Неотдавна пътувах в красивото (по-скоро разукрасено) Московско метро. Шумът от блъскащите по релсовите стикове колела е страхотен. В Софийското, въпреки спазените норми за шум, също е много шумно.
Почти на 99% съм убеден, че преди 25-30 години, може би експериментално, релсите на БДЖ ги заваряваха. Виждаха се на участъци, където работят комплекс от апаратура. Притиснатите чела се загряваха до червено, получаваше се електросъпротивителна (?) заварка, а други машини след застиването шлифоваха заваръчния шев. Спомнях си тогаз "остарялата" по случая студентска песен "Громыхают колеса на стыках..."
Във вагоните се пътуваше комфортно, стикове ,сякаш имаше, но през километър-два. Разсъждавахме тогава, че заваряването става в топли дни, после в студа релсите се стремят да се скъсят, но запасът от еластична деформация компенсира дължината.
Опитах се да намеря в НЕТ-а следи по темата. Не успях.
И още: от много хора и писания знам, че в Парижкото метро колелетата на вагоните в някои линии били пневматични.
За опит за намаляване на шума на трамваи знам чешкия опит: колелото се състои от стоманена централна част, после пръстен от еластичен материал и външен пръстен - пак стоманен. А тъй като колелото трябва да е електропроводно, външният и вътрешен пръстен са свързани с меки медни шини.
Какво се знае по въпроса?
Почти на 99% съм убеден, че преди 25-30 години, може би експериментално, релсите на БДЖ ги заваряваха. Виждаха се на участъци, където работят комплекс от апаратура. Притиснатите чела се загряваха до червено, получаваше се електросъпротивителна (?) заварка, а други машини след застиването шлифоваха заваръчния шев. Спомнях си тогаз "остарялата" по случая студентска песен "Громыхают колеса на стыках..."
Във вагоните се пътуваше комфортно, стикове ,сякаш имаше, но през километър-два. Разсъждавахме тогава, че заваряването става в топли дни, после в студа релсите се стремят да се скъсят, но запасът от еластична деформация компенсира дължината.
Опитах се да намеря в НЕТ-а следи по темата. Не успях.
И още: от много хора и писания знам, че в Парижкото метро колелетата на вагоните в някои линии били пневматични.
За опит за намаляване на шума на трамваи знам чешкия опит: колелото се състои от стоманена централна част, после пръстен от еластичен материал и външен пръстен - пак стоманен. А тъй като колелото трябва да е електропроводно, външният и вътрешен пръстен са свързани с меки медни шини.
Какво се знае по въпроса?
Коментар