Някои основни правила за поддръжка на велосипед
Общо измиване:
Може да миете внимателно с пароструйка, но при никакви обстоятелства не пръскайте в главините, движенията или в праховите уловители на вилките. Можете да го миете и в банята под душа, ама най-вероятно жена ви ще ви изхвърли от дома, след като види на какво прилича банята.
Обща поддръжка: притягайте редовно болтовете, като о възможност спазвате изискванията са силата на притягането им, и проверявайте за неестествени хлабини.
Рамка:
Старайте се да поддържате рамката чиста.. Не се препоръчват заварки на счупени или спукани рамки. Особени алуминиеви. При алуминиевите рамки (особено използваните по-агресивно) умората на материала настъпва след около 3-4 години.
Педали и курбели:
Проверявайте за хлабини и кривини. Проверявайте зъбните плочи за износване. Ако започне да прескача веригата най-вероятно и тя и плочите са за смяна.
Меки вилки:
Моля първо прочетете упътването на сайта на производителя. Препоръчително е след всяко каране, а като се налага и по-често, да се избърсва праха и мръсотията от горните тръби и от прахоуловителите и да се смазват с тефлонов или силиконов спрей, в зависимост от указанията на производителя. Наблюдавайте вилките за поява на луфтове, пукнатини, капене на масло. Някой вилки имат фабрично заложена хлабина. Не се препоръчва сервизирането на вилки в домашни условия ако нямате необходимите умения и инструменти.
Скорости:
Скоростите трябва редовно да се почистват и смазват например с фино машинно масло. Необходимо е и редовно регулиране. По-добре се научете да ги регулирате сами – може да ви се наложи да го правите на път.
Жила и брони:
Редовно почиствайте и смазвайте в фино машинно масло жилата и броните им. Тази поддръжка е от особена важност за работата на скоростите и на механичните спирачки.
Верига:
Веригата трябва да се почиства периодично. Добре е да се следва следната процедура: първо се почиства със специализиран почистващ препарат или WD-40, като веригата се почиства и механично със стари четки за зъби. После се изтрива добре с парцал. След това се смазва всяко звено по отделно с тефлонов спрей или специализирана смазка за верига. След известно каране излишната смазка сe обира с парцал. Внимавайте да не напръскате със смазка спирачните повърхности на задното колело!!!
Избягвайте да ползвате веригата в усукано положение т.е. най-голяма плоча отпред + най-голям венец отзад или най-малка плоча отпред + най малък венец отзад. При подобно издевателства животът на веригата се скъсява рязко. Не оставяйте дълго веригата мокра.
ИЗБЯГВАЙТЕ да „готвите” веригата. Всякакви простотии от типа пържене на верига в тиган с грес на котлона вкъщи са противопоказани и могат да доведат до фатални последици за вас и вашето жилище.
Спирачки:
V-брейк – научете се да регулирате спирачките и проверявайте износването на накладките. Препоръчително е да карате с по-качествени накладки, които спират и на мокро. За съжаление цената им е над 10 лв. за чифт.
Механични дискови. Научете се да ги регулирате и да им сменяте накладките. Проверявайте редовно за износване на накладките. Избягвайте да ги ремонтирате сами, ако нямате опит. Тук трябва да отбележим една феноменална спирачка – Авид ВВ7. Тази спирачка за позновочите има перфектното съотношение цена-качество и по всеобщо мнение бие всички хидравлични спирачки с цена до два пъти по-голяма.
Хидравлични дискови. Научете се да ги регулирате и да им сменяте накладките. Проверявайте редовно за износване на накладките. Избягвайте да ги ремонтирате сами, ако нямате опит. Редовно ги обезвъздушаваите при специалист, разполагащ със съответните инструменти.
Спирачни дисковe и спирачни повърхности. Старайте се да не се омазняват. В случай, че се омазнят почистете с обезмаслител (например Meglio) и след това изплакнете обилно с вода. Омазнените накладки се изхвърлят!!! (Имайте предвид, че като нищо цената на нов комплект може да надхвърли 30 лв.)
Главини, спици и капли:
Ако не умеете и нямате инструменти е по-добре да предоставите грижата на главините на специалист. Същото важи и за центровката на каплите. Все пак грубо изправяне на капли можете да правите и в къщи със съответния инструмент за натягане на спици.
Гуми:
Научете се да монтирате и демонтирате външни гуми и да лепите вътрешни. Никога не използвайте метални средства за сваляне на външните гуми. Продават се едни прекрасни пластмасови щангички.
Към колелото задължително се оборудвайте със мултиинструмент, предназначен за колела, и с комплект за лепене на гуми. Продават се в специализираните магазини и не са безкрайно скъпи.
И последно: много често се случва да чувате пукане откъм главното движение. В повечето случаи пука не то, а седалката или колчето. Все пак потърсете причината.
Още по-последно: WD-40 не е препарат за основно смазване! Той само спасява положението за момента.
Общо измиване:
Може да миете внимателно с пароструйка, но при никакви обстоятелства не пръскайте в главините, движенията или в праховите уловители на вилките. Можете да го миете и в банята под душа, ама най-вероятно жена ви ще ви изхвърли от дома, след като види на какво прилича банята.
Обща поддръжка: притягайте редовно болтовете, като о възможност спазвате изискванията са силата на притягането им, и проверявайте за неестествени хлабини.
Рамка:
Старайте се да поддържате рамката чиста.. Не се препоръчват заварки на счупени или спукани рамки. Особени алуминиеви. При алуминиевите рамки (особено използваните по-агресивно) умората на материала настъпва след около 3-4 години.
Педали и курбели:
Проверявайте за хлабини и кривини. Проверявайте зъбните плочи за износване. Ако започне да прескача веригата най-вероятно и тя и плочите са за смяна.
Меки вилки:
Моля първо прочетете упътването на сайта на производителя. Препоръчително е след всяко каране, а като се налага и по-често, да се избърсва праха и мръсотията от горните тръби и от прахоуловителите и да се смазват с тефлонов или силиконов спрей, в зависимост от указанията на производителя. Наблюдавайте вилките за поява на луфтове, пукнатини, капене на масло. Някой вилки имат фабрично заложена хлабина. Не се препоръчва сервизирането на вилки в домашни условия ако нямате необходимите умения и инструменти.
Скорости:
Скоростите трябва редовно да се почистват и смазват например с фино машинно масло. Необходимо е и редовно регулиране. По-добре се научете да ги регулирате сами – може да ви се наложи да го правите на път.
Жила и брони:
Редовно почиствайте и смазвайте в фино машинно масло жилата и броните им. Тази поддръжка е от особена важност за работата на скоростите и на механичните спирачки.
Верига:
Веригата трябва да се почиства периодично. Добре е да се следва следната процедура: първо се почиства със специализиран почистващ препарат или WD-40, като веригата се почиства и механично със стари четки за зъби. После се изтрива добре с парцал. След това се смазва всяко звено по отделно с тефлонов спрей или специализирана смазка за верига. След известно каране излишната смазка сe обира с парцал. Внимавайте да не напръскате със смазка спирачните повърхности на задното колело!!!
Избягвайте да ползвате веригата в усукано положение т.е. най-голяма плоча отпред + най-голям венец отзад или най-малка плоча отпред + най малък венец отзад. При подобно издевателства животът на веригата се скъсява рязко. Не оставяйте дълго веригата мокра.
ИЗБЯГВАЙТЕ да „готвите” веригата. Всякакви простотии от типа пържене на верига в тиган с грес на котлона вкъщи са противопоказани и могат да доведат до фатални последици за вас и вашето жилище.
Спирачки:
V-брейк – научете се да регулирате спирачките и проверявайте износването на накладките. Препоръчително е да карате с по-качествени накладки, които спират и на мокро. За съжаление цената им е над 10 лв. за чифт.
Механични дискови. Научете се да ги регулирате и да им сменяте накладките. Проверявайте редовно за износване на накладките. Избягвайте да ги ремонтирате сами, ако нямате опит. Тук трябва да отбележим една феноменална спирачка – Авид ВВ7. Тази спирачка за позновочите има перфектното съотношение цена-качество и по всеобщо мнение бие всички хидравлични спирачки с цена до два пъти по-голяма.
Хидравлични дискови. Научете се да ги регулирате и да им сменяте накладките. Проверявайте редовно за износване на накладките. Избягвайте да ги ремонтирате сами, ако нямате опит. Редовно ги обезвъздушаваите при специалист, разполагащ със съответните инструменти.
Спирачни дисковe и спирачни повърхности. Старайте се да не се омазняват. В случай, че се омазнят почистете с обезмаслител (например Meglio) и след това изплакнете обилно с вода. Омазнените накладки се изхвърлят!!! (Имайте предвид, че като нищо цената на нов комплект може да надхвърли 30 лв.)
Главини, спици и капли:
Ако не умеете и нямате инструменти е по-добре да предоставите грижата на главините на специалист. Същото важи и за центровката на каплите. Все пак грубо изправяне на капли можете да правите и в къщи със съответния инструмент за натягане на спици.
Гуми:
Научете се да монтирате и демонтирате външни гуми и да лепите вътрешни. Никога не използвайте метални средства за сваляне на външните гуми. Продават се едни прекрасни пластмасови щангички.
Към колелото задължително се оборудвайте със мултиинструмент, предназначен за колела, и с комплект за лепене на гуми. Продават се в специализираните магазини и не са безкрайно скъпи.
И последно: много често се случва да чувате пукане откъм главното движение. В повечето случаи пука не то, а седалката или колчето. Все пак потърсете причината.
Още по-последно: WD-40 не е препарат за основно смазване! Той само спасява положението за момента.
Коментар