Обява

Свий
Няма добавени обяви.

За връзката между броя на университетите и качеството на висшето образование у нас

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • За връзката между броя на университетите и качеството на висшето образование у нас

    От една страна всички институции на държавна ясла се оплакват , че не им стигат парите . От друга пък хората на Премиера непрекъснато говорят , че пари има ама не се разпрезпределят рационално.
    От трета - в частност висшето ни образование ( както и образованието ни изобщо) е за оплакване като качество .

    На този фон чета днес , че 36 ( тридесет и шест) държавни университета са се хванали гуша за гуша за разпределение на държавните пари догодина .

    http://www.vesti.bg/index.phtml?tid=40&oid=3307811

    Не знам колко са пък частните университети , ама 36 броя за 28 области ... И всеки с ректорат , персонал от преподаватели , администрация , учебно-материална база и т.н. ... По колко студенти средно се падат на един преподавател не знам , но с такова "методическо въоръжение" би трябвало нашите студенти да са на първо място в Европа по теоретична подготовка .
    Ако последното обаче не е на лице , логичен става въпроса : Не са ли ни прекалено много университетите на държава с население по-малко от 7 милиона , или пък има някакъв таен план , наречен : "Всеки българин - висшист !" ?

    ПС Оставям настрани темата със странния напън отпреди години всяко висше
    школо да се казва "Университет" .
    Топлата вода е открита случайно само първия път . Всички последващи опити за нейното преоткриване са умишлени , упорити и целенасочени.

  • #2
    От: За връзката между броя на университетите и качеството на висшето образование у н

    Именно: "Всеки българин - висшист !". Как да се обясни факта, че броя на кандидат-студентските места е в хиляди повече от зрелостниците...
    Легитимност ли? Нали капе парАта от семестриални такси и има "жадни за знание"... Макар това последното вече 5 стотинки не струва, след като може да си закупиш диплома по сърце без дори за знаеш къде е въпросния университет, който си "завършил"...
    Умна нация сме, спор няма. За това докторите в БАН са по на 400 лв заплата, а "преподавателите" в частните "университети" се разписват на четирицифрени суми...
    Много, много може да се пише... "Науката е слънце"...
    Публикувайте отговор

    Коментар


    • #3
      От: За връзката между броя на университетите и качеството на висшето образование у н

      Стратегия Европа 2020: 40% от населението на държавите в ЕС трябва да са с висше образование

      Сега смятай колко хора сме и колко университета трябват. За такава "стратегия" университетите са дори доста малко. Ние впрочем следваме пряко американския модел на обучение - "пазара решава" (с тази разлика, че там все пак има някакъв държавен контрол, а тук вече не). Та в щатите има близо два пъти повече университети на глава от населението отколкото ние. Така, че дерзай - ще се отварят още много нови.

      И пак за "Европа 2020" - ама тя говорела за 40% бакалаври, а не "български баклавари" (бакалавър с правописна грешка става баклавар). Само, че тази стратегия е само на хартия. Реално никой не може за 10 години да направи разтеж, който не е постигнат за стотици. Затова и университетите ще стават все повече "школа". Не само тук, а в цяла Европа!

      Честит ви ЕС и честита ви демокрация. Най-вече честита ви "пазарна икономика".

      П.С. Впрочем разликата между държавен и частен университет в българия е размита. Всички събират субсидии от държавата и всички събират такси. Разликата е, че частните нямат регулация над таксите, а държавните имат.

      Коментар


      • #4
        От: За връзката между броя на университетите и качеството на висшето образование у н

        Първоначално публикуван от philipp Преглед на мнение
        Стратегия Европа 2020: 40% от населението на държавите в ЕС трябва да са с висше образование

        Сега смятай колко хора сме и колко университета трябват. За такава "стратегия" университетите са дори доста малко. Ние впрочем следваме пряко американския модел на обучение - "пазара решава" (с тази разлика, че там все пак има някакъв държавен контрол, а тук вече не). Та в щатите има близо два пъти повече университети на глава от населението отколкото ние. Така, че дерзай - ще се отварят още много нови.

        И пак за "Европа 2020" - ама тя говорела за 40% бакалаври, а не "български баклавари" (бакалавър с правописна грешка става баклавар). Само, че тази стратегия е само на хартия. Реално никой не може за 10 години да направи разтеж, който не е постигнат за стотици. Затова и университетите ще стават все повече "школа". Не само тук, а в цяла Европа!

        Честит ви ЕС и честита ви демокрация. Най-вече честита ви "пазарна икономика".

        П.С. Впрочем разликата между държавен и частен университет в българия е размита. Всички събират субсидии от държавата и всички събират такси. Разликата е, че частните нямат регулация над таксите, а държавните имат.
        Добре де , ако "пазара решава" , то би трябвало да се закрият почти всички вуз-ове , с изключение на тези които учат на търговия . Щото тези с производството ( в които имам спомен че и ти преподаваш нещо) ако се ръководят от търсенето на кадри са обречени на изчезване .
        На изчезване е и "базата" . Ти говориш за 40% висшисти , а е публична тайна , че 60% от учениците в средните училища не могат да напишат питагоровата теорема . Как ше решават диференциални уравнения от n-ти ред , акъла не ми го побира ?!
        Не разбрах и що ни честитиш демокрацията и европринадлежността ?! Според мен геноцида в българското образование си е предимно вътрешен проблем . Теориите за световната конспирация и централната роля на Бг в геополитическия живот на майката Земя са ми смешни . Дупката в Царичина отдавна е запечатана .
        Последно редактирано от Vlado_Ts; 05-10-10, 20:21.
        Топлата вода е открита случайно само първия път . Всички последващи опити за нейното преоткриване са умишлени , упорити и целенасочени.

        Коментар


        • #5
          От: За връзката между броя на университетите и качеството на висшето образование у н

          Първоначално публикуван от Vlado_Ts Преглед на мнение
          Добре де , ако "пазара решава" , то би трябвало да се закрият почти всички вуз-ове , с изключение на тези които учат на търговия . Щото тези с производството ( в които имам спомен че и ти преподаваш нещо) ако се ръководят от търсенето на кадри са обречени на изчезване ...

          Струва ми се това е един от най-бързите начини да се затрие някоя държава. Да останат само търговци...Какво ли ще продават накрая...себе си?

          Коментар


          • #6
            От: За връзката между броя на университетите и качеството на висшето образование у н

            Висшите учебни заведения са много, а качеството на образованието е ниско. Това са два безспорни факта, между които обаче - поне според мен - няма никаква връзка.
            Основната причина за ниското ниво на качеството - отново според мен - е положението, че то, бидейки и такова, е напълно достатъчно и задоволява нуждите на икономиката и индустрията ни (пазара значи). Такива са изискванията, толкова са и постиженията. Към това може да се добавят и още различни фактори, като например нивото на преподавателите. Лично моите впечатления са, че преподавателска кариера в момента започват хора, които са напълно наясно за себеси, че добра реализация като професионалисти им е извън компетенциите и предпочитат кроткото "кютане" на ясличката, като при това не се отказват и от опцията постоянно да мрънкат за повече (пари разбира се - не работа)...
            Прави каквото трябва, пък да става каквото ще!

            Коментар


            • #7
              От: За връзката между броя на университетите и качеството на висшето образование у н

              Първоначално публикуван от Vlado_Ts Преглед на мнение
              Добре де , ако "пазара решава" , то би трябвало да се закрият почти всички вуз-ове , с изключение на тези които учат на търговия . Щото тези с производството ( в които имам спомен че и ти преподаваш нещо) ако се ръководят от търсенето на кадри са обречени на изчезване .
              На изчезване е и "базата" . Ти говориш за 40% висшисти , а е публична тайна , че 60% от учениците в средните училища не могат да напишат питагоровата теорема . Как ше решават диференциални уравнения от n-ти ред , акъла не ми го побира ?!
              Не разбрах и що ни честитиш демокрацията и европринадлежността ?! Според мен геноцида в българското образование си е предимно вътрешен проблем . Теориите за световната конспирация и централната роля на Бг в геополитическия живот на майката Земя са ми смешни . Дупката в Царичина отдавна е запечатана .

              Сериозно ли ме питаш и желаеш отговор от мен, или въпросите са реторични? Защото аз ги усещам като реторични.

              Първо "пазарът" е изграден от прости и неграмотни люде. Ако те бяха интелигентни и образовани, то те нямаше да имат нужда от висше образование тъй или иначе. Така, че е съвсем нормално пазарът да решава погрешно.

              Статистиката колега е много по-лоша от това, което ти цитира. А именно - 30% от учениците не завършват 7ми клас, а други 30% спират обучението си след 10ти (но добутват до диплома дори без да ходят на училище). Факт. Следователно 60% от учениците просто нямат средно образование въобще, а половината от тях дори не са достигнали до часовете за Питагорова теорема, камо ли да решават задачи с нея. Тази статистика е сериозна - изучавал съм я по приложна статистика в университета.

              Е, ние във висшето образование се целим към останалите 40% (по евростратегията припомням). Тоест - всеки, който е взел реална диплома за средно образование ще стане студент. Ама той може да е със среден успех 3 - това няма да му попречи. Освен това университетът няма да му попречи да завърши. И се зароди порочен кръг.

              Защо е така? Всичко започва през 2002г. с Даниел Вълчев. Човекът измисли система по която "всеки университет ще получава точно толкова пари, колкото студенти обучава". Така било честно и правилно. Преди това всеки си имаше точна субсидия и можеше да си "къса студентите" както си иска. Е стана "честно и правилно". И вече "Технически Университет - София" се превърна в "Турски Университет - София". С другите не е по-различно. Важно е не какви, а колко студенти имаш.

              Още през 2004г. беше ясно, че това, което се направи беше пълен провал. И зам. министърът на образованието в следващото правителство Кирчо Атанасов го знаеше. Но видиш ли в този момент навлезохме дълбоко в ЕС. И тогава се оказа, че за ЕС тази "реформа" се оказа работеща. В ЕС се интересуват от цифри и числа. А нашите числа казват - много университети, много студенти, много добри оценки, европейски кредити... Изобщо пълна евромодернизация. А старото, социалистическо, гнусно, деградивно образование (което държеше на качеството на изхода и не позволяваше лесно да се "изкласи") - с него "правилно" сме скъсали връзка.

              И така до днес... Отговорих ли на въпросите?

              Коментар


              • #8
                От: За връзката между броя на университетите и качеството на висшето образование у н

                Някои отговори и аз си ги знам , та затова имаше и риторични въпроси . Общо взето съм съгласен , с изключевие на някои дребни подробности :
                -например участниците в Пазара съвсем не са малоумници . Не че няма и такива , но това е друга тема .
                -Гаврата с висшето образование започна далеч преди Вълчев - ще ти припомня само онзи "университет" в Благоевград , дето продаваше дипломи на хора нестъпвали през прага .
                - Лично аз никога не съм обвинявал образованието по "онова " време . Напротив : Смятам , че методологията си беше добра. Просто трябваше да се отърси от задължителното изучаване на идиотските идеологически дисциплини , а страната ни да получи достъп до авангардните технологии на Запада (в техническия сектор).

                Не виждам обаче как ще има качество на образованието понастоящем , след като местата за прием са повече от кандидатстващите двойкари . Излиза , че болшинството "университети" съществуват само заради идеята . А от там - в тежест на бюджета (респ. на данъкоплатеца).
                Топлата вода е открита случайно само първия път . Всички последващи опити за нейното преоткриване са умишлени , упорити и целенасочени.

                Коментар


                • #9
                  От: За връзката между броя на университетите и качеството на висшето образование у н

                  Първоначално публикуван от artefekt Преглед на мнение
                  Струва ми се това е един от най-бързите начини да се затрие някоя държава. Да останат само търговци...Какво ли ще продават накрая...себе си?
                  Аааа , за това питай властимащите . Ние от години вървим по този път . Ти да си срещал по магазините българска лопата или мотика ? Че то и кирките и клещите са китайски ! Та къде ще му излезе края - ще видим ....
                  Топлата вода е открита случайно само първия път . Всички последващи опити за нейното преоткриване са умишлени , упорити и целенасочени.

                  Коментар


                  • #10
                    От: За връзката между броя на университетите и качеството на висшето образование у н

                    Първоначално публикуван от Vlado_Ts Преглед на мнение
                    -например участниците в Пазара съвсем не са малоумници . Не че няма и такива , но това е друга тема .
                    -Гаврата с висшето образование започна далеч преди Вълчев - ще ти припомня само онзи "университет" в Благоевград , дето продаваше дипломи на хора нестъпвали през прага .
                    - Лично аз никога не съм обвинявал образованието по "онова " време . Напротив : Смятам , че методологията си беше добра. Просто трябваше да се отърси от задължителното изучаване на идиотските идеологически дисциплини , а страната ни да получи достъп до авангардните технологии на Запада (в техническия сектор).
                    - Не съм казал малоумници. Казах "прости и неграмотни люде". Това НЕ е "малоумие" - това е "липса на училищно образование и възпитание". Такъв е пазара. Да, има и изключения.
                    - Истинската гавра с ВИСШЕТО образование започна при Даниел Вълчев. Преди него нещата просто бяха оставени на "самотек". И впрочем системата все пак работеше. За разлика от сега, след реформата. И още по-малко ще работи после - след сегашната най-просташка от всички досегашни реформа.
                    - Светът се гради на елементарен принцип - взимаш най-добрите познати досега практики и се опитваш да ги комбинираш и усъвършенстваш. Ние имахме изключително добри такива - в обучението по точни науки и в педагогическите изследвания. Например системата на акад. Благовест Сендов можеше да бъде най-спокойно водеща педагогическа практика за цял свят. Но демокрацията не я изтърпя и я съсипа. А в момента се изнасят доклади от хамериканци, англичани, руснаци, които аз чета и преоткривам методики, които всъщност бяха залегнали дълбоко именно в "сендовата система" отдавна. Но ние булгаристанците не можем да търпим старото - съсипваме го. Комунистическо ли е - значи трябва да се срути. Царско ли е - също. Турско ли е - пак. Всичко градим от А до Я и все преоткриваме топлата вода. И тъкмо я открием и вземем, че пак сменим системата...

                    Първоначално публикуван от Vlado_Ts Преглед на мнение
                    Не виждам обаче как ще има качество на образованието понастоящем , след като местата за прием са повече от кандидатстващите двойкари . Излиза , че болшинството "университети" съществуват само заради идеята . А от там - в тежест на бюджета (респ. на данъкоплатеца).
                    А не ръкопляскахте ли на ЕС? Не са ли там "добрите практики"? Нали сега именно заради този модел тук и сега печелим пари от "европейски проекти"? С другия - стария - просто нямаше как да стане. Те казаха "подпишете 2020" и ние подписахме. И сега ще сърбаме много каша. Освен това няма връщане назад, защото натеглихме кредитите. Остава да се радваме на членството си в ЕС. Ето какво ни даде за образоването - 7ма рамкова програма УРА, еврофондове УРА, много университети УРА, много висшисти УРА... и много слабо образование УВИ... Даде ни не "образование", а "обезобразование"!

                    Коментар


                    • #11
                      От: За връзката между броя на университетите и качеството на висшето образование у н

                      Много думи използвате, не мога да Ви проследя тезите...
                      Пазара трябва да определя само бройката на специалистите. Вида им е обект на политиката.

                      Коментар


                      • #12
                        От: За връзката между броя на университетите и качеството на висшето образование у н

                        Първоначално публикуван от artefekt Преглед на мнение
                        Много думи използвате, не мога да Ви проследя тезите...
                        Пазара трябва да определя само бройката на специалистите. Вида им е обект на политиката.
                        Чудесен и точен коментар. А политиката на ЕС е точно обратната - тя определя бройката, а вида оставя да се определи от пазара...

                        Коментар


                        • #13
                          От: За връзката между броя на университетите и качеството на висшето образование у н

                          Първоначално публикуван от philipp Преглед на мнение
                          Чудесен и точен коментар. А политиката на ЕС е точно обратната - тя определя бройката, а вида оставя да се определи от пазара...
                          Аз само не разбрах тази политика погрешна ли е ? Щото според мен точно пазара определя вида на специалистите . В противен случай ако на мен ми трябва инженер , обаче по "вид" имаме в наличност примерно художник - тогава к`во пра`йм ? Ако беше при СоциализЪма , щях да го назнача на заплата да рисува лозунги на червени платна . Ама тогава му плащаше държавата . Сега някак си не ми се нрави тези пари да ги вадя от джоба си . Върши ми работа точно инженера! Е , ако няма 5 бройки - и двама ще ми свършат работа - на двойна заплата предполагам ще са готови да работят и в почивните дни . ... само че в днешни дни , при все десетината технически ВУЗ-а ... един млад инженер ми сервира: " Ми т`ва фи е около 3 сантиметра ." ... а мери със шублер ! Е сори , ама ....
                          Топлата вода е открита случайно само първия път . Всички последващи опити за нейното преоткриване са умишлени , упорити и целенасочени.

                          Коментар


                          • #14
                            От: За връзката между броя на университетите и качеството на висшето образование у н

                            Първоначално публикуван от Vlado_Ts Преглед на мнение
                            Аз само не разбрах тази политика погрешна ли е ? Щото според мен точно пазара определя вида на специалистите . В противен случай ако на мен ми трябва инженер , обаче по "вид" имаме в наличност примерно художник - тогава к`во пра`йм ? Ако беше при СоциализЪма , щях да го назнача на заплата да рисува лозунги на червени платна . Ама тогава му плащаше държавата . Сега някак си не ми се нрави тези пари да ги вадя от джоба си . Върши ми работа точно инженера! Е , ако няма 5 бройки - и двама ще ми свършат работа - на двойна заплата предполагам ще са готови да работят и в почивните дни . ... само че в днешни дни , при все десетината технически ВУЗ-а ... един млад инженер ми сервира: " Ми т`ва фи е около 3 сантиметра ." ... а мери със шублер ! Е сори , ама ....
                            Да грешно е. Нееднократно съм казвал, че нито една от двете крайности не е правилна.

                            На първо място трябва да разбереш две неща:

                            1. Специалистите на държавни постове не винаги желаят гибелта на бизнеса и да искат насилствено да пробутват художници на инженерни длъжности. Напротив - дори сега не е така.

                            2. Бизнесът винаги "мисли" в краткосрочен план. Всеки предпочита бързата голяма печалба пред дългосрочната малка. Причините са ясни - чувството на несигурност.

                            Затова правилното решение е нито бройката на студентите да се определя само от директивите на ЕС, нито качеството им да се определя само от пазара на труда. Държавата и бизнесът трябва да са партньори, а не врагове. Те не трябва да си делят територията, а да работят на обща територия заедно. Това е единственият шанс за истински прогрес в тази политическа система.

                            Е, аз в момента съм по-социалистически настроен и си го признавам, т.е. предложенията са ми за засилено влияние на държавата. Това мое отношение към проблема е породено от две важни неща - на първо място бизнесът ни е много мутризиран и опасен, а на второ все още виждам пред себе си изключителни специалисти на над-световно ниво, които могат да свършат работата чудесно, та било то и догматично и репресивно (т.е. не най-добро). И така постепенно да се "отпусне каиша". Частният бизнес в България беше нещо ново и още е - има няма 20 години. Детето се награждава и му се позволява когато слуша, а не безцелно. Именно така се изгражда като един възпитан и образован младеж, който по-късно "поема щафетата". А ние просто му дадохме всички играчки и го оставихме безпризорно.

                            С други думи преходът от изцяло социалистическата система трябваше да е плавен и да завърши "някъде по средата". Нито едната, нито другата крайност не води до най-добри резултати. Но създаването на колапс в системата чрез директно прескачане от едната в другата - това вече е управленско престъпление!

                            Това при нас. А отделно в самия ЕС върлуват корумпирани престъпни шайки, на които "вършенето на работа" им е последната грижа, а първа е "усвояването на парите". И ние освен всичко друго се набутахме именно сред тях...

                            Коментар


                            • #15
                              От: За връзката между броя на университетите и качеството на висшето образование у н

                              Първоначално публикуван от philipp Преглед на мнение

                              ....На първо място трябва да разбереш две неща:

                              1. Специалистите на държавни постове не винаги желаят гибелта на бизнеса и да искат насилствено да пробутват художници на инженерни длъжности. Напротив - дори сега не е така.

                              2. Бизнесът винаги "мисли" в краткосрочен план. Всеки предпочита бързата голяма печалба пред дългосрочната малка. Причините са ясни - чувството на несигурност.

                              ..
                              Разбрах , че така мислиш ти по въпроса .
                              Аз мисля малко по-различно :

                              1. Властта у нас от първите дни на "демократичните промени" ( когато тя си беше откровено червена ) , та до наши дни ( когато търпи каква ли не мимикрия ) подкрепя и толерира този бизнес , от който има лична изгода . Останалия - кучета го яли !
                              2. "Бизнесът" ( не случайно го слагам в кавички) , който мисли краткосрочно ( разбирай : "да направи удара" ) наистина е мутренски . Но той си е наше родно производстнво и няма нищо общо с истинския бизнес . Или поне този , който познаваме от 200 години в държави , които не са си правили експерименти с държавен монополизъм ( т.нар"социалистическо разбиране" ) . Бизнесът си има дългосрочна стратегия и закони , по които се развива .

                              А сега мнението ми по темата : Ако зависеше от мен , аз бих оставил от 60-70 висши училища само 6-7 настина университета . С цедка на входа , по време на следването и на изхода . И който уцелее наистина ще е можещ специалист .
                              А спестените пари от измислените школа ще са достатъчно , за да се оправя и без европейската милостиня ....
                              ...само че и цедката за преподавателския състав ще е на същото ниво . ..който оцелее ... така няма да има ни псевдопреподаватели , ни псевдоспециалисти .
                              Топлата вода е открита случайно само първия път . Всички последващи опити за нейното преоткриване са умишлени , упорити и целенасочени.

                              Коментар

                              Активност за темата

                              Свий

                              В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                              Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                              Зареждам...
                              X