Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Асистенти в университетите вече няма да има

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • Асистенти в университетите вече няма да има

    Иванчо е млад човек, завършил образователно-квалификационна степен магистър. Той е твърдо решен да продължи израстването си в академичните среди. То в момента е дефинирано чрез проект-правилник за ЗРАС. Нека приемем, че Иванчо желае да стане "доцент". Пред него има два пътя:

    Път 1. Постъпва на длъжност "асистент" и подписва 3 годишен срочен трудов договор. За този период той е длъжен да изпълни следните критерии:

    1.1. Да напише дисертационен труд в очевидно задочна форма (той все пак работи, затова редовна изключваме, а за свободната той вече трябва да има готова в основата си дисертация - нещо, което не се очаква от един току що завършил магистър). С други думи нормалният период за обучение (който за задочно обучение е 4 години) е намален с една година;

    1.2. Да направи необходимия хорариум от 300 часа на година лабораторни упражнения;

    1.3. Да участва в поне два научно-изследователски проекта;

    1.4. Да е ръководител на дипломни работи на определено от правилника на ВУЗ-а количество студенти И докторанти (странно как един докторант трябва да е ръководител на друг?) ;

    1.5. Да направи необходим брой научни публикации, които (щом са изнесени) са отделни от неговата дисертационна работа.

    1.6. Да е участвал в разработването на учебна програма.

    Изпълвайки критерии 1.1 - 1.6 Иванчо става "главен асистент". Ако Иванчо не изпълни критериите за да стане "главен асистент", то според правилника неговия срочен трудов договор като асистент НЕ СЕ преподписва!!!

    1.7. Вече станал "главен асистент" трябва да се направи монографичен труд и определен брой НОВИ публикации в научни списания (по ЗРАС публикациите преди добиване на степен "доктор" не се признават за "доцент").

    1.8. Да издаде учебник.

    1.9. Да участва в поне два НОВИ научни проекта (засега в средите този момент е спорен - дали старите му две участия се признават на това ниво или не?).

    1.10. Отново работа в разработване на учебна програма за курс (отново спорно - виж скобите към 1.9).

    Изпълнявайки 1.1 - 1.10 Иванчо успешно става доцент!

    Път 2. Лесния път за Иванчо е:

    2.1. Да бъде хоноруван преподавател за две години (сиреч не е "щатна бройка"). Вероятно "двете години" са свързани и с покриване на норматив от 600 учебни часа (правилникът не казва). По път 1 задължителните часове са 900 (три години през които кара докторантура и едновременно с това преподава).

    2.2. Изкарва докторантура в каквато форма желае, но той вероятно ще избере "редовна". Обучението в тази форма е 3 години, т.е. точно толкова, колкото Иванчо има на разположение в "път 1", но като задочник (!)

    2.3. Пише монография и изкарва необходимият брой научни публикации (същите както в точка 1.7).

    2.4. Издава учебник (същото както в точка 1.8 )

    2.5. Участва в два научни проекта (същото както в точка 1.9)

    2.6. Участва в изработването на учебна програма за курс (същото както 1.10)



    Сега въпросът, който е на дневен ред е: "за чий му е на Иванчо да става асистент и главен асистент" (тоест да минава по път 1)? Дори точки 1.9 и 1.10 да не са валидни, отново достигането на длъжност "доцент" е по-сложно по път 1 отколкото по път 2 (не е притиснат от тригодишния срок, не ръководи дипломанти и докторанти, броят публикации които издава е по-малък, норматива за часове най-вероятно е по-малък). Освен всичко друго по път 2 той има законното право да работи в частна фирма на редовен трудов договор, а по път 1 - не.

    Единственият плюс за страданията, които ще изпита като асистент и главен асистент е щатната заплата от 400 лева. Като хоноруван асистент ще взима малко по-малко. А нищо чудно скоро може би ще същите пари (с оглед острата липса на кадри - 50% дефицит на асистенти в национален мащаб).

    Според мен длъжностите "асистент" и "главен асистент" се обезсмислиха. По-разумно и по-спокойно е човек да си стане директно доцент.
    Последно редактирано от Filthy@JvruceR; 23-08-10, 12:12.

  • #2
    От: Асистенти в университетите вече няма да има

    Идеално, ако разкарат и доцентите над 50 годишна възраст, мооооже и да има шанс образованието да потръгне.

    Коментар


    • #3
      От: Асистенти в университетите вече няма да има

      Реално дадоха "път на младите". Възможно е човек да стане професор на 33 - Христовата възраст. Точно са го изчислили!

      Според правилника 2 години преподаване са достатъчни за хабилитация и ставане на "доцент", а 5 години за "професор". Вярно, аз съм тъпак, некадърник и хаймана, ама все пак да си кажа - 2 години вече съм преподавател (освен това с двойно преизпълнен норматив и за двете) и съвсем честно си признавам, че въобще не ставам да изпълнявам функциите на един доцент и да преподавам пред големи аудитории... Дано има други млади, които са много по-добри от мен (вероятно министерството ще намери такива).

      Мислих си, че "преподавателите" трябва най-вече да "преподават". Явно съм бил в дълбока заблуда.

      Коментар


      • #4
        От: Асистенти в университетите вече няма да има

        Преподаването пред големи аудитории изисква и талант. Имам няколко познати, повечето прекъснали студенти, които нямат и бакалаварска степен, които покрай една браншова организация, в която членуват, водят лекции (не упражнения, а именно лекции, т.е. доцентска длъжнвост, но без титла и без изпълнение на норматива часове на всеки отделен човек) в Софийския университет, по тяхна програма. Правят го от доста години, някои започнаха на под 25 годишна възраст. До тук отзивите са специалност са много положителни, студентите са доволни и курса е пълен (избираем е), при това с добро присътвие в лекционната зала (нещо доста рядко в наши дни), твърдят и че получават изклучително полезни знания, поднесени по добър начин. Значи принципно може Проблемът е как точно да бъдат подбирани въпросните хоноровани преподаватели...

        Иначе за много специалности вариант 2 е по-добър за развитие на преподавателя и вървейки по него, би могъл да натрупа много повече и по-бързо опит. Именно защото без да е притиснат от срокове и договорни отношения с университета, той има възможност да натрупа практически опит в специалноста си, който често не може да бъде придобит и след цял живот преподаване. Естествено това не важи за всичко, има и строго теоретични специалности.
        Грамотността е прозорец към интелекта, ако човек не може да усвои дори майчиния си език, то потенциала му за нещо повече е под въпрос.

        Коментар


        • #5
          От: Асистенти в университетите вече няма да има

          Той и Айнщайн е един. Ама на полето копат доста по-обикновени в сравнение с него хора. Стратегията 2020 казва, че висшето образование ще се масовизира. Тоест и преподавателският състав в него ще се масовизира. А за масата е по-добре да наблягаш на правила, а не на изключения. Иначе попадаш в "изключителна ситуация".

          Освен това имам особено мнение към "атрактивните лекции". Да, те водят до висока посещаемост и повишен интерес у студентите - всички ръкопляскат на лектора. А какъв ефект оказва това върху останалите учебни предмети? Не стават ли те "сиви и скучни"? А това не вреди ли на образованието като цяло? Ами ако всички станат "атрактивни", то не превръщаме ли академичната среда в най-обикновен цирк?

          Последното беше отклонение от темата. Интересно ми е в тази ситуация "кой ще води семинарни и практически упражнения"? Доцентите (т.е. всичкото "бай Иван" е станало "доцент") ли ще бъдат или ще ги борим само с хонорувани преподаватели (които на всеки две години се сменят с нови)?

          Коментар


          • #6
            От: Асистенти в университетите вече няма да има

            Аха, ясно. Като не можем да се справим по друг начин, подтискаме хората, които имат заложби, държим ниво на конфекция и се гордеем, че е все пак е една и съща конфекция... Максимата на МакДоналдс в най-чист вид, приложена във висшето образованието! Е, все пак не може да се отрече, че МакДоналдс са печаливша и разрастваща се компания, ама ...

            Аз пък за това съм против масовизацията във висшето образование - по-добре малко качествени висшисти, отколкото огромно количество биг макове и чийзбургери...
            Грамотността е прозорец към интелекта, ако човек не може да усвои дори майчиния си език, то потенциала му за нещо повече е под въпрос.

            Коментар


            • #7
              От: Асистенти в университетите вече няма да има

              Първоначално публикуван от Тодор (Zaarin) Преглед на мнение
              Аха, ясно. Като не можем да се справим по друг начин, подтискаме хората, които имат заложби, държим ниво на конфекция и се гордеем, че е все пак е една и съща конфекция... Максимата на МакДоналдс в най-чист вид, приложена във висшето образованието! Е, все пак не може да се отрече, че МакДоналдс са печаливша и разрастваща се компания, ама ...
              Това аз ли го казах или ти? Защото аз за "конфекция" не съм говорил. Просто смятам, че лекциите трябва да се водят в строго академична и високоинтелектуална среда - в тях не би трябвало да има прекомерни елементи на мода, мултимедия, забавление и хумор. Границата между използването на извънакадемични средства с цел мотивация и превръщането на академичната среда в цирк е лесна за прекрачване. И именно затова смятам, че преподавателската професия се гради с години опит.

              Първоначално публикуван от Тодор (Zaarin) Преглед на мнение
              Аз пък за това съм против масовизацията във висшето образование - по-добре малко качествени висшисти, отколкото огромно количество биг макове и чийзбургери...
              Аз съм на абсолютно същото мнение - висшето образование трябва да е елитарно. Да, ама "бизнеса" искал друго и затова "Европата" си направи нова стратегия в образованието. За мен по-икономически и практически правилното беше да се фокусираме върху разтоварване на гимназиалното образование от енциклопедични знания и профилирането му, отколкото към масовизация на висшето. Да, ама не всички мислят така. Може би са прави.

              Коментар


              • #8
                От: Асистенти в университетите вече няма да има

                Първоначално публикуван от philipp Преглед на мнение
                Това аз ли го казах или ти? Защото аз за "конфекция" не съм говорил. Просто смятам, че лекциите трябва да се водят в строго академична и високоинтелектуална среда - в тях не би трябвало да има прекомерни елементи на мода, мултимедия, забавление и хумор. Границата между използването на извънакадемични средства с цел мотивация и превръщането на академичната среда в цирк е лесна за прекрачване. И именно затова смятам, че преподавателската професия се гради с години опит.
                Науката иска и вдъхновение. Без вдъхновение от университета излизат само скъпоплатени бачкатори, като от професионална гимназия. Вдъхновие със сива дисциплина не можеш да постигнеш. Порчети малко биографии и автобиографии на велики учени, общо взето всеки е бил вдъхновн от някой по-особен преподавател, за да се развива и търси повече. Дори скъпата и качествена конфекция е конфекция...

                И не говорим за цирк. Внимание може да се задържи по много начини. Например с постоянно обогатяваната информация, намирането на актуални за момента примери, разяснения защо това е полезно да се знае, които по обясними причини ги няма в учебника. Ако се кара строго по план, то самия преподавател се явява излишно звено в цялата схема - учебниците, систематизин план кой след кой учебник да се чете и един софтуеър за тестове, биха били напълно достатъчни.

                Принципно при творческите занимания, като науката, не е добре да подравняваме всичко до нивото на най-слабия във веригата.
                Последно редактирано от Тодор (Zaarin); 23-08-10, 15:44.
                Грамотността е прозорец към интелекта, ако човек не може да усвои дори майчиния си език, то потенциала му за нещо повече е под въпрос.

                Коментар


                • #9
                  От: Асистенти в университетите вече няма да има

                  Говорим на един и същи език от различни гледни точки.

                  Коментар


                  • #10
                    От: Асистенти в университетите вече няма да има

                    Накратко: За да си добър преподавател, трябва да си добър оратор. Още древните гърци и римляните са го смятали за майсторство и талант. Тренировките и обучението могат да го доошлайфат и изведат до по-високо ниво, но нямаш ли го, не можеш да го развиеш от нулата. Като рисуването и пеенето.
                    Грамотността е прозорец към интелекта, ако човек не може да усвои дори майчиния си език, то потенциала му за нещо повече е под въпрос.

                    Коментар


                    • #11
                      От: Асистенти в университетите вече няма да има

                      Пропуснал съм един съществен момент - като задочен докторант (път 1) Иванчо няма да получи стипендия, докато като редовен (път 2) ще получава 450 лева на месец.

                      Коментар


                      • #12
                        От: Асистенти в университетите вече няма да има

                        Ще е добре, ако освен масовизацията в образованието липсва такава и в набирането на предодавателски кадри. С други думи силно се надявам , извинете ме за израза, "куцо и сакато" да получава право да обучава младите. След подобни назначения вредите за тях са огромни. А тази порочна практика да се назначават подобни кадри, които са приближени на основния преподавателски състав няма да престане в близките години...
                        Попитали радио Ереван може ли да се "оправи" жена на площада. Отговорът бил: Да,може, но не е препоръчително, защото всеки ще дава акъл.

                        Коментар


                        • #13
                          От: Асистенти в университетите вече няма да има

                          В момента недостигът е такъв, че буквално всеки с диплома може да преподава. Причините са заплатите, които започват от 400 лева на месец (естествено). И се задържат така дълготрайно.

                          Коментар


                          • #14
                            От: Асистенти в университетите вече няма да има

                            Първоначално публикуван от philipp Преглед на мнение
                            В момента недостигът е такъв, че буквално всеки с диплома може да преподава. Причините са заплатите, които започват от 400 лева на месец (естествено). И се задържат така дълготрайно.
                            Нещо не съм забелязал в ТУ да липсват преподаватели даже някои карат до доста преклонна възръст с тия малки заплати. Аз лично това не мога да го работя да обясняваш нещо на хора които нямат никъкво желание да го разберат и са там само защото мама и тате искат в къщи инженер е много трудна работа .
                            Без цигари и алкохол ще съм най здравия труп в гробищата .

                            Коментар


                            • #15
                              От: Асистенти в университетите вече няма да има

                              Астистентите са с 50% по-малко отколкото трябва да бъдат. Съдя за това по факта, че всичките ми колеги правят поне двойно часове над норматива си. Да не говорим, че междувременно има доста хонорувани преподаватели.

                              Ако това не е липса на преподаватели, то не знам какво трябва да е.

                              Иначе за доцентски и професорски места положението е закърпено и върви криво ляво. Но и там има силен недостиг на млади кадри. Впрочем шапка им свалям на колегите на преклонна възраст, че не са се пенсионирали вкупом и все още успяват да поддържат нещата някак.

                              Коментар

                              Активност за темата

                              Свий

                              В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                              Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                              Зареждам...
                              X