Поводът за тази публикация е факта, че очевидно на всеки може да се случи моторът му просто да спре, без някаква видима причина. Това е т.нар. проблем с "електрониката", който винаги ни е плашел, заради факта, че се чустваме "напълно безпомощни" стоейки до мотора, далеч от сервиза. "Бензин има, ток има и не ще ...
"
По-долу е разгледана възможността с подръчни средства човек сам да направи диагностика на този вид електронно управление, подробно описан от Wolfgang Schuppenies в популярният сайт PowerBoxer.de
4V Motronic MA2.2 / 2.4
Диагностика на Motronic MA 2.2 (тези на моторите R1100) както и на контролната част ABS II.
Разни хора са съобщили, че също и Motronic MA 2.4 (тези на мотори R1150) може да се провери по този начин.
От въвеждането на ABS III (I-ABS) не се разполага с информация.
Обща информация за запалването/включването


При R1100xx (всички с Motronik 2.2) 3-полюсовият
диагностичен конектор стои обикновено в синя предпазна капачка близо до горната част на централните електроуреди и е лесен за намиране:Предпазната капачка е празната обвивка на липсващия обратния(противопложния) контакт!
Сигналните проводници са номерирани с означенията, дадени на картинката.
За R1150xx (всички с Motronik 2.4) проводниците за диагноза, захранващо напрежение и заземяване, са хванати заедно в един щекер. Той е прикрепен към въздушния филтър.
Диагностичните щекери са проектирани като стимулни проводници и чрез затваряне на минуса на батерията (маса) активират една диагностична функция (респективно Reset функция) в управляващата електроника.
Получаването на информация става чрез щифт/ извод 1 (Motronic) и щифт/ извод 2 (ABS II) посредством нискочестотни сигнали. Те могат лесно да се оценят визуално ..
Внимание: ABS III (I-ABS)
При Motronik 2.4 с ABS III (I-ABS) покритието/разположението на диагностичния щекер изглежда почти идентично (щифт/ извод 2 липсва).
Дали логиката е същата и дали също и при ABS II може да се има доверие на процедурата по измерване и тестване, не е сигурно, макар че може да се предположи. Въпреки това там има само един диагностичен щифт/ извод за Motronik и ABS.
Неправилното използване на електрическите проводници на диагностичния щекер могат да навредят както на контролното звеното за управление на двигателя, така и на ABS електрониката.
Изходен сигнал
По принцип мигащите сигнали се показват с минимална консумация на енергия (резистор + LED) между плюса на батерията - щифт/ извод 1 или плюса на батерията - щифт/ извод 2.
Тук са напреженията на изводите от 2.2 (без свързани консуматори), измерени спрямо плюса на батерията

Волфганг предлага проста схема с превключвател, резистор (100Mohm; bn,sw,sw,bl,gn) и LED (rt), за да се активират диагностичните функции и да се чете информацията.
Holger Wiemann използва волтметър от автомобилната сфера със светлинни диоди,

Превключващо напрежение от 3-6V, напрежения до най-малко 12 V, консумация на енергия възможно най-ниска, например CAR- CHECK (с Imax = 10 mA) за около 10 евро:
Необходими са още: Няколко измервателни кабела, един бутон, два 1.6 mm щифта за изхабяване/отнемане на напрежението в конектора за диагностика на R1100xx.

Благодарение на Wolfgang Schuppenies и тези щифтове не са проблем:
Или два съединителя от VW, номер N0175943 или един VW кабел с два такива щекери, номер 000979113 (1-2 евро). Те могат да се вкарат в синята предпазна капачка!
За диагностичния щекер за 1150 не е чак толкова лесно. Той има мъжки контакти. Както букси аз използвам женски контакти на един 35 годишен професионален диоден щекер.

Може би някой автомобилен електротехник има по-добра идея?
С прости средства може да бъде измерено това, за което сервизите използват MoDiTec.
Ето най-простото включване в реалността.
Motronic
Мигащи сигнали на Motronic

Като сигнална информация Motronic дава мигащи сигнали чрез LED. Те се състоят от една уводна поредица (може би за да се синхронизира с диагностичния уред?) и от 4-цифрен код. '3 ' примерно е 3-пъти кратко светване. На картинката е даден пример за кода за грешка '1215 ". Той сигнализира за проблем с предавателя/подавача на дроселната клапа:

Сигналът се повтаря в същата последователност, докато запалването е изключено отново.
За '0 ' има отделен сигнал: дълга светлина (като първата част на уводната поредица - виж на по-горната картинка).
Кодове за грешка Bosch Motronic MA 2.2 & 2.4
Разчитане/Прочитане на паметта за грешки на Motronic
Изключване на запалването!
Свързване на електрически кабели, както е показано по-горе!
Стартиране на двигателя!
Натискане на бутона за около 5 секунди (щифт/извод 1 стимулен проводник на заземяване)!
Прочитане на кода за грешка ('4444 "означава, че няма грешки в паметта)!
Изключване на запалването!

Изтриване на паметта за грешки на Motronic
Изключване на запалването!
Свързване на електрически кабели, както е показано по-горе!
Задържане на бутона натиснат!
Запалване!
Натискане на бутона още 5 секунди, едва след това отпускане!
Motronic реагира с "0000"
Отново натискане на бутона за 5 секунди (няма повече светлинни сигнали)!
Изключване на запалването!
Прочитане на паметта за грешки отново, тъй като Motronic само едно място в паметта и при повече проблеми се запазва само първо появилата се!

Позициониране на подавателя на дроселната клапа при Motronic 2.2
Сензорът на дроселната клапа трябва да е със стайна температура (20 ... 25 ° С)!
Изключване на запалването!
Свързване на електрическите кабели, както е показано по-горе!
Запалване!
Когато на празен ход LED свети и при минимална газ гасне: всичко е ОК!
Изключване на запалването! Готово!
В противен случай: отпусни двата прикрепващи болта на подавателя на дроселната клапа
Внимание: Отварянето на запечатването означава загуба на гаранцията!
Чрез много бавно въртене на подавателя на дроселната клапа на ляво / дясно L / R позиционирайте сензора така че крушката да светне!

Затегнете прикрепващите болтове с 6 Nm и при това внимавайте, лампата да продължава да свети!
Изключване на запалването!
Прочитане на паметта за грешки на Motronic грешки и евентуално изтриване!
Евентуално контролиране на синхронизацията!
По принцип подавателя на дроселната клапа Motronic MA 2.2 ТРЯБВА да има твърдо определено напрежение в състояние на покой; дори дърпането на предпазителя 5 (Motronic) в продължение на 2-3 минути и след това отново поставяне не води до адаптиране на актуалното напрежение на сензора!
Тест:
Монета или шайба се вкарва между лявата Drosselklappenanschlag und Anschlagschraube (пластинка, обковка или ограничително приспособление на дроселната клапа и болта на същата), дръпнете предпазителя, изчакайте, върнете го, запалете за кратко и тогава проверете сензора, като по-горе: Дроселната клапа, която сега е твърде отворена трябва веднага да се появи като грешка!
Внимание: Позициониране на подавача на дроселната клапа при Motronik 2.4
Тази опция отпада при R1150xx. Основната настройка на подавача на дроселната клапа става по различен начин. Motronik 2.4 е отчасти самоадаптираща се. Често описвания - и за Motronik 2.4 - "нулев метод" („Zero-Methode“) (от Lentini) или някаква си информация за mV са абсолютна глупост!
От BMW има следното указание:
>>> Изключването на батерията изчиства всички записи (напр. грешка, настройки) в паметта на контролния уред Motronic. Загубата на настройките може временно да наруши работата на двигателя при последващо включване в режим на работа.
След изключване на контролния уред:
Запалване. При стоящ двигателят отворете ръчката на газта веднъж или два пъти напълно, така че Motronic да може да улови позициите на дроселната клапа. <<<
ABS II

Светлинни / мигащи сигнали на контролното устройство ABS II
Като информацията контролното устройство ABS II дава мигащи сигнали с диод, които се състоят от една уводна поредица и прост цифров код. '3 ' примерно е представено от 3-кратно кратко мигване. За по-добро разбиране, следва представяне на кода за грешка "9",

който всъщност сигнализира само за активиране на ABS предупредителна лампа (в този случай, причинени от отстраняването на ABS-релето в ел.кутията):
По-горе представената сигнална последователност се повтаря, докато запалването се изключи отново.
Кодове за грешки ABS II при R1100R/GS

Прочитане на паметта за грешки на ABS-II
Изключване на запалването!
Свързване на електрически кабели както е показано по-горе!
Запалване!
Прочитане на кода за грешка (ако не мига, означава, че няма грешки!)
Изключване на запалването!
Изтриване паметта на грешки на ABS II
Изключване на запалването, заземяването - на щифт/ извод 2, запалване, при GS в допълнение бутона на ABS се задържа натиснат за 8-20 секунди (променливото мигане спира, само една ABS-лампа остава да свети), бутона се освобождава (светват и двете ABS-лампи )
Изключване на запалването.
Андре ни пише за това:
"Опитах следното: Натискане на ABS-бутона, включване на запалването, изчакване на около 20 сек, изключване на запалването - края на магията. В крайна сметка всичко нормално."
За съжаление, това само описва как да изключите ABS при GS

По-долу е разгледана възможността с подръчни средства човек сам да направи диагностика на този вид електронно управление, подробно описан от Wolfgang Schuppenies в популярният сайт PowerBoxer.de
4V Motronic MA2.2 / 2.4
Диагностика на Motronic MA 2.2 (тези на моторите R1100) както и на контролната част ABS II.
Разни хора са съобщили, че също и Motronic MA 2.4 (тези на мотори R1150) може да се провери по този начин.
От въвеждането на ABS III (I-ABS) не се разполага с информация.
Обща информация за запалването/включването


При R1100xx (всички с Motronik 2.2) 3-полюсовият
диагностичен конектор стои обикновено в синя предпазна капачка близо до горната част на централните електроуреди и е лесен за намиране:Предпазната капачка е празната обвивка на липсващия обратния(противопложния) контакт!
Сигналните проводници са номерирани с означенията, дадени на картинката.

За R1150xx (всички с Motronik 2.4) проводниците за диагноза, захранващо напрежение и заземяване, са хванати заедно в един щекер. Той е прикрепен към въздушния филтър.
Диагностичните щекери са проектирани като стимулни проводници и чрез затваряне на минуса на батерията (маса) активират една диагностична функция (респективно Reset функция) в управляващата електроника.
Получаването на информация става чрез щифт/ извод 1 (Motronic) и щифт/ извод 2 (ABS II) посредством нискочестотни сигнали. Те могат лесно да се оценят визуално ..
Внимание: ABS III (I-ABS)
При Motronik 2.4 с ABS III (I-ABS) покритието/разположението на диагностичния щекер изглежда почти идентично (щифт/ извод 2 липсва).
Дали логиката е същата и дали също и при ABS II може да се има доверие на процедурата по измерване и тестване, не е сигурно, макар че може да се предположи. Въпреки това там има само един диагностичен щифт/ извод за Motronik и ABS.
Неправилното използване на електрическите проводници на диагностичния щекер могат да навредят както на контролното звеното за управление на двигателя, така и на ABS електрониката.

Изходен сигнал
По принцип мигащите сигнали се показват с минимална консумация на енергия (резистор + LED) между плюса на батерията - щифт/ извод 1 или плюса на батерията - щифт/ извод 2.
Тук са напреженията на изводите от 2.2 (без свързани консуматори), измерени спрямо плюса на батерията

Волфганг предлага проста схема с превключвател, резистор (100Mohm; bn,sw,sw,bl,gn) и LED (rt), за да се активират диагностичните функции и да се чете информацията.
Holger Wiemann използва волтметър от автомобилната сфера със светлинни диоди,

Превключващо напрежение от 3-6V, напрежения до най-малко 12 V, консумация на енергия възможно най-ниска, например CAR- CHECK (с Imax = 10 mA) за около 10 евро:
Необходими са още: Няколко измервателни кабела, един бутон, два 1.6 mm щифта за изхабяване/отнемане на напрежението в конектора за диагностика на R1100xx.

Благодарение на Wolfgang Schuppenies и тези щифтове не са проблем:
Или два съединителя от VW, номер N0175943 или един VW кабел с два такива щекери, номер 000979113 (1-2 евро). Те могат да се вкарат в синята предпазна капачка!
За диагностичния щекер за 1150 не е чак толкова лесно. Той има мъжки контакти. Както букси аз използвам женски контакти на един 35 годишен професионален диоден щекер.

Може би някой автомобилен електротехник има по-добра идея?
С прости средства може да бъде измерено това, за което сервизите използват MoDiTec.
Ето най-простото включване в реалността.
Motronic
Мигащи сигнали на Motronic

Като сигнална информация Motronic дава мигащи сигнали чрез LED. Те се състоят от една уводна поредица (може би за да се синхронизира с диагностичния уред?) и от 4-цифрен код. '3 ' примерно е 3-пъти кратко светване. На картинката е даден пример за кода за грешка '1215 ". Той сигнализира за проблем с предавателя/подавача на дроселната клапа:

Сигналът се повтаря в същата последователност, докато запалването е изключено отново.
За '0 ' има отделен сигнал: дълга светлина (като първата част на уводната поредица - виж на по-горната картинка).
Кодове за грешка Bosch Motronic MA 2.2 & 2.4

Разчитане/Прочитане на паметта за грешки на Motronic
Изключване на запалването!
Свързване на електрически кабели, както е показано по-горе!
Стартиране на двигателя!
Натискане на бутона за около 5 секунди (щифт/извод 1 стимулен проводник на заземяване)!
Прочитане на кода за грешка ('4444 "означава, че няма грешки в паметта)!
Изключване на запалването!

Изтриване на паметта за грешки на Motronic
Изключване на запалването!
Свързване на електрически кабели, както е показано по-горе!
Задържане на бутона натиснат!
Запалване!
Натискане на бутона още 5 секунди, едва след това отпускане!
Motronic реагира с "0000"
Отново натискане на бутона за 5 секунди (няма повече светлинни сигнали)!
Изключване на запалването!
Прочитане на паметта за грешки отново, тъй като Motronic само едно място в паметта и при повече проблеми се запазва само първо появилата се!

Позициониране на подавателя на дроселната клапа при Motronic 2.2
Сензорът на дроселната клапа трябва да е със стайна температура (20 ... 25 ° С)!
Изключване на запалването!
Свързване на електрическите кабели, както е показано по-горе!
Запалване!
Когато на празен ход LED свети и при минимална газ гасне: всичко е ОК!
Изключване на запалването! Готово!
В противен случай: отпусни двата прикрепващи болта на подавателя на дроселната клапа
Внимание: Отварянето на запечатването означава загуба на гаранцията!
Чрез много бавно въртене на подавателя на дроселната клапа на ляво / дясно L / R позиционирайте сензора така че крушката да светне!

Затегнете прикрепващите болтове с 6 Nm и при това внимавайте, лампата да продължава да свети!
Изключване на запалването!
Прочитане на паметта за грешки на Motronic грешки и евентуално изтриване!
Евентуално контролиране на синхронизацията!
По принцип подавателя на дроселната клапа Motronic MA 2.2 ТРЯБВА да има твърдо определено напрежение в състояние на покой; дори дърпането на предпазителя 5 (Motronic) в продължение на 2-3 минути и след това отново поставяне не води до адаптиране на актуалното напрежение на сензора!
Тест:
Монета или шайба се вкарва между лявата Drosselklappenanschlag und Anschlagschraube (пластинка, обковка или ограничително приспособление на дроселната клапа и болта на същата), дръпнете предпазителя, изчакайте, върнете го, запалете за кратко и тогава проверете сензора, като по-горе: Дроселната клапа, която сега е твърде отворена трябва веднага да се появи като грешка!
Внимание: Позициониране на подавача на дроселната клапа при Motronik 2.4
Тази опция отпада при R1150xx. Основната настройка на подавача на дроселната клапа става по различен начин. Motronik 2.4 е отчасти самоадаптираща се. Често описвания - и за Motronik 2.4 - "нулев метод" („Zero-Methode“) (от Lentini) или някаква си информация за mV са абсолютна глупост!
От BMW има следното указание:
>>> Изключването на батерията изчиства всички записи (напр. грешка, настройки) в паметта на контролния уред Motronic. Загубата на настройките може временно да наруши работата на двигателя при последващо включване в режим на работа.
След изключване на контролния уред:
Запалване. При стоящ двигателят отворете ръчката на газта веднъж или два пъти напълно, така че Motronic да може да улови позициите на дроселната клапа. <<<
ABS II

Светлинни / мигащи сигнали на контролното устройство ABS II
Като информацията контролното устройство ABS II дава мигащи сигнали с диод, които се състоят от една уводна поредица и прост цифров код. '3 ' примерно е представено от 3-кратно кратко мигване. За по-добро разбиране, следва представяне на кода за грешка "9",

който всъщност сигнализира само за активиране на ABS предупредителна лампа (в този случай, причинени от отстраняването на ABS-релето в ел.кутията):
По-горе представената сигнална последователност се повтаря, докато запалването се изключи отново.
Кодове за грешки ABS II при R1100R/GS

Прочитане на паметта за грешки на ABS-II
Изключване на запалването!
Свързване на електрически кабели както е показано по-горе!
Запалване!
Прочитане на кода за грешка (ако не мига, означава, че няма грешки!)
Изключване на запалването!

Изтриване паметта на грешки на ABS II
Изключване на запалването, заземяването - на щифт/ извод 2, запалване, при GS в допълнение бутона на ABS се задържа натиснат за 8-20 секунди (променливото мигане спира, само една ABS-лампа остава да свети), бутона се освобождава (светват и двете ABS-лампи )
Изключване на запалването.
Андре ни пише за това:
"Опитах следното: Натискане на ABS-бутона, включване на запалването, изчакване на около 20 сек, изключване на запалването - края на магията. В крайна сметка всичко нормално."
За съжаление, това само описва как да изключите ABS при GS
Коментар