Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Понеже утре в едно село до Истанбул...

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • #16
    От: Понеже утре в едно село до Истанбул...

    Първоначално публикуван от n960 Преглед на мнение
    Еее , гайдата ти е голема , ама и мерудията на всека манджа ти е у повече ...

    Карай по - полечка ... , много си чакал , един път 500 год. , после още 45 ..., а сега - да гледаме себе си - колко време...
    Ако не ти харесват подправките в моята манджа,твоята си я овкуси както си искаш , ама недей точно преди 3 ти март да ръчкаш кокалите на умрелите . Всеки е живял и живее за нещо. Ако имаш да казваш нещо по темата го казвай,та дори да е, че си против този ден.

    Коментар


    • #17
      От: Понеже утре в едно село до Истанбул...

      Аз гледам през този поглед:
      (Забележете годината.....)

      Опълченците на Шипка

      Иван Вазов, 11 август 1877

      Нека носим йоще срама по челото,
      синила от бича, следи от теглото;
      нека спомен люти от дни на позор
      да висне кат облак в наший кръгозор;
      нека ни отрича исторйята, века,
      нека е трагично името ни; нека
      Беласица стара и новий Батак
      в миналото наше фърлят своя мрак;
      нека да ни сочат с присмехи обидни
      счупенте окови и дирите стидни
      по врата ни още от хомота стар;
      нека таз свобода да ни бъде дар!
      Нека. Но ний знаем, че в нашто недавно
      свети нещо ново, има нещо славно,
      що гордо разтупва нашите гърди
      и в нас чувства силни, големи плоди;
      защото там нейде на връх планината,
      що небето синьо крепи с рамената,
      издига се някой див, чутовен връх,
      покрит с бели кости и със кървав мъх
      на безсмъртен подвиг паметник огромен;
      защото в Балкана има един спомен,
      има едно име, що вечно живей
      и в нашта исторйя кат легенда грей,
      едно име ново, голямо антично,
      като Термопили славно, безгранично,
      що отговор дава и смива срамът,
      и на клеветата строшава зъбът.



      О, Шипка!

      Три деня младите дружини
      как прохода бранят. Горските долини
      трепетно повтарят на боя ревът.
      Пристъпи ужасни! Дванайсетий път
      гъсти орди лазят по урвата дива
      и тела я стелят, и кръв я залива.
      Бури подир бури! Рояк след рояк!
      Сюлейман безумний сочи върха пак
      и вика: "Търчете! Тамо са раите!"
      И ордите тръгват с викове сърдити,
      и "Аллах!" гръмовно въздуха разпра.
      Върхът отговаря с други вик: ура!
      И с нов дъжд куршуми, камъни и дървье;
      дружините наши, оплискани с кърви,
      пушкат и отблъскват, без сигнал, без ред,
      всякой гледа само да бъде напред
      и гърди геройски на смърт да изложи,
      и един враг повеч мъртъв да положи.
      Пушкалата екнат. Турците ревът,
      Насипи налитат и падат, и мрат; -
      Идат като тигри, бягат като овци
      и пак се зарвъщат; българи, орловци
      кат лъвове тичат по страшний редут,
      не сещат ни жега, ни жажда, ни труд.
      Щурмът е отчаен, отпорът е лют.
      Три дни веч се бият, но помощ не иде,
      от никъде взорът надежда не види
      и братските орли не фърчат към тях.
      Нищо. Те ще паднат, но честно, без страх -
      кат шъпа спартанци под сганта на Ксеркса.
      Талазите идат; всички нащрек са!
      Последният напън вече е настал.
      Тогава Столетов, наший генерал,
      ревна гороломно: "Млади опълченци,
      венчайте България с лаврови венци!
      на вашата сила царят повери
      прохода, войната и себе дори!"
      При тез думи силни дружините горди
      очакват геройски душманските орди
      бесни и шумещи! О, геройски час!
      Вълните намират канари тогаз,
      патроните липсват, но волите траят,
      щикът се пречупва - гърдите остаят
      и сладката радост до крак да измрът
      пред цяла вселена, на тоз славен рът,
      с една смърт юнашка и с една победа.
      "България цяла сега нази гледа,
      тоя връх висок е: тя ще ни съзре,
      ако би бегали: да мрем по-добре!"
      Няма веч оръжье! Има хекатомба!
      Всяко дърво меч е, всякой камък - бомба,
      всяко нещо - удар, всяка душа - плам.
      Камъне и дървье изчезнаха там.
      "Грабайте телата!" някой си изкряска
      и трупове мъртви фръкнаха завчаска
      кат демони черни над черний рояк,
      катурят, струпалят като живи пак!
      И турците тръпнат, друг път не видели
      ведно да се бият живи и умрели,
      и въздуха цепят със демонский вик.
      Боят се обръща на смърт и на щик,
      героите наши като скали твърди
      желязото срещат с железни си гърди
      и фърлят се с песни в свирепата сеч,
      като виждат харно, че умират веч...
      Но вълни по-нови от орди дивашки
      гълтат, потопяват орляка юнашки...
      Йоще миг - ще падне заветният хълм.
      Изведнъж Радецки пристигна със гръм.

      И днес йощ Балканът, щом буря зафаща,
      спомня тоз ден бурен, шуми и препраща
      славата му дивна като някой ек
      от урва на урва и от век на век!
      Това което ни липсва ни кара да мечтаем.

      Коментар


      • #18
        От: Понеже утре в едно село до Истанбул...

        Е а аз гледам през този:
        Спомняте ли си, господа, как още през лятото, още дълго преди Плевен, изведнъж навлязохме в България, появихме се на Балканите и онемяхме от негодувание. Е, не всички, дори не и половината, а много по-малко, нека веднага си признаем — но все пак възнегодуваха доста хора и се надигнаха гласове.
        Първо на кореспондентите от армията и веднага след тях гласове в нашата преса, най-вече в петербургската. Това бяха пламенни гласове искрени, пълна с най-добродетелно негодувание…
        Така стана, понеже притежателите на тия гласове бяха тръгнали, както се знае в цял свят и особено у нас, да спасяват угнетените, унизените, смазаните и изтерзаните. Помня, че още преди обявяването на войната бях чел в наши най-сериозни вестници предвиждания за шансовете в предстоящата воина и за необходимите разходи и излизаше, че безспорно, „навлизайки в България, ще бъдем принудени да изхранваме не само нашата армия, но и умиращото от глад българско население”. Лично съм го чел и мога дори да посоча къде съм го чел; та с така изградена представа за българите ние тръгнахме от бреговете на Фниския залив и на всички руски реки да проливаме кръвта си за тях – поробените и изтерзаните, и изведнъж видяхме китните български къщички с градинки около тях, цветя,’ плодове, добитък, обработена земя, която богато се отблагодарява за грижите, и като връх на всичкото по три православни църкви на всяка джамия — и ще се бием за вярата на поробените! „Как смеят!” — кипнаха мигновено оскърбените сърца на някои освободители, лицата им пламнаха от обида. „Ами ние сме дошли да ги спасяваме, значи те трябва да ни посрещат едва ли не на колене. Да, ама те не коленичат, те ни гледат накриво, даже май не ни се и радват! Не ни се радват на нас! Вярно е, посрещат ни с хляб и сол, ама гледат накриво, накриво!…”
        И се надигна врява. Чуйте, господа, как смятате: получавате ненадейно невярна или неправилно разбрана от вас телеграма, че някой ваш близък, ваш приятел или брат лежи болен, ограбен е или влак го е прегазил или нещо от тоя род. Зарязвате всичко и хуквате при горкия си брат и изведнъж срещате човек, по-здрав и от вас, седи си на масата, обядва, с радостен вик ви кани да седнете и се смее на вашата фалшива тревога, на станалото qui рго quo. Не е толкова важно дали обичате или не особено тоя човек, но нима ще му се разсърдите, задето не е бил ограбен или сгазен от влака? Ще му се разсърдите за червените му бузи и за това, че той с такъв апетит яде и пие вино? Естествено, няма. Напротив, би трябвало дори да се зарадвате, че той е жив и по-здрав от вас. Разбира се, човешко е да се ядосате малко — но не за това, че влакът не му е отрязал краката! Та нима ще станете от масата и ще тръгнете да пишете дописки и анекдоти за него, да петните неговия характер и да вадите наяве недостатъците му…А с българите се постъпи тъкмо така. „Ха, та у нас и заможните мужици не се хранят така, както тоя поробен българин.” А други по-късно направо стигнаха до извода, че именно русите са причината за всички български бедствия: ако не бяхме почнали да държим сметка на турците заради поробените българи, без да знаем как стоят нещата, и не беше се наложило след това да освобождаваме тия „ограбени” богаташи, българинът и досега щеше да си живее безгрижно. И продължават да го твърдят.
        Ф. М. Достоевски

        И понеже ще кажете, че си измислям:

        http://az.lib.ru/d/dostoewskij_f_m/text_0500.shtml

        Започва от тук:


        “II. САМЫЙ ЛАКЕЙСКИЙ СЛУЧАЙ, КАКОЙ ТОЛЬКО МОЖЕТ БЫТЬ
        Помните ли, господа, как еще летом, еще задолго до “Плевны”, мы вдруг вошли в Болгарию, явились за Балканами и онемели от негодования. То есть не все, это первым делом надо заявить, даже далеко не половина, а гораздо меньше, – но всё же вознегодовавших было значительное

        Хайде да бъдем българофили а?
        Този, който заменя свободата за сигурност, не заслужава нито едно от тях.
        No man left's behind !!!!

        Коментар


        • #19
          От: Понеже утре в едно село до Истанбул...

          Първоначално публикуван от Mad Dog Преглед на мнение
          Е а аз гледам през този:..........
          ...........Хайде да бъдем българофили а?
          Вазов срещу Достоевски.
          Добра обосновка на по-предния пост, без ясна позиция. Честно, радваш много
          Съвеста ми е чиста, просто защото не я използвам.

          Коментар


          • #20
            От: Понеже утре в едно село до Истанбул...

            Позицията ми е простичка- нека си гледаме нас и нашият интерес и как да бъде осъществен в настоящата (или друга историческа) ситуация, а не да филстваме и фобстваме насочвайки енергия вместо към нашето си изграждане в телешки възторг от един или друг.
            Този, който заменя свободата за сигурност, не заслужава нито едно от тях.
            No man left's behind !!!!

            Коментар


            • #21
              От: Понеже утре в едно село до Истанбул...

              Честит празник на всички, които утре (днес) възнамеряват да отбележат като празник датата, на която се подписва едно примирие, с което напрактика приключва една война, в която Русия завоюва от Османската империя Балканския полуостров (честитя, ей тъй `щот` съм толераст...).
              За мен, като българин, много по-съществени събития от тази дата са тези, за които говори Търтей в заглавното мнение - примерно.
              Ако трябва да чествам дата, от която се поставя началото на процес за възраждането на българската държавност, то това е първи юли.
              Не че няма да закача едно знаме, защото все пак това е националният празник на държавата... и без значение - повода (това `щот` съм уеснафен бюргер, а не анархист )!
              Прави каквото трябва, пък да става каквото ще!

              Коментар

              Активност за темата

              Свий

              В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

              Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

              Зареждам...
              X