Здравейте,
Във форума има информация за търгове от САЩ в различни теми. По-долу ще се опитам да систематизирам всичко, което намерих до тук:
Защо търг от САЩ: огромен пазар с богат избор на конкретни марки, които тук може да бъдат екзотични, с малко предлагане и т.н. Има огромна база данни с търгове за ударени автомобили, които се продават с наддаване.
Плюсове: цената е осезаемо по-ниска от тук, пазарът е огромен, избор има
Минуси: избиране на кола по снимки (макар и да има възможност за оглед на място в зависимост от локацията) т.е. без диагностика в сервиз, чакане (4-6м), нужда от допълнителни модификации и ремонт, за да може автомобилът да мине техно тест и да бъде регистриран тук.
Избор на автомобил: внимателно проучете точните характеристики на избрания от Вас модел. Има модификации само за САЩ, които са 4х2 например, това би ли Ви вършило работа, искате ли преправяне, знаете ли къде, кой, как. Този конкретен модел има ли го изобщо произвеждан за Европа? Резервни части - има ли ги тук? Ако ще се поръчват - откъде ще поръчвате, колко време е стандартната доставка? Има ли опция за изпращане с куриер (а не с бг пощи ) Проверявате детайлно историята на автомобила, в САЩ са длъжни да записват в системата всякакви ремонти, примерно давате 30-40 долара, за да отворите досието на автомобила (carfax), за да си спестите много ядове след това. Най-вече гледате за удари: по възможност да не е фронтален, да не се е търкаляла, да няма проблем с геометрията на автомобила. Калници, брони, врати и т.н. са например 'желаните' проблеми.
Критерии при избор: при такова огромно наличие на обяви е хубаво да имате 3-4 приоритетни критерия, които да ви служат за ориентир. Примерно: искам фейслифта от 2009, ще наддавам до 6к USD, не искам видима ръжда, не искам фронтален удар. По този начин ще успеете да стесните кръга на търсене.
В зависомост от локацията, може да има опция за оглед на живо: Давате още примерно 100 долара и човек отива, гледа внимателно, пали мотора, слуша, гледа да няма масло в антифриза, прави снимки на детайли, за които търсите потвърждение. Въпросът е да успеете да организирате това в официално обявения период на търга.
Майстори: Кой ще поправя 'новия' Ви автомобил? Ако не познавате подходящ човек/сервиз, съветвам Ви да попитате във форума. Има доста добронамерени хора, които ще препоръчат конкретни варианти спрямо локацията.
Валутни курсове: хубаво е да следите какво се случва с USD:BGN, тъй като ще трябва да плащате в долари. Ако сте решили, че на 100% ще пазарувате, подсигурете сума в нужната валута на търга (USD), за да избегнете допълнителни разходи от неизгодни вътрешнобанкови валутни курсове, като се окаже, че сте спечелили и имате 3 дена да преведете сумата в USD.
Пробег: 1 миля е ~1.60 км - от тук нататък си смятате спрямо изискванията. Имайте предвид, че тук километражите ще са доста по-реални от Горубляне, тъй като превъртането там е реално накузаемо, а не само на хартия. Т.е. не се стряскайте от пробега, а гледайте общото състояние на автомобила и подсказки за това как е бил 'поддържан' от предишния/предишните собственици.
Как се случва процесът като цяло: отваряте сайт за търгове (примерно копарт.ком), филтрирате за избрания от Вас автомобил , определяте си сума за наддаване, давате капаро, чакате официалния резултат от търга, ако спечелите - имате 3-4 дена да преведете цялата сума и после трябва да си организирате транспорт.
Има фирми, които предлагат тази услуга, срещу съответната комисионна - помагат с избора на автомобил, организират транспорт и обезмитяват автомобила при пристигане в Европа. Обезмитяването обикновено се прави в Холандия, предполагам има и други варианти в Западна Европа. Обезмитяването в България се случва бавно, скъпо и тегаво, искате да го направите преди колата да стигне тук. Нямам нужната информация и знания на този етап, че да препоръчам конкретна фирма. С търсачката ще можете да изкарате варианти.
Време за изчакване: 4-5-6 месеца, въоръжете се с търпение! От пандемията насам има различни теми за опашки на пристанищата. Проверете за такса престой, ако има забавяне, за да избегнете неприятни изненади?
Морски транспорт: Четете внимателно договора с транспортната фирма, по възможност да не наблъскат колата Ви заедно с още 4 в същия контейнер. Също така товарът е желателно да бъде обезопасен. Искайте снимки преди и след, за да може да проявите претенции, ако нещо се обърка. Предлага се и застраховка на транспортирания автомобил, обикновено тя е % от стойността, четете внимателно довора предравително, за да не се окаже, че застраховката покрива 3%, а те са изпуснали друг автомобил върху Вашия като са товарили с мотокара. Пазарите се и с търговеца да помага при оправяне на допълнителни щети. (затова Ви трябва снимки преди и след, за да имате доказателства)
Сухопътен транспорт от Европа до България: тук вече мисля, че е стандартно - с автовоз.
САЩ е с огромна територия, има ли значение от къде точно? Съветите тук са свързани с Южната част, където няма жестока зима и не обработват против сняг с материали, които да предизвикат корозия. Например Тексас, Флорида, Вирджиния, Аризона, Невада биха били ОК, а пък колкото повече се доближаваме до Канада, толкова повече аз лично бих избягвал.
Регистрация, технотест, данъци - искате в талона да пише съответния Евро Стандарт (EURO4, EURO5 или някаква класификация на ЕС). В противен случай може да отидете на 900 лв данък, което не е желателно. Проверете детайлно какви са изискванията. Да не кажа, че ако имате познат в КАТ, това би могло да Ви спести доста ядове . В форума има примери с няколко фирми за технотест, не съм запознат, не смея да препоръчвам. Американците мерят пробега в мили, а не в км, както и температурата в Фаренхайт вместо Целзий, тези неща трябва или да ги оправите, или да имате човек, който да ги оправи преди да регистрирате автомобила.
"Евтиното излиза скъпо" или заслужава ли си изобщо това? Избирате си автомобил, отваряте тукашните обяви, гледате какво е количеството и качеството и преценявате. Моето разбиране е, че трябва автомобилът тук да върви поне 20к+, за да си заслужава цялото упражнение, за да може разликата в цената, която ще реализирате във Ваша полза да компенсира половин година чакане + потенциално допълнително преправяне и усложнения при транспорт и регистрацията.
Специални благодарности на колегата Спарки, тъй като покрай неговия опит (има теми във форума) реших изобщо да се поинтересувам допълнително от търговете.
Споделяйте мнения, плюсове, минуси, както и кокретни случки от практиката. Ще актуализирам темата с нова информация, за да сглобим нещо полезно за всеки, който се чуди дали да пробва тази опция.
Във форума има информация за търгове от САЩ в различни теми. По-долу ще се опитам да систематизирам всичко, което намерих до тук:
Защо търг от САЩ: огромен пазар с богат избор на конкретни марки, които тук може да бъдат екзотични, с малко предлагане и т.н. Има огромна база данни с търгове за ударени автомобили, които се продават с наддаване.
Плюсове: цената е осезаемо по-ниска от тук, пазарът е огромен, избор има
Минуси: избиране на кола по снимки (макар и да има възможност за оглед на място в зависимост от локацията) т.е. без диагностика в сервиз, чакане (4-6м), нужда от допълнителни модификации и ремонт, за да може автомобилът да мине техно тест и да бъде регистриран тук.
Избор на автомобил: внимателно проучете точните характеристики на избрания от Вас модел. Има модификации само за САЩ, които са 4х2 например, това би ли Ви вършило работа, искате ли преправяне, знаете ли къде, кой, как. Този конкретен модел има ли го изобщо произвеждан за Европа? Резервни части - има ли ги тук? Ако ще се поръчват - откъде ще поръчвате, колко време е стандартната доставка? Има ли опция за изпращане с куриер (а не с бг пощи ) Проверявате детайлно историята на автомобила, в САЩ са длъжни да записват в системата всякакви ремонти, примерно давате 30-40 долара, за да отворите досието на автомобила (carfax), за да си спестите много ядове след това. Най-вече гледате за удари: по възможност да не е фронтален, да не се е търкаляла, да няма проблем с геометрията на автомобила. Калници, брони, врати и т.н. са например 'желаните' проблеми.
Критерии при избор: при такова огромно наличие на обяви е хубаво да имате 3-4 приоритетни критерия, които да ви служат за ориентир. Примерно: искам фейслифта от 2009, ще наддавам до 6к USD, не искам видима ръжда, не искам фронтален удар. По този начин ще успеете да стесните кръга на търсене.
В зависомост от локацията, може да има опция за оглед на живо: Давате още примерно 100 долара и човек отива, гледа внимателно, пали мотора, слуша, гледа да няма масло в антифриза, прави снимки на детайли, за които търсите потвърждение. Въпросът е да успеете да организирате това в официално обявения период на търга.
Майстори: Кой ще поправя 'новия' Ви автомобил? Ако не познавате подходящ човек/сервиз, съветвам Ви да попитате във форума. Има доста добронамерени хора, които ще препоръчат конкретни варианти спрямо локацията.
Валутни курсове: хубаво е да следите какво се случва с USD:BGN, тъй като ще трябва да плащате в долари. Ако сте решили, че на 100% ще пазарувате, подсигурете сума в нужната валута на търга (USD), за да избегнете допълнителни разходи от неизгодни вътрешнобанкови валутни курсове, като се окаже, че сте спечелили и имате 3 дена да преведете сумата в USD.
Пробег: 1 миля е ~1.60 км - от тук нататък си смятате спрямо изискванията. Имайте предвид, че тук километражите ще са доста по-реални от Горубляне, тъй като превъртането там е реално накузаемо, а не само на хартия. Т.е. не се стряскайте от пробега, а гледайте общото състояние на автомобила и подсказки за това как е бил 'поддържан' от предишния/предишните собственици.
Как се случва процесът като цяло: отваряте сайт за търгове (примерно копарт.ком), филтрирате за избрания от Вас автомобил , определяте си сума за наддаване, давате капаро, чакате официалния резултат от търга, ако спечелите - имате 3-4 дена да преведете цялата сума и после трябва да си организирате транспорт.
Има фирми, които предлагат тази услуга, срещу съответната комисионна - помагат с избора на автомобил, организират транспорт и обезмитяват автомобила при пристигане в Европа. Обезмитяването обикновено се прави в Холандия, предполагам има и други варианти в Западна Европа. Обезмитяването в България се случва бавно, скъпо и тегаво, искате да го направите преди колата да стигне тук. Нямам нужната информация и знания на този етап, че да препоръчам конкретна фирма. С търсачката ще можете да изкарате варианти.
Време за изчакване: 4-5-6 месеца, въоръжете се с търпение! От пандемията насам има различни теми за опашки на пристанищата. Проверете за такса престой, ако има забавяне, за да избегнете неприятни изненади?
Морски транспорт: Четете внимателно договора с транспортната фирма, по възможност да не наблъскат колата Ви заедно с още 4 в същия контейнер. Също така товарът е желателно да бъде обезопасен. Искайте снимки преди и след, за да може да проявите претенции, ако нещо се обърка. Предлага се и застраховка на транспортирания автомобил, обикновено тя е % от стойността, четете внимателно довора предравително, за да не се окаже, че застраховката покрива 3%, а те са изпуснали друг автомобил върху Вашия като са товарили с мотокара. Пазарите се и с търговеца да помага при оправяне на допълнителни щети. (затова Ви трябва снимки преди и след, за да имате доказателства)
Сухопътен транспорт от Европа до България: тук вече мисля, че е стандартно - с автовоз.
САЩ е с огромна територия, има ли значение от къде точно? Съветите тук са свързани с Южната част, където няма жестока зима и не обработват против сняг с материали, които да предизвикат корозия. Например Тексас, Флорида, Вирджиния, Аризона, Невада биха били ОК, а пък колкото повече се доближаваме до Канада, толкова повече аз лично бих избягвал.
Регистрация, технотест, данъци - искате в талона да пише съответния Евро Стандарт (EURO4, EURO5 или някаква класификация на ЕС). В противен случай може да отидете на 900 лв данък, което не е желателно. Проверете детайлно какви са изискванията. Да не кажа, че ако имате познат в КАТ, това би могло да Ви спести доста ядове . В форума има примери с няколко фирми за технотест, не съм запознат, не смея да препоръчвам. Американците мерят пробега в мили, а не в км, както и температурата в Фаренхайт вместо Целзий, тези неща трябва или да ги оправите, или да имате човек, който да ги оправи преди да регистрирате автомобила.
"Евтиното излиза скъпо" или заслужава ли си изобщо това? Избирате си автомобил, отваряте тукашните обяви, гледате какво е количеството и качеството и преценявате. Моето разбиране е, че трябва автомобилът тук да върви поне 20к+, за да си заслужава цялото упражнение, за да може разликата в цената, която ще реализирате във Ваша полза да компенсира половин година чакане + потенциално допълнително преправяне и усложнения при транспорт и регистрацията.
Специални благодарности на колегата Спарки, тъй като покрай неговия опит (има теми във форума) реших изобщо да се поинтересувам допълнително от търговете.
Споделяйте мнения, плюсове, минуси, както и кокретни случки от практиката. Ще актуализирам темата с нова информация, за да сглобим нещо полезно за всеки, който се чуди дали да пробва тази опция.
Коментар