Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Модулация на спирачните системи

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • Модулация на спирачните системи

    Re:ЖороХР600
    Жоро , не знам дали си спомняш , но когато идва при мен да си вземеш ламарината си говорихме че ХР-а има кофти предна спирачка. Виж на какво попаднах при даунхилърите:

    Прав си, и точно затова пропускаш предимствата на дисковите спирачки - щото мислиш изолирано само за спирачното устройство. Пропускаш едно нещо - F не е постоянна величина по протежение на хода на лостчето. Повечето хора, каращи с v-brake(става дума за спирачка с гумени накладки-бел Емо) изобщо не обръщат внимание на лостчето. А то е от огромно значение, защото там силата на ръката се преобразува в спирачна сила. Пропускайки тоз тънък момент ти пропускаш и нещо, което се казва модулация, тоест усилване на приложената с ръка сила. Спирачната сила F е функция на тази сила (Fh) и модулацията m(s), тоест F=Fh * m(s), където s е параметър от 0 до 1 и означава позицията на спирачния лост от отпуснат до натиснат докрай.

    Не всичко е спирачна сила, дозирането й е от огромно значение. И понеже масовите лостчета са калпави (тоест имат калпава модулация) v-brake-a обикновено има малка начална спирачна сила и прекалено голяма крайна спирачна сила. Затова се каза, че v-brake се държи като on-off по отношение на модулацията.

    Такаа, ся аджеба тая модулация кво е? Ами ако графиката на m(s) е линейна в интервала [0,1], спирачката влачи, ако е параболична спирачката кове при по-силно стискане. Ако е нещо средно, тогава можеш да си дозираш фино силата в началото на хода и да спираш рязко в края на хода. Тук се включва и умората на ръката, но ти явно си свикнал да товариш ръката си, тоест да не минимизираш Fh...


    При дисковите спирачки имаш хубава начална спирачна сила и по-фина дозировка, благодарение на подходяща модулация. Има дори хидравлични спирачки (Avid Juicy 7), които имат реглаж на модулацията чрез промяна на лоста. Има спирачни лостчета за v-brake/механичен диск (Avid SD-7), който правят същото - регулират модулацията.
    Излиза , че за спирането не са важни само накладките(ставаше дума , че ХР-а в началото не ще да спира и изведнъж кове) , а и други неща.Кажете мнение!

    На този пост попаднах случайно докато се ровех в Гугъл за да разбера каква е разликата между органични и синтеровани накладки(нещо което за мой срам не знам въпреки , че продавам авточасти).Та ако някой ми каже ще съм му много благодарен.Причината е , че намерих маркови накладки(фирмата е по известна при автомобилните части от колкото при моторджииските) и се чудя какви да взема-органични или синтеровани.
    ПП.Ако някой ме светне по-подробно за фирмите които произвеждат расови накладки за мотори изкарва каса бира.
    Последно редактирано от ЕМО; 11-03-09, 13:29. Причина: допълване
    Това на снимката естествено не съм аз.Обикновено тия изпълнения ги правя без да искам!


    "... ние ще направим това не защото е лесно , а защото е трудно! "
    Джон Кенеди

  • #2
    До: XR мания - 400/440сс

    Разбира се.
    Накладките са много важна част от системата, но не са всичко.
    Именно разпределянето на усилието и е те тия цитирани формули дето аз нищо не разбрах от тях, а и не искам... Там е същността на въпроса.
    Абе елементарно е. Просто ни трябва Брембо и няма да си познаем моторите

    Коментар


    • #3
      До: XR мания - 400/440сс

      Аз намерих TRW.
      Та мисълта ми беше-качеството на феродото е важно за това дали накладката ще спира, а модулацията(сп.помпа,лостче на спирачката и т.н.) са важни за това КАК ще спира(с колко стискане,колко спиране...)
      Довечера ще снимам дръжката на ХР-а и ще ви обясня какво ще рече модулация(или поне до колкото го разбрах).
      Последно редактирано от ЕМО; 11-03-09, 13:49. Причина: допълване
      Това на снимката естествено не съм аз.Обикновено тия изпълнения ги правя без да искам!


      "... ние ще направим това не защото е лесно , а защото е трудно! "
      Джон Кенеди

      Коментар


      • #4
        До: XR мания - 400/440сс

        Първоначално публикуван от ЕМО Преглед на мнение
        Аз намерих TRW.
        Какво си намерил на TRW?

        Коментар


        • #5
          До: Модулация на спирачните системи

          Стига бе , човек.Ти ме издебнеш да кажа нещо и веднага го правиш тема.Самия аз не съм много сигурен в това което ще напиша.
          --------------------------------------------
          TRW-това което ми каза колегата
          -органични(каквото и да означава)-46лв.
          -синтеровани-53
          Това на снимката естествено не съм аз.Обикновено тия изпълнения ги правя без да искам!


          "... ние ще направим това не защото е лесно , а защото е трудно! "
          Джон Кенеди

          Коментар


          • #6
            До: Модулация на спирачните системи

            Първоначално публикуван от ЕМО Преглед на мнение
            Стига бе , човек.Ти ме издебнеш да кажа нещо и веднага го правиш тема.Самия аз не съм много сигурен в това което ще напиша.
            Тука става въпрос за спирачни системи, а такива има на всички мотори. Не му е мястото само при ХРа

            TRW-това което ми каза колегата
            -органични(каквото и да означава)-46лв.
            -синтеровани-53
            За накладки ли става въпрос?!
            Аз рекох, че някакъв апарат си набарал

            Коментар


            • #7
              До: Модулация на спирачните системи

              Емо какви са тия органичните? Аз досега винаги съм карал с т.нар. sintered metal, т.е. някаква смесица от различни метали и неметали. Другите които знам са карбоновите, но те са с твърде тясно приложение, стават само за сухо време и не държат на мокрене.
              Husqvarna WR125 94-->Honda CR125 97-->Yamaha YZ125 04-->KTM 200EXC 07-->KTM 250EXC 06-->KTM 250EXC 09

              Коментар


              • #8
                До: Модулация на спирачните системи

                Първоначално публикуван от Краси Преглед на мнение
                Емо какви са тия органичните?
                Не знам! И аз зададох същия въпрос в "ХР-мания".По принцип мога да взема напред и двата модела и да ги разгледам , но проблема е че са вакуумирани и не знам дали ще разбера каква е разликата във феродото.Рових в нашия каталог , но там не пише нищо.

                Първоначално публикуван от Жоро XR 600 Преглед на мнение
                За накладки ли става въпрос?!
                Аз рекох, че някакъв апарат си набарал
                Докато говорих с колегата той прелистваше каталога на ТРВ и си мрънкаше под носа-кормила,маркучи,дискове,ауспуси...Това беше достатъчно да ме подпали,но лошото е че има само един каталог и не го дава,а пък склада е чак в Орландовци и сега няма как да отида(това ще е евентуално когато изкарам мотора).В наличност имат само дискове и накладки,но всичко останало може да се поръча.Въпроса ще бъде проучен най-основно...!!!
                Това на снимката естествено не съм аз.Обикновено тия изпълнения ги правя без да искам!


                "... ние ще направим това не защото е лесно , а защото е трудно! "
                Джон Кенеди

                Коментар


                • #9
                  До: Модулация на спирачните системи

                  Поръчал съм накладки-мисля дя ги купя и трите модела и да им спретна един тест.Очаквайте включване-като за начало само снимки и визуална оценка,а по-късно(само да се оправи времето) и проба в бойни условия.
                  ПП.А щях да забравя! Поръчал съм и електронен каталог.Ако човека не се изложи скоро ще го имам(ще видим какво е положениета със спирачния апарат и помпата).
                  Последно редактирано от ЕМО; 12-03-09, 18:11. Причина: допълване
                  Това на снимката естествено не съм аз.Обикновено тия изпълнения ги правя без да искам!


                  "... ние ще направим това не защото е лесно , а защото е трудно! "
                  Джон Кенеди

                  Коментар


                  • #10
                    До: Модулация на спирачните системи

                    МОДУЛАЦИЯ
                    Темата възникна съвсем случайно.В един мой разговор с ЖороХР600 стана дума , че моторите които караме ( а именно ХР400) имат много лоша предна спирачка.Проблема при тях е , че в началото на спирането спирачката провлачва(просто не спира) и изведнаж кове. Стана дума и за това как може да се реши проблема-основната идея беше подмяна на накладките с по-качествени. В процеса на търсене на по-добри накладки,попаднах на мнението цитирано в първия ми пост.Това ме накара сериозно да се замисля и в крайна сметка достигнах до някои изводи , които бих искал да споделя с вас.
                    Дебело подчертавам-не съм сигурен в това което ще напиша(по-скоро разсъждавам на глас). Приемайте информацията не като мнение,съвет или препоръка ,а като въпрос.Надявам се да стане дискусия в която заедно да стигнем до точното решение.

                    И така-отново обощавам проблема-Хонда ХР400 има доста кофти предна спирачка-в началото на спирането(при леко стискане на ръчката на спирачката) мотора изобщо не желае да спира,дори не намалява(докарах я до там , че на първото ми каране слизах от мотора за да проверя дали спирачния диск не е омазан с масло от коловете или сп.течност).При по-силно стискане на ръчката вместо мотора да започне да спира плавно , предната гума директно кове(съответно започва да се влачи).Т.е спирачката се държи в т.нар. режим ON/OFF(или не спира или кове)-няма го това плавно и съответно прецизно дозиране на спирачната сила(да спираш толкова агресивно колкото сам прецениш).Сами се сещате , че при продължително спускане,това ще е сериозан проблем(честно казано нещата не са толкова черни,просто умишлено преувеличавам за да придобиете по ясна представа,но спирачката наистина е лоша-сравнявам я с ХТ600).
                    От къде може да идва този проблем?

                    Накладки-те са важни за спирането,но ако са с некачествено феродо или изобщо няма да спират(накладките ще свирят и ще износват спирачния диск) или ще се топят при продължително спиране и съответно пак няма да спират.Така или иначе те не влияят на интензивността(кривата) на спирачната сила , а само върху нейното качество.
                    Спирачен маркуч-при увеличаване на налягането в системата има вероятност спирачния маркуч да се раздува(най-добре би било той да е метален,както при автомобилите-т.нар.спирачна тръбичка,но при нас това е невъзможно) и от там да се променя характера на спирачната сила.Всички знаете , че една пружина най-лесно се свива в началото.Колкото повече се свива тя , толкова повече усилие е необходимо.Може би при спирачния маркуч се получава нещо подобно-в началото той се раздува лесно (и за това системата не спира) и след един момент раздуването прекъсва и съответно спирачката кове.
                    Спирачен апарат-той е изпълнителен механизъм-т.е. прави това което му се каже и според мен качеството му има слабо влияние върху кривата на спирачната сила.
                    Спирачна помпа- като се замисли човек-проста работа-един цилиндър и едно бутало.
                    И въпреки всичко проблема го има!!! Защо?

                    Възможните причини според мен са:

                    Модулация на ръчката:
                    Както го е написал колегата , модулация ще рече усилване.На практика ръчката представлява един Г-образен двураменен лост(две рамена и опорна тока).Ето я и ръчката:



                    Нека да порисуваме върху нея за да стане ясно как работи:



                    Ако я нарисуваме по законите на механиката , схемата изглежда така:



                    И така-F1 и F2 са сили, а А и В са рамена.
                    Силата F1 е тази която прилага ръката при стискане.Поради това че ръчката е лост F1 се трансформира в F2 която е силата , която ръчката прилага върху буталото на спирачната помпа.Тъй като рамото В е по-голямо от рамото А , силата F2 е по-голяма от F1(на втората картинка съм направил слабата сила с тънка стрелка , а силната сила с дебела стрелка-за по-ясно).Колкото е по-дълга тази част която стискаме с ръка , толкова по-лесно се стиска-това го знаете всички.И точно тук идва тънкия момент.Съотношението на силите и рамената не е важно само за това дали ще се стиска лесно ръчката на спирачката.Защото освен сили дръжката предава и ХОД на буталото.А в зависимост от хода на буталото се определя и ритъма на спиране.За да се получи добър ритъм(т.е. мотора да спира плавно , а не да кове) е необходимо буталото бързо да достига до работно положение(т.е. системата да започне да спира),но плавно да увеличава спирачната сила(да може прецизно да се дозира самото спиране).Ами точно това е модулацията(или поне до колкото го разбрах).
                    Втория фактор от който зависи ритъма на спиране е гърбицата на палеца:



                    тя също има пряко отношение към преместването на буталото.Според мен в началото гърбицата трябва да е остра,за да може буталото бързо да се придвижи напред(с минимално стискане на ръчката) и буталото бързо да достигне до работно положение(да започне да спира),а след това да се заобля (да започне да се движи доста по-бавно) за да може спирачната сила да се дозира прецизно.

                    Ръчката може би е основния елемент от който зависи ритъма на спиране.За съжаление много трудно може да се промени нейната конфигурация така , че да има положителен ефект.Проблема е че рамото А (палеца който натиска буталото) е зададено от конструкцията на спирачната помпа , а рамото В (тази част от ръчката която се стиска с ръка) е зададена от конфигурацията на кармилото , ключа RUN/OFF и механизма на газта.Да се променя профила на гърбицата е въпрос на проба/грешка(при което ще заминат десет дръжки) ,метод който е малко несигурен.Не знам дали ви е направило впечатление , но на някаи пистарки са сложени дръжки с променлива модулация(на самата дръжка отгоре е сложено едно колелце с цифри-1,2,3,4).Идеята е тя да се настройва според стила на каране на кокретния ездач.


                    Втория основен фактор от който зависи ритъма на спиране (според мен) е съотношението на диаметрите на буталото на сп.помпа и буталата на сп.апарат.Някъде по-нагоре написах , че освен сила дръжката създава и преместване-ход. Буталото на сп.помпа има малък диаметър , но голям ход.При буталата на сп.апарат е обратното-имат голям диаметър и малък ход.Идеята е да се получи нещо като серво(хода на сп.помпа се трансформира в сила на сп.апарат).Тъй като човешката ръка е слаба,веднаж ръчката усилва сп.сила(чрез разликите в рамената А и В) и втори път силата се увеличава за сметка на помпата и апарата.Когато диаметъра на буталото на сп.помпа е по-голям,а диам на буталата на сп.апарат са по-малки(съотнесено към други мотори разбира се-винаги сп.апарат има много по-големи бутала от сп.помпа),ръчката се стиска по-трудно(и наистина като че ли на ХТ-то му беше по-тежка спирачката),но има по-прецизно дозиране(с малко преместране на ръчката имаме малко преместване на буталата на сп.апарат).
                    Тук голяма значение има и диаметъра на спирачния диск.Колкото по-голям диаметър има той,толкова по-малка сила е необходимо да се приложи върху него( спирачния момент е силаХрамо-големия диаметър значи голяма рамо,т.е. нужна е малка сила).Когато силата която е нужна в спирачния апарат е малка,това дава възможност хода на буталото на спирачната помпа да е по-малък.Ако хода се запази същия тогава може по-прецизно да се дозира спирачната сила.Малко е заплетено , но ако се замислите ще видите че съм прав(може би).

                    И така-големия въпрос е как да направя така , че спирачката да не кове , а да спира плавно???
                    За начало ще опитам с качествени нкладки.
                    Като втори вариант мисля да сменя спирачната помпа с такава от ТЕНЕРЕ(даже знам къде има и мога да го взема за проба без да я плащам-явно Ямахата има по-добра модулация.ХТ-то имаше уникални спирачки.В началото си мислех , че е от накладките но сега си давам сметка ,че може би просто системата е по-добра) и спирачния маркуч(в Мотобум имат "спортен" маркуч на метър+накрайници).За съжаление няма как да се смени сп.диск защото няма да пасне на сп.апарат(ако е по-голям ще опира).

                    Кажете мнение?!?!?!
                    Последно редактирано от ЕМО; 16-03-09, 21:54.
                    Това на снимката естествено не съм аз.Обикновено тия изпълнения ги правя без да искам!


                    "... ние ще направим това не защото е лесно , а защото е трудно! "
                    Джон Кенеди

                    Коментар


                    • #11
                      До: Модулация на спирачните системи

                      Според мен изключително голямо значение има и спирачния апарат. Тоест там нещата са изчислени и незнам дали като сложиш помпата от ХТ-то няма да се влошат нещата, всичко е 50 на 50. За мен истината за добро спиране е по-голяма площ която се трее в накадката и броя на буталата в апарата. В крайна сметка при едно леко натискане на лотчето един голям диск ще даде по-голямо съпротивление от колкото един по-малък. Може би ако се менят дсковете и апаратите ще стане мечтаната спирачка. Той бат Жоро го каза Брембо ще оправят нещата

                      П.П. Емо я хвани си купи едно клх че та и ние да си имаме такива теми.
                      Всички хр манияци трябва да те черпат, колко смислени и добри теми направи за ХР не е истина направо ЕВАЛА
                      KAWASAKI Let the good times roll

                      Коментар


                      • #12
                        До: Модулация на спирачните системи

                        Даааа! За спирачния апарат си прав,но намирането на такъв за ХР400 ми се струва трудна работа.Ще видим де!
                        ПП.
                        Хе-хе! Чакай,тежката артилерия още не е дошла-имам над 150 снимки които още не съм публикувал(цялостното подготвяне на ХР-а за сезона,всичко от както съм го купил до сега),а още на съм свършил ,тепърва има да се пише...За тавата и за модулацията ме изнуди ЖороХР иначе и те щяха да са в кюпа.
                        Това на снимката естествено не съм аз.Обикновено тия изпълнения ги правя без да искам!


                        "... ние ще направим това не защото е лесно , а защото е трудно! "
                        Джон Кенеди

                        Коментар


                        • #13
                          До: Модулация на спирачните системи

                          Те хората са го измислили:

                          КИТ за ХРа.... 330$ в щатско



                          Ние искаме с "трици - лисици"
                          Ама к`во да правим, така е

                          Има и супермото разработка...

                          Коментар


                          • #14
                            До: Модулация на спирачните системи

                            Аз попрочетох каквото си написал но решително не мога да пиша толкова изчерпателно.

                            Та на големия въпрос..... почти 100% в този случай ще ти свърши работа спирачна помпа с по малък диаметър на буталото от оригиналния.Не ме карай да се впускам в трактати по хидравлика моля те.

                            Ефекта ще е реципрочен на поставянето на спирачен апарат с повече или по големи бутала или пък на диск с по голям диаметър , но ми се вижда най безболезнен варианта. Това естествено е възможен изход само ако лостчето на спирачката "кове" достатъчно "високо".
                            0888932647

                            Никога не се страхувай да правиш това, което не умееш. Помни, че Ноевият ковчег е направен от любители. Професионалистите са построили "Титаник".

                            Коментар


                            • #15
                              До: Модулация на спирачните системи

                              Именно, апаратът на Брейкинг е с по-големи буталца от оригиналния ХРов

                              Коментар

                              Активност за темата

                              Свий

                              В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                              Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                              Зареждам...
                              X