Новият вариант на Закона за горите ограничава гражданските ни права.
Уважаеми приятели,
Повод за настоящето писмо е приемането на първо четене от Народното събрание на Република България на Нов закон за горите и по-специално Глава седма-Достъп до горите. В интернет форумите, на любителите на офроуда имаше разгорещени разисквания, но никой не предполагаше, че ще се приеме толкова рестриктивна мярка.Оказа се, че предлаганата редакция, засяга не само любителите на специализирани автомобили, мотори,АТВ-та, но и голяма част от българските граждани.
1.Законът е необосновано рестриктивен и обижда българските граждани
Странно е, че законодателят прие текст, който забранява достъпа на транспортни средства върху 37% от територията на страната. Това е нечувано посегателство върху правото на българските граждани да се придвижват на територията на която живеят от 1300 години. Допустимо е да се придвижвате само пеш.... Но това допускане, всъщност е забрана за достъп, поради физическата невъзможност да се изминават значими разстояния.
Скандално в решението е, че даже и да се помолите на съответното длъжностно лице да Ви бъде разрешено да навлезете с транспортно средство в гориста местност с цел преход, отдих и т.н., то няма право да Ви разреши. Този закон не допуска достъпа на транспортни средства по горските пътища за други цели, освен стопански и още само за тесен кръг лица.
Чл. 146. (1) Пътни превозни средства могат да се движат в гората и по горските пътища само във връзка с изпълнение на горскостопански, селскостопански и ловностопански дейности.
(2) Обстоятелството, че пътното превозно средство ще се ползва за изпълнение на дейностите по ал. 1, се удостоверява с документ, издаден без заплащане на такса, от:
1. директора на държавното горско стопанство или държавното ловно стопанство – когато дейността се извършва от стопанството или е възложена от него;
2. кметът на населеното място - в останалите случаи.
(3) Движението на пътни превозни средства, в т.ч. такива с висока проходимост, моторни шейни и каруци, когато не е свързано с изпълнение на горскостопански, селскостопански или ловностопански дейности, е допустимо само когато:
1. е дадено разрешение за това от директора на регионалната дирекция по горите или оправомощено от него длъжностно лице или
2. по пътища и трасета, които са специално обозначени за такива цели.
(4) Органите по ал. 2 и 3, съхраняват копие от издадените от тях удостоверения и разрешения в срок до една година от тяхното издаване
Пример 1: От текста излиза, че за да стигне до манастира над с.Алино, община Самоков, манастир „Свети Спас”,на който се прави съборът от незапомнени времена, трябва да се ходи пеш 6 км. натоварен като магаре.
Пример 2 : Археолози извършват разкопки в гориста местност- „Калето”. Според закона не могат да използват автомобил за придвижване, транспорт и т.н. Тяхната дейност е научна, а не стопанска.
Пример 3 : Туристическа фирма желае да извози туристи от Боровец до манастира „Свети Спас”, с уникални стенописи запазени от 12 в. и руините на крепостта „Калето”, преминавайки 20 км. първокласен път и 6 км. горски, с подходящ автомобил. Цена 50 евро. Забранено.
Пример 4 :Иван е парапланерист. Натоварен с чувала на парапланера, три дни пълзи от Карлово към заветния хълм Горна чука.На четвъртия, литва като птица ......Но нещастие.... Приземявайки се на горска полянка, чупи крак с разкъсно - контузна рана.Звъни на верни приятели за помощ. Групата тръгва с пътно транспортно средство.Но второ нещастие.
Среща с горската стража, която не вярва на сълзливата история за Иван. След спор, спасителите са арестувани заради редица нарушения на закона, включително за обида на контролните органи.Иван умира.
Пример 5 : Детски палатков лагер в гората.Излиза буря, вятър, дъжд. Децата трябва да се приберат защото дрехите им са мокри.Не може да се използват автомобили, защото е събота и горското е затворено.
Абсурд... Такива примери могат да се посочат с хиляди, защото е абсурдно да се измисли подобен законов текст.Подобни забрани подхождат на военна зона, на 30 километровата зона около Чернобил, но за 37% от ДЪРЖАВА Е АБСУРД.
Обидно е авторите на закона, да се позовават на „европейски опит” в рестрикцията, защото игнорирайки дйствителността и изваждайки от контекста конкретна норма, се получава глупост, като този закон. Примерното сравнение на Парк Витоша с парк Виенска гора - пътната мрежа и нейното състояние,алеи за велосипеди и състоянието им. Несравними са, НО ЗАБРАНИТЕ са същите. Същите рестрикции се прилагат, не само за защитена паркова територия, а за една трета от страната.
2.Законът дискриминира гражданите
Настоящите текстове на чл.151 дискриминират гражданите като създават необосновани привилегии за част от тях. Правоимащите са пренебрежимо малко отнесени към лишените от права.
Чл. 151. Ограниченията и забраните по тази глава не се прилагат в случаите, когато съответните дейности се извършват в изпълнение на служебните задължения на органи на държавно управление съгласно този закон и на служители, които изпълняват своите функции съгласно специалните норми.
Ловците, упражняващи свое хоби, и спорното право да избиват животните в горите, могат да се придвижват с транспорти средства . Всички останали, които не извършват конкретна селскостопанска или горскостопанска дейност, са лишени от право. Тоест, да трепеш животни може да ползваш автомобил или АТВ, а да излезеш на излет, на фото сафари с автомобил, да посетиш язовир,или просто да се разхождаш с кросов мотор, е нужно разрешение от директора на държавното горско стопанство или държавното ловно стопанство, като длъжностното лице въобще не е длъжно да разреши.
3.Законът създава нови възможности за корупция.
(3) Движението на пътни превозни средства, в т.ч. такива с висока проходимост, моторни шейни и каруци, когато не е свързано с изпълнение на горскостопански, селскостопански или ловностопански дейности, е допустимо само когато:
1. е дадено разрешение за това от директора на регионалната дирекция по горите или оправомощено от него длъжностно лице или
2. по пътища и трасета, които са специално обозначени за такива цели.
Ако се случи да преминеш през територия на две горски стопанства, се налага да се съгласува от двама директори, кмета .. Тоест, за да се обиколи язовир Доспат, се налага да се съгласува с трима. Да се подаде молба, да се разгледа, да се обмисли, с голяма вероятност за отказ .....И повтарям, законът се простира върху 37% от територията на България.
"Законът е добър и ако правителството го приеме, ще се гордее един ден. Вероятно ще мине време, докато сработят механизмите за контрол, но очакваме добри резултати в дългосрочен план", казва зам.-министър Костов.
Много е добър законът- що разрешителни ще се издават, що просители ще молят, защото законът добър или лош е закон и трябва да се спазва.
4.Законът създава условия за конфликти поради липса на готовност за прилагането му.
Който не спазва закона може да бъде задържан, арестуван, включително с използване на оръжие .....И всичко това ако навлезеш с ППС в гориста местност на пътя за х-жа „Трепетлика”.Не в зона на военни действия, не в резерват, не в територия защитена по програма „Натура -2000”, просто в територия която в карти на горското е обозначена като собственост на държавния горски фонд.Къде са тези зони, къде свършват общинските пътища и къде започват горските. В планините маркировка не е правена от 20 години. Тази която я има се е съсипала, а нова, кой, кога ще прави в тези мащаби.
Въобще не е приемлив аргументът, че това е законът, а с наредби и правилници ще се указват конкретните условия.Влезе ли законът, забраната е действаща и всеки „нарушител” който не спазва закона може да бъде задържан, арестуван, включително с използване на оръжие..... Кому е нужно това? Не говорим за незаконна сеч, посегателство върху държавна собственост, а само за достъп. Офроудърите и туристите, не секат горите, не са подпалвачи, а до голяма степен, са съзерцатели на природата, за разлика от ловците, които убиват за лична изгода. Палежите се правеха савършено съзнателно, за да се сече.
5.Законът не допуска движение на пътни транспортни средства за целите на отдиха и туризма.
Туризмът е отрасъл от националната икономика, който вероятно ще претърпи най-сериозни щети от този закон и ненужната му рестриктивност. Според него офроуд машини могат да се движат по специални трасета ,но не и по горските пътища.Но какви са критериите на които да отговарят те, кой ще инвестира в това, кой ще ги проектира, на чия земя, кой ще ги стопанисва? Тази забрана пряко пречи на бизнеса.Законът не допуска изграждане на подобни обекти в горите, защото не допуска движение на транспортни средства за целите на отдиха.А това биха били най-интересните маршрути.В момента забраната пряко пречи на хотелиерите, които закупиха АТВ-та и джипове за организиране на излети. Основният упрек към българския туризъм е липсата на атракции, а „модерният” закон забранява въобще навлизането на пътни транспортни средства в горите за целите на отдиха. Тоест, забравете за офроуд. Цялата абсурдност на проблема е в мащаба – касае се за 37% от държавата, а не за защитена територия. Имам чувтвото, че е писано от лобисти защитаващи интересите на конкурентни туристически дестинации. Същевременно, горски и ловци могат да се движат където си искат и с всякакви транспортни средства.
Изхождайки от конкретната ситуация, а именно приемането на първо четене на закона, едва ли може да се очаква рязка промяна в характера му.Независимо от това, считам, че е възможно да се промени Чл. 146. (1) Пътни превозни средства могат да се движат в гората и по горските пътища само във връзка с изпълнение на горскостопански, селскостопански и ловностопански дейност, като се добави-. както и за отдих,спорт,наука....
И още, режимът за достъп да се промени от разрешителен в регистрационен – примерно публичен регистър в интернет, в който всеки преди излет да се регистрира с име, номер на транспортното средство, маршрут на движение, период на излета, цел. Подобен регистър би бил полезен и при бедствия.
Уважаеми граждани, недопустимо е да се приеме Новият закон за горите в частта му за Достъп в горите във варианта приет на първо четене. Нужна е промяна.Нека ВСИЧКИ НИЕ, които осъзнаваме ограничаването на нашите граждански права, да помогнем на законодателите да коригират тази своя грешка. След приемането на закона ще е късно.Вярвам, че проблемът ще представлява интерес и за средствата за масова информация, защото напоследък сме свидетели на редица действия на правителството, които са твърде спорни по отношение на свободите на гражданите.
Уважаеми приятели, авторът не възразява срещу добавяне на примери в текста и разпространяването му, стига да не съдържат обидни квалификации.
Коментар