Давам си ясна сметка, че това е оффроуд форум и че основния интерес на пишещите и четящите тук далеч не е фокусиран върху екстрите, удобствата и комфорта, но все пак ще си позволя да споделя мислите,намеренията си и макар и малкото вече направено в тази посока. Пък дано е полезно.
Лошото на удобствата и екстрите е, че когато човек свикне с тях, то много трудно приема мисълта да се откаже от благодатта им. Правилото е всеобщо и е валидно за автомобилите, които ползваме.
Благодарение на немците, които са проектирали и произвели моя Пасат и моята "ТНТМ" дейност по него, той е доста натоварен и с подобни дребни гъдели, от които джипът е лишен. Естествено, след влязох и в отбора на Митсубиши Паджеро 2, в мен се надигна желание да си осигуря ако не всички, то поне част от тях в джипката. За какво става дума:
1. Дневни светлини. Освен че ни спасяват от глоба, ако през зимния период сме забравили да включим фаровете и вероятност да се окажем с изтощен акумулатор, ако ги забравим включени (слава Богу, Паджерото в подобна ситуация пищи, а Пасатът освен че пищи, се превключва на габарити, при
изключване от контакт), дневните светлини са една добра инвестиция в безопасността. Особено при автомобили с цвят, близък до този на асфалта, възможността да те виждат ясно и отдалеч на пътя си е благинка.
Модерните реализации с ленти от свръх-ярки светодиоди изобщо не са ми по вкуса, дори и когато са фабрично реализирани, камо ли в хоуммейд тунинг. Но пък северо-американския вариант - дълги светлини на понижена мощност са моят вариант и като визия и като функционалност.
Пасатът, първоначално нямаше подобна екстра, но бързичко се сдоби. Използвах устройство, предложено от колегата с ник L&R от VW - форума. За да не се изтълкува като реклама, няма да давам тук линк към описание на устройството му, а само ще спомена че е много добре замислено и реализирано и върши
чудесно работата за която е създадено и монтирано в Пасата. В момента се предлага в усъвършенствана версия, каквато смятам да монтирам на джипа. Поради "извратеността" на електрическата схема на основните светлини, използвана от Митсубиши, възникват проблеми за свързването на DRL-а, но те,
за щастие, не са непреодолими.
Скандинавските изпълнения на Паджеро имат фабричен DRL на подобен принцип, но изпълнението там е с ограничаващи мощни резистори, включени последователно с крушките. Реализацията, към която клоня аз, работи импулсно с ШИМ (Широчинно Импулсна Модулация), а и има ред допълнителни програмируеми функции.
2. Комфорт-мигач. Екстрата позволява с краткотрайно натискане на лоста на мигачите, без фиксацията му, да накараме мигачите да премигнат няколко пъти. Удобна придобивка,особено при престрояване в съседна лента. Определено е фактор, повишаващ безопасността при движение, особено при "тихите" мигачи на Паджерото, където вероятността да забравим да върнем лоста на мигача в централно положение е голяма.
Официалните вносители на Фолксваген предлагат подобна екстра за допълнително вграждане, но цената на удоволствието подобава на официален вносител и никак не е вдъхновяваща. Затова се насочих пак към предлаганото от колегата от Фолксваген - форума устройство. Освен, че е значително по-евтино, то предлага и допълнителна функция - задействане на аварийните светлини, при включване на заден ход, която може да се разреши или забрани програмно.
Комфорт-мигачът вече е монтиран в Паджерото и работи. Електрическите съединения изпълних с клеми за бързо включване към кабел с изолация. Всички необходими електрически вериги, към които е необходимо включването, с изключение на маса и сигнал за заден ход присъстват в кабелния сноп на бутона за аварийната сигнализация на таблото. Маса взех от съседния сноп към бутона за отопление на задното стъкло и огледалата. Сигналът за включен заден ход - от кабела минаващ под централната конзола под радиото, пред скоростния лост. За целта не е необходимо да се сваля целия пластмасов панел, а само да се надигне от двата края, след като се развият двата прикрепящи го винта. След надигането, отдолу се вижда голяма букса, означена върху схемите на
електроинсталацията на Паджеро, които притежавам, като C-50. Необходимият ни кабел е син с червена лента.
3. Комфортно интериорно осветление. Плавното включване и забавеното изключване на осветлението в купето, освен приятно е и удобно. В Пасата е реализирано фабрично и се управлява от комфорт-модула. Единственото
допълнение, което направих, след като една зимна вечер дълго и упорито търсих дребен предмет, паднал пред седалката ми под кормилото, е да добавя осветление на краката, свързано в паралел с главния плафон. Осветлението
на ринга на контактния ключ в Паджерото, отчасти компенсира липсата на забавеното изключване на плафона(ите) на тавана, но все пак реших да добавя и тази екстра. С риск да стана банален, ще спомена, че за целта ще използвам
платка със същия произход, като предните две. Вероятно, на база опита от Пасата, ще монтирам и осветление в краката. И фабричната фолксвагенова реализация и допълнителната, която смятам да монтирам в джипа, интелигентно
изключват осветлението в купето, в случай, че забравим задълго отворена или недобре затворена врата, предпазвайки по този начин акумулатора от изтощаване, гасят ускорено осветлението при поставяне на колата под охрана от алармата и го включват при освобождаване. Осветлението гасне ускорено и при поставяне на ключа в положение "на контакт".
Нещо, с което бих допълнил и двете реализации е фотореле, което да блокира светването на плафоните през деня.
4. Автоматично отключване и заключване на вратите. Прави го почти всяка аларма, освен най-евтините и опростените. Функцията е удобна и полезна. Макар кражбите на коли, спрели на светофар, с изхвърляне на водача да намаляха драстично, все още има случаи на дръзки кражби на вещи от задната седалка или багажника в подобна ситуация.
В Пасата така се предотвратява и случайно отваряне на врата в движение, защото отварянето отвътре на заключена врата, става само с двукратно изтегляне на дръжката. Как е в Паджерото, в момента не се сещам, признавам си.
Реализацията, използвана в повечето аларми, за заключване 10-тина секунди, след подаване на контакт е опасна, от гледна точка на възможността колата да се заключи, без да сме в нея с ключовете вътре, както свидетелстват доста описания. В Пасата, немците са подходили малко по-хитро. Колата се заключва, след като е потеглила и премине границата от около 15 км/ч. Отключва се сама при изключване от контакт и изваждане на ключа. Функцията като правило
не е задействана фабрично, а се "разрешава" чрез промяна на настройките на комфорт-модула. Има и допълнителна възможност, пак чрез настройки на този модул, да се разреши отключването само на шофьорската врата при еднократно
натискане на бутона за отключване. В този случай, ако искате да отворите всички врати, трябва да натиснете бутона два пъти за кратко време.
Алармата, която ми монтираха в Паджерото отключва колата, при изключване от контакт. Автоматичното забавено заключване, след включване на контакт е забранено програмно, за да не се наложи да изпълнявам магическия танц на дервишите, около колата чудейки се как най-безболезнено да отворя заключената джипка, при условие, че ключовете са вътре, а резервните - далеч. Ясно е, че ако се случи, навън ще е виелица, а аз - леко облечен.
Реализирането на алгоритъма на заключване на Пасата, при достигане на някаква скорост смятам да постигна със СОБСТВЕНА, забележете СОБСТВЕНА
, схема на база компаратор, сравняващ напрежението от километража с еталонно, съответстващо на 15-тина км.ч. и логически елемент, проверяващ дали колата е заключена, за да не щракат напразно моторите на централното заключване, при всяко преминаване на зададената граница на скоростта.
5. Автоматично затваряне на евентуално отворени прозорци, при поставяне на автомобила под охрана от алармата. Полезна придобивка за разсеяни. Особено полезно е затварянето на люка на тавана, срещу превръщането на автомобилите
в аквариуми при евентуален дъжд. Комфорт-модула на Пасата може да прави и това, но и тази екстра като правило не е задействана фабрично. Отключването
и изисква малко по-различен софтуер, от популярната програма за диагностика и настройки ВАГ-КОМ и вече рядко срещаните ODB-II диагностични кабели със сериен, а не USB порт. Освен да затваря прозорците, при поставяне под охрана,
с по-продължително натискане на бутона за отключване, тази екстра може и да ги отваря, при задържане на отключващия бутон в натиснато положение, с цел колата да се проветри и малко охлади, преди да влезете в нея. Тъй като нямам такъв кабел, рядко отварям прозорците и най-важното на Пасата нямам люк на покрива, не съм активирал тази екстра.
Паджерото обаче има люк, и макар да съм доволен от работата на климатика и не го отварям често се замислям да добавя автоматично затваряне на прозорците и люка, при поставяне под охрана. Алармата има изход, на който подава 20 сек. сигнал за затваряне и включването на 4 релета за прозорците и едно за люка, със съответните драйвери за управление не е проблем. Това, което ме кара да се замисля, е липсата на датчици за "състояние затворено" на прозорците и люка, които да изключват моторите при достигане на крайно положение, в комбинация с отсъствието на термозащита на двигателите
(поне по схема). Това предполага претоварване на моторите всеки път, когато колата се поставя под охрана. Разсъждавам по въпроса за реализация на тази екстра.
6. Парктроник. Удобна глезотия, облекчаваща паркирането и маневрите на заден ход. Пасатът ми я има фабрично. Не напразно използвах "глезотия". Парктроникът наистина разглезва водача и го прави по-невнимателен (ако има нещо машинката ще писне), при маневра назад, за което понякога се плаща с ударен заден бампер в препятствие, което машинката не е "видяла".
Влошената видимост назад на Паджерото, заради високия борд и резервната гума направо си плачат за такъв помощник, а пазарът е залят с парктроници на съвсем поносими цени. Проблемът, който виждам на прима виста, е монтирането на датчиците върху дебелата стоманена броня на джипа, по-скоро пробиването и с достатъчно голям диаметър. Освен това, не съм напълно сигурен, че тази броня е най-подходящото място за "очите" на парктроника, защото е прекалено високо. А друго подходящо място не съм открил.
7. Преместване на нискоразположените стопове и мигачи в бронята към горните задни светлини. Честно казано, разполагането на тези, според мен, два най-важни светлинни сигнала долу, в европейската версия на Паджеро, по мое скромно мнение, си е жива недомислица. И ако не е такава, съм много любопитен да чуя основателна причина за подобна реализация. Още повече,
има версии на джипа, в който лампите на мигача и стопа са горе, заедно с останалите, а бронята си е чиста. Все още не съм решил дали да сменя разположените горе светлини с другия вид или да преработя моите, за да кача стоповете и мигачите по-нависоко и така да ги направя по-видими.
8. Отопление на седалките. Много полезна екстра през зимата. Всеки път, когато в студено време, седна в незатопления Пасат и само след минутка усетя живителната топлинка на гърба, кръста и по-долу, благодаря на германеца, който се е постарал да ми е комфортно-топло преди двигателят да е загрял.
Паджерото ми няма отпление на седалките. Сдобих се вече с две оригинални копчета за целта, разсъждавам дали да търся и оригинални реотани от морга, които да вградя в седалките или да използвам предлаганите за 20-тина лв. в големите търговски вериги отопляеми стелки за седалка, към които да добавя двустепенно управление на мощността от оригиналните копчета. До зимата има време. Засега.
Лошото на удобствата и екстрите е, че когато човек свикне с тях, то много трудно приема мисълта да се откаже от благодатта им. Правилото е всеобщо и е валидно за автомобилите, които ползваме.
Благодарение на немците, които са проектирали и произвели моя Пасат и моята "ТНТМ" дейност по него, той е доста натоварен и с подобни дребни гъдели, от които джипът е лишен. Естествено, след влязох и в отбора на Митсубиши Паджеро 2, в мен се надигна желание да си осигуря ако не всички, то поне част от тях в джипката. За какво става дума:
1. Дневни светлини. Освен че ни спасяват от глоба, ако през зимния период сме забравили да включим фаровете и вероятност да се окажем с изтощен акумулатор, ако ги забравим включени (слава Богу, Паджерото в подобна ситуация пищи, а Пасатът освен че пищи, се превключва на габарити, при
изключване от контакт), дневните светлини са една добра инвестиция в безопасността. Особено при автомобили с цвят, близък до този на асфалта, възможността да те виждат ясно и отдалеч на пътя си е благинка.
Модерните реализации с ленти от свръх-ярки светодиоди изобщо не са ми по вкуса, дори и когато са фабрично реализирани, камо ли в хоуммейд тунинг. Но пък северо-американския вариант - дълги светлини на понижена мощност са моят вариант и като визия и като функционалност.
Пасатът, първоначално нямаше подобна екстра, но бързичко се сдоби. Използвах устройство, предложено от колегата с ник L&R от VW - форума. За да не се изтълкува като реклама, няма да давам тук линк към описание на устройството му, а само ще спомена че е много добре замислено и реализирано и върши
чудесно работата за която е създадено и монтирано в Пасата. В момента се предлага в усъвършенствана версия, каквато смятам да монтирам на джипа. Поради "извратеността" на електрическата схема на основните светлини, използвана от Митсубиши, възникват проблеми за свързването на DRL-а, но те,
за щастие, не са непреодолими.
Скандинавските изпълнения на Паджеро имат фабричен DRL на подобен принцип, но изпълнението там е с ограничаващи мощни резистори, включени последователно с крушките. Реализацията, към която клоня аз, работи импулсно с ШИМ (Широчинно Импулсна Модулация), а и има ред допълнителни програмируеми функции.
2. Комфорт-мигач. Екстрата позволява с краткотрайно натискане на лоста на мигачите, без фиксацията му, да накараме мигачите да премигнат няколко пъти. Удобна придобивка,особено при престрояване в съседна лента. Определено е фактор, повишаващ безопасността при движение, особено при "тихите" мигачи на Паджерото, където вероятността да забравим да върнем лоста на мигача в централно положение е голяма.
Официалните вносители на Фолксваген предлагат подобна екстра за допълнително вграждане, но цената на удоволствието подобава на официален вносител и никак не е вдъхновяваща. Затова се насочих пак към предлаганото от колегата от Фолксваген - форума устройство. Освен, че е значително по-евтино, то предлага и допълнителна функция - задействане на аварийните светлини, при включване на заден ход, която може да се разреши или забрани програмно.
Комфорт-мигачът вече е монтиран в Паджерото и работи. Електрическите съединения изпълних с клеми за бързо включване към кабел с изолация. Всички необходими електрически вериги, към които е необходимо включването, с изключение на маса и сигнал за заден ход присъстват в кабелния сноп на бутона за аварийната сигнализация на таблото. Маса взех от съседния сноп към бутона за отопление на задното стъкло и огледалата. Сигналът за включен заден ход - от кабела минаващ под централната конзола под радиото, пред скоростния лост. За целта не е необходимо да се сваля целия пластмасов панел, а само да се надигне от двата края, след като се развият двата прикрепящи го винта. След надигането, отдолу се вижда голяма букса, означена върху схемите на
електроинсталацията на Паджеро, които притежавам, като C-50. Необходимият ни кабел е син с червена лента.
3. Комфортно интериорно осветление. Плавното включване и забавеното изключване на осветлението в купето, освен приятно е и удобно. В Пасата е реализирано фабрично и се управлява от комфорт-модула. Единственото
допълнение, което направих, след като една зимна вечер дълго и упорито търсих дребен предмет, паднал пред седалката ми под кормилото, е да добавя осветление на краката, свързано в паралел с главния плафон. Осветлението
на ринга на контактния ключ в Паджерото, отчасти компенсира липсата на забавеното изключване на плафона(ите) на тавана, но все пак реших да добавя и тази екстра. С риск да стана банален, ще спомена, че за целта ще използвам
платка със същия произход, като предните две. Вероятно, на база опита от Пасата, ще монтирам и осветление в краката. И фабричната фолксвагенова реализация и допълнителната, която смятам да монтирам в джипа, интелигентно
изключват осветлението в купето, в случай, че забравим задълго отворена или недобре затворена врата, предпазвайки по този начин акумулатора от изтощаване, гасят ускорено осветлението при поставяне на колата под охрана от алармата и го включват при освобождаване. Осветлението гасне ускорено и при поставяне на ключа в положение "на контакт".
Нещо, с което бих допълнил и двете реализации е фотореле, което да блокира светването на плафоните през деня.
4. Автоматично отключване и заключване на вратите. Прави го почти всяка аларма, освен най-евтините и опростените. Функцията е удобна и полезна. Макар кражбите на коли, спрели на светофар, с изхвърляне на водача да намаляха драстично, все още има случаи на дръзки кражби на вещи от задната седалка или багажника в подобна ситуация.
В Пасата така се предотвратява и случайно отваряне на врата в движение, защото отварянето отвътре на заключена врата, става само с двукратно изтегляне на дръжката. Как е в Паджерото, в момента не се сещам, признавам си.
Реализацията, използвана в повечето аларми, за заключване 10-тина секунди, след подаване на контакт е опасна, от гледна точка на възможността колата да се заключи, без да сме в нея с ключовете вътре, както свидетелстват доста описания. В Пасата, немците са подходили малко по-хитро. Колата се заключва, след като е потеглила и премине границата от около 15 км/ч. Отключва се сама при изключване от контакт и изваждане на ключа. Функцията като правило
не е задействана фабрично, а се "разрешава" чрез промяна на настройките на комфорт-модула. Има и допълнителна възможност, пак чрез настройки на този модул, да се разреши отключването само на шофьорската врата при еднократно
натискане на бутона за отключване. В този случай, ако искате да отворите всички врати, трябва да натиснете бутона два пъти за кратко време.
Алармата, която ми монтираха в Паджерото отключва колата, при изключване от контакт. Автоматичното забавено заключване, след включване на контакт е забранено програмно, за да не се наложи да изпълнявам магическия танц на дервишите, около колата чудейки се как най-безболезнено да отворя заключената джипка, при условие, че ключовете са вътре, а резервните - далеч. Ясно е, че ако се случи, навън ще е виелица, а аз - леко облечен.
Реализирането на алгоритъма на заключване на Пасата, при достигане на някаква скорост смятам да постигна със СОБСТВЕНА, забележете СОБСТВЕНА

5. Автоматично затваряне на евентуално отворени прозорци, при поставяне на автомобила под охрана от алармата. Полезна придобивка за разсеяни. Особено полезно е затварянето на люка на тавана, срещу превръщането на автомобилите
в аквариуми при евентуален дъжд. Комфорт-модула на Пасата може да прави и това, но и тази екстра като правило не е задействана фабрично. Отключването
и изисква малко по-различен софтуер, от популярната програма за диагностика и настройки ВАГ-КОМ и вече рядко срещаните ODB-II диагностични кабели със сериен, а не USB порт. Освен да затваря прозорците, при поставяне под охрана,
с по-продължително натискане на бутона за отключване, тази екстра може и да ги отваря, при задържане на отключващия бутон в натиснато положение, с цел колата да се проветри и малко охлади, преди да влезете в нея. Тъй като нямам такъв кабел, рядко отварям прозорците и най-важното на Пасата нямам люк на покрива, не съм активирал тази екстра.
Паджерото обаче има люк, и макар да съм доволен от работата на климатика и не го отварям често се замислям да добавя автоматично затваряне на прозорците и люка, при поставяне под охрана. Алармата има изход, на който подава 20 сек. сигнал за затваряне и включването на 4 релета за прозорците и едно за люка, със съответните драйвери за управление не е проблем. Това, което ме кара да се замисля, е липсата на датчици за "състояние затворено" на прозорците и люка, които да изключват моторите при достигане на крайно положение, в комбинация с отсъствието на термозащита на двигателите
(поне по схема). Това предполага претоварване на моторите всеки път, когато колата се поставя под охрана. Разсъждавам по въпроса за реализация на тази екстра.
6. Парктроник. Удобна глезотия, облекчаваща паркирането и маневрите на заден ход. Пасатът ми я има фабрично. Не напразно използвах "глезотия". Парктроникът наистина разглезва водача и го прави по-невнимателен (ако има нещо машинката ще писне), при маневра назад, за което понякога се плаща с ударен заден бампер в препятствие, което машинката не е "видяла".
Влошената видимост назад на Паджерото, заради високия борд и резервната гума направо си плачат за такъв помощник, а пазарът е залят с парктроници на съвсем поносими цени. Проблемът, който виждам на прима виста, е монтирането на датчиците върху дебелата стоманена броня на джипа, по-скоро пробиването и с достатъчно голям диаметър. Освен това, не съм напълно сигурен, че тази броня е най-подходящото място за "очите" на парктроника, защото е прекалено високо. А друго подходящо място не съм открил.
7. Преместване на нискоразположените стопове и мигачи в бронята към горните задни светлини. Честно казано, разполагането на тези, според мен, два най-важни светлинни сигнала долу, в европейската версия на Паджеро, по мое скромно мнение, си е жива недомислица. И ако не е такава, съм много любопитен да чуя основателна причина за подобна реализация. Още повече,
има версии на джипа, в който лампите на мигача и стопа са горе, заедно с останалите, а бронята си е чиста. Все още не съм решил дали да сменя разположените горе светлини с другия вид или да преработя моите, за да кача стоповете и мигачите по-нависоко и така да ги направя по-видими.
8. Отопление на седалките. Много полезна екстра през зимата. Всеки път, когато в студено време, седна в незатопления Пасат и само след минутка усетя живителната топлинка на гърба, кръста и по-долу, благодаря на германеца, който се е постарал да ми е комфортно-топло преди двигателят да е загрял.
Паджерото ми няма отпление на седалките. Сдобих се вече с две оригинални копчета за целта, разсъждавам дали да търся и оригинални реотани от морга, които да вградя в седалките или да използвам предлаганите за 20-тина лв. в големите търговски вериги отопляеми стелки за седалка, към които да добавя двустепенно управление на мощността от оригиналните копчета. До зимата има време. Засега.
Коментар