Преди да поговорим за недостигналите до серийно производство "НИВА" за армията,да видим как се е появила на бял свят базовата машина.
Своето появяване "НИВА" дължи на председателстващия съвета на министрите на тогавашен СССР-Алексею Николаевичу Косыгину.Посещавайки Толиатския автогигант през 1971г,той поръчал на конструкторите да се заемат с разработката на пълноприводен автомобил,който да е пригоден за армията и за селския отрасъл.Почти веднага в завода закипяла работа-и млади,и по опитни сътрудници се надпреварвали да предложат идеите си на главния конструктор.Конструкторите се разделили на 3 противоположни лагера.
Първите просто искали да се вземе някаква машина и да се оборудва с пълноприводна трансмисия.На същия принцип е направен и Москвич-410.
Вторите предлагали да се построи пълноприводна машина с открито купе,ресьорно окачване и с възможност да се изключва задвижването на предния мост.Така е създаден УАЗ-469.
Третите са казали:ще заложим максимално количество алтернативни решения.Предно и задно окачване на пружини,постоянно задвижване на всички колела(без възможност за изключване),блокировка на междуосевия диференциал,.........За щастие именно последния вариант подържал и главния конструктор на "ВАЗ"-Владимир Соловьев.
Първия екземпляр ВАЗ-Э2121 започнал испитания 1972г се оказва,че е изключително непривлекателен,за това и получава неприятното прозвище-Крокодил.
ВАЗ-Э2121


Въпреки това"Эшки"доказва,че предложената конструкция има бъдеще.Машината удивила създателите си с отличната си проходимост.И така докато инжинерите се трудели по изработката,дизайнерите се заели да творят.
Като база за творческите си идеи използвали прототипа на малолитражния "ВАЗ-2Э-11-1"от 1973г.Дизайна на тази машина ясно се откроява в бъдещата "НИВА".
ВАЗ-2Э-11-1 1973 года

Тялото на "Крокодила" било с прави и ръбати форми,с брезентов таван,предното стъкло-отваряемо.Първите четири "НИВА" с познатия ни облик,били зглобени в края на 1973г.Целия работен процес около новостите се пазел в строга тайна.За да въведът в заблуда успешно всички любопитни,на прототипа били монтирани табели с името на несъществуваща марка Formika( от Латинското-Мравка).Всички машини участващи в испитанията(провеждани тайно)били представяни,като новия Румънски "FIAT".За това и решетката на радиатора била коронована с едно F.Sлуховете из народа започнали да се разнасят бързо.Една от машините започнала испитания в Средна Азия,и водещия конструктор на проекта Петр Прусов пристигайки там със самолет още на самото летище узнал, че в този край Румънците тестват някакъв нов пълноприводен "FIAT".Taкa работела маскировката на проекта.Разработката на "НИВА" така и си останала в тайна за всички печатни издания-в СССР умеят да пазят тайни.
Едновременно с това са се появили открит и закрит варианти на модела.Освен това последен с външността се е занимавал Валерий Сёмушкин,който е предложил и името на бъдещия автомобил"Нивой".И екстериора и името на внедорожника,предложени от младия дизайнер са се харесали на ръководството на завода.
ВАЗ-2Э2121, 1973 год


Ето откъде са взели идеи за "Крокодила".

Ето и интериора му.

Има още доста да се превежда ,ама се уморих а и Руския не ми е много добър.Има доста интересни и невиждани досега снимки на модели ,които са били напълно готови но така и не са стигнали до производство.Една интересна случка от 1986г със "Suzuki",ето какво е казал представител на тази японска фирма на конструктора-Петру Прусову "Крестному отцу этого автомобиля" подавайки му в същия момент чертежите на бъдещата Vitara.А защо е казал това,ше се разбере,след като преведа(опитам да преведа) и останалата част и постна снимките с превода.Това можеби ще е утре или вдругиден(когато намеря свободно време).
За сега ви пожелавам приятно четене
.
Своето появяване "НИВА" дължи на председателстващия съвета на министрите на тогавашен СССР-Алексею Николаевичу Косыгину.Посещавайки Толиатския автогигант през 1971г,той поръчал на конструкторите да се заемат с разработката на пълноприводен автомобил,който да е пригоден за армията и за селския отрасъл.Почти веднага в завода закипяла работа-и млади,и по опитни сътрудници се надпреварвали да предложат идеите си на главния конструктор.Конструкторите се разделили на 3 противоположни лагера.
Първите просто искали да се вземе някаква машина и да се оборудва с пълноприводна трансмисия.На същия принцип е направен и Москвич-410.
Вторите предлагали да се построи пълноприводна машина с открито купе,ресьорно окачване и с възможност да се изключва задвижването на предния мост.Така е създаден УАЗ-469.
Третите са казали:ще заложим максимално количество алтернативни решения.Предно и задно окачване на пружини,постоянно задвижване на всички колела(без възможност за изключване),блокировка на междуосевия диференциал,.........За щастие именно последния вариант подържал и главния конструктор на "ВАЗ"-Владимир Соловьев.
Първия екземпляр ВАЗ-Э2121 започнал испитания 1972г се оказва,че е изключително непривлекателен,за това и получава неприятното прозвище-Крокодил.
ВАЗ-Э2121
Въпреки това"Эшки"доказва,че предложената конструкция има бъдеще.Машината удивила създателите си с отличната си проходимост.И така докато инжинерите се трудели по изработката,дизайнерите се заели да творят.
Като база за творческите си идеи използвали прототипа на малолитражния "ВАЗ-2Э-11-1"от 1973г.Дизайна на тази машина ясно се откроява в бъдещата "НИВА".
ВАЗ-2Э-11-1 1973 года
Тялото на "Крокодила" било с прави и ръбати форми,с брезентов таван,предното стъкло-отваряемо.Първите четири "НИВА" с познатия ни облик,били зглобени в края на 1973г.Целия работен процес около новостите се пазел в строга тайна.За да въведът в заблуда успешно всички любопитни,на прототипа били монтирани табели с името на несъществуваща марка Formika( от Латинското-Мравка).Всички машини участващи в испитанията(провеждани тайно)били представяни,като новия Румънски "FIAT".За това и решетката на радиатора била коронована с едно F.Sлуховете из народа започнали да се разнасят бързо.Една от машините започнала испитания в Средна Азия,и водещия конструктор на проекта Петр Прусов пристигайки там със самолет още на самото летище узнал, че в този край Румънците тестват някакъв нов пълноприводен "FIAT".Taкa работела маскировката на проекта.Разработката на "НИВА" така и си останала в тайна за всички печатни издания-в СССР умеят да пазят тайни.
Едновременно с това са се появили открит и закрит варианти на модела.Освен това последен с външността се е занимавал Валерий Сёмушкин,който е предложил и името на бъдещия автомобил"Нивой".И екстериора и името на внедорожника,предложени от младия дизайнер са се харесали на ръководството на завода.
ВАЗ-2Э2121, 1973 год
Ето откъде са взели идеи за "Крокодила".
Ето и интериора му.
Има още доста да се превежда ,ама се уморих а и Руския не ми е много добър.Има доста интересни и невиждани досега снимки на модели ,които са били напълно готови но така и не са стигнали до производство.Една интересна случка от 1986г със "Suzuki",ето какво е казал представител на тази японска фирма на конструктора-Петру Прусову "Крестному отцу этого автомобиля" подавайки му в същия момент чертежите на бъдещата Vitara.А защо е казал това,ше се разбере,след като преведа(опитам да преведа) и останалата част и постна снимките с превода.Това можеби ще е утре или вдругиден(когато намеря свободно време).
За сега ви пожелавам приятно четене

Коментар