Някъде бях прочел, че пилототите изпитват чувство на подсъзнателно спокойствие, когато стрелковите индикатори на таблото показват усреднени стойности. Доколкото знам това е съобразено при конструирането на всички превозни средства...
Обява
Свий
Няма добавени обяви.
Психология на автомобила
Свий
X
-
Коментар
-
От: Психология на автомобила
Първоначално публикуван от Kozzzec Преглед на мнение
Значи аз въобще да не се притеснявам, че освен по копюри, винаги си подреждам парите и по захабеност.
ОМ602->Tremec T5WC->Borg Warner 4408E 1:1/2.48:1->DANA30/103.4in/DANA44->29"AT
Коментар
-
От: Психология на автомобила
Аз пък с руските изделия винаги съм бил в стрес, независимо къде им е била стрелката. Сега като е по средата пък съм в стрес от полицаи. Няма угодия
А тези простотии се правят от името на всички ни.
Даника
Ми не гълтайте бре, и не лапайте. )) Дистанцирайте се демек ... ))deyan"h
Коментар
-
От: Психология на автомобила
Щото "километража" ти е до 300 !Първоначално публикуван от veskov Преглед на мнение...
Сега като е по средата пък съм в стрес от полицаи. Няма угодия
ОМ602->Tremec T5WC->Borg Warner 4408E 1:1/2.48:1->DANA30/103.4in/DANA44->29"AT
Коментар
-
От: Психология на автомобила
На пилотите (ако говорим за автомобилни пилоти) им трябва спокойствие толкова колкото им трябва пепелник.
От десетилетия дизайна на циферблатите им е коренно различен от този за "цивилните" потребители.
Ако си представим циферблата като часовник, при състезателните машини в най-честия случай в механичната ера се е ползвал един голям оборотомер, на който червената зона се е падала не вдясно, а вертикално горе-долу на 12ч, с нулата на оборотомера започваща около позицията 3ч, плюс разните температури и налягания). Вариантите от снимките горе надали някога са се ползвали въобще от състезатели. Не и с оборотомер диапазон позиция 35 минути > позиция 25 минути.
При "цивилните" автомобили хода на стрелките от позиция 35 минути през позиция 12ч до позиция 25 минути се дължи на по-голямото разнообразие информация която трябва да се предаде (пилота в общи линии не го интересуват ниските обороти, нито ниските скорости, ако въобще го интересува скоростта).
Съвпадението на положението на стрелките на оборотомера и на скоростомера пък най-често се прави когато машината се движи на директна предавка, защото в миналото, особено при по-дивашки несинхронизираните трансмисии, отношението между позиция на оборотомерната стрелка и позицията на скоростомерната е помагало да се превключи предавка в правилния диапазон обороти.
Обработването на информацията е строго контекстуално - водача се нуждае от дадена информация в даден момент в даден контекст, и в това отношение променящата се позиция на стрелката е много по-лесна за възприемане (дори само със светкавично отклоняване на погледа или с периферното зрение).
Положение демонстрирано с истерията по електронните броячи през 80те, когато всеки който можеше пускаше автомобили с напълно цифрови табла (често - като скъпа опция или като критерий за лукс) които в крайна сметка се оказваха абсолютно нечетливи в реални динамични условия. Отделно за вариантите при които стрелката стоеше фиксирана, а се въртеше циферблата (Ситроен).
В наши дни цифрови индикатори не липсват (за жалост), но почти винаги са дублирани с някакъв вид аналогов индикатор (хоризонтални прогресиращи линии и подобни).
Това - за марките които се интересуват от комфорта на водача. Една такава марка някога беше Хонда, които на сивика 88-92ра отиваха дори до там да направят в изгасено положение стрелката на оборотомера да падне под нивото на стрелката на скоростомера, за да може като запалиш двигателя при позицията 800-100 оборота стрелката да се изравни с тази на скоростомера на положение нула. Единствената друга кола на която съм виждал подобна грижа за шофьорските странности е Шевролет Корвет (модели след 92-93 някъде). Е, и хонда NSX разбира се. А в наши дни Хонда цвъкат разни многоетажни електронни часовници стил 80те.
"Трикове" при модерните табла разбира се има. Сааб, царство им моторно, ползваха класически "паникьорски" скоростомер с непропорционално движение на стрелката: голяма част от скоростомера беше посветена на "разрешените" скорости (до 120-130км/ч), някъде до позиция 5 минути, "сгъстявайки" "непозволените" скорости в останалата част на скоростомера. Така при "разрешена" магистрална скорост стрелката на скоростомера минаваше отвъд 12ч, подсъзнателно внушавайки на водача че се движи бързо.
Като добавка към избора на Сааб - в Япония километражите са ограничени до 180км/ч, без колите да са с ограничена максимална скорост (въпреки че често над 110км/ч почва да бръмчи един досаден зумер). Причината е пак психологическа - премахва се удоволствието да видиш как "пълниш" километража до максималната скорост на автомобила, и се спестяват (в повечето случаи) най-опасните моменти "Хайде още малко още малко да чукнем до края". Километража се "пълни" при 180км/ч, пък после ако искаш и 300 вдигай.
Фолксваген пък май имаха цяла наука зад синьото осветление на циферблатите си - нещо май беше изчислено в някакви дължини на вълната които стимулират отделянето на серотонин ли беше какво беше за да стимулират водача при каране нощем.
Отделно за цветовете на осветлението. Там пак има традиции, както и удачни и неудачни избори.Последно редактирано от Goblin; 26-07-16, 18:48.Издъних се на Тюринг теста
Коментар
-
От: Психология на автомобила
Та на тия дето съм ги дал (понеже са цивилни коли) комфортната скорост ще да е около 200. Те че изброените нямат проблем с ускорението след 200 е факт, щото без ферарито съм ги карал, ама просто не се вписва с концепцията
И азъ вамъ г~лю: просите и дастсѧ вамъ: ищите, и ωбрѧщете: толцыте, и ωтверзетсѧ вамъ: всѧкъ бо просѧй прiемлетъ, и ищѧй ωбретаетъ, и толкоущемоу ωтверзетсѧ
Коментар
-
От: Психология на автомобила
Не се вписва в концепцията на Сааб, да
Просто на тези които си ги дал (и на повечето коли преди ерата на електронните екрани на които се изписват аналогични циферблати) разграфяването е пропорционално.
Производителите не пасат трева все пак. Таблата които си дал са на коли за даден вид клиентела. За друг вид клиентела има други решения. Фиат е сложил на алфата от първата ти снимка един вид километраж, но на някое базово пунто или уно ще сложат съвсем друг.
"Паникьорския" скоростомер на Сааб е един избор (май и МБ от някаква S класа нататък го възприеха и те), друг избор бяха "лъжливите" скоростомери.
То всички скоростомери така или иначе лъжат с около 5-10% (нагоре) по закон, но отделно - има скоростомери които лъжат с толкова на разрешените скорости, а нагоре - направо се разпарят.
Такъв съм виждал на пежо 106 дизел (най-базовото и най-евтиното възможно в каталога) - от 150 до 180 минаваше за секунди, при положение че максималната му скорост технически беше 150км/ч, а до 130 отчиташе нормално. Лъжеше като лудо, стрелката просто хвръкваше нагоре без колата да увеличава скоростта си
. Забележи че пак 106 но по-горен модел (там с оборотомери и по-голям двигател и джиджи биджи) си отчиташе нормално.
Познай на това първото кои са му основна клиентела - хлапетии, млади шофьори и подобни.
Това всичкото - говорим за преди 20 години, механически табла - циферблат и истинска стрелка, механичен брояч. В наши дни тия електронните какво правят въобще не знам, там сигурно въобще не можем да им хванем спатиите.
ПП: Във връзка с горната ми публикация - забележи че огромен процент от таблата с "класическо" (най-хубавото) разпределение скоростомер/километраж са с ръчни скорости. В същата връзка - исторически американските производители много повече "кръшкат" в посока всякакви изгъзици в конфигурацията скоростомер/километраж или липсата им понеже правят повече автоматици.Последно редактирано от Goblin; 26-07-16, 19:47.Издъних се на Тюринг теста
Коментар
-
От: Психология на автомобила
Карам СААБ и не е до 300, ма и с 200 оборотите са му по-малкоПървоначално публикуван от Джоу (x3mrjoe) Преглед на мнениеЩото "километража" ти е до 300 !

пп а и скоростомерът му се гласи спрямо гумите (софт., ако искаш), така, че ония по пътищата лъжат
и всички зумери могат да се гасят(пак софт)Последно редактирано от veskov; 26-07-16, 20:15.А тези простотии се правят от името на всички ни.
Даника
Ми не гълтайте бре, и не лапайте. )) Дистанцирайте се демек ... ))deyan"h
Коментар
-
От: Психология на автомобила
@Goblin - така де, аз не споря за това което казваш. Различни таргет групи, напълно различен подход. Просто теорията на Емануилис, че автопроизводителите имат едни тертип на работа издиша отсекъдес.И азъ вамъ г~лю: просите и дастсѧ вамъ: ищите, и ωбрѧщете: толцыте, и ωтверзетсѧ вамъ: всѧкъ бо просѧй прiемлетъ, и ищѧй ωбретаетъ, и толкоущемоу ωтверзетсѧ
Коментар
-
От: Психология на автомобила
Предполагам че да, най-малкото частта че го правят заради състезателите (понеже те въобще никога не са ползвали точно такава подредба).Първоначално публикуван от turtey Преглед на мнение...Просто теорията на Емануилис, че автопроизводителите имат едни тертип на работа издиша отсекъдес.
Но че повечето автомобили са почнали горе-долу с една подредба е ясно, и причините са изброени. Малко по-субективно е дали това е най-добрата подредба, за мен - да.
Сега задачка-закачка вдъхновена от покойния ми съсед, на н.в офицер и прекрасен човек - защо осветлението на таблата на Сааб беше зелено
Издъних се на Тюринг теста
Коментар
-
От: Психология на автомобила
Е, зеленото се вижда най-добре.
Иначе, което е общо за повечето е, че използват стрелкови вместо цифрови уреди, и то щото те се четат по-лесно, когато точната стойност не те интересува. Нито ти е важно дали градусите са 80 или 81,5 или пък дали оборотите ти са 750 или 747.И азъ вамъ г~лю: просите и дастсѧ вамъ: ищите, и ωбрѧщете: толцыте, и ωтверзетсѧ вамъ: всѧкъ бо просѧй прiемлетъ, и ищѧй ωбретаетъ, и толкоущемоу ωтверзетсѧ
Коментар
-
От: Психология на автомобила
Според съседа при натоварване в изСтребител като ти се качи кръвта в главата зелената подсветка става ярко жълта на фона на изцяло "зачервена" кабина и е горе-долу единственото което виждаш. Ако е бяла като почервенее става червена на червен фон, ако е червена - червена на червен фон и т.н. А Сааб Ауто нали бяха със самолетно минало и вдъхновение (нищо че не правят лупинги, поне не по желание). Та импровизирам
Малък бях, може грешно да съм запомнил, но мисля че това беше. Има в lostbulgaria една снимка на изправен на нос самолет в царевична нива край Самоков някъде в края на 30те, този е неговия. Втората му авария. Едната е блокирал колесник на летището, тази - отказал двигател над някаква гора, успява да се добере до въпросната нива и заорава при което най-накрая самолета се вдига на нос, при третата са се забили с инструктор достатъчно качествено та да прекара войната по болници с раздробена ръка, през което време свалят към половината от колегите му.
А ! Ей го бе !
http://www.lostbulgaria.com/?p=1829
Тоест - мисля де. За аварийното кацане именно в царевична нива съм сигурен, за Самоков ми се върти в главата но може и да греша.Издъних се на Тюринг теста
Коментар
-
От: Психология на автомобила
Възможно е зеленото да се вижда на червено, не знам. Някой пилот да се обади.
Интересно е, че „спортните“ коли повечето светят в червено - така вероятно се създава вЧепетление че вървят повечеИ азъ вамъ г~лю: просите и дастсѧ вамъ: ищите, и ωбрѧщете: толцыте, и ωтверзетсѧ вамъ: всѧкъ бо просѧй прiемлетъ, и ищѧй ωбретаетъ, и толкоущемоу ωтверзетсѧ
Коментар
Активност за темата
Свий
В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.
Най-много потребители онлайн 8,787 в 17:37 на 21-06-23.

Коментар