Обява

Свий
Няма добавени обяви.

За връзката между броя на университетите и качеството на висшето образование у нас

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • #16
    От: За връзката между броя на университетите и качеството на висшето образование у н

    Предложението ти е крайно социалистическо. Ти ще закриваш университети, ти ще слагаш цедки на входа, по време на следването и на изхода? Това ми звучи именно като пълна държавна регулация. Внимавай, защото част от модераторите хей сега ще ти наскочат и ще те оплюят със знания.

    А иначе си прав - точно това трябва да се случи. Като аз съм доста по-либерален - за мен контролът трябва да е само на изходите: след 4ти, 7ми, 12ти клас, след 4ти курс бакалавър, 2 курс магистър и накрая след доктор. Входът трябва да е свободен и именно пазарът сам трябва да реши кои от учениците, които са влезли в него, трябва да поддържат и финансират СЪС СОБСТВЕНИ СРЕДСТВА така, че да имат максимум преминали през цедката на изхода (което пък от своя страна трябва да им възстановява вложените финанси заедно с печалба чрез държавна субсидия). Така училищата и университетите ще започнат да работят за оптимум на количество и качество, а не само за количество както е сега. Естествено ако държавата е слаб партньор този модел също няма да се получи.

    Сега имаме някакъв прохождащ контрол само на входа на 8ми и изхода на 12 клас. Другите държавни цедки, които имахме ги прекратихме, вместо да ги реформираме и адаптираме към новата пазарна среда.
    Последно редактирано от Filthy@JvruceR; 06-10-10, 10:52.

    Коментар


    • #17
      От: За връзката между броя на университетите и качеството на висшето образование у н

      Филипе , твоята теза за "широко отворения вход" и цедка на изхода ми е позната от други теми , в които сме спорили . Ти си в правото си да я защитаваш разбира се , но аз ще ти дам един пример от област в която смея да твърдя че съм специалист :
      За едно напорно съоръжение с висока степен на отговорност ,примерно в строителството на атомна централа , или газопровод, съществуват задължително ( независимо дали при социализъм или капитализъм ) следните видове контрол :
      - входящ контрол на материалите
      - предварителен контрол на кадрите , които ще извършват монтажа
      -безразрушителен контрол по време на монтажа ( обикновено на завършени етапи)
      съпътствано със задължително отстраняване на евентуалните дефекти ( съгласно нормативната уредба)
      - проби и изпитвания на цялото ( вече готово) съоръжение преди въвеждането му в експлоатация , плюс приемни комисии и т.н. Накрая се слагат окончателните подписи и печати , а тези , които са го изграждали носят персонална отговорност .
      Не че не може да се разминем само със задължителните проби "на изхода" , хем ще са по-евтини . Обаче нали се сещаш колко време , труд , нерви и пари ще коства отстраняването на дефектите наведнъж и накрая ? ...
      Подобно е и с висшето образование . Широк вход и цедка на изхода може единствено да затлачи цялата система . Не е ли по-добре боклука ( поне до известна степен ) да бъде отсяван още на входа ?
      Защо трябва да се мъчиш и ти с човек , който няма елементарна представа както казах ни от геометрия , ни от тригонометрия , трябва да пресмята интегрални и диференциални уравнения , а човека просто е решил да гони мацките някоя и друга година ?! И това ще го установяваш в четвърти курс ? Да , ама държавата е харчила пари за този хубавец 4 години ! Ако си ги върне на държавата - тогава съм съгласен . В противен случай : кандидатства ( плаща си и такса за това) , получава си двойката и си заминава .
      По-рано беше : две двойки през годината и прекъсваш . Сега се влачат с изпити през цялото следване ... Това на никой не е нужно .
      А контрола не е ни социалистически , ни тоталитарен . Такъв беше , когато наред с математиката задължително се държеше и приемен изпит по марксизъм-ленинизъм . Ама това слава Богу отпадна .
      Топлата вода е открита случайно само първия път . Всички последващи опити за нейното преоткриване са умишлени , упорити и целенасочени.

      Коментар


      • #18
        От: За връзката между броя на университетите и качеството на висшето образование у н

        Ако качеството на изхода на 12 клас наистина е гарантирано, то аз не виждам проблем университетите да му вярват.

        Коментар


        • #19
          От: За връзката между броя на университетите и качеството на висшето образование у н

          За това си има приемни изпити. Всъщност би трябвало всичко да зависи от тях, като за целта е добре да се усложнят и да станат повече на брой. Или да се взима най-много оценката от някакви държавни изпити (матури). Дипломата така или иначе е твърде субективно нещо и зависи от нивото на околните, например дете от лоша гимназия с ниво около средното може да е пълен отличник, а дете с потенциал много над средния от елитна гимназия с по-нисък.

          А материалът за строителство (или каквото и да е друго) също никога не е с гарантирано качество, дори да носи гордото ИСО 9000, пак стават грешки. За това се правят изпитания на входа, когато това е критично.
          Грамотността е прозорец към интелекта, ако човек не може да усвои дори майчиния си език, то потенциала му за нещо повече е под въпрос.

          Коментар


          • #20
            От: За връзката между броя на университетите и качеството на висшето образование у н

            Първоначално публикуван от philipp Преглед на мнение
            Ако качеството на изхода на 12 клас наистина е гарантирано, то аз не виждам проблем университетите да му вярват.
            Не ме карай да се усмихвам
            То в силните години на образованието ни - по правило 50% от кандидатстващите ( и то с отлични дипломи от средното) си лепваха 2.00 на приемните изпити . Кво остава пък днес при тази разлагаща се система ?! Че то и джедай да си , пак не можеш да дадеш подобна гаранция !
            Топлата вода е открита случайно само първия път . Всички последващи опити за нейното преоткриване са умишлени , упорити и целенасочени.

            Коментар


            • #21
              От: За връзката между броя на университетите и качеството на висшето образование у н

              Първоначално публикуван от Vlado_Ts Преглед на мнение
              Не знам колко са пък частните университети , ама 36 броя за 28 области ...
              48-58 e бройката... Навсякъде е различно като статистика...
              Публикувайте отговор

              Коментар


              • #22
                От: За връзката между броя на университетите и качеството на висшето образование у н

                Идеята Владо е да се остави университетът сам да прецени какви студенти и как да си приеме. Държавата обаче ще плати за тях чак след като те покажат добър резултат на изхода. Ако искат в МГУ могат да си приемат катун от Филиповци - ако не преминат държавен изпит накрая, то държавата не дава пари, съответно МГУ търпи загуби. Следователно самото МГУ или ще се научи да си намира добри студенти и ще следи точно колко да приема, или просто ще фалира.

                Не ми харесва вариантът държавата да контролира приемните изпити и след това да плаща директно за приетите студенти без университетът да е доказал, че ги обучава качествено.

                П.П. Моите уважения към МГУ - не използвам името като нарицателно за нещо лошо, а просто използвам абревиатурата като пример.

                Коментар


                • #23
                  От: За връзката между броя на университетите и качеството на висшето образование у н

                  Това е твърде идеалистичен вариант, който се опитва да вкара нещата в силна конкуренция. Комбинацията е видимо ужасяваща, за всеки който се е занимавал с бизнес в конкурентна среда. Влагането на купища средства при не зависещи напълно от теб условия за получаването им на изхода, създава условия за саботажи и подливане на вода между университетите. И има такива, които ще се възползват, особено частни. По-добре направо да закриваме всички държавни, които имат за ректори учени, а не бизнесмени. Ще си спестим много загуби, пропилени животи и срам.

                  Въобще отложените плащания звучат добър вариант за много нещо, но на практика се оказва, че причиняват повече проблеми.

                  По света са го измислили. Който покрие определени стандарти (ако има много покрили ги, се взимат само най-добрите до достигане до квотата, а може и да остане не разпределена част от квотата) получава издръжка - държавна, ако покрива държавни стандарти или от частен фонд, ако покрива неговите стандарти. Може и да не покрие стандарти, а да си плаща от джоба или да добави към вече спечелената издръжка. След което университетите се борят за това да привлекат най-умните от тях, а не обратното. Студентът е клиент. Съответно най-ценният актив на университета е неговото име, ако излизат качествени хора от него, то ще е добро и ще си запълва всичките места. Съответно той вече има интерес да сложи високи входни и междинни филтри. Обучава ли неудачници, никой няма да иска да ходи там. Така добрият университет ще може да се разширява, а лошия ще пусне кепенците. Като първия ще трябва да го направи с мярка, за да не се озове в ситуацията на втория, който пък от своя страна може и да продължи да същества от изцяло платено образование, но ще издава смешни хартийки, които никой няма да взима на сериозно. Много важен елемент е да има значение и къде си завършил, а не само какво.
                  Грамотността е прозорец към интелекта, ако човек не може да усвои дори майчиния си език, то потенциала му за нещо повече е под въпрос.

                  Коментар

                  Активност за темата

                  Свий

                  В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                  Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                  Зареждам...
                  X