Искам тук да се изкажа за впечатленията си, които имам от карането си с този модел през трите дни на триповете с австрийската група, която ни бе на гости преди седмица. Наложи се по субективни и обективни причини да си намеря втори мотор за последните три дни от карането и моят приятел Янчо Терзиев ми даде неговия КТМ, за което съм му благодарен !
Всички знаят, че съм фен на Хонда, но не съм се изказвал никога ласкаво за ендуро варианта на CRF 450 X, докато от 250 Х съм много доволен и все още мисля, че той е един от водещите четиритактови спортни ендура от "четвърт литровия клас" !
Наскоро пробвах новата Yamaha WR 450 F, но да ви кажа честно, не останах твърде очарован и от нея като цяло. Вярно, окачването можеше да се настрои още, но поведението на двигателя не ми допадна никак, макар да е по-контролируемо от това на Honda 450 X !
Карал съм и Хускварна 450, за която смятам все още, че е най-дървения мотор, който съм тествал някога.
И така, все още нямах фаворит сред по-мощните ендуро мотоциклети, който да ме накефи по-просто казано ...
Така се качих с недоверие и на новия КТМ 530 онази сутрин, а ми предстоеше да водя групата по всички по-шибани пътеки от състезанието в Стара Загора през тази година, като се започне през етапа "Пътеките на дивите животни" и се завърши със "Стълба към небето". Направо със страх възседнах "новия" си кон и си мислех колко ли падания ми предстоят през този ден ...

Първоначално трябваше да се карат около 10 км рали само по черни пътища от Копринка до Мъглиж, където хващахме вече пътеките една по една. Още след първия километър разбрах, че моторът се държи страхотно на такива участъци и спокойно го юркаш по дългите прави и по завоите без да се притесняваш, че може да ти избяга на някой завой или коловоз. Толкова сигурен не бях се чувствал с никакъв мотор до този момент ! Двигателят не те стряска с неконтролеруема сила, въпреки, че е 500 куб.см, а поема меко, като след това много бързо набира скорост, която може сигурно да надмине и 160 км/ч за твърде кратко време. Предницата стои залепена стабилно за земата, но малко по-рязко подаване на газ я отлепя лесно, когато това се наложи ! С такова държане на мотоциклета можеш дори да експериментираш без да изпиташ страх, че ще те изпорти някъде, стига да имаш вече достатъчно опит в ендурото. С една дума, голям кеф ! Така се бях увлакал по едно време от карането, че когато спрях до пресичането на асфалтовия път Казанлък - Шипка и се обърнах назад, видях нашите приятели да вдигат пушилка далеч назад, някъде около "Косматката".

Наистина голям кеф е този мотор, но ми предстоеше тепърва истинското ендуро в планината и все още не знаех как той ще се държи там, тъй като съм си направил "Х"-са да преминава като Ролс ройс по камъните и така исках да е всеки мотор.
Честно да ви кажа, големи ядове брах първия ден с окачването на КТМ-а, докато го настроя горе-долу по мой вкус. Първоначално ме хвърляше от камък на камък по пътеките, които бяха съставени само от каменни реки. "Мадър факинг съспеншън" беше станало нарицателен израз на групата на бързаците след няколко мои спирания на места, по които с CRF-a преди направо прелитах ! За щастие механикът на австрийците Ханес беше с групата и ми подсказа, какви са приблизителните настроки на компрешъна и ребаунда (при КТМ те са обратно на японските), та работата се пооправи по едно време, но въпреки всичко моторът при качване по камъни продължавше да се върти и да ме блъска рязко в различни посоки. Практически на първа скорост беше невъзможно да се кара по плаващите камъни дори и много бавно. Направо бях бесен по едно време и тогава точно Ханес видя веригата и задния пиньон ...
Поне 10 последователни ролки от веригата липсваха и от там половината зъби на пиньона ! Янчо беше карал много време на състезанието в Габрово с изронени всички зъби на предния пиньон и така ролките бяха изпадали в различни отсеци на веригата.
"Утре ще сменим веригата и пиньона и ще видиш как всичко ще се оправи !" - каза Ханес и на другия ден след спешната доставка от бат Дак, КТМ-ът вече беше коренно различен, макар да не постигна успехът на водене по камъните, така както луксозно го прави CRF 250 X !

Искам да спомена тук друго предимство на тази машина, което не ме изненада, но съм длъжен да го изтъкна. Това е катеренето без възможност за засилка. Там, където слабичкият CRF 250 едвам излиза без възможност за подготовка поне от 10 метра или ако е много стръмно няма как да излезе, КТМ-ът тръгва и ускорява без проблем нагоре ! Е, има много неудобни места, където е меко, неравно и мощният мотор се затрудни, но все пак стигна доста по-нагоре и съм убеден, че след още няколко опита щеше да го качи, стига аз да не бях каталясал по едно време от проби ту с единия, ту с другия мотор.
Това, разбира се бяха само опити, както казах по много стръмен склон и едва ли в нормално каране ще се наложи да се катериш точно там !

През останалото време КТМ 530 вдъхва отново сигурност и респект и практически няма място откъдето не можа да премине било то на качване или спускане под какъвто и да е ъгъл. За трети ден каране от по около 5-6 часа на ден можех да поведа групата през места, които не познавам, без да се притеснявам, че ще се изложа и където със слабичкия CRF 250 бих се почувствал несигурен при моите 87 кг. Ако познавх мотора още по-добре, нямаше да се притеснявам пък ни най-малко, особено по големи камъни. Въпреки, че е доста по-тежък от 250-тката, КТМ 530 на каране се чувства лек и е очудващо маневрен в гората, което също приятно ме изненада !

Докато все пак с 250 по спънатите, тесни места с остри завойчета си правиш много фън и е по-лесен за каране, то по дъгите, стръмни и равни склонове КТМ-ът е направо цар на планината ! Двигателят може да отброи няколко оборота като "ИЖ" на критичните места и да се изкачи без да прехълца и угасне, както правят неговите японски или други европейски събратя от по-големия клас 450 или 450+.
Освен всичко това, КТМ ЕХС 530 е доста икономичен мотор, въпрки, че специално на този са правени промени по "отпушване" на двигателя, тъй като той идва, както знаете с някакви норми и стандарти на ЕС.

И така, моето заключение за този мотора е:
Много добър двигател за ендуро. Най-добрият, който съм карал до сега. Еластичен, плавен и едновременно мощен и пъргав, когато трябва. Това бяха моите представи за ендуро двигател и ето, той стана действителност !
Достатъчно лек при каране за класа си, като тежестта му се усеща чак когато трябва да го изправиш при полягане обратно на стръмния склон !
При каране с голяма скорост е сигурен и много добре влиза в завоите без предницата да стои нестабилно.
По окачването за мен, въпреки че го хвалят, има какво още да се желае, макар да е направено много. Без линк на задния амортесьор при всяко съприкосновение с остър по-голям камък, особено при по-малка скорост, липсата на характерното рамо се усеща ! Това не е болка за умиране, но ако желая моторът да е напълно според моите изисквания за ендуро, бих му взел окачване "Олинс" от по-скъпите разработки. Поне тази фирма има всякакви видове за КТМ.

И накрая да обобщя:
КТМ ЕХС-R 530 е един чудесен мотоциклет за ендуро и въпреки, че много сме се шегували с "оранжевия тийм". Това е било повече приятелска закачка, отколкото заяждане, породена от някои смешни слухове за повреди, които все още не мога да опровергая тъй като аз само правих тест на качествата на този мотоциклет на каране, а не на издържливост ! Няма тук да споменавам и чупещия се пачи крак, който не оправиха с години ...
Въпреки всичко, ако японците не подобрят своите ендуро мотоциклети относно комфорта на каране и качествата на двигателя, тъй както това направиха австрийците (италианци), моят следващ мотоциклет ще е твърдо КТМ.
Надявам се, че съм ви бил полезен с този тест, който е напълно безпристрастен !


По стълбата към небето.

Някои вече добре познават този хребет.

... и това качване по стълбата, което за съжаление втората група не успяха да осъществят по обективни причини, но за това скоро сигурно ще разкаже колежката ми от Crazy job - Ивка.

Енинските сколонове.

"Камъчетата на Брандауер"

Язовир Копринка
Всички снимки са от споменатото каране с австрийците !
За сведение на феновете на КТМ още една информация от кухнята:
Моделът ЕХС 250 4Т - 2010 г, който тестваше цяла година познатия на всички Ерик Брандауер и с който спечели не един ендуро-крос няма да бъде произведен серийно ! Проекта е спрян, поради незаинтересованост на фирмата към него !
Всички знаят, че съм фен на Хонда, но не съм се изказвал никога ласкаво за ендуро варианта на CRF 450 X, докато от 250 Х съм много доволен и все още мисля, че той е един от водещите четиритактови спортни ендура от "четвърт литровия клас" !

Наскоро пробвах новата Yamaha WR 450 F, но да ви кажа честно, не останах твърде очарован и от нея като цяло. Вярно, окачването можеше да се настрои още, но поведението на двигателя не ми допадна никак, макар да е по-контролируемо от това на Honda 450 X !
Карал съм и Хускварна 450, за която смятам все още, че е най-дървения мотор, който съм тествал някога.
И така, все още нямах фаворит сред по-мощните ендуро мотоциклети, който да ме накефи по-просто казано ...
Така се качих с недоверие и на новия КТМ 530 онази сутрин, а ми предстоеше да водя групата по всички по-шибани пътеки от състезанието в Стара Загора през тази година, като се започне през етапа "Пътеките на дивите животни" и се завърши със "Стълба към небето". Направо със страх възседнах "новия" си кон и си мислех колко ли падания ми предстоят през този ден ...


Първоначално трябваше да се карат около 10 км рали само по черни пътища от Копринка до Мъглиж, където хващахме вече пътеките една по една. Още след първия километър разбрах, че моторът се държи страхотно на такива участъци и спокойно го юркаш по дългите прави и по завоите без да се притесняваш, че може да ти избяга на някой завой или коловоз. Толкова сигурен не бях се чувствал с никакъв мотор до този момент ! Двигателят не те стряска с неконтролеруема сила, въпреки, че е 500 куб.см, а поема меко, като след това много бързо набира скорост, която може сигурно да надмине и 160 км/ч за твърде кратко време. Предницата стои залепена стабилно за земата, но малко по-рязко подаване на газ я отлепя лесно, когато това се наложи ! С такова държане на мотоциклета можеш дори да експериментираш без да изпиташ страх, че ще те изпорти някъде, стига да имаш вече достатъчно опит в ендурото. С една дума, голям кеф ! Така се бях увлакал по едно време от карането, че когато спрях до пресичането на асфалтовия път Казанлък - Шипка и се обърнах назад, видях нашите приятели да вдигат пушилка далеч назад, някъде около "Косматката".

Наистина голям кеф е този мотор, но ми предстоеше тепърва истинското ендуро в планината и все още не знаех как той ще се държи там, тъй като съм си направил "Х"-са да преминава като Ролс ройс по камъните и така исках да е всеки мотор.

Честно да ви кажа, големи ядове брах първия ден с окачването на КТМ-а, докато го настроя горе-долу по мой вкус. Първоначално ме хвърляше от камък на камък по пътеките, които бяха съставени само от каменни реки. "Мадър факинг съспеншън" беше станало нарицателен израз на групата на бързаците след няколко мои спирания на места, по които с CRF-a преди направо прелитах ! За щастие механикът на австрийците Ханес беше с групата и ми подсказа, какви са приблизителните настроки на компрешъна и ребаунда (при КТМ те са обратно на японските), та работата се пооправи по едно време, но въпреки всичко моторът при качване по камъни продължавше да се върти и да ме блъска рязко в различни посоки. Практически на първа скорост беше невъзможно да се кара по плаващите камъни дори и много бавно. Направо бях бесен по едно време и тогава точно Ханес видя веригата и задния пиньон ...
Поне 10 последователни ролки от веригата липсваха и от там половината зъби на пиньона ! Янчо беше карал много време на състезанието в Габрово с изронени всички зъби на предния пиньон и така ролките бяха изпадали в различни отсеци на веригата.
"Утре ще сменим веригата и пиньона и ще видиш как всичко ще се оправи !" - каза Ханес и на другия ден след спешната доставка от бат Дак, КТМ-ът вече беше коренно различен, макар да не постигна успехът на водене по камъните, така както луксозно го прави CRF 250 X !

Искам да спомена тук друго предимство на тази машина, което не ме изненада, но съм длъжен да го изтъкна. Това е катеренето без възможност за засилка. Там, където слабичкият CRF 250 едвам излиза без възможност за подготовка поне от 10 метра или ако е много стръмно няма как да излезе, КТМ-ът тръгва и ускорява без проблем нагоре ! Е, има много неудобни места, където е меко, неравно и мощният мотор се затрудни, но все пак стигна доста по-нагоре и съм убеден, че след още няколко опита щеше да го качи, стига аз да не бях каталясал по едно време от проби ту с единия, ту с другия мотор.

Това, разбира се бяха само опити, както казах по много стръмен склон и едва ли в нормално каране ще се наложи да се катериш точно там !

През останалото време КТМ 530 вдъхва отново сигурност и респект и практически няма място откъдето не можа да премине било то на качване или спускане под какъвто и да е ъгъл. За трети ден каране от по около 5-6 часа на ден можех да поведа групата през места, които не познавам, без да се притеснявам, че ще се изложа и където със слабичкия CRF 250 бих се почувствал несигурен при моите 87 кг. Ако познавх мотора още по-добре, нямаше да се притеснявам пък ни най-малко, особено по големи камъни. Въпреки, че е доста по-тежък от 250-тката, КТМ 530 на каране се чувства лек и е очудващо маневрен в гората, което също приятно ме изненада !

Докато все пак с 250 по спънатите, тесни места с остри завойчета си правиш много фън и е по-лесен за каране, то по дъгите, стръмни и равни склонове КТМ-ът е направо цар на планината ! Двигателят може да отброи няколко оборота като "ИЖ" на критичните места и да се изкачи без да прехълца и угасне, както правят неговите японски или други европейски събратя от по-големия клас 450 или 450+.
Освен всичко това, КТМ ЕХС 530 е доста икономичен мотор, въпрки, че специално на този са правени промени по "отпушване" на двигателя, тъй като той идва, както знаете с някакви норми и стандарти на ЕС.


И така, моето заключение за този мотора е:
Много добър двигател за ендуро. Най-добрият, който съм карал до сега. Еластичен, плавен и едновременно мощен и пъргав, когато трябва. Това бяха моите представи за ендуро двигател и ето, той стана действителност !
Достатъчно лек при каране за класа си, като тежестта му се усеща чак когато трябва да го изправиш при полягане обратно на стръмния склон !
При каране с голяма скорост е сигурен и много добре влиза в завоите без предницата да стои нестабилно.
По окачването за мен, въпреки че го хвалят, има какво още да се желае, макар да е направено много. Без линк на задния амортесьор при всяко съприкосновение с остър по-голям камък, особено при по-малка скорост, липсата на характерното рамо се усеща ! Това не е болка за умиране, но ако желая моторът да е напълно според моите изисквания за ендуро, бих му взел окачване "Олинс" от по-скъпите разработки. Поне тази фирма има всякакви видове за КТМ.

И накрая да обобщя:
КТМ ЕХС-R 530 е един чудесен мотоциклет за ендуро и въпреки, че много сме се шегували с "оранжевия тийм". Това е било повече приятелска закачка, отколкото заяждане, породена от някои смешни слухове за повреди, които все още не мога да опровергая тъй като аз само правих тест на качествата на този мотоциклет на каране, а не на издържливост ! Няма тук да споменавам и чупещия се пачи крак, който не оправиха с години ...

Въпреки всичко, ако японците не подобрят своите ендуро мотоциклети относно комфорта на каране и качествата на двигателя, тъй както това направиха австрийците (италианци), моят следващ мотоциклет ще е твърдо КТМ.

Надявам се, че съм ви бил полезен с този тест, който е напълно безпристрастен !


По стълбата към небето.

Някои вече добре познават този хребет.


... и това качване по стълбата, което за съжаление втората група не успяха да осъществят по обективни причини, но за това скоро сигурно ще разкаже колежката ми от Crazy job - Ивка.


Енинските сколонове.

"Камъчетата на Брандауер"

Язовир Копринка
Всички снимки са от споменатото каране с австрийците !
За сведение на феновете на КТМ още една информация от кухнята:
Моделът ЕХС 250 4Т - 2010 г, който тестваше цяла година познатия на всички Ерик Брандауер и с който спечели не един ендуро-крос няма да бъде произведен серийно ! Проекта е спрян, поради незаинтересованост на фирмата към него !
Коментар