Редукторни (портални) мостове.
Към момента УАЗ е един от малкото високо-проходими автомобили в света, който има вариант с редукторни мостове. Трябва да се отбележи обаче, че има производители – предимно австралийски, които предлагат готови набори с редуктори, които са предназначени за LаndRover Defender.
Принцип на работа и предназначение. Редукторът е всъщност зъбна предавка, която осигурява редукция (оттам идва редукторни мостове) на оборотите и съответното пропорционално увеличение на въртящият момент. По този начин се постигат следните цели:
1. Разтоварва се трансмисията. ( скоростна кутия и раздатъчна кутия)
2. Намалява се размера на диференциалите.
3. Премества се максимално близко до колелото основното предавателно усилие.
4. С един и същ размер на гумите се постига клиренс, който е по голям колкото е размерът на редуктора.
5. Силно се повишава надеждността и здравината поради намаления брой зъби в предавките, които същевременно са с много по голям размер.
В Русия редукторните мостове са познати с името военни, това е така, защото варианта на УАЗ с редукторни мостове е разработен за военните по тяхно изискване. Задачата, която е възложена на конструкторите е съдържала изискването военната модификация на автомобила да може да предвожда танкова колона т.е. да се движи в такива пътни условия без допълнителни приспособления. Разбира се тези мостове имат и недостатъци, които определят факта, че от общото производство на УАЗ само около 4% са автомобилите с такива мостове. Недостатъци:
1. Внасят допълнителни загуби в трансмисията, което довежда до повишен разход на гориво.
2. По шумни са.
3. Много по сложна конструкция, която е по трудна и скъпа за поддръжка.
4. Много по трудна текуща поддръжка – например там има 4 допълнителни маслени картери.
5. Много по скъпи са.
6. По тежки са и имат по висока подресьорна маса, което ги прави по некомфортни на шосе.
В едно интервю на главния конструктор на УАЗ на въпроса защо не се произвеждат повече такива мостове неговия отговор беше, че на почти никой в днешно време не му е необходима такава чудовищна проходимост, а напротив основните параметри, които интересуват купувачите са икономичност и цена. Като най-добър пример за предимствата и недостатъците на тези мостове е сравнението на два иначе абсолютно еднакви УАЗ-и от които единия е с редукторни, а другия със стандартни мостове. Ето и основните разлики:
1. Клиренс:
- С редукторни мостове (300 мм)
- Със стандартни мостове (230 мм)
2. Ъгъл за атака
- С редукторни мостове (56 градуса)
- Със стандартни мостове (55 градуса)
3. Разход на гориво и скорост:
Друго предимство на редукторните мостове е малкият картер на диференциала и съответно формата му. При дълбока кал (сняг) той не е допълнителна спирачка с формата и площта си. При сравнението на двете иначе абсолютно еднакви машини като проходимост се установява, че машината с редукторни мостове е на порядък по проходима в дълбока кал.
Като заключение мога да кажа, че всеки трябва да прецени точно за каква експлоатация предвижда машината си и съответно да избере подходящите мостове. Ако ви е необходима максимална проходимост, не се вълнувате от разхода и комфорта изборът е ясен – редукторни мостове.
Към момента УАЗ е един от малкото високо-проходими автомобили в света, който има вариант с редукторни мостове. Трябва да се отбележи обаче, че има производители – предимно австралийски, които предлагат готови набори с редуктори, които са предназначени за LаndRover Defender.
Принцип на работа и предназначение. Редукторът е всъщност зъбна предавка, която осигурява редукция (оттам идва редукторни мостове) на оборотите и съответното пропорционално увеличение на въртящият момент. По този начин се постигат следните цели:
1. Разтоварва се трансмисията. ( скоростна кутия и раздатъчна кутия)
2. Намалява се размера на диференциалите.
3. Премества се максимално близко до колелото основното предавателно усилие.
4. С един и същ размер на гумите се постига клиренс, който е по голям колкото е размерът на редуктора.
5. Силно се повишава надеждността и здравината поради намаления брой зъби в предавките, които същевременно са с много по голям размер.
В Русия редукторните мостове са познати с името военни, това е така, защото варианта на УАЗ с редукторни мостове е разработен за военните по тяхно изискване. Задачата, която е възложена на конструкторите е съдържала изискването военната модификация на автомобила да може да предвожда танкова колона т.е. да се движи в такива пътни условия без допълнителни приспособления. Разбира се тези мостове имат и недостатъци, които определят факта, че от общото производство на УАЗ само около 4% са автомобилите с такива мостове. Недостатъци:
1. Внасят допълнителни загуби в трансмисията, което довежда до повишен разход на гориво.
2. По шумни са.
3. Много по сложна конструкция, която е по трудна и скъпа за поддръжка.
4. Много по трудна текуща поддръжка – например там има 4 допълнителни маслени картери.
5. Много по скъпи са.
6. По тежки са и имат по висока подресьорна маса, което ги прави по некомфортни на шосе.
В едно интервю на главния конструктор на УАЗ на въпроса защо не се произвеждат повече такива мостове неговия отговор беше, че на почти никой в днешно време не му е необходима такава чудовищна проходимост, а напротив основните параметри, които интересуват купувачите са икономичност и цена. Като най-добър пример за предимствата и недостатъците на тези мостове е сравнението на два иначе абсолютно еднакви УАЗ-и от които единия е с редукторни, а другия със стандартни мостове. Ето и основните разлики:
1. Клиренс:
- С редукторни мостове (300 мм)
- Със стандартни мостове (230 мм)
2. Ъгъл за атака
- С редукторни мостове (56 градуса)
- Със стандартни мостове (55 градуса)
3. Разход на гориво и скорост:

Друго предимство на редукторните мостове е малкият картер на диференциала и съответно формата му. При дълбока кал (сняг) той не е допълнителна спирачка с формата и площта си. При сравнението на двете иначе абсолютно еднакви машини като проходимост се установява, че машината с редукторни мостове е на порядък по проходима в дълбока кал.
Като заключение мога да кажа, че всеки трябва да прецени точно за каква експлоатация предвижда машината си и съответно да избере подходящите мостове. Ако ви е необходима максимална проходимост, не се вълнувате от разхода и комфорта изборът е ясен – редукторни мостове.
Коментар