Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Изисквания за поставяне на самоделни HID-системи (ксенон).

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • Изисквания за поставяне на самоделни HID-системи (ксенон).

    Воден от тази тема и по-точно от безотговорните мнения на колегите bgbul и honda b16a2 реших да публикувам изискванията, които са валидни в страните членки на Европейският съюз за допълнително монтираните ксенонови светлини. Ето какво гласи "ECE Regulation 98":

    Aftermarket HID headlamps

    In the Department's view it is not legal to sell or use after market HID lighting kits, for converting conventional Halogen headlamps to HID Xenon. If a customer wants to convert his vehicle to Xenon HID he must purchase completely new Xenon HID headlamps. The reason for this is that the existing lens and reflector are designed around a Halogen filament bulb, working to very precise tolerances. If one places a HID "burner" (bulb) in the headlamp, the beam pattern will not be correct, there will be glare in some places and not enough light in other places within the beam pattern.

    The following is the legal rationale:

    The Road Vehicle Lighting Regulations 1989 regulate the situation in the UK.
    Under these Regulations, HID/Gas Discharge/Xenon headlamps are not mentioned and therefore they are not permitted according to the strict letter of the law.

    However new vehicles have HID headlamps. This is because they comply to European type approval Regulations. The UK cannot refuse to register a vehicle with a European type approval. These are to ECE Regulation 98 (for the HID headlamps which are tested on a rig in a laboratory) and ECE Regulation 48 (Lighting Installation on the vehicle).

    For the after market, a used vehicle cannot obtain type approval because it is only applicable for new vehicles. However we feel that saying "HID is banned in the after market" would not be reasonable. Instead we should make analogies with new vehicles. It would be reasonable to require HID in the after market to meet the same safety standards as on new vehicles. The same level of safety should apply.

    Therefore a HID headlamp unit sold in the after market should:

    1. be type approved to ECE Regulation 98 as a component.

    2. when fitted to the vehicle should enable ECE Regulation 48 to be complied with (although no government inspection will take place).

    3. Comply with RVLR as far as "use" is concerned.
    In practice this means:

    1. The headlamp unit (outer lens, reflector, bulb) shall be type approved to ECE 98 and be "e-marked" to demonstrate this. That can only be done by the headlamp supplier - Hella, Valeo etc. who must test the headlamp in an independent laboratory.

    2. Once fitted to the vehicle it must have headlamp cleaning and self-levelling (which can be for the headlamp or can be in the vehicle suspension - some expensive estate cars have "self-levelling suspension" and that is adequate). Also the dipped beam must stay on with the main beam.

    3. The headlamp must be maintained in good working order, kept clean, and aligned/adjusted correctly like any other headlamp.

    Under the Road Traffic Act 1988 it is an offence to supply, fit or use vehicle parts which are not legal.

    In summary it is not permitted to convert an existing halogen headlamp unit for use with HID bulbs. The entire headlamp unit must be replaced with one designed and approved for use with HID bulbs and it must be installed in accordance with the rules stated above.
    За колегите, които не ползват английски ще дам кратък превод на по-важното:

    1. Забранено е монтирането на ксенонови крушки на фарове тип рефлектор, които са проектирани за халогенни крушки!
    2. Ако фаровете са прожекторни (с лупи, фокусиращи светлинния сноп), а не рефлекторни, се допуска монтирането на ксенонови крушки с тяхната система за захранване, ако те са произведени от лицензиран производител!
    3. Задължително е наличието на система за автоматично регулиране на светлините, т.е. система, която поддържа наклона на светлинните снопове независимо от положението на автомобила или наклона на пътя!
    4. Задължително е наличието на система за измиване на фаровете!

    Радвам се, че в България вече започва да се следи за това. Това личи от допълнение към НАРЕДБА № 32 ОТ 5 АВГУСТ 1999 Г. ЗА ПЕРИОДИЧНИТЕ ПРЕГЛЕДИ ЗА ПРОВЕРКА НА ТЕХНИЧЕСКАТА ИЗПРАВНОСТ НА ПЪТНИТЕ ПРЕВОЗНИ СРЕДСТВА. Това допълнение гласи следното:

    "При извършване на преглед в ГТП във връзка с използването на нерегламентирани светлини, монтирани на превозните средства и прилагането на чл. 76 от Закона за движение по пътищата следва да се:

    1. Проверяват стриктно интензитета на светлината на фаровете за къси и дълги светлини .

    2. Следи за монтирани допълнително елементи на късите или дългите светлини, които да променят интензитета или цвета на светлината (т.нар. ксенонови светлини). С цел безопасното движение по пътищата и предвид горепосоченото, следва при установено наличие на такива допълнително монтирани елементи на фаровете с газоразряден източник на светлина да не се издава знак за периодичен технически преглед."
    "Смъртта е по-лека от перо, Дългът е тежък като планина" - Мейджи, император на Япония

    2007' Jeep Cherokee KJ 2,8 CRD

  • #2
    Изисквания за поставяне на самоделни HID-системи (ксенон).

    Аз искам само да са регулирани за да не ме заслепяват и не става пък ти изисквания мислиш, че в БГ някой ще спазва. Жалко, че тук много малко са хората като sparkybg, които освен за своята видимост мислят и за човека отсреща.

    --

    --
    Последно редактирано от nickbochev; 04-04-11, 23:49. Причина: преместване позицията на мнението

    Коментар


    • #3
      От: Изисквания за поставяне на самоделни HID-системи (ксенон).

      И точно защото са малко хората със съвест, не трябва да се чака те сами да решат да го направят. Доброволно няма как да стане. Иска се закон и неговото спазване. Чакаш ли на съвест... ще почакаш още. Е и на мен ми е съвестно ама ако можеше веднага едната кола я качвах на 500 и нещо коня. Никакви пари не струва, обаче... не става. Не заради съвестта ми. Направо ми е съвестно да я гледам как се мъчи с тия катализатори и без турбо...Много са малко доработките които мога да правя легално. Пипнат ли ме, че съм ровил там където не трябва и колата на трупчета. Лесно, бързо и просто. Че и ефективно. И така е в повечето цивилизаован свят.
      А ние ги чакаме да ги стегне съвестта. Има фарове пригодени за тая работа, има и фарове които не стават. Кое е сложното за разбиране?
      https://m.youtube.com/watch?v=mIAYxWCXF8A

      Коментар


      • #4
        От: Изисквания за поставяне на самоделни HID-системи (ксенон).

        Първоначално публикуван от Павлин Андреев Преглед на мнение
        Воден от тази тема и по-точно от безотговорните мнения на колегите bgbul и honda b16a2 реших да публикувам изискванията, които са валидни в страните членки на Европейският съюз за допълнително монтираните ксенонови светлини. Ето какво гласи "ECE Regulation 98":



        За колегите, които не ползват английски ще дам кратък превод на по-важното:

        1. Забранено е монтирането на ксенонови крушки на фарове тип рефлектор, които са проектирани за халогенни крушки!
        2. Ако фаровете са прожекторни (с лупи, фокусиращи светлинния сноп), а не рефлекторни, се допуска монтирането на ксенонови крушки с тяхната система за захранване, ако те са произведени от лицензиран производител!
        3. Задължително е наличието на система за автоматично регулиране на светлините, т.е. система, която поддържа наклона на светлинните снопове независимо от положението на автомобила или наклона на пътя!
        4. Задължително е наличието на система за измиване на фаровете!

        ...
        Да, ама колко % от движещите се сега автомобили без доработки имат т. 3 и 4. от задължителните изисквания за ЕС?
        Човешко е да се греши... Но това че грешиш, още не означава, че си станал ЧОВЕК!

        "Когато някой не може да направи нещо, поради недостатък на сили, той вини за това случая."

        Коментар


        • #5
          От: Изисквания за поставяне на самоделни HID-системи (ксенон).

          Първоначално публикуван от Павлин Андреев Преглед на мнение
          Воден от...
          Е, и? Дискутирано е многократно във форума. Ефект няма. Не се хаби, губиш си времето.
          Общо взето, тезата е, че ако се регулирани добре, всичко било на 6. А изискванията са заради световната конспирация. Затова и бил скъп "ксенона" пак заради конспирацията
          Първоначално публикуван от s_s1 Преглед на мнение
          Да, ама колко % от движещите се сега автомобили без доработки имат т. 3 и 4. от задължителните изисквания за ЕС?
          Явно Павлин нещо се е разсейвал като е превеждал или копирал. Изискването за устройство за измиване и автоматична регулация на нивото е за автомобили с ксенонови фарове. Единствено от америчко съм виждал да пристигат автомобили с ръчно регулиране на нивото, въпреки фабричният "ксенон".
          Не чета коментари и не отговарям на такива.

          И коментаторите...

          Коментар


          • #6
            От: Изисквания за поставяне на самоделни HID-системи (ксенон).

            Първоначално публикуван от NIKSD Преглед на мнение
            ...Има фарове пригодени за тая работа...
            Ми, за мойто возило няма. Няма и ред за сертифициране, което е най-гламавото. Иначе и системата за автоматично позициониране, и системата за измиване не е велик инженерен проблем. И двете могат да са факт за месец, ама при така поставените обстоятелства, няма сми. Ще е труд на вятъра.

            Гламавото е че вместо да се предоставят начини за вменяемо като пари сертифициране на такава система, се забранява поголовно с великия аргумент "това не е твоя работа", независимо дали отговаря на техническите и експлоатационни изисквания, или не. В същото време има предоволно количество сертифицирани фарове, заслепяващи гадно дори с халогенна крушка.
            Интернет експлорър: Безплатно предоставян от Майкрософт тул за сваляне на браузер по избор.

            Коментар


            • #7
              От: Изисквания за поставяне на самоделни HID-системи (ксенон).

              Първоначално публикуван от sparkybg Преглед на мнение
              ...Гламавото е че вместо да се предоставят начини за вменяемо като пари сертифициране на такава система, се забранява поголовно с великия аргумент "това не е твоя работа", независимо дали отговаря на техническите и експлоатационни изисквания, или не. В същото време има предоволно количество сертифицирани фарове, заслепяващи гадно дори с халогенна крушка.
              Като се замисля, наистина е гламаво. Трябва да се разрешат модификациите, като проектът трябва да се представи за одобрение със съответната документация. Всяко одобрение да е 1к лв. минимум. Ако не изкараш, на поправителен. Тогава на практика ще се разбере кой чете книжки и кой лапа мухи, изхождайки и от факта, че за "возила" които не се предлагат с оригинален HID повечето ентусиасти едва ли ще си позволят повече от 2 или 3 поправителни изпита...
              Не чета коментари и не отговарям на такива.

              И коментаторите...

              Коментар


              • #8
                От: Изисквания за поставяне на самоделни HID-системи (ксенон).

                И 1к да струва, пак няма да работи, освен за производители. Иначе се губи смисъла. За другото - в някои държави си има ред.

                Искаш да правиш изменения по возилото си, например окачване и прочие - трябва да се одобрят от съответния инженер в съответната служба, веднъж като проект, и втори път като изпълнение. После си караш спокоен, хем за безопасността си, както и тая на околните, хем за законовата страна на въпроса.

                Ограничаването със забрани на тия неща е убиец на прогреса. Просто трябват вменяеми правила. Нищо повече. В противен случай после ще мрънкаме защо сме станали консуматорско общество. А то е ясно - което не могат да убият по ценови път, убиват го със забрани. По тоя начин просто те задължават вместо да си размърдаш пипето, да отидеш до магазина и да си го купиш, стига някой да го продава. А понеже тук почти никой нищо не произвежда, това значи парите ти да отидат в нечий джоб извън България.
                Интернет експлорър: Безплатно предоставян от Майкрософт тул за сваляне на браузер по избор.

                Коментар


                • #9
                  От: Изисквания за поставяне на самоделни HID-системи (ксенон).

                  Докато съществуват големите производители и захранваната от тях бюрокрация, за лесно сертифициране може да се забрави. Та прогресът е убит в зародиш.

                  Единственият шанс за напредък е правилата да се прилагат на място. Измерителят за заслепяване може да се направи много малък и евтин, а той ще обхване и зле регулираните фабрични светлини, а също и някои други работи.

                  има предоволно количество сертифицирани фарове, заслепяващи гадно дори с халогенна крушка
                  Веднага се сещам за Фабия 1.

                  Коментар


                  • #10
                    От: Изисквания за поставяне на самоделни HID-системи (ксенон).

                    Първоначално публикуван от s_s1 Преглед на мнение
                    Да, ама колко % от движещите се сега автомобили без доработки имат т. 3 и 4. от задължителните изисквания за ЕС?
                    Всички, които излизат от завода с фабрично монтиран ксенон са такива. И това, което съм публикувал е изискване само към ксеноновите системи, които се монтират допълнително.

                    Първоначално публикуван от ittso Преглед на мнение
                    Е, и? Дискутирано е многократно във форума. Ефект няма. Не се хаби, губиш си времето.
                    Общо взето, тезата е, че ако се регулирани добре, всичко било на 6. А изискванията са заради световната конспирация. Затова и бил скъп "ксенона" пак заради конспирацията
                    Да бе да... Тук е мястото на една картинка от известна реклама:



                    Колкото пъти стане въпрос за нещо такова се оказва, че или поддръжниците на тази теория имат бизнес с ксенончета или тяхна рода има... Сега се надявам, че при официален документ и изисквания тази клика няма да се пъне толкова.

                    Първоначално публикуван от ittso Преглед на мнение
                    Явно Павлин нещо се е разсейвал като е превеждал или копирал. Изискването за устройство за измиване и автоматична регулация на нивото е за автомобили с ксенонови фарове.
                    Ако се върнеш и прочетеш какво е написано ще разбереш, че съм имал предвид точно това.

                    Първоначално публикуван от sparkybg Преглед на мнение
                    И 1к да струва, пак няма да работи, освен за производители. Иначе се губи смисъла. За другото - в някои държави си има ред.
                    Именно в някои държави има ред. В Германия допълнително поставяне на ксенон е абсолютно забранено...
                    "Смъртта е по-лека от перо, Дългът е тежък като планина" - Мейджи, император на Япония

                    2007' Jeep Cherokee KJ 2,8 CRD

                    Коментар


                    • #11
                      От: Изисквания за поставяне на самоделни HID-системи (ксенон).

                      Първоначално публикуван от Павлин Андреев Преглед на мнение
                      Именно в някои държави има ред. В Германия допълнително поставяне на ксенон е абсолютно забранено...
                      Имах в предвид че в някои държави има ред за сертифициране. Не на ксенон. На други неща. В UK пък има ясни правила какво можеш да правиш, така че колата ти да е "street legal".

                      Относно цената и прочие - наистина вече сме го теглили тоя локум.

                      И нито аз, нито някой от родата ми има бизнес с ксенончета. Аз просто твърдя че с мойте ксенончета виждам по-добре и заслепявам по-малко от много "сертифицирани" заводски изпълнения, ксенонови или не. Включително и на лъскави нови возила. А карам джипка и съм по-високо от средностатистическа кола. Смятай какво става в ниското.

                      Сега разбираш ли защо е гламаво. Гламаво е точно толкова, колкото би било гламаво да забранят и графитено сивия металик, щото трудно се различава от асфалта. Точно толкова гламаво е да ме задължават в ясен слънчев ден в града да карам на фарове.

                      И доста други гламавщини има. Дай да забраним всичко. А швабския начин на живот не ми го хвали. Видял съм го. И тия същите много добре знаят защо налагат забрани. Когато им е изгодно с нещо. Нищо ново, всъщност.
                      Интернет експлорър: Безплатно предоставян от Майкрософт тул за сваляне на браузер по избор.

                      Коментар


                      • #12
                        От: Изисквания за поставяне на самоделни HID-системи (ксенон).

                        Първоначално публикуван от Павлин Андреев Преглед на мнение
                        ...Да бе да... Тук е мястото на една картинка от известна реклама...
                        Пак не си внимавал като си чел написаното. Друго имах предвид, но както и да е. Не ми се обсъжда въпроса за пореден път.
                        За да вникнеш правилно тоя път: на мнение съм, че такива модификации не е редно да се правят... В спорове, защо така, няма да влизам.

                        Редакция:
                        Първоначално публикуван от Ясен Преглед на мнение
                        Докато съществуват големите производители и захранваната от тях бюрокрация, за лесно сертифициране може да се забрави. Та прогресът е убит в зародиш...
                        Какво общо с прогресът има "завинтването" на 2 крушки с 2 баласта?
                        Последно редактирано от ittso; 05-04-11, 14:40.
                        Не чета коментари и не отговарям на такива.

                        И коментаторите...

                        Коментар


                        • #13
                          От: Изисквания за поставяне на самоделни HID-системи (ксенон).

                          Първоначално публикуван от sparkybg Преглед на мнение
                          Имах в предвид че в някои държави има ред за сертифициране. Не на ксенон. На други неща. В UK пък има ясни правила какво можеш да правиш, така че колата ти да е "street legal".
                          Само че, тук става дума именно за ксенон. Освен това правилата на "ECE Regulation 98" са валидни и в България, като част от ЕС. Ако изискванията са изпълнени и фаровете са придружени от съответния сертификат няма проблем да се ползват, както и с минаването на ГТП.

                          Първоначално публикуван от sparkybg Преглед на мнение
                          И нито аз, нито някой от родата ми има бизнес с ксенончета. Аз просто твърдя че с мойте ксенончета виждам по-добре и заслепявам по-малко от много "сертифицирани" заводски изпълнения, ксенонови или не. Включително и на лъскави нови возила. А карам джипка и съм по-високо от средностатистическа кола. Смятай какво става в ниското.
                          С първата част от горното съм съгласен. Това с виждането и родата го приемам, но да твърдиш, че фабрично поставените системи са по-калпави от твоята hand-made... Чел съм темата ти. Поздравления за опитите и мисленето и за другите на пътя, но е несериозно подобно твърдение.

                          Първоначално публикуван от sparkybg Преглед на мнение
                          Сега разбираш ли защо е гламаво. Гламаво е точно толкова, колкото би било гламаво да забранят и графитено сивия металик, щото трудно се различава от асфалта. Точно толкова гламаво е да ме задължават в ясен слънчев ден в града да карам на фарове.
                          А, не. Тук не съм съгласен. Какво общо има боята на колата? Или изискването за каране на къси/дневни светлини? Малко става като класическото оправдание "Ти па си много хубав"...
                          Почти всички нови шведски автомобили са с перманентно включени светлини. В купето няма копче за изключването им. Палиш и със заработването на двигателя фаровете светват. На едната ми кола (не е шведска, английска е) е по същия начин. Да не говорим, че съгласно новите директиви на ЕС от 07.02.2011 г. всички автомобили с дневни светлини трябва да бъдат пуснати непрекъснато.

                          Първоначално публикуван от sparkybg Преглед на мнение
                          И доста други гламавщини има. Дай да забраним всичко. А швабския начин на живот не ми го хвали. Видял съм го. И тия същите много добре знаят защо налагат забрани. Когато им е изгодно с нещо. Нищо ново, всъщност.
                          Някак си предпочитам тяхната инфраструктура. Тяхната социална система. Техният начин на живот и обществени взаимоотношения... Може и да не са немски. Може и да са шведски, норвежки, английски, канадски или щатски... Защото там нещата са уредени, гражданите са граждани, обществото е общество и държавата е държава. А не като тук - всеки е цар и всеки псува държавата...

                          Първоначално публикуван от ittso Преглед на мнение
                          Пак не си внимавал като си чел написаното. Друго имах предвид, но както и да е. Не ми се обсъжда въпроса за пореден път.
                          За да вникнеш правилно тоя път: на мнение съм, че такива модификации не е редно да се правят... В спорове, защо така, няма да влизам.
                          Аз те разбрах много добре и също не искам да влизам в спорове. Всъщност с теб няма за какво да спорим.
                          "Смъртта е по-лека от перо, Дългът е тежък като планина" - Мейджи, император на Япония

                          2007' Jeep Cherokee KJ 2,8 CRD

                          Коментар


                          • #14
                            От: Изисквания за поставяне на самоделни HID-системи (ксенон).

                            Гледам ви спора и се чудя.....вие от кой век сте ?
                            А бе хора - приеха забрана на 100 ватови крушки, искат да внедрят енерго спестяващи крушки ... въобще човечеството се развива ... вие спорите за ксенон ли е по-добре или халоген..... няма никакъв спор - КСЕНОНА е по-добър като светлина , като разход на енергия, като усещане и като прогрес.Колкото и да мъдрите - не може да спрете гората да се разлиства.
                            И просто за да се успокои колегата пуснал темата ( и основавайки се на мен ) си излива някаква омраза към нещо, към някой - ето един пропуск.
                            Всеки адвокат ще цитира "Раздел 1 ", член 3 където пише :
                            Чл. 3. Не се допуска прилагане на по-строги изисквания при периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на ППС от тези, на които е било предвидено първоначално да отговарят при неговото конструиране (производство).
                            и всеки АКТ ще отпадне в съда.
                            Защо се хабите .... по-добре си регулирайте фаровете .
                            НЯМА фар който да не може да се регулира правилно, без значение източника на светлина. Няма такъв фар - просто иска малко техническа грамотност.
                            И няма кой да те спре от движение, АКО при измерване фаровете си светят КЪДЕТО ТРЯБВА.
                            Няма спор, няма противници , нама виновни.
                            Фар, източник на светлина и регулиране. Това е !
                            Колега - освен ако ти не пишеш наредбите и да търсиш КАК да ги поправиш .....какъв е твоя интерес в края на краищата?
                            Искаш хората да са с регулирани фарове или искаш хората да са БЕЗ ксенони. Аз съм с обикновени халогени, но не преча на хората да си карат с каквито им харесва.
                            А ти ?


                            Първоначално публикуван от Павлин Андреев Преглед на мнение
                            Воден от тази тема и по-точно от безотговорните мнения на колегите bgbul и honda b16a2 реших да публикувам изискванията, които са валидни в страните членки на Европейският съюз за допълнително монтираните ксенонови светлини. Ето какво гласи "ECE Regulation 98":
                            :
                            Колега - никога не казвам неща безотговорно. Просто ДРУГИТЕ не ми пречат да живея спокойно.
                            Колега - ако приемаш всичко от ЕС на готово .... и го приложиш в България - значи си безличен, слаб, не уважаваш собствената си идентичност и не искаш да направиш усилие да оправиш собствената си държава.
                            Ще ти задам един въпрос :
                            Цитирай ми закон на ЕС който е допринесъл за нещо положително за българския народ - само един закон , моля !
                            Всичко което ни се предлага е бомба със закъснител за балъци. Изпитана схема за завладяване на нови територии, за претопяване на народи и нации, за концентриране на финансовите потоци в определена посока .......все неща които водят до КРИЗАТА.
                            А всеки българин може да цитира много закони и разпоредби, които развалиха живота в България.
                            Знаеш и ползваш англииски - разбрахме. Поздравления....
                            Аз обаче искам да съм българин, да живея в България и да имаме собствени закони , НО... НО работещи.
                            Не само празни приказки...... каквито са глупостите ПРОТИВ ксеноните.
                            Има много по-важни неща за оправяне на пътя които не на теория, а на практика взеха много жертви ... все млади момчета и момичета.
                            А заради простотиите около такива дебати важните неща отиват на заден план.....
                            Но естествено това си е мое мнение и го казвам съвсем отговорно. Не задължавам никой да го споделя и без омраза бих изслушал и противниковите мнения.
                            Жалко е когато някой е против твое хрумване - ти така яко да го намразиш и да го показваш постоянно..... жалко.
                            И за напред моля, пускай си твоите теми без да ме намесваш , защото не желая да коментирам, но с посочването ми за катализато на твоето хрумване "ПРОТИВ ксеноните" ме задължаваш да се включвам.
                            Нямам такова желание или нужда .... слава богу !
                            Последно редактирано от bgbul; 05-04-11, 15:48.

                            Коментар


                            • #15
                              От: Изисквания за поставяне на самоделни HID-системи (ксенон).

                              Единствено твърдя че фаровете ми светят по-добре и заслепяват по-малко от доста заводски изпълнения. И не искам да убеждавам никого в това. Има си начин на измерване.

                              Всичкото, което искам да кажа в настоящата тема е че забраната не е добро решение. Доброто решение е човешки начин да докажеш и да ти бъде издаден документ че доработката ти покрива стандартите и изискванията. Кои хубави, кои лоши фарове, може да каже съответното измерване. Всичко останало са полюции и алабалистики с цел нечие облагодетелстване. В един телевизор за 500 лева има повече и по-сложна електроника, отколкото има в една заводска ксенонова система за 2500 лева. Ето тук е заровено кучето.
                              Интернет експлорър: Безплатно предоставян от Майкрософт тул за сваляне на браузер по избор.

                              Коментар

                              Активност за темата

                              Свий

                              В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                              Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                              Зареждам...
                              X