Реших да реализирам няколко проекта с моята Лада Нива като един от тях е соларен проект т.е. ефективно да използвам слънчевата енергия в автомобила. Нивата в този проект е за двама без задната седалка и предназначението и е продължително да върши полезна работа в изолирани райони. Мобилен слънчев офис е една от целите, къмпинг и подпомагане на малкия бизнес в тези изолирани места са други цели. Монтирах два фотоволтаични генератора на покрива на автомобила като всеки един е по 70Wp мощност. Десният фотоволтаичен модул захранва стартовия акумулатор на Нивата и соларния офис (Notebook, GSM, радиотелефони, навигация, фотоапарат, AAA, АА батерии и др.) като работното място е това до шофьора. Левият фотоволтаичен модул захранва втори стартов акумулатор (след време соларен) който е свързан с инвертор 1000 W за 220 V ac. Основно проекта ми се базира на 12 V dc мрежа с подходящи консуматори. Зареждането на втория стартов акумулатор става и по време на движение на автомобила като е свързан успоредно. Изискването за него е да бъде по технически характеристики и старост като първия стартов акумулатор. След спиране на автомобила този акумулатор се разкача от системата и се използва отделно с инвертора. Същия може да се зареди и с левия фотоволтаичен модул чрез соларен регулатор/зарядно за Pb-кисел акумулатор. Търся малък бензинов генератор за 12/24 V dc с който при нужда да зареждам Pb-кисели акумулатори. Фотоволтаичната площ я използвам и за захранване на 50 W ел. хладилна чанта. Предвиждам Лада Нива Солар за малкия бизнес в изолирани райони да захранва акумулаторите на ел. отверка, бормашина, лозарска ножица, компресор и др. широко използвани в бита ни консуматори на 12 V dc. Лада Нива Солар е удобна и за изследователска работа като захранва мониторингови системи - професионална метеорологична станция и подвижна химична лаборатория включени към мобилния соларен офис. При необходимост от повече мощност може монтираната фотоволтаика върху джипката да достигне 280 Wp. Фотоволтаичните модули и рейките се транспортират вътре в джипката, а когато е спряла се монтират 








на покрива т.е. не е проблем Лада Нива СОЛАР да прониква в изолирани райони като фотоволтаиката и електрониката са добре защитени вътре в купето.

Коментар