Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Мъдростта на "Железните Задници"

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • Мъдростта на "Железните Задници"

    Това е за тези, които прекарват в седлото много часове на ден, много дни поред. Това е за планиране и създаване на правилни навици. Това е за ефикасност, управление на времето и куп други неща. Това се практикува масово от "спринтьорите" и въпреки, че е много различно от моя стил на пътуване, дори аз често съм бил в ситуации, в които тези съвети са били безценни.

    Това са съвети, които идват от Iron Butt Association, онези божии птици, които организират и карат като се започне от 1600 км (1000 мили) за 24 часа, мине се през 11 дневно каране от 17600 км (11000 мили) и се завърши с 160 000 км (100 000 мили), или повече?!?, за една година. При някои го има състезателния елемент, при други - не, т'ва е маловажно. Следното е свободен превод на техните съвети. Въпреки, че пътищата, на които те го правят не са като нашите, всичко от изброеното по-долу е приложимо навсякъде.

    1. Познавай възможностите си и планувай според тях:
    Ако най-дългото ти пътуване е било 500км, не е добра идея да планираш няколко поредни дни от по 700-800км всеки. Има строги зависимости, които се наблюдават при многодневни пътувания. Дори да изключим метеoрологично време и други странични фактори, през дни 1 и 2 се минават най-много километри (на ден). От дни 3 до 7 километрите падат плавно, но постоянно. На седмия ден типичния long distance пътник комфортно минава около 65% от средния дневен километраж през първите два дни.
    Друго важно нещо е да планираш маршрута си така, че да има лесни за елиминиране сектори от него, особено към средата и края на пътешествието. Така, ако видиш, че изоставаш, ще ти е лесно да се върнеш в графика. Ще жертваш малка част от маршрута, но няма да се провали цялата останала част от пътуването.
    Независимо колко можеш, способността да минаваш много километри ще намалява с изминаването на същите, като най-изразено е намаляването от ден 3 до ден 7. След това графиката километри/време ще се стабилизира и изравни (за повечето от нас) на около 65% от пиковата стойност.


    2. Забрави високите скорости:
    Забрави какво са ти казвали; високите скорости и покриването на огромни разстояния са много различни неща. Плавен и постоянен пътник в повечето случаи прави повече километри от тези, влачещи колена в завоите и с големи амплитуди в карането си. Причините са доста: по-добър (по-нисък) разход на гориво - по-малко време прекарано в търсене на бензиностанция и за самото зареждане; умората от по-високите скорости и по-динамичното каране ще позволи по-малко часове в каране; а и да не забравяме за полицаите - докато се разправяш с тях покрай пътя, тоя дето му се смя на мотора преди малко те задминава махайки... Израза "високи скорости" означава различно нещо за всеки, но карането с 200км/h в продължение на 15 часа на ден не е тайната за огромни разстояния.


    3. Остави си кафето и "специалните" медикаменти вкъщи:
    Точно толкова просто е - кафе, лекарства против спане и други стимуланти не бачкат! Ако ти трябва Red Bull или нещо друго да стоиш буден и нащрек - време е да спреш и сериозно да си починеш.


    4. Подготви си мотора преди пътуването:
    Като мрънкаш колко ти е кратко времето за такава почивка, защо ще сменяш гуми по време на пътуването? Нерядко смяната на гуми и вериги е по-евтино вкъщи (или там където по принцип го правиш) отколкото да изстискаш последните няколко километри от тях само за да разбереш, че твойте размери ги няма или, че ги има, но ще загубиш цял ден за това. От друга страна, модерните масла са много добри. Някои Iron Butt ездачи сменят масла на по над 15 000 км. Самия режим на натоварване при пътувания от такова естество също допринасят за това.


    5. Избягвай модификации или планирана подръжка непосредствено преди голямо пътуване:
    Не ползвай пътуването, което планираш от година да бъде тест за нов аксесоар. Това особено важи за ел. такива.
    Просиш си белята с тия допълнителни фарове и други такива мисия-критични електрически модификации точно преди да тръгнеш. Ако искаш да разчиташ на нещо такова дълго време/път, тествай го дълго време, не едно кръгче на махалата. Също така, не забравяй, че и най-добрите механици и собственици правят грешки.
    По същата логика, не пробвай нова екипировка на такъв път и не променяй начина на опаковане на багажа си.


    6. Ползвай електрическа подплата за яке:
    Много са причините: дори през топлите лятни вечери, 25 градусова вечер след няколко дни от по над 35 градуса ще докара тръпки по гърба ти. Ако случайно се намокриш и стане хладно, влагата като е топла е много по-търпима отколкото студена. Така продължаваш да караш. Ако времето постоянно се променя, електрическа подплата ти позволява да се "обличаш и събличаш" без да спираш.


    7. Мисли като опаковаш; дръж подръка определни неща:
    Да, доста хора ползват чанти на резервоарите си, но много от нещата, които се държат там не са добре обмислени. Крем за слънце, разтвор за лещи, фенерче, манометър, карти и др. важни неща трябва да са под ръка. Ако не са, когато ти потрябват и си скапан, няма да ги ползваш и това може да доведе до скъпи грешки после. Налагало ли ти се е с дни да носиш каска в пустинята върху изгоряло от слънцето лице?
    От друга страна, неща като регистрация, застраховка и т.н. трябва да са на сигурно и водонепроницаемо място. Такава грижовност се забелязва дори от полицията - показва, че не си някакъв ненормалник.


    8. Като тръгнеш бъди готов - не пазарувай на път:
    Всичко, което важи за мотора ти преди път важи и за теб. Планирай какво ще ти трябва и го провери преди да тръгнеш. Да си купиш паста за зъби от OMV е едно, да си търсиш пуловер от мариносова вълна или специални лекарства е друго. Тия неща ти взимат от ценното време за каране. Или почивка.


    9. Научи се да се забавляваш сам:
    Хората покриващи големи разстояния на ден обикновено им се налага да минават през райони, които за никой друг не биха били първи избор. Прав път през Невада за някой с пистарка е отвратителен, дълъг, горещ и скучен. Но за теб също. Носи си музика, ядки, яж лимони! Само помни, че времето за реакция се повишава в такива случай.


    10. Имай готовност за пътна помощ:
    Всичко сe случва. Тия платформи, дето не могат да "носят" мотоциклети също. Знай къде отиваш и имай актуални телефони на фирми за пътна помощ. Може да ти спести часове и много пари. Приятел с бус не винаги е алтернатива в контекста на огромни разстояния.


    11. Научи се да спираш, за да пътуваш по-бързо:
    На пръв поглед, това няма никакъв смисъл. Важното тук е да знаеш, че ако скоростта ти падне под нормалното ти темпо и ритъм на каране е време за почивка. Краченето покрай пътя "за да се ококориш" и времето прекарано в някое крайпътно кафене е загуба. Това време е по-добре да се прекара в пълноценен сън с ранен старт утре.


    12. Знай кога да спреш:
    Момента, в който си изкушен да затвориш очи, дори и за секунда, е момента в който трябва да спреш и да поспиш! Внимавай за други симптоми като неспособност да поддържаш желаната скорост. Ако се улавяш постоянно да намаляш, си готов да заспиш - предай се, тази битка няма да я спечелиш. Ако постоянно забравяш неща като мигачи, да минеш на къси при насрещна кола, ако си необичайно нерешителен: "тук ли да завия?", "да спра ли за бензин тук?"... това са знаци на изтощение.


    13. Поддържай позитивно отношение и настроение:
    Ако найстина мразиш дъжд, може би е по-добре да спреш и да изчакаш. Същото важи и за горещо време. Ако се фокусираш на неудобствата и гадната ситуация, то ти не се фокусираш на пътната обстановка около теб! По-добре е да кажеш на шефа си, че ще закъснееш един ден, отколкото да поемаш неприемливи рискове.


    14. Яж здравословни храни:
    Fast food и дълго каране са кофти комбинация, но понеже сме реалисти, ето малко съвети:
    Сутрините - овесена каша или яйце и тост (без масло, моля). Обеда е най-добре да се пропусне (ох, сега ще се почнат едни спорове за едни джолани...) в полза на лекa и здравословнa следобедна закуска. Вечерята - салата и паста. Ако нямаш възможност да се храниш здравословно, поне яж леки храни.


    15. Яж в правилните времена на деня:
    В делнични дни, обществените места като ресторанти и т.н. не са толкова натоварени след 9:00. Ако закусваш на такива места, прави го след тълпите. Обратното важи през уикенда. Хората спят до по-късно и закусват до обяд. Ти закусвай преди тях. Вечерята трябва да е ранна (нали помниш, пропуснахме обяда) ако искаш бързо обслужване. От друга страна, ако ще караш цяла нощ и вечеряш късно, това може да те приспи.
    Винаги когато се говори за хранене на обществени места и много километри каране на ден се повдига въпроса: "как мога да си позволя да чакам да ми сервират като цял ден следя всяка секунда?" Ето как го правят големите: влизаш и сядаш. Бара е добра идея защото се обслужва по-бързо. Обясни на персонала, че бързаш. В краен случай остави бакшиша сега с поръчката. Помоли да ти донесат сметката с храната и кажи, че ей сега се връщаш... Сега имаш малко време за важни задачи. Ако имаш работа в тоалетната, миене на ръце, нов слой крем или каквото там си правиш по принцип си го направи. После направи важните телефонни обаждания. Мий си слюдата на каската, смазвай си веригата, ако трябва... разбираш идеята. Като се върнеш, поръчката ще те чака готова. Така, с опит, почивките за храна ще могат да се ограничат до 20-30 мин. Може да звучи крайно, но с опит се постига почти винаги и е пълноценно, а твойте колеги още ще дъвчат ония студени сандвичи зад някоя бензиностанция.


    16. Разделяй спиранията за бензин от тези за храна:
    Това важи за региони, в които бензиностанциите само такива, а ресторантите са отделно. Като заредиш с бензин, което си е мини-почивка, ще ти отнеме точно толкова време да се екипираш пак и да отидеш до ресторанта, който е в далечината, колкото да покараш половин час и тогава да спреш за храна. Резултата е две мини почивки на цената на една.


    17. Напълни резервоара преди да е твърде късно:
    Стига ти веднъж да ти свърши бензина и цялото време, което спести, като не спря на оная бензиностанция отива по дяволите. Многократно.
    Имай предвид, че тези зареждания могат да погълнат много време, ако не се правят правилно. Петминутно шматкане из бензиностанцията няма да изиграе голяма роля в развръзката на многодневно пътуване, но може да е решаващо при 24-часови карания (1000 мили за 24 часа), където поддържането на средна скорост е критично. Ако е възможно, плащай на колонката и имай резервен план за кредитни карти.


    18. Сложи си дъждобрана (реген-комби?) преди да си прогизнал:
    Ако имаш по-малко от половин резервоар, защо да не спреш да заредиш и екипираш за дъжд в едно спиране? Независимо дали приемеш този съвет или не, препоръчваме да не се обличаш под мостове/надлези. Причините са ясни и си помисли за това следващия път: наистина ли смяташ, че е безопасно да стоиш на метър от малоумници движещи се с над 100км/h?? И ако наистина вали и ти си на по-тъмно място под надлеза/моста, дали ще те видят същите тези, които ни газят ежедневно в хубаво време и на светло защото 'не те видех'...
    Статистика за този тип катастрофи е ограничена, но те се случват.... питайте полицайте...


    19. Носи си комплект за лепене на гуми и знай как да го ползваш:
    Повечето безкамерни гуми могат да се оправят за минути! Нямаш извинение, ако не носиш необходимото или още по-зле - ако носиш, но не знаеш как да го ползваш. Пробвай се вкъщи на стара гума, не се запознавай с техниките след аварията. Тези с вътрешна гума са по-пипкави, но най-кофти е да търсиш пътна помощ за спукана гума. Ако ползваш CO2 патрони за помпане на залепена гума трябва да знаеш колко ти трябват за една гума (задна).


    20. Носи мобилен телефон:
    Това е странно да се пише през 2009, но важи за някои романтици. В графа "мобилни" влизат и сателитни - особено за по-бедствени райони. Не работят абсолютно навсякъде, но ще се изненадаш от местата на които работят.


    21. Имай актуален комплект инструменти:
    Оригиналните инструменти на повечето мотори са боклук. Списък от инструменти тук не е нито нужен, нито уместен. Това зависи от машината и от твойте умения. За какво ти е нещо, което не знаеш как и за какво се ползва? Добра практика от хора, които сами си работят по моторите е да започват с празна торбичка. По време на планирани поддръжки и други ремонтни дейности се отделят инструментите, които ти трябват за твоя мотор и за нещата, които можеш сам да направиш. Често съм чувал израза 'не можеш да се подготвиш за всичко'. Така е, но аз съм попадал в много гадни ситуации, в които съм бил достатъчно подготвен точно защото си познавам машината и имам инструментите, за да не ми е трябвала пътна помощ. Знам, дърпам дявола за опашката и следващия път като закъсам може и да не се оправя сам, но принципа важи.


    22. Носи си поне два литра вода:
    Не е нужно да караш в пустинята, за да се вслушаш в това. Например, ако ти се наложи да избуташ мотора си дори кратко разстояние нагоре по хълма, това може да причини жажда трудна за описване.
    Водата трябва да е на две места. Едното, по-достъпно, от което пиеш вода като спреш да почиваш. Другото, по-недостъпно, само за аварийни ситуации. Ако всичката ти вода е леснодостъпна, може да се окажеш в аварийна ситуация без вода.
    Мисли за источника на водата. Промени в състава на местната вода могат да доведат до разстроен стомах, диария или други по-големи гадости. В някои случаи, може да се наложи да минеш на бутилирана вода или до използването на специални филтри за вода.


    23. Носи си болкоуспокояващи:
    Аспирина има с култов статус сред "спринтьорите" при болки и мускулни трески. Обаче може да понижи телесната температура. И да забави съсирването на кръвта в раните, ако има такива. Някои марки аспирин също така съдържат кофеин, ако е важно - провери опаковката.



    24. Вземи си витамини:
    За това се посъветвай с доктор, но принципно е добра идея. Има различни изисквания за студен и топъл климат.


    25. Електронни карти:
    Незамисимо дали са на телефон, GPS или лаптоп - помагат, въпреки че понякога липсва каквато и да било логика.


    26. Внимавай на административни граници:
    Много често, при преминаване на административни граници, пътните условия се променят драстично. Това включва настилка, маркировка (особено по завоите), наличие на завои с намалящ радиус, дори поддръжка на "зеленото" около пътя и оградите за животни могат да изискват промени. Гледай местните как карат.


    27. Не "изпреварвай спирачките си"/ Не позволявай скоростта да надмине способността ти за спиране:
    Представи си, че караш по магистрала с ~100 km/h и в лявата лента, пред теб, изкочи спряла кола. Можеш ли да спреш преди да я удариш?
    Пристигни жив! Всичко друго е "гарнитура"...


    28. Ако искаш да оцелееш, стой далеч от камиони:
    Не стой зад камиони. Не е рядко камион да гръмне гума. Iron Butt ветерани предупреждават, че това може да изстреля тежкия калобран на камиона като bowling топка летяща с 100км/h. Така става и ако камион мине през ауспух или нещо подобно - виждаш го прекалено късно.


    29. Елиминирай всичко разсейващо:
    Колкото и да е дребно нещо, което ти отвлича вниманието, не продължавай, докато не го оправиш. Цената, която ще платиш в издържливост и енергия за да се бориш с ефектите на дразнител е висока, особено ако си вече изморен. Дори малките неща отнемат енергия под формата на стрес. Добре подготвен мотор с отлична ергономичност е ключов за способността ти да се бориш с разсейващи елементи. Тайната на ветераните постигащи много километри е комфорта в който го правят.
    You'll never find out - I got no key hole....

  • #2
    До: Мъдростта на "Железните Задници"

    Скромният ми опит сочи верността на всичките 29 точки - и за опаковането на багажа, и за новата екипировка, и за обедните джолани /особено осезаемо усетих въздействието им през втория ден от пътуването за Йордания - след обилния обяд два пъти се събуждах в опасна близост до мантинелата на оная скучна турска магистрала/.

    Действително разковничето за дълги дневни пробези е стегнато каране с прилично темпо, без размотаване по бензиностанциите за кафета /слизането от мотора, за да си платиш сметката на касата е достатъчно и за раздвижване на схванатите седалищни мускули/ и спирки за пушене на цигари

    Коментар


    • #3
      До: Мъдростта на "Железните Задници"

      Kъм т.22 може да се добави: Обезводняването е един от най-големите врагове на водача на МПС. Консумирайте постоянно вода! Не го забравяйте и подценявайте!

      Коментар


      • #4
        Подгответе и носете миниатюрен Речник / Разговорник с най-важните думи.

        На много места и все точно такива, на които най-много се налага да се пита за посоката, хората разбират само собственият си език. Едно неправилно разбиране и може да пътувате стотици километри в грешната посока.

        Също толкова важно е да може да попиташ за състоянието на настилката, защото средната ти скорост осезателно ще пострада ако се набиеш в някоя "дълбока оран" за която, толкова любимият ни GPS ще продължава да трърди, че е прекрасен, първокласен път.

        Не става въпрос за истински разговорник. По-скоро нещо с около 20 - 50 думи. Най-важното от темите: храна, спане, път е напълно достатъчно.
        Следващият път, когато умът ви витае, последвайте го! => www.smehurko.info

        Коментар

        Активност за темата

        Свий

        В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

        Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

        Зареждам...
        X