Да споделя една лека загадка с охлаждането на Тойотата от подписа, пък може с общи усилия да й се намери отговор:
Двигателят е бензиновият 22-RE, в добро здраве, главата е ревизирана от братя Флекс преди десетина хиляди км., има монтирана газова уредба - обикновена. Работи и се охлажда добре - през лятото по пожарните упражнения на Витоша не си и помисли да прегрява, колкото и да го тормозех натоварен в жегата нагоре по баира. Драмата идва през зимата - ако е стоял няколко часа на температура около нулата и надолу, след запалване някъде откъм радиаторчето на парното се чува шуртене на вода при подаване на газ, а стрелката на температурата бодро подминава 90-те градуса, и се засилва да прескочи стоте. Като загася двигателя за десетина секунди и запаля отново, всичко си идва на мястото, стрелката веднага слиза на нормалните 80-85 градуса и повече не мърда извън нормата.
Като запаля на другата сутрин - играта почва отначало. Засега успявам да държа уредите под око, но някой ден ще се улисам и ще прегрея двигателя юнашки насред зима.
Подозирам образуване на въздушна възглавница в или около радиатора на парното, но няма идея как да я разкарам оттам. Кранче за обезвъздушаване тоя мотор няма. Малко подробности:
- всичко това се случва само при температури около нулата и надолу. При плюс малко и през лятото всичко работи нормално;
- нивото на антифриза в радиатора и в разширителя стои нормално;
- парното отпред го няма никакво - духа леко топъл въздух, докато задното парно (на отделен кръг) бримчи жега на макс. Клапата на предното парно е наред - проверено;
- правихме опити да промием радиаторчето с маркуч, закачен на входната тръба - резултат нулев.
- проблемът не е свързан с конкретния екземпляр. По-рано същата газова уредба беше качена на същия модел двигател на предишния ми Рънър. Успях да го прегрея януари месец до спукване на блока заради неизправен уред за температурата на таблото. (Този урок го научих, и сегашната Тойота е с изведен отделен нов уред за температура, но старият двигател се бракува заедно с цялата джипка)
Като цяло ми се струва, че допълнителният кръг към изпарителя на газовата обърква нещата, но нямам идея какво да го правя.
Утре мога да кача и малко снимки на връзването на изпарителя.
Двигателят е бензиновият 22-RE, в добро здраве, главата е ревизирана от братя Флекс преди десетина хиляди км., има монтирана газова уредба - обикновена. Работи и се охлажда добре - през лятото по пожарните упражнения на Витоша не си и помисли да прегрява, колкото и да го тормозех натоварен в жегата нагоре по баира. Драмата идва през зимата - ако е стоял няколко часа на температура около нулата и надолу, след запалване някъде откъм радиаторчето на парното се чува шуртене на вода при подаване на газ, а стрелката на температурата бодро подминава 90-те градуса, и се засилва да прескочи стоте. Като загася двигателя за десетина секунди и запаля отново, всичко си идва на мястото, стрелката веднага слиза на нормалните 80-85 градуса и повече не мърда извън нормата.
Като запаля на другата сутрин - играта почва отначало. Засега успявам да държа уредите под око, но някой ден ще се улисам и ще прегрея двигателя юнашки насред зима.
Подозирам образуване на въздушна възглавница в или около радиатора на парното, но няма идея как да я разкарам оттам. Кранче за обезвъздушаване тоя мотор няма. Малко подробности:
- всичко това се случва само при температури около нулата и надолу. При плюс малко и през лятото всичко работи нормално;
- нивото на антифриза в радиатора и в разширителя стои нормално;
- парното отпред го няма никакво - духа леко топъл въздух, докато задното парно (на отделен кръг) бримчи жега на макс. Клапата на предното парно е наред - проверено;
- правихме опити да промием радиаторчето с маркуч, закачен на входната тръба - резултат нулев.
- проблемът не е свързан с конкретния екземпляр. По-рано същата газова уредба беше качена на същия модел двигател на предишния ми Рънър. Успях да го прегрея януари месец до спукване на блока заради неизправен уред за температурата на таблото. (Този урок го научих, и сегашната Тойота е с изведен отделен нов уред за температура, но старият двигател се бракува заедно с цялата джипка)
Като цяло ми се струва, че допълнителният кръг към изпарителя на газовата обърква нещата, но нямам идея какво да го правя.
Утре мога да кача и малко снимки на връзването на изпарителя.
Коментар