запалено е пристанището на града Багньоли. Вестниците съобщават за 40 минутн рейд при който са хвърлени 20 бомби, загиват 16 души, а около 40 са ранени. Италианските репортери не пропускат да наредят Неапол до героичните жертви на тевтонската жестокост- Лондон и Париж. Така, че първите удари между Италия и България по въздух не са от 1943 година в направление Бриндизи - София, а от 1918- направлението е Ямбол-Неапол!
Коментар