Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Метро, влак, релси...

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • Метро, влак, релси...

    Неотдавна пътувах в красивото (по-скоро разукрасено) Московско метро. Шумът от блъскащите по релсовите стикове колела е страхотен. В Софийското, въпреки спазените норми за шум, също е много шумно.

    Почти на 99% съм убеден, че преди 25-30 години, може би експериментално, релсите на БДЖ ги заваряваха. Виждаха се на участъци, където работят комплекс от апаратура. Притиснатите чела се загряваха до червено, получаваше се електросъпротивителна (?) заварка, а други машини след застиването шлифоваха заваръчния шев. Спомнях си тогаз "остарялата" по случая студентска песен "Громыхают колеса на стыках..."

    Във вагоните се пътуваше комфортно, стикове ,сякаш имаше, но през километър-два. Разсъждавахме тогава, че заваряването става в топли дни, после в студа релсите се стремят да се скъсят, но запасът от еластична деформация компенсира дължината.

    Опитах се да намеря в НЕТ-а следи по темата. Не успях.

    И още: от много хора и писания знам, че в Парижкото метро колелетата на вагоните в някои линии били пневматични.

    За опит за намаляване на шума на трамваи знам чешкия опит: колелото се състои от стоманена централна част, после пръстен от еластичен материал и външен пръстен - пак стоманен. А тъй като колелото трябва да е електропроводно, външният и вътрешен пръстен са свързани с меки медни шини.

    Какво се знае по въпроса?

  • #2
    До: Метро, влак, релси...

    Най-общо казано наставите биват заварени или болтови съединение. Заваряването става чрез специални смеси които нагряват локално и разтопяват релсите. Шумът при дижението на ПЖПС е вследствие на въздухът оставащ в микронеравностите на колелото и релсовият път. Има елементарни системи които са в състояние значително да намалят шумовото замърсяване, но в софийското метро въпреки предложението на Катедра Механика към ТУ-София за внедряването на подобна, това не се случва. Относно вибрационното натоварване на състава стремежът е максимално да се намалят подресорните маси. Така наречените съставни колела с пресован бандаж дават добри резултати при относително малки скорости. Точно подобна конструкция колела е причина за една от тежките катастрофи на ТЖВ. Поради високите центробежни сили пресовата сглобка загубва стегнатостта си. В България в ПЖПс се използват съставни и цели колела. Съставните колела са или с набити бандажи в ПЖПС или с интегрирани еластични елементи при трамваите. Самата звезда на съставното колело и профила на монолитното са със сложна S форма осигуряващи известна еластичност. За намаляване на необресорените маси се използват и много степенни ресорни окачвания, с еластичен елемент в буксовия възел и в зоната на централноболтовата греда.
    Танки грязи не боятся!

    Коментар


    • #3
      До: Метро, влак, релси...

      Това което знам е че като мине трамвай пред магазина в София (линия 5), не можеш да се чуеш какво мислиш. За щастие не са начесто

      Другото което знам е че като мине оня единственият, странният, неповторимият, модернизиран трамвай (една мотриса е, чешка ли е, българска ли е не знам) - не го чуваш. Не го усещаш. Минава като полъх съвест в глава на политик - приглушено, по терлици, без трайни странични ефекти. И по същия начин бива забравен преди да бъде въобще забелязан.
      Издъних се на Тюринг теста

      Коментар


      • #4
        До: Метро, влак, релси...

        Може и по електросъпротивителен метод да са заварявали релси но много често пътувайки нощно време по София виждам че при ремонтни работи по трамвайните релси заваряват с електрожен (агрегат) .
        Без цигари и алкохол ще съм най здравия труп в гробищата .

        Коментар


        • #5
          До: Метро, влак, релси...

          Преди 10-ина години бях "абониран" за нощните влаци по направление София - Русе.

          Е, влакът половината път се движеше тутуф-тутуф, тутуф-тутуф с около 60, а половината път (по-средната половина) се чуваше само свист и тихо неравномерно трополене, а скоростта беше 110+. Не вярвам сега да е различно, защото оттогава май не са сменени и 2 метра релси.

          Оттогава се чудя: защо ЖП превозните средства са толкова по-тежки от шосейните? Автобусът тежи около 150-250кг за всеки пътник, влакът - поне двойно...?

          Коментар


          • #6
            До: Метро, влак, релси...

            Първоначално публикуван от Ясен Преглед на мнение
            Преди 10-ина години бях "абониран" за нощните влаци по направление София - Русе.

            Е, влакът половината път се движеше тутуф-тутуф, тутуф-тутуф с около 60, а половината път (по-средната половина) се чуваше само свист и тихо неравномерно трополене, а скоростта беше 110+. Не вярвам сега да е различно, защото оттогава май не са сменени и 2 метра релси.

            Оттогава се чудя: защо ЖП превозните средства са толкова по-тежки от шосейните? Автобусът тежи около 150-250кг за всеки пътник, влакът - поне двойно...?
            Конструкцията на всеки един вагон трябва да може да издържи големи натоварвания при теглене, внезапно спиране и т.н. Да погледнем и при максимално допустим товар на един вагон съотношението 150-250...

            В някои страни на слабо използваеми ж.п. линии пускат леки мотриси за пътници. Тези мотриси не могат, обаче, да се движат съвместно с нормалните вагони. Ще ги смачкат.

            Настоявам
            да ме изпратите в командировка в Париж!!! За хидравличните асансьори на Айфеловата кула си мълчите, за пневматичните колела на парижкото метро - също.

            А ходите до Париж и се снимате на Плас Пигал!!!

            Коментар


            • #7
              До: Метро, влак, релси...

              И аз се чудех на липсата на характерния за влаковете шум в някои участъци. После реших да питам един от кондукторите. И той казва: "Ами заваряват ги". Това добре, а какво става с трмичните разширения?
              Отговора, който получих ми се струва малко странен :" Слагат през няколко релси по една от различен материал, за да компенсира разширенията". Това може ли да е истина или този ме е баламосвал нещо?
              Само моториста знае защо кучето си показва главата през прозореца.

              Коментар


              • #8
                До: Метро, влак, релси...

                Май просто трасето се проектира с предвиденото скъсяване/удължаване, което го обират завоите. Другият фокус е, че ги полагат в топло време, защото на опън те издържат.

                Материали, които се свиват при нагряване, има малко и за тесни температурни интервали. Та не е това.

                Коментар


                • #9
                  До: Метро, влак, релси...

                  Метрото обикновено е под земята. Там температурните промени не са особено големи
                  Грамотността е прозорец към интелекта, ако човек не може да усвои дори майчиния си език, то потенциала му за нещо повече е под въпрос.

                  Коментар


                  • #10
                    До: Метро, влак, релси...

                    Моите наблюдения от метрото в Париж:
                    Колелото на мотрисата е двойно. Веднъж обикновеното метално колело, а от външната му страна прикрепена гума Мишелин. Извън станциите, движението е стандартното -по релси и металните колела. Малко преди станциите и в самите тях, отвън на релсите има метална пътечка с ширина около 30 см. Когато двойното колело приближи станцията, то се качва с гумената си половина на въпросната метална пътечка и мотрисата се движи по метален път с гумени колела. Качването е съвсем плавно и с малко, колкото металното колело да се отлепи от релсите и да не шуми. В съшото време обаче металното колело запазва функцията си да държи мотрисата в пътя. От повдигането неговия ръб не излиза от релсата и мотрисана не дерайлира.
                    След станцията, металната пътечка плавно свършва/спада и металните колела лягат изцяло на релсите.

                    Коментар


                    • #11
                      До: Метро, влак, релси...

                      Първоначално публикуван от Ясен Преглед на мнение
                      Май просто трасето се проектира с предвиденото скъсяване/удължаване, което го обират завоите.
                      Да ,но трасето за което пишеш в по-горния си пост (там където влакът сякъш се носи над земята и се чува само свистене) , се намира след Горна Оряховица по посока София.А точно за този участък се казваше ,че бил най-правия на целия Балкански полуостров (не знам дали е истина).Важното е ,че всичко е изчислено и работи.

                      Коментар


                      • #12
                        До: Метро, влак, релси...

                        Първоначално публикуван от grgeorgiev Преглед на мнение
                        И аз се чудех на липсата на характерния за влаковете шум в някои участъци. После реших да питам един от кондукторите. И той казва: "Ами заваряват ги". Това добре, а какво става с трмичните разширения?
                        Отговора, който получих ми се струва малко странен :" Слагат през няколко релси по една от различен материал, за да компенсира разширенията". Това може ли да е истина или този ме е баламосвал нещо?
                        Още като дете, пътувайки в СССР си задавах този въпрос и да ме простят спецовете - на около километър релсов път, релсата свършва със скосяване в продължение на метър, там пък започва скосяването на новата релса и двете се плъзгат една в друга около метър, без да има тропане..

                        Коментар


                        • #13
                          До: Метро, влак, релси...

                          Първоначално публикуван от Volk Преглед на мнение
                          Още като дете, пътувайки в СССР си задавах този въпрос и да ме простят спецовете - на около километър релсов път, релсата свършва със скосяване в продължение на метър, там пък започва скосяването на новата релса и двете се плъзгат една в друга около метър, без да има тропане..
                          Това е компенсатор на топлинно разширение,другия метод вместо езици се добавят в определени участъци парчета с различна дължина,според сезона.В метрото пътя също е безнаставов,но при преминаване през стрелки и сърцевини шума няма как да се избегне.

                          Коментар


                          • #14
                            До: Метро, влак, релси...

                            Здравейте,
                            На мен ми е много странно и дразнещо, когато пътувайки в метрото ( участъка МС 7 - МС 13) по време на движение започва едно ужасно и непоносимо стържене. Толкова е силно на места, че не се чува говорителката, съобщаваща имената на станциите. Най-често го забелязвам в Скифовете този шум.
                            Някой знае ли, от какво се поражда това скърцане ( дори в прави участъци) , и най-вече, как може да се отстрани този дразнещ недостатък.

                            П. П.
                            Сега стърже и преди МС Сердика, когато влака влиза от Опълченска ( преди там нямаше такова нещо).
                            Пак казвам. Най-често със новите влакчета се чува това и е много дразнещо и смущаващо. Общо взето разваля комфорта от пътуването.

                            Коментар


                            • #15
                              До: Метро, влак, релси...

                              Първоначално публикуван от metro_lover Преглед на мнение
                              Здравейте,
                              На мен ми е много странно и дразнещо, когато пътувайки в метрото ( участъка МС 7 - МС 13) по време на движение започва едно ужасно и непоносимо стържене. Толкова е силно на места, че не се чува говорителката, съобщаваща имената на станциите. Най-често го забелязвам в Скифовете този шум.
                              Някой знае ли, от какво се поражда това скърцане ( дори в прави участъци) , и най-вече, как може да се отстрани този дразнещ недостатък.
                              Единственото за което се сещам е триенето на метални плъзгалки(токоснематели) в захранващата релса,чрез която се подава напрежение на състава.Иначе в криви стърженето е от самото вписване,няма как да се избегне.

                              Коментар

                              Активност за темата

                              Свий

                              В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                              Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                              Зареждам...
                              X